Åsikter om MH

Nenyah

Trådstartare
Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras.
Tack på förhand! :)

Hund 1:

1a.Kontakt hälsning : 4
1b.Kontakt samarb. : 4
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust : 4
2b.Lek 1 gripande : 3
2c.Lek 1 grip/dragk : 2
3a 1.Förföljande : 4
3a 2.Förföljande : 4
3b 1.Gripande : 3
3b 2.Gripande : 3
4.Aktivitet : 5
5a.Avst.lek intresse: 4
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken : 5
5d.Avst.lek leklust : 4
5e.Avst.lek samarb. : 3
6a.Överr. rädsla : 4
6b.Överr. hot/agg : 2
6c.Överr. nyfikenhet: 2
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr. : 1
7a.Ljud rädsla : 4
7b.Ljud nyfikenhet : 4
7c.Ljud kv. rädsla : 1
7d.Ljud kv. intresse: 2
8a.Spöken hot/agg : 3
8b.Spöken kontroll : 5
8c.Spöken rädsla : 5
8d.Spöken nyfikenhet: 2
8e.Spöken kontakt : 4
9a.Lek 2 leklust : 4
9b.Lek 2 gripande : 2
10.Skott : 1


Hund 2:

1a.Kontakt hälsning : 4
1b.Kontakt samarb. : 4
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust : 4
2b.Lek 1 gripande : 3
2c.Lek 1 grip/dragk : 3
3a 1.Förföljande : 1
3a 2.Förföljande : 2
3b 1.Gripande : 1
3b 2.Gripande : 1
4.Aktivitet : 2
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken : 5
5d.Avst.lek leklust : 5
5e.Avst.lek samarb. : 2
6a.Överr. rädsla : 3
6b.Överr. hot/agg : 1
6c.Överr. nyfikenhet: 4
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr. : 1
7a.Ljud rädsla : 5
7b.Ljud nyfikenhet : 2
7c.Ljud kv. rädsla : 2
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg : 1
8b.Spöken kontroll : 2
8c.Spöken rädsla : 2
8d.Spöken nyfikenhet: 2
8e.Spöken kontakt : 4
9a.Lek 2 leklust : 3
9b.Lek 2 gripande : 3
10.Skott : 1
 
Jag är lat och vill se spindeldiagrammen istället.

Ska bli! :)

Hund 1:
IwkxRDU.jpg


Hund 2:
VsCbPXJ.jpg
 
Jag tycker också diagrammen är användbara! Spontant reagerar jag på 5 på aktivitet (har diskuterat även tidigare att det är så liten del av mh så svårt att säga nåt säkert men med tanke på min hunds problem och hon har 4 så...) och ljudrädsla (men avreaktionerna ser fina ut).
 
Båda MHna är ok för en brukshund. Det viktigaste är att hunden avreagerar, hur rädd den blir spelar inte så stor roll. Precis som för @Jenka, gör 5an på aktivitet hos den första hunden mig betänksam, det är ett moment där en 2a är idealet för alla typer av hundar. Å andra sidan kan man egentligen bara tolka ett MH om man har varit med och sett det live.

Vad har föräldrarna presterat för övrigt? Jag tycker att alla brukshundar som går i avel ska ha godkända korningar om de har fötts i Sverige, och dessutom några bruksmeriter, eller i nödfall lydnadsdito.
 
Beroende på ras....men för tex en schäfer skulle jag vilja se mycket bättre gripanden. Annars ser det bra ut.
 
Och jag som alltid ska vara motvals,vill se mer umpf på båda hundarna ,lite mindre mes o ev stress (var ju inte där)
 
@Voff Det är kelpie det rör sig om så det blir ju inte riktigt ett schäfer-gripande.
@Liran Tyvärr inte plättlätt att hitta kombinationer där båda är korade bland kelpies.. :(

Är inte alls insatt i kelpie-världen men är ev på jakt efter en, alltid bra att få lite åsikter om saker!

Hund 1 tävlar elit spår, lägre sök, lkl III, avancerad rally samt är utställnings- och viltspårschampion samt TJH patrull.
Hund 2 tävlar avancerad rally, lkl II samt har titeln HTMI (kan inget om heal work to music...)
 
Jag hade kollat lite extra på detta med ljudrädslan. Hur ser det ut bland föräldrar och syskon till hundarna och ev. tidigare avkommor osv...

Sen är den genomsnittliga leklusten hos kelpie inte jättehög så där vill man gärna ha över medel, iaf om man vill ha en hund att tävla med i lydnad och bruks.
 
@Voff Det är kelpie det rör sig om så det blir ju inte riktigt ett schäfer-gripande.
@Liran Tyvärr inte plättlätt att hitta kombinationer där båda är korade bland kelpies.. :(

Är inte alls insatt i kelpie-världen men är ev på jakt efter en, alltid bra att få lite åsikter om saker!

Hund 1 tävlar elit spår, lägre sök, lkl III, avancerad rally samt är utställnings- och viltspårschampion samt TJH patrull.
Hund 2 tävlar avancerad rally, lkl II samt har titeln HTMI (kan inget om heal work to music...)

Nu blir jag vansinnigt nyfiken, vilka är hundarna?
Hund1 kan jag ev ha en liten aning om, hund 2 -Noup. PM:a om du inte vill outa :)
 
Jag hade kollat lite extra på detta med ljudrädslan. Hur ser det ut bland föräldrar och syskon till hundarna och ev. tidigare avkommor osv...

Sen är den genomsnittliga leklusten hos kelpie inte jättehög så där vill man gärna ha över medel, iaf om man vill ha en hund att tävla med i lydnad och bruks.

Nu blir jag vansinnigt nyfiken, vilka är hundarna?
Hund1 kan jag ev ha en liten aning om, hund 2 -Noup. PM:a om du inte vill outa :)

Ni har PM!
 
Tyvärr inte plättlätt att hitta kombinationer där båda är korade bland kelpies.. :(

Nu ska jag vara petig.... Att de gjort MH betyder inte att de är Korade. Då ska de ha gjort MT samt exteriörbeskrivning.

Hur som helst håller jag med om att det är helt OK resultat. Man undrar om hund 1 verkligen är sådär uppjagad som 5 på aktivitet, eller om det hänt något? De har båda avreagerat bra, leker och går fram till avståndsfig samt är skottfasta.
 
Nu ska jag vara petig.... Att de gjort MH betyder inte att de är Korade. Då ska de ha gjort MT samt exteriörbeskrivning.

Hur som helst håller jag med om att det är helt OK resultat. Man undrar om hund 1 verkligen är sådär uppjagad som 5 på aktivitet, eller om det hänt något? De har båda avreagerat bra, leker och går fram till avståndsfig samt är skottfasta.

Jag vet mycket väl skillnaden mellan MH och en korning. Alla kelpies som går i avel ska ha gjort MH då det är en bruksras. Det jag skrev var att det inte var plättlätt att hitta kombinationer där båda är korade, men som sagt, MH måste ju göras för att få regga valparna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det nån här som skulle ha lust att hjälpa mig tolka poäng från en hunds korningsresulat? :) Jag är alltså helt obekant med detta...
Svar
9
· Visningar
1 719
Senast: Fruentimber
·
Mh
Hundavel & Ras Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt? Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen...
2
Svar
27
· Visningar
3 172
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Roligt värre! :) Överlag så reagerade hon lite mer än jag trodde, men avreagerar fort (speciellt vad gäller rädsla). Testledarna...
Svar
13
· Visningar
1 311
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Roar mig med att kolla avelsdata lite. Vad säger ni om MH:t på den här hunden? Vilken ras tror ni? Känd mental status...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp