Bukefalos 28 år!

Åsikter: Piercing och ridning

Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Kanske lika bra att förbjuda folk att ha tunga tom :D

Det finns massor av saker förutom tungpiercingar som kan fastna i svalget vid en medvetslöshet som tex, utslagna tänder, tandproteser, avbitna tungor, grus, kottar, tungan täpper naturligt till svalget även utan andra föremål närvarande - därför är bland det absolut första man gör när man kommer till en olycksplats att kontrollera luftvägarna, andas personen, finns det saker som täpper till svalget etc.

Så att det skulle vara något extra eländigt med just piercad tunga vete tusan, personligen tycker jag ju att det ser ganska trevligt ut med piercad tunga så för mig får vederbörande gärna ha det...

Det ska ju dessutom mycket till innan den piercade tungan trasslar in sig i hästens svans, då har man nog fullgoda skäl till att slänga ut vederbörande från stallet med eller utan piercingar :D
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

ÄNDAMÅLSENLIGA KLÄDER!!!!!! ÄR DET SVÅRT ATT FÖRSTÅ?!?!??!

SKA MAN RIDA ÄR DET RIDKLÄDER SOM GÄLLER DVS NÅGON TYP AV RIDBYXOR
DE SKA VARA HELA OCH RENA NÄR MAN KOMMER TILL STALLET.

Sen har jag aldrig skrivit om något hot, min medis har många färger i sitt hår och även piercingar i stallet men hon har sett till att snygga upp sig jämfört med hur hon såg ut innan. Som även framgår i ett av de första inläggen om du LÄSER.

Jag läste ditt första inlägg! Tycker fortfarande det är en kränkande sak att säga till en som hjälper en med sin häst! Jag menade inte direkt hota, men det känns som det "snygga till dig, annars får du inte hålla på med min häst" men det är MIN åsikt!

Så om jag t.ex var medryttare på din häst tis och onsdag, och har endast ett par ridbyxor och de blev skitiga dagen innan.. blir du då sur? :cool:

Nja, tur att alla inte tycker kunskapen sitter i kläderna! :crazy:
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

kl
Har man piercingar tycker jag inte det är några problem alls att ha dem på när man rider/ vistas i stallet - Om personen själv vet "riskerna" att fasta, slita upp sig.

Har man "annorlunda" frisyrer förstår jag inte varför det skulle behöva ändras - Det är väl kul att vi inte är likadana allihopa?

Har man på sig mjukisbyxor, gympaskor eller dyl spelar det väl ingen roll, så länge det är på "hoppynivå"? - Säkerhet kommer dock för mig i första hand, men åker jag till stallet för att mocka o fixa foder tar jag inte på mig full utrustning för ridning.

Om man jämnför det med en vardaglig handling. Tex:

Du vaknar upp en söndagmorgon, utan smink och gräsligt ful i håret. Du vet med dig att brödet är slut och du måste gå till affären 500 m hemifrån. Duschar du, sminkar dig, fixar håret och klär upp dig för att handla ditt bröd då?
Tror de flesta drar på sig ett par mjukisar, en jacka och drar luvan över huvudet.

Min poäng med detta; Du behöver inte vara fin för att mocka, sköta hästen. Det funkar väl ändå, och jag tvivlar på att papparazzi sitter i buskarna utanför.

Däremot vid ridning tycker jag att man bör ha kläder som är säkra, dvs inte fastna, och som följer kroppen på ett smidigt sätt. Men det kan likaväl vara ett par jeans som sitter jätteskönt.

Vid tävling är de upp till var och en hur de vill klä sig, dvs - Hur de vill att folk ska titta på en.
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Det är rätt svårt nu vid "mellanväder", tycker jag. Rider vanligtvis i ridbyxor, men nyligen red jag i svarta mjukisbyxor med tights under. Det var för kallt att rida i bara ridbyxor och för varmt för termoridbyxor. Jag sitter inte och fryser/är för varm bara för att det är snyggare, och min häst verkade inte ta illa upp... ;)
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Kan jag få någon att vilja klä sig mer..eh, ordningssamt...hoppas jag att det skett för att personen själv vill det, kanske för att denne känner sig säkrare. Många gånger har det med självförtroende att göra. Inte att JAG har sagt att det är ett krav för att få vara hos mig. Är det en ung person kanske dennes hemförhållande gör att den har de kläder den har. Kanske inte FÅR ha nåt annat i stallmiljö eller har RÅD. Alltså, se lite bakom fasaden.

Vad det gäller övrig utspökning som piercing har jag endast en åsikt och det är om det är förknippat med säkerheten. Det gäller även huvtröjor, halsdukar samt att man använder hjälm.


Visst kan det vara så att man inte har råd att köpa stallkläder så är det tex för min medis.
Men då har jag helt enkelt sett till att köpa henne ändamålsenliga kläder som är hela och sen får hon se till att hålla de rena.
Jag har köpt nästan hela hennes ridutrustning för att hon verkligen behöver det, som tex när hon kom så hade hon en ridhjälm från förra årtusendet i förskräckligt skick och på min häst rider man inte med en dålig hjälm och utan säkerhetsväst så det köpte jag till henne det första jag gjorde.
Sen när det är födelsedag, jul osv så passar jag på att köpa en present till henne som hon behöver tex ridbyxor och riktiga skor.

Min medis är inte ett dugg rädd för mig, hon vet att jag vill att hon ska ha hela och rena kläder och behöver hon ett par nya ridbyxor så har hon helt sonika sagt till, ibland har jag bara sponsrat med en del om hon har lite egna pengar och andra gånger betalar jag helt för ett par ridbyxor.
Visst jag ger henne inga Pikeur byxor direkt utan det blir av billigare variant men de fungerar och är hela iaf.

Men det är konstigt att du förbannar huvtröja och halsduk men inte mjukisbyxor, sladdriga mjukisbyxor kan också fastna i grenar och annat otyg och ställa till med en olycka.
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Ändamålsenligt = anpassade efter ändamålet.
Till häst är det bättre att ha åtsittande kläder, dels för att det minskar risken att fastna i något och dels för att det minskar risken för skav.

Men fortfarande är den "regeln" något godtycklig.... För MIG blir ändamålsenlig klädsel bestämt utifrån hur min kropp känns och ser ut för dagen....
Stel å svullen=Sköna mjuka löst sittande mjukisar
Mjuk å osvullen=Ridbyxor,Jeans etc etc...
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Jag tycker att det är snyggt med piercingar. Har dock inga själv. Är ju heller inte så jättebra ur säkerhetssynpunkt när man håller på med hästar. Har hål i öronen, men inga örhängen i stallet. För min del spelar det ingen roll alls om ryttare rider i jeans eller ridbyxor, ser möjligen lite slafsigt ut med mjukisbrallor. Blev dock lite fundersam då jag så en till salu video på en häst vars ägare red i trasiga mjukiskläder, hon red heller inte speciellt bra. Men endå. Lite kan man väl anstränga sig om någon ska filma?
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Visst kan det vara så att man inte har råd att köpa stallkläder så är det tex för min medis.
Men då har jag helt enkelt sett till att köpa henne ändamålsenliga kläder som är hela och sen får hon se till att hålla de rena.
Jag har köpt nästan hela hennes ridutrustning för att hon verkligen behöver det, som tex när hon kom så hade hon en ridhjälm från förra årtusendet i förskräckligt skick och på min häst rider man inte med en dålig hjälm och utan säkerhetsväst så det köpte jag till henne det första jag gjorde.
Sen när det är födelsedag, jul osv så passar jag på att köpa en present till henne som hon behöver tex ridbyxor och riktiga skor.

Min medis är inte ett dugg rädd för mig, hon vet att jag vill att hon ska ha hela och rena kläder och behöver hon ett par nya ridbyxor så har hon helt sonika sagt till, ibland har jag bara sponsrat med en del om hon har lite egna pengar och andra gånger betalar jag helt för ett par ridbyxor.
Visst jag ger henne inga Pikeur byxor direkt utan det blir av billigare variant men de fungerar och är hela iaf.

Men det är konstigt att du förbannar huvtröja och halsduk men inte mjukisbyxor, sladdriga mjukisbyxor kan också fastna i grenar och annat otyg och ställa till med en olycka.

Jag tvivlar inte på att du ställer upp för din medryttare och att ni har en god relation. I övrigt hänvisar jag till mina tidigare inlägg. Det handlar om personlig integritet och att det vi ser inte alltid är det grundläggande problemet och har inte ett smack med intresse, kunskap och skicklighet att göra. Jag personligen skulle aldrig hindra någon att rida mina hästar i vad dom anser är bra kläder. Trasigt eller helt...not my business! Hästen ska skötas och ridas enligt mina direktiv. Det är mitt ansvar!

För det första har jag inte förbannat nåt, däremot är jag noga med säkerheten.

Vad det gäller övrig utspökning som piercing har jag endast en åsikt och det är om det är förknippat med säkerheten. Det gäller även huvtröjor, halsdukar samt att man använder hjälm.

Jag skriver "ÄVEN" så det är inte i berg skrivet vad som innefattar vad som är säkert. Det beror ju på VAR personen tänker rida någonstans.
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Att ta ut tungpiercing blir svårt, eller ja, inte att ta ut den men att sätta tillbaka den. Att varje dag ta ur och i smycket i en tungpiercing är onödigt irriterande för vävnaden runt hålet, för att inte säga en praktisk omöjlighet - på de flesta räcker det med ett par timmar utan smycke för att det ska vara kört sen.

Mina piercings går inte ens att plocka ur, då får man slita loss en del fettvävnad och hud först. :D

Tycker det är intressant hur folk kan hetsa upp sig över så lite.
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Varför är det "snobberi" att ha hela och rena kläder, se fräsch och prydlig ut?

Jag skiter fullständigt i om det är ett par gamla märkeslösa ridbyxor personen har så länge de är hela och rena, personen får gärna ha en gammal avdankad tröja sålänge den är hel och ren. Jag är inte intresserad av att det ska vara det senaste från Pikeur osv det är inte viktigt.

Jag förstår inte varför man ska se ut som kriget bara för att man är i stallet?

Därför att du som hästägare inte automatiskt har rätt att bestämma hur en annan människa ska klä sig. Naturligtvis kan du neka någon att bli medryttare pga att hon rider i mjukisbyxor. Men att liksom läxa upp någon som du redan har valt till medryttare och säga hur hon ska klä sig, det är lite väl magstarkt och förmätet. Jag har t.ex. ett par ridbyxor där blixtlåset gått sönder och ibland måste jag använda dem när andra ligger i tvätten. Skulle då en hästägare säga till mig "du när du rider min häst så måste du ha hela kläder" Så skulle jag bli :devil:
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

*delvis kl*

Först och främst måste jag ju säga att jag gillar din frisyr, Caboose. Den är riktigt nice.

För att ta tag i ämnet:
Själv har jag aldrig varit så brydd över smycken eller liknande i stallet. Jag brukade rida med örhängen, halsband, armband osv. Nuförtiden har jag däremot inga smycken alls (om inte min handsfree för telefonen räknas :D) men det beror mer på att de var hårda på att man skulle tejpa eller helt ta bort alla smycken när jag tränade karate. Innan dess hade jag inte tänkt på det men jag fick en helt annan insikt över skaderisken i o m karateträningen. Men det är mitt val. Om man vet med sig att piercingar osv. sitter på ett sånt sätt (och är så pass läkta) att de inte kan fastna eller på annat sätt leda till en skada eller eventuell infektion från saker som kan finnas i stallet och runt hästen så är det i mitt tycke helt ok.

Vad gäller medryttare och deras utseende (vilket kanske blir lite OT)... Jag är inte så brydd hur de väljer att se ut. Så länge de inte skrämmer hästen (jag skämtar inte, dagen då jag färgt håret intenstivrött fick jag inte ens komma i närheten av min häst såvida jag inte hade mössa på. Vete sjutton varför...) eller utsätter sig för onödiga risker får de se ut hur de vill. Om något skulle jag kanske vara lite smått avundsjuk om de hade en snygg och cool frisyr och möjligtvis tjata på dem om vilken frisör de har :D.

Mina bästa ridbyxor var ett par glättiga löparbyxor från Adidas trots allt så jag tycker man ska rida i det som funkar bäst för en själv. Jag hatar t ex helskodda ridbyxor. Kan öht inte rida i dem. För mig är det viktigt att mina medryttare kan känna sig bekväma och avslappnade när de är i stallet, och att de inte är rädda för att vara sig själva. Jag tänker som så att om jag, som hästägare, skulle börja ha krav på hur min medryttare ska se ut och klä sig är det lite att gå över gränsen. Det är ofta tillräckligt känsligt att vara medryttare. Man har ansvar för en annans häst och vill oftast göra ett så bra jobb som möjligt. Om då ägaren dessutom kommer och ska diktera hur jag som person ska se ut, när jag sköter hästen enligt de direktiv jag fått och gör det som är bäst för hästen, skulle jag nog bli ganska så sårad.
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

*delvis kl*

Först och främst måste jag ju säga att jag gillar din frisyr, Caboose. Den är riktigt nice.

För att ta tag i ämnet:
Själv har jag aldrig varit så brydd över smycken eller liknande i stallet. Jag brukade rida med örhängen, halsband, armband osv. Nuförtiden har jag däremot inga smycken alls (om inte min handsfree för telefonen räknas :D) men det beror mer på att de var hårda på att man skulle tejpa eller helt ta bort alla smycken när jag tränade karate. Innan dess hade jag inte tänkt på det men jag fick en helt annan insikt över skaderisken i o m karateträningen. Men det är mitt val. Om man vet med sig att piercingar osv. sitter på ett sånt sätt (och är så pass läkta) att de inte kan fastna eller på annat sätt leda till en skada eller eventuell infektion från saker som kan finnas i stallet och runt hästen så är det i mitt tycke helt ok.

Vad gäller medryttare och deras utseende (vilket kanske blir lite OT)... Jag är inte så brydd hur de väljer att se ut. Så länge de inte skrämmer hästen (jag skämtar inte, dagen då jag färgt håret intenstivrött fick jag inte ens komma i närheten av min häst såvida jag inte hade mössa på. Vete sjutton varför...) eller utsätter sig för onödiga risker får de se ut hur de vill. Om något skulle jag kanske vara lite smått avundsjuk om de hade en snygg och cool frisyr och möjligtvis tjata på dem om vilken frisör de har :D.

Mina bästa ridbyxor var ett par glättiga löparbyxor från Adidas trots allt så jag tycker man ska rida i det som funkar bäst för en själv. Jag hatar t ex helskodda ridbyxor. Kan öht inte rida i dem. För mig är det viktigt att mina medryttare kan känna sig bekväma och avslappnade när de är i stallet, och att de inte är rädda för att vara sig själva. Jag tänker som så att om jag, som hästägare, skulle börja ha krav på hur min medryttare ska se ut och klä sig är det lite att gå över gränsen. Det är ofta tillräckligt känsligt att vara medryttare. Man har ansvar för en annans häst och vill oftast göra ett så bra jobb som möjligt. Om då ägaren dessutom kommer och ska diktera hur jag som person ska se ut, när jag sköter hästen enligt de direktiv jag fått och gör det som är bäst för hästen, skulle jag nog bli ganska så sårad.

*WORD*:banana:
 

Liknande trådar

Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 678
Senast: Lingon
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 690
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 451
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp