Sis och dom som jobbar där

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men sånt finns tyvärr överallt, på dom flesta arbetsplatser. Jag läste häromdagen bara hur otroligt många upplevde övergrepp på psykavdelnignarna. Och alla övergrepp som sker i stallen och på jag skulle tro egentligen alla typer av arbeten.

Nu låter det som att jag skriver att det händer mycket överallt och det menar jag inte, även om en gång är en gång för mycket, men jag menar att det kan hända överallt oavsett arbetsplats. Det är inte tror jag det största problemet sis hem har...även om det såklart är ett problem för det ska inte hända alls.
Ja själv klart så händer det på väldigt många ställen och inte bara på sis. Men det är det som händer på sis som jag vill disskutera om justnu.
 
Detta är väl främst en politisk fråga? Absolut att den kan föras också på tjänstemannanivå men att börja på individnivå med personalen på golvet tror jag är att angripa problemet från helt fel håll.
 
Detta är väl främst en politisk fråga? Absolut att den kan föras också på tjänstemannanivå men att börja på individnivå med personalen på golvet tror jag är att angripa problemet från helt fel håll.
Precis, det finns ju en anledning till att den där olämpliga personen får fritt spelrum.

Förmodligen flera anledningar som samspelar på ett olyckligt sätt. Hade det varit enkelt att lösa, så hade man ju löst det för länge sen. När problem kvarstår beror det ofta på att de är svåra att lösa, och kräver att flera saker ändras på olika ställen.
 
Detta är väl främst en politisk fråga? Absolut att den kan föras också på tjänstemannanivå men att börja på individnivå med personalen på golvet tror jag är att angripa problemet från helt fel håll.
Håller med.

Och generellt svar:

därför blir råden att prata med en enskild chef väldigt märkliga, som om det handlar om TS och inte ett strukturellt missgynnande av utsatta och en funktion som under lång tid inte varit lämpligt utformad.

Det är en politisk fråga som också är del i vårt samhälles tendens att hantera utsatta illa och omänskligt genom tiderna och i nutid.

Jag tror inte heller det är en ekonomisk fråga sett till en snabb sökning kring vad en SIS-placering generellt verkar kosta per dygn jämfört med tex vad en placering i behandlingsfamilj kostar (per månad). Att då den länkade artikeln visar att utfallet är bättre i behandlingsfamilj gör att det verkar vara ett oförsvarbart slöseri med skattemedel och förstörande av liv.
 
Håller med.

Och generellt svar:

därför blir råden att prata med en enskild chef väldigt märkliga, som om det handlar om TS och inte ett strukturellt missgynnande av utsatta och en funktion som under lång tid inte varit lämpligt utformad.
Dock kan det ju vara intressant att börja med någon närmare verksamheten om man vill sätta sig in i personalens löneläge, utbildningsnivå, osv. Och det kan kanske vara bra om man som i TS fall verkar behöva få en väldigt grundläggande förståelse. Men jag kan säkert ha fel. Dock är det min erfarenhet att man behöver lite mer baskunskap för att kunna föra en givande diskussion.
 
Håller med.

Och generellt svar:

därför blir råden att prata med en enskild chef väldigt märkliga, som om det handlar om TS och inte ett strukturellt missgynnande av utsatta och en funktion som under lång tid inte varit lämpligt utformad.

Det är en politisk fråga som också är del i vårt samhälles tendens att hantera utsatta illa och omänskligt genom tiderna och i nutid.

Jag tror inte heller det är en ekonomisk fråga sett till en snabb sökning kring vad en SIS-placering generellt verkar kosta per dygn jämfört med tex vad en placering i behandlingsfamilj kostar (per månad). Att då den länkade artikeln visar att utfallet är bättre i behandlingsfamilj gör att det verkar vara ett oförsvarbart slöseri med skattemedel och förstörande av liv.

Det som gör att man kan välja sis framför familj är dels svårigheten att hitta familj och dels möjligheten att låsa in (för att skydda). En lagändring som ger andra aktörer möjlighet att låsa in skulle sannolikt vara hjälpsamt.
 
Dock kan det ju vara intressant att börja med någon närmare verksamheten om man vill sätta sig in i personalens löneläge, utbildningsnivå, osv. Och det kan kanske vara bra om man som i TS fall verkar behöva få en väldigt grundläggande förståelse. Men jag kan säkert ha fel. Dock är det min erfarenhet att man behöver lite mer baskunskap för att kunna föra en givande diskussion.
Oj, här fortsätter samma ”dolda” förminskande där det faktiska samtalsämnet duckas till förmån för att trycka till någon utifrån hur den uttrycker sig. Jag tycker det exemplifierar samma problem som TS vill lyfta.

Exakt vad är det som är så oinsatt? Om du vill fortsätta med så konsekvent förminskande så får du nog vara mer precis kring vad det gäller för att gå att ta på allvar. Ett svepande ”oinsatt” går inte för mig att över huvud taget ta på allvar om du inte kan peka på vad. Anser du verkligen att en person måste ha inblick i löneläget på SIS för att föra ett samtal kring att övergrepp är fel? Jag förstår verkligen inte hur du läser tråden då jag ser en öppenhet kring att olika strukturella faktorer skapat rådande situation.

Med det lämnar jag denna obehagliga diskussion som närmast verkar återskapa den förtryckande kultur som trådstarten ifrågasätter, självklart i en annan skala, men det exemplifierar så väl hur ”fel” sätt att resonera anses rättfärdiga härskartekniker.
 
Men jag tror att man måste se till helheten mer och vart problemet egentligen ligger och inte få tunnelseende på ett av problemen som kan finnas.

Det är ett så stort problem hela sis grejen tycker jag.
Måste och måste. Det är väl upp till ensjälv vilket eller vilka problem man har fokus på?
Men ja det verkar vara mycket som är problem med sis.
 
Oj, här fortsätter samma ”dolda” förminskande där det faktiska samtalsämnet duckas till förmån för att trycka till någon utifrån hur den uttrycker sig. Jag tycker det exemplifierar samma problem som TS vill lyfta.

Exakt vad är det som är så oinsatt? Om du vill fortsätta med så konsekvent förminskande så får du nog vara mer precis kring vad det gäller för att gå att ta på allvar. Ett svepande ”oinsatt” går inte för mig att över huvud taget ta på allvar om du inte kan peka på vad. Anser du verkligen att en person måste ha inblick i löneläget på SIS för att föra ett samtal kring att övergrepp är fel? Jag förstår verkligen inte hur du läser tråden då jag ser en öppenhet kring att olika strukturella faktorer skapat rådande situation.

Med det lämnar jag denna obehagliga diskussion som närmast verkar återskapa den förtryckande kultur som trådstarten ifrågasätter, självklart i en annan skala, men det exemplifierar så väl hur ”fel” sätt att resonera anses rättfärdiga härskartekniker.
Ungefär samma nivå som om jag inte hade vetat något om en verksamhet. TS har ju redan uttalat att hon inte har någon aning om utbildning eller löneläge hos personalen. Det är MYCKET svårt att diskutera en verksamhet som man inte förstår. Det fenomenet har jag stött på otaliga gånger när personer uttalar sig om mitt yrke.

Diskussionen handlar väl inte om att övergrepp är fel - för det är det väl ändå ingen tvekan om - utan just varför de händer? Det har väl TS återvänt till gång på gång? Varför arbetar fel personer på sis-hem? Hur skulle det då vara fel att sätta sig in i hur verksamheten ser ut?
 
Precis, det finns ju en anledning till att den där olämpliga personen får fritt spelrum.

Förmodligen flera anledningar som samspelar på ett olyckligt sätt. Hade det varit enkelt att lösa, så hade man ju löst det för länge sen. När problem kvarstår beror det ofta på att de är svåra att lösa, och kräver att flera saker ändras på olika ställen.
Ja och det är blandannat det som jag menar med att det nog inte är nån mening förmig att skriva frågorna till en sis chef. För om det skulle vara så enkla svar så skulle dom väl redan ha gjort det bättre.
 
Det som gör att man kan välja sis framför familj är dels svårigheten att hitta familj och dels möjligheten att låsa in (för att skydda). En lagändring som ger andra aktörer möjlighet att låsa in skulle sannolikt vara hjälpsamt.
Påtal om det med att låsa in så såg jag nånting igår att ett hvb hade fått en varning från Ivo för att dom inte var säkra att dom som bodde där fri villigt lämnade in sina mobiler på natten. För att DET räknades som inte okej att säga att man inte får ha sin telefon på natten för att det be gränsar förmycket osv.
Jag tycker att det säger ganska så mycket att det inte ens är okej på hvb men på sis är det okej att tvinga tjejer att vara nakna inför manlig personal tillexempel. Så som som sitter på sis är väldigt ut satta och ut satta tyvär.
 
Oj, här fortsätter samma ”dolda” förminskande där det faktiska samtalsämnet duckas till förmån för att trycka till någon utifrån hur den uttrycker sig. Jag tycker det exemplifierar samma problem som TS vill lyfta.

Med det lämnar jag denna obehagliga diskussion som närmast verkar återskapa den förtryckande kultur som trådstarten ifrågasätter, självklart i en annan skala, men det exemplifierar så väl hur ”fel” sätt att resonera anses rättfärdiga härskartekniker.
Tyvär så är det exakt så det är. Nu har ju inte jag suttit på sis men jag har ändå det pers pektivet från dom ungas sida framför allt dom som HAR varit med om dåliga saker där osv.
Och tyvär så blir dom väldigt ofta INTE lyssnade på. För att många an ser att dom är problem barn och dom vet inte vad dom pratar om och ALLA sis är inte så dåliga ALLA som jobbar där är inte hemska osv.
Som INGEN har på stått heller men somsagt igen så tycker jag VERKLIGEN att alla borde läsa den länken som @Albatross skrev. För dethär som jag skriver om som händer på sis är inget som jag bara tror från nån tidnings artikel som vissa försöker att för minska det till. Utan som det står i den länken: om föräldrar hade be handlat sina ungdomar på samma sätt som sis skulle dom förlora vårdnaden.
Och det är MÅNGA som har rea gerat på van vård på sis och som säger att det INTE är en staka inci senter eller en staka sis utan att s*x över grepp och över våld och kollektiva be straffningar osv verkar vara systematiskt i sis. Blandannat barnrätts byrån bris ecpat maskros barn rädda barnen och Unicef Sverige.
Men somvanligt om såna här saker så försöker många för minska det till att det är nån random störd ung tjej som inte fattar ett skit som över rea gerar bara och det ger ofta samma sorts be mötande som endel inom sis verkar ha mot dom unga där.
Alltså att trycka ner dom och för minska och inte lyssna. Som att dom inte är så viktiga.
 
Ungefär samma nivå som om jag inte hade vetat något om en verksamhet. TS har ju redan uttalat att hon inte har någon aning om utbildning eller löneläge hos personalen. Det är MYCKET svårt att diskutera en verksamhet som man inte förstår. Det fenomenet har jag stött på otaliga gånger när personer uttalar sig om mitt yrke.

Diskussionen handlar väl inte om att övergrepp är fel - för det är det väl ändå ingen tvekan om - utan just varför de händer? Det har väl TS återvänt till gång på gång? Varför arbetar fel personer på sis-hem? Hur skulle det då vara fel att sätta sig in i hur verksamheten ser ut?
Tycker du att man måste veta exakt hurmycket nån får i lön för att kunna fråga sätta varför det är en sån atti tyd inom sis och varför vissa som jobbar där är helt fel personer för såna jobb? Och för att ihuvud taget kunna disskutera vad man KAN göra åt det?
 
Tycker du att man måste veta exakt hurmycket nån får i lön för att kunna fråga sätta varför det är en sån atti tyd inom sis och varför vissa som jobbar där är helt fel personer för såna jobb? Och för att ihuvud taget kunna disskutera vad man KAN göra åt det?
Du behöver inte veta exakt. Men det kan vara en viktig faktor, och du vill ju veta orsaken/orsaker till att det verkar vara en verksamhet som inte fungerar. Och då kan man ju t.ex. ställa sig frågan, som jag tycker har framförts ett antal gånger redan, om ett problem kan vara att arbetet inte är attraktivt (bland annat lönen). I förlängningen, betyder detta att en stor del av personalen inte har adekvat utbildning pga att man inte får kvalificerade sökanden? I sin tur, betyder detta att personalen inte klarar av sina arbetsuppgifter? Leder det till övergrepp? Som sagt, du har ju frågat varför och någonstans måste man väl börja nysta? Jag har inte svaren på dina frågor, men jag är övertygad om att man behöver sätta sig in i verksamheten om man ska försöka börja förstå och svara på frågan varför.
 
Du behöver inte veta exakt. Men det kan vara en viktig faktor, och du vill ju veta orsaken/orsaker till att det verkar vara en verksamhet som inte fungerar. Och då kan man ju t.ex. ställa sig frågan, som jag tycker har framförts ett antal gånger redan, om ett problem kan vara att arbetet inte är attraktivt (bland annat lönen). I förlängningen, betyder detta att en stor del av personalen inte har adekvat utbildning pga att man inte får kvalificerade sökanden? I sin tur, betyder detta att personalen inte klarar av sina arbetsuppgifter? Leder det till övergrepp? Som sagt, du har ju frågat varför och någonstans måste man väl börja nysta? Jag har inte svaren på dina frågor, men jag är övertygad om att man behöver sätta sig in i verksamheten om man ska försöka börja förstå och svara på frågan varför.
Nej jag tror faktist inte att någon med minst två fungerande hjärn celler gör s*x brott mot ett barn pågrund av att den får låg lön eller inte har ut bildning. För jag tror näm ligen inte att man måste vara minst socio nom för att veta att det är fel.
Jag tycker att det är VÄLDIGT ursäktande för dom som gör över grepp inom sis och även väldigt an klagande mot alla som INTE gör sånt som jobbar på sis. Som att dom bara skulle råka göra över grepp för att dom inte är högt ut bildade?
Jag HAR lyssnat på dom som skriver att det nog blandannat är för att det inte är så hög lön osv att dom kanske be höver ha högre personal tät het och bättre lokaler osv.
Men som vissa verkar försöka för minska det för att det händer dåliga saker på många ställen och att domflesta som jobbar på sis vill göra ett bra jobb osv det tycker jag bara är hemskt och för minskande mot ALLA som har upp levt hemska saker inom sis!
Och FRAMFÖR ALLT dethär att det är låg lön så dom med hög ut bildning inte vill jobba där och dom med mindre ut bildning klarar inte arbets uppgifterna DÄRFÖR be går dom över grepp?? TROR du det påriktigt? Jag tror iallafall att det är väldigt mycket att välja att inte se problem i hela synen på sis.
Bara som exempel: barn på sis får tvångs visiteras nakna av personal av detandra könet. Brottslingar i fängelse HAR RÄTT att nån av samma kön gör det på sis har man INTE samma rättig het. Det handlar knappast om ut bildning hos dom på sis?
 
Ungefär samma nivå som om jag inte hade vetat något om en verksamhet. TS har ju redan uttalat att hon inte har någon aning om utbildning eller löneläge hos personalen. Det är MYCKET svårt att diskutera en verksamhet som man inte förstår. Det fenomenet har jag stött på otaliga gånger när personer uttalar sig om mitt yrke.

Diskussionen handlar väl inte om att övergrepp är fel - för det är det väl ändå ingen tvekan om - utan just varför de händer? Det har väl TS återvänt till gång på gång? Varför arbetar fel personer på sis-hem? Hur skulle det då vara fel att sätta sig in i hur verksamheten ser ut?
Men här är ingen som uttalar sig om ett yrke, utan om missförhållanden. Att du styr det mot ett yrke eller personer är ju exakt samma fel som TS anklagas för här i tråden (vilket jag inte kan se stämmer). Att avfärda kritik för att den som ger den inte paketerar den på ett sätt en finner lämpligt är whataboutism.
 
Nej jag tror faktist inte att någon med minst två fungerande hjärn celler gör s*x brott mot ett barn pågrund av att den får låg lön eller inte har ut bildning. För jag tror näm ligen inte att man måste vara minst socio nom för att veta att det är fel.
Jag tycker att det är VÄLDIGT ursäktande för dom som gör över grepp inom sis och även väldigt an klagande mot alla som INTE gör sånt som jobbar på sis. Som att dom bara skulle råka göra över grepp för att dom inte är högt ut bildade?
Jag HAR lyssnat på dom som skriver att det nog blandannat är för att det inte är så hög lön osv att dom kanske be höver ha högre personal tät het och bättre lokaler osv.
Men som vissa verkar försöka för minska det för att det händer dåliga saker på många ställen och att domflesta som jobbar på sis vill göra ett bra jobb osv det tycker jag bara är hemskt och för minskande mot ALLA som har upp levt hemska saker inom sis!
Och FRAMFÖR ALLT dethär att det är låg lön så dom med hög ut bildning inte vill jobba där och dom med mindre ut bildning klarar inte arbets uppgifterna DÄRFÖR be går dom över grepp?? TROR du det påriktigt? Jag tror iallafall att det är väldigt mycket att välja att inte se problem i hela synen på sis.
Bara som exempel: barn på sis får tvångs visiteras nakna av personal av detandra könet. Brottslingar i fängelse HAR RÄTT att nån av samma kön gör det på sis har man INTE samma rättig het. Det handlar knappast om ut bildning hos dom på sis?
Det är inte att förminska nånting att säga att det finns fel personer på många ställen. På dig låter det som att var och varannan personal begår sexuella övergrepp på sis hem, är det någon statistik som visar att det är så väldigt vanligt att det är det som är liksom huvudproblemet med hemmen?

Det här med visitation osv är precis detsamma som på rättspsyk, det har stått om det en hel del också så det är inte bara sådant som drabbar unga. Säger inte att det är rätt det som är på sis hemmen men allt det lyser liksom igenom genom hela vården oavsett om det är vanliga psykvården eller rättspsyk eller sis hem. Det är så det fungerar verkar det som. Inom vården verkar kön inte spela någon roll när det gäller saker och ting.

Liksom ja, fel personer dras till fel jobb ibland och det är fel, att begå övergrepp är fel, men när det gäller dessa hem så är det så otroligt mycket som behöver förbättras på alla håll..verkar det som av det jag läst iallafall. Det är mycket som gör att det ena leder till det andra.

Jag tänker att anledningar till att handlingar sker beror ju på någonting, på rättspsyk och den otroliga vanvården av folk med självskadebeteende berodde på okunskap mestadels. Dom visste inte hur dom skulle hanteras. Jag kan tänka mig att mycket sådant sker på sis hem också. Om man då bortser såklart får sexuella övergrepp som inte är okej någonstans.
 
Senast ändrad:
Brottslingar i fängelse HAR RÄTT att nån av samma kön gör det på sis har man INTE samma rättig het. Det handlar knappast om ut bildning hos dom på sis?

Intagna på kriminalvårdsanstalt har inte någon absolut rätt att visitationen sker av någon av samma kön. Även personer av motsatt kön får visitera om orsaken är säkerhetsskäl där man letar efter farliga föremål.
 
Och FRAMFÖR ALLT dethär att det är låg lön så dom med hög ut bildning inte vill jobba där och dom med mindre ut bildning klarar inte arbets uppgifterna DÄRFÖR be går dom över grepp?? TROR du det påriktigt?
Jag tror absolut att det är EN problematisk faktor. Det är verkligen tragiskt att vård och omsorg underprioriteras som det så ofta gör. Det är där de mest kvalificerade personerna behövs, men i verkligheten söker sig många utbildade därifrån. Du ser det t.ex. inom läraryrket. Förskollärare blir utbrända och byter yrke. Lönen är för låg och arbetsbelastningen för hög.

Och, ja, övergrepp (som t.ex. våld) kan absolut förekomma när personer som inte har rätt utbildning och erfarenhet sätts i stressiga situationer som de inte kan hantera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
679
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 415
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 286
Senast: SiZo
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 902
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp