Åsikter om halmpellets

floonin

Trådstartare
Hej! Jag har en häst som är väldigt skitig i boxen och funderar på att byta strö. Har just nu spån men funderar på halmpellets. Finns det någon som har testat? Vad tyckte ni om det?

Själv hatar jag det:yuck:
Hästarna åt det och till den ena fick vi ringa ut veterinär jag vet inte hur många gånger. (Självklart var en av gångerna nyårsafton över tolvslaget och blev svindyrt)
Vi förstod inte varför han aldrig blev frisk och sen såg vi att han åt halmpelletsen, vi bytte bädd och han blev frisk typ direkt:)
Vi testade att lägga en påse i höstas också för det var så blött (vi la det typ i vindskyddet) och de två unghästarna åt upp ALLT på en kvart...
Kan vara bra att ha under bädden tror jag däremot:)

För skitgrisar tror jag att halm är det bästa. För min har det iaf varit det enda som varit ekonomiskt försvarbart.
Jag har testat spån, spånpellets, halmpellets och då halm. Näst efter halm tycker jag spånpellets har varit bäst.

Ok. Min kissar ju så mycket så jag kan inte ha halm för det blir blött i hela boxen... men tycker ni att spånpellets dammar mindre än vanligt spån?

Ok. Min kissar ju så mycket så jag kan inte ha halm för det blir blött i hela boxen... men tycker ni att spånpellets dammar mindre än vanligt spån?

Använder Lissbopellets, lite grövre "malning" än ex svenska foder. Är mkt nöjd. Jag häller en säck i skittkärran och häller sen på ca 10L vatten och låter d stå o dra en stund medan jag mockar och fixar foder tex, då hinner pelletsena luckras upp mkt. Blandar ihop det lite med det gamla ströt och då häller hela bädden lagom fuktighet så det inte dammar så mkt. Jag lägger dock inte permanentbädd utan tar ut allt kiss så gott som var dag. Tycker det är super att kunna mocka ur kiss-kockorna. Kisset håller sig på en begränsad yta, inte som med halm där det flyter piss under halva bädden om man inte har permanentbädd. Lätt att lagra är det också. Enda nackdelen är väl att ja får ge lite vanlig halm bredvid till att tugga med och att det fastnar små kakor i hovarna som tappas på väg ut så man måste sopa. Jag vill intl inte ha ngt annat.

Hej!

Jag använder halmpellets, det är det enda som funkar på min superglupska skitgris till häst. Halm äter hon upp, torv och spån (inkl. pelllets) vänder hon upp och ner på så det blir genomblött och skitäckligt. Halmpelletsen ligger där jag lägger den och är lättmockat. Inte fryser det heller. Det dammar lite precis när man lagt in det (i början av säsongen) men sen dammar det klart mindre än tex spån. Jag tyckte spånpelletsen dammade mer än det vanliga spånet.

/Lavinia

Hej! Jag har en häst som är väldigt skitig i boxen och funderar på att byta strö. Har just nu spån men funderar på halmpellets. Finns det någon som har testat? Vad tyckte ni om det?
Jag är inne på mitt 3:e år med halmpellets och supernöjd, använder det till alla, utom till mina 2 veteraner (27 och 32 år, som vägrar ligga ner om det inte är en tjock spånbädd). Oerhört lätt och snabbmockat, och någorlunda ekonomiskt.

Jag tyckte inte halmpellets fungerade så himla bra... föredrog spånpellets då!
Nu däremot har jag halm med torv i bottnen där hästen kissar som värst och halmen aldrig lyckades suga upp allt. Fungerar super!

Jag har spånpellets och gummimatta i lösdriften. Perfekt! Har inte gått åt speciellt många säckar i vinter, inte mer än fem sex stycken.
Hade halm förra året, hästarna var överlyckliga och åt och åt och åt.. Inte bra när de är lättfödda och verkar kunna äta hur mycket som helst.
Tycker det är väldigt lättskött med det jag har nu. Kräver knappt något jobb alls, går inte åt något strö och det har varit torrt och fint hela vintern. Frös inte heller, vilket både halm, spån och torv gjort.

Använder Lissbopellets, lite grövre "malning" än ex svenska foder. Är mkt nöjd. Jag häller en säck i skittkärran och häller sen på ca 10L vatten och låter d stå o dra en stund medan jag mockar och fixar foder tex, då hinner pelletsena luckras upp mkt. Blandar ihop det lite med det gamla ströt och då häller hela bädden lagom fuktighet så det inte dammar så mkt. Jag lägger dock inte permanentbädd utan tar ut allt kiss så gott som var dag. Tycker det är super att kunna mocka ur kiss-kockorna. Kisset håller sig på en begränsad yta, inte som med halm där det flyter piss under halva bädden om man inte har permanentbädd. Lätt att lagra är det också. Enda nackdelen är väl att ja får ge lite vanlig halm bredvid till att tugga med och att det fastnar små kakor i hovarna som tappas på väg ut så man måste sopa. Jag vill intl inte ha ngt annat.

Hur är det med färg Lissbopellets eller Svenska foder? Jag vet en produkt Lucky hooves som behöver inte fuktas. Halmpellets är ljusa och mjuka. Du kan prova det också.

Jag har halmpellets o bara älskar det!! Blöter upp med vattenkannan och visst mumsar de glatt på pellets den första dagen men sen är det inte så gott. Vattnar ganska bra så det sväller upp, för att det inte ska svälla i magen om de äter större mängder.
Till de renliga stona är det suveränt, så lättmockat!!! Men till mina skitiga valackar så blandar jag upp med annat för annars hade det gått åt mängder av strö. Har bädd o tar bort kisspölarna men eftersom bägge valackarna trampar runt o grisar så blir mycket att mocka ut.

Det betyder att pellets är hårda om de behöver vattnas. Du kan prova mjukare eller krossa halmpellets.
I stallet jag har mina hästar uppstallade så bestämmer stallägaren vilka pellets vi har. Vet att det finns en krossad sort men vi har hel.
Varken jag eller personalen kommer krossa de, de vattnas en stund innan de läggs i. Har funkat fint i 4år.

Har halmpellets till 1 av mina i boxen det ända som funkat till kiss maskinen och då har jag testat både torv, halm, kutterspån, spånpellets, råspån, papper och kartong.

Dom andra 2 som delar box kan inte ha det då 1 av dom äter det.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 132
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: Islaend
·
Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
405
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 216
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur