Asfaltsläggarna

MissFideli

Trådstartare
Finns det ingen möjlighet att stoppa dom redan vid gränsen? Dom kommer ju hit för att begå brott, måste vi acceptera sånt bara för att det är EU?
 
Finns det ingen möjlighet att stoppa dom redan vid gränsen? Dom kommer ju hit för att begå brott, måste vi acceptera sånt bara för att det är EU?
Nej, inte bara för att det är EU. Mer för att man inte gärna kan beivra innan de begått brott. Eller ja, det finns förstås förberedelsebrott men det kan det knappast bli fråga om här.
Men visst, även för att en av grundidéerna med EU är fri rörlighet för arbetskraft. Även dålig arbetskraft.
 
Exakt. De är här för att de får ihop pengar här.

(Skrev först "tjänar" men efter att ha hört och läst så många historier skrev jag får ihop istället....)

Det är ju samma med tiggarna från Rumänien.
Tiggeriet och följdproblemen med detta accelererade ju markant i samband med att Rumänien gick med i EU.
Fri rörlighet osv, både bra och dåligt. Det finns ju en tremånaders regel men eftersom den aldrig följs upp så är den ju helt tandlös liksom
 
Det är ju samma med tiggarna från Rumänien.
Tiggeriet och följdproblemen med detta accelererade ju markant i samband med att Rumänien gick med i EU.
Fri rörlighet osv, både bra och dåligt. Det finns ju en tremånaders regel men eftersom den aldrig följs upp så är den ju helt tandlös liksom

Öh va? Det är väl väldigt stor skillnad på tiggarna och asfaltsläggarna. De senare är här för att lura folk/begå brott.
 
Det är ju samma med tiggarna från Rumänien.
Tiggeriet och följdproblemen med detta accelererade ju markant i samband med att Rumänien gick med i EU.
Fri rörlighet osv, både bra och dåligt. Det finns ju en tremånaders regel men eftersom den aldrig följs upp så är den ju helt tandlös liksom
Jag har för dålig kunskap för att kunna göra jämförelser.
Jag vet ju att romerna i Rumänien har det rent uselt och faktiskt får ihop mer pengar genom att tigga.

Men asfaltläggarna? Som begår brott, lurar folk, förstör? Har de människoovärdig tillvaro i sitt hemland?
 
Öh va? Det är väl väldigt stor skillnad på tiggarna och asfaltsläggarna. De senare är här för att lura folk/begå brott.

Tiggeri är inte speciellt lönsamt, iallafall inte numera. Även tiggarna själva är ganska öppna med att de har alternativa vägar att försörja sig på. Därtill tillkommer nedskräpning/saneringskostnader efter deras bosättningar som tyvärr också kan drabba enskilda privata aktörer.
 
Jag har för dålig kunskap för att kunna göra jämförelser.
Jag vet ju att romerna i Rumänien har det rent uselt och faktiskt får ihop mer pengar genom att tigga.

Men asfaltläggarna? Som begår brott, lurar folk, förstör? Har de människoovärdig tillvaro i sitt hemland?

En "normal lön" i Rumänien är försvinnande liten i jämförelse med vad man kan tjäna in här, även för icke-romer. Troligen förklaringen till att folk hellre åker hit. Väl tillbaka i Rumänien får man mer för pengarna än här.
Jag tror att Rumänien måste ta tag i sina strukturella problem från grunden
 
Varför är det ok att i en del fall dra alla över en kam, och tycka att den gruppen är ex. ett rövarband, medan i andra fall är samma tyckande ett rasistiskt tankesätt då alla människor är olika individer och ska dömas efter vad just de har gjort?
 
Nej, inte bara för att det är EU. Mer för att man inte gärna kan beivra innan de begått brott. Eller ja, det finns förstås förberedelsebrott men det kan det knappast bli fråga om här.
Men visst, även för att en av grundidéerna med EU är fri rörlighet för arbetskraft. Även dålig arbetskraft.
Ett stort gäng har redan begått brått, ganska direkt efter att de kom faktiskt. De parkerade på en bondes fält i 4 dagar. Han plockar fortfarande upp deras skräp och bajs från hans vall som förövrigt till stor del är sönderkörd av bla deras fyrhjulingar.
 
De irländska asfaltsläggarna tillhör en väldigt utsatt minoritetsgrupp som kallas pavees. Som exempel dör tredjedel av dem innan de är 25 år (jämfört med 2,6% för hela den irländska befolkningen). https://en.wikipedia.org/wiki/Irish_Travellers#Health

När jag bildgooglar verkar det dock som att många verkar ha det relativt bra ställt sett till deras bilar och husvagnar. Det är åtminstone inte de allra billigaste modellerna. Hur representativt det är vet jag i och för sig inte.

Exempel: http://x.cdn-expressen.se/images/ea/ba/eaba04f4c3284cd3914852553e05819e/4x3/680@80.jpg
 
Mm, jag förväntade mig nåt sånt svar. Det är dock väldigt märkligt att ta upp tiggare i en tråd som diskuterar asfaltsläggarna som begår brott.

Tillägg: det var ju liksom inte stöldligor eller nåt annat problem som togs upp, utan som vanligt är det tiggarna som ska hackas på så fort tillfälle ges.
 

Liknande trådar

L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 276
Senast: gulakatten
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 501
Senast: Gunnar
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 324
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 361
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp