Bukefalos 28 år!

Åsikter: Piercing och ridning

Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Haha, jo, det blir det ju! Men man kan ju ha den längre ner i nacken. Jag vet inte den riktiga benämningen för det bara. En hästsvans utan den fladdriga svansen menar jag mer.

använda ändamålsenliga kläder
håller jag helt med om!

knappis.

isolerat stall i skogen med bara familjemedlemmar = avslappnad klädsel
försäljningstall = klädsel som följer verksamhetens inriktning där arbetsgivaren troligtvis har sista ordet
Står man på en ridskola finns kanske ett "krav" på att klä sig, uppföra sig för att vara förebilder för de yngre ridskoleeleverna.
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Så du menar att du vill styra andra människor utseende p.g.a dina fördomar? Så, vad tycker du?
Rider hon bättre/tar hon bättre hand om din häst nu när hon har anpassat sig efter din löjliga regel?
Vad har ens hårfärg samt sminkning med hur bra ryttare man är? Knappast något som hindrar ens ridstil!? :eek: Men tydligen, nu vet vi det!
"Brutal" hårfärg och "brutal" sminkning = man är sämre ryttare!

Så enligt dig sätter du folk i fack, och du är högst bland facken och de du tycker är vedervärdiga (alt. ser inte ut som du vill de ska se ut) är placerade lägre än typ spindlar? Skulle någon säga så till mig så skulle jag lämnat personen i sticket och inte ens hört av mig till den ytliga människan! Till och med hästen framstår som vettigare än ägaren då ju! :idea:

_________________________________________________________________
Jag själv har 9 piercingar (13 enligt systerdottern som räknar alla pluppar som en piercing) samt 1 tatuering. Lullar mest runt i skogen och tävlar inte. Skulle jag tävla så tävlar jag inte över klubbnivå. Jag tar inte ut mina piercingar, sedan skulle jag inte anklaga någon ifall en olycka skulle ske och en piercing slits ut. Det är ju mitt val att bära en piercing under ridning! Jag förstår om piercing inte är tillåtet på finare tävlingar såsom dressyr (högre än klubbnivå).
Men att man ska hindras utöva en sport alternativt tvingas fixa hår eller ta ut piercingar för att bli accepterad att hålla på med hästar är mobbning på hög nivå!

Ni sprider automatiskt ut budskapet:
Du har konstigt hår som väcker för mycket intresse, du har massa piercingar och tatueringar och med andra ord en värdelös ryttare :mad:.

Nu blir jag förbannad jag har aldrig påstått mig vara bättre än någon annan! Men hos mig ser man hel ren och fräsch ut och det gäller alla.
Hästar, hundar, katter, människor, stall, hus, bilar ja allt ska vara helt rent och välvårdat. Det behöver inte vara dyrt nytt och märkvärdigt det kan vara gammalt men det ska vara helt och rent.
Annars har man inte här och göra. Självklart blir man smutsig när man tex borstar en lerig häst, och det är helt okej men man kommer inte i smutsiga och trasiga kläder.

Finns dessutom många psykologiska undersökningar där ens personliga utseende faktiskt har stort samband mellan hur man sköter saker. I regel är personer som har smutsiga och trasiga kläder inte lika nogranna som personer med hela och rena. Googla om du inte tror mig.

Sen är ju uppfattningen om vad noggrant är väldigt personligt. Jag vet att jag ställer väldigt höga krav och jag känner inte många som är lika pedantiska som mig. Men i mitt stall med mina hästar är det mina regler som gäller.

Hos dig med din häst är det dina regler som gäller eller hur?
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Men alltså, varför lät du henne börja med hästen då, om du inte kan acceptera henne som hon är?
Ok, hela kläder är väl en sak, men jag tror inte direkt hon "spökar ut" sig för att åka till stallet, lika lite som jag tror att hon skulle stå i en timme för att putsa bort minsta lilla sminkrest för att duga som medryttare.

Blir hästen skött på ett sämre sätt för att DU anser att medryttaren ser förj-vlig ut? Att du anser att hon inte kan hålla din häst i ett skick du godtar, för att hon inte lever som du vill?

Hon får rida hästen för att hon vill och behöver hjälp att komma på rätt spår och ja hon är faktiskt ganska så duktig med min häst.

Men hos mig ser man respektabel ut, när hon är med min häst representerar hon både sig själv, mig och min häst och då är det inte godtagbart att se ut hur man vill.
Hur hon ser ut när hon inte är här och grejar med min häst bryr jag mig inte i.
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Men jag förstår fortfarande inte hur man sköter och rider bättre med just RIDBYXOR... ?!?

Varför känner du dig sämre representerad av nån klädd i annat är ridbyxor etc....
:confused:
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Piercing, smink, tatueringar och andra utsmyckningar har jag inte uttalat mig om, för där har jag ingen annan åsikt än att folk får göra som de vill. Däremot skulle jag sjunka genom marken av pinsamhet och ilska om någon rider min häst för tränare i annat än ridkläder. Det ger mig en signal om att personen inte bryr sig, och en person som inte bryr sig ger i min värld inget bra första intryck.

Tacitus, jag kan inget annat än att hålla med om ändamålsenliga kläder. Det är därför jag skrivit att man ska använda sig av respektabla/ hyfsade kläder vilket självklart är kopplat till vilken situation man befinner sig i. Går jag till läkaren vill jag att de har på sig sin sterila rock, anställer jag en snickare ska han ha snickarkläder på sig. Jag tycker det är pinsamt när mina kollegor kommer ut på byggarbetsplatserna i finskor och hoppar mellan lerhögarna för att inte skita ner skorna. Men jag skulle få ett bra första intryck av en snickare som kommer till ett jobb i sina mjukisbyxor.
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Piercing, smink, tatueringar och andra utsmyckningar har jag inte uttalat mig om, för där har jag ingen annan åsikt än att folk får göra som de vill. Däremot skulle jag sjunka genom marken av pinsamhet och ilska om någon rider min häst för tränare i annat än ridkläder. Det ger mig en signal om att personen inte bryr sig, och en person som inte bryr sig ger i min värld inget bra första intryck.
Ja, där skiljer vi ju oss rejält. Jag skulle under inga omständigheter ta på mig personligen vad någon annan har för kläder. Även om denne rider min häst. Det är helt upp till den personen vad den vill ge för intryck. Fortfarande är det viktigast för mig att hästen behandlas "fair" och enligt mina direktiv.
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Däremot skulle jag sjunka genom marken av pinsamhet och ilska om någon rider min häst för tränare i annat än ridkläder. Det ger mig en signal om att personen inte bryr sig, och en person som inte bryr sig ger i min värld inget bra första intryck.

Men nog kan jag väl både bry mig och rida seriöst fast jag kanske rider i mjukisbyxor.... Jag kan rida i vilket som, mjukisar, jeans, täckbrallor,regnställ, overall.... allt beroende på väder och vind.... Jag kan se betydligt proprare ut i ett par mjukisar som sitter bekvämt och är följsamt än trånga ridbyxor som stramar åt kring alla mina svullna leder och muskler.... MEN:.... skulle jag tävla...ja, då anpassar jag min outfit efter gällande kutym....
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Varför klär du dig bara efter kotym vid tävling för?

Och inte vid träning eller annan ridning?

Jag håller med Anna-KarinO rider man så använder man ridkläder, snickrar man så är det snickarkläder osv.

Ska man bara ut och sköta hästen/stallet behöver man inte ha ridkläder men man ska ha någon typ av arbetskläder som passar för arbetet, de ska sitta bra och vara hela och rena.

Regnar det ute har man regnkläder på sig, är det snöstorm/iskallt så har man vinterkläder typ thermobyxor eller overall.

ALLTID hel ren och snygg här (Ja så snygg det nu går att vara när man ser ut som en michelingubbe i overall)
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Varför klär du dig bara efter kotym vid tävling för?

Och inte vid träning eller annan ridning?

Helt enkel av samma andledning som jag hade annan en outfit när jag ställde hundar än när jag tränade dom...
För mig handlar det om bekvämlighet.... Jag är inte bekväm uppstyltad å prålig...utan vill kunna slappna av, känna med hela kroppen, njuta och eventuellt förbättra/lära mig nått... När jag umgås med min hästar gör jag det utan massa oviktiga, nonsens-krav och då spelar inte kläderna nån roll....
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Självklart ska man ha bekväma kläder, jag kan inte heller koncentrera mig på vad jag ska göra om man har stramande kläder.

Och sitter kläder bekvämt brukar de även sitta snyggt, ett par för små byxor sitter aldrig snyggt tex.

Vem har sagt att det ska vara uppstylat och pråligt?


Såhär ser jag ut en vanlig dag i stallet:

Oftast håret i en fläta eller två av praktiska skäl
Mössa om det är kallt
Marinblå enkel jacka
Svart enkel microfleecetröja
Marinblå enkla vanliga ridbyxor
skor/stövlar beroende på vad det är för väder och vad jag ska göra.

Är det pråligt och uppstylat? Nej det tycker jag inte men det är bekvämt och ändamålsriktiga kläder, ger ett trevligt intryck och är helt rent och fräscht. Mer komplicerat än så behöver det inte vara
 
Senast ändrad:
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Nu blir jag förbannad jag har aldrig påstått mig vara bättre än någon annan! Men hos mig ser man hel ren och fräsch ut och det gäller alla.
Hästar, hundar, katter, människor, stall, hus, bilar ja allt ska vara helt rent och välvårdat. Det behöver inte vara dyrt nytt och märkvärdigt det kan vara gammalt men det ska vara helt och rent.
Annars har man inte här och göra. Självklart blir man smutsig när man tex borstar en lerig häst, och det är helt okej men man kommer inte i smutsiga och trasiga kläder.
Men vad är helt och rent? Ridbyxor = ok? Mjukisbyxor = nej? Ny syftade jag inte direkt på kläder. Utan mer ditt hot om att hon ska få sluta om hon inte har extrema hårfärger samt piercingar.

Finns dessutom många psykologiska undersökningar där ens personliga utseende faktiskt har stort samband mellan hur man sköter saker. I regel är personer som har smutsiga och trasiga kläder inte lika nogranna som personer med hela och rena. Googla om du inte tror mig.
Jag har hål i min kjol, innebär det automatiskt att jag är smutsig? Jag som duschar varje kväll i princip! Får väl duscha lite mer :laugh:

Sen är ju uppfattningen om vad noggrant är väldigt personligt. Jag vet att jag ställer väldigt höga krav och jag känner inte många som är lika pedantiska som mig. Men i mitt stall med mina hästar är det mina regler som gäller.
Men att säga att man inte får se ut som man vill? Aja, skulle jag nu komma in till ditt stall så säg gärna till, så går jag därifrån!

Hos dig med din häst är det dina regler som gäller eller hur?
Nu har inte jag någon häst, men jag dömer inte folk efter utseendet! Skulle min medryttare se ut som en lodis så fine - bara den sköter om min häst på så sätt att den är välvårdad!
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Men vad är helt och rent? Ridbyxor = ok? Mjukisbyxor = nej? Ny syftade jag inte direkt på kläder. Utan mer ditt hot om att hon ska få sluta om hon inte har extrema hårfärger samt piercingar.


ÄNDAMÅLSENLIGA KLÄDER!!!!!! ÄR DET SVÅRT ATT FÖRSTÅ?!?!??!

SKA MAN RIDA ÄR DET RIDKLÄDER SOM GÄLLER DVS NÅGON TYP AV RIDBYXOR
DE SKA VARA HELA OCH RENA NÄR MAN KOMMER TILL STALLET.

Sen har jag aldrig skrivit om något hot, min medis har många färger i sitt hår och även piercingar i stallet men hon har sett till att snygga upp sig jämfört med hur hon såg ut innan. Som även framgår i ett av de första inläggen om du LÄSER.
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Värst vad pulkaskurk blir påhoppad.. Hon har ju inte krävt att någon ska ta ur piercings och skaffa en vanlig hårfärg. En så enkel sak som att ha rena kläder utan hål och se till att hästen och utrustningen är rena och snygga är väl inget omöjligt krav på en medryttare?

Jag tycker också att helt och rent är snyggast, och det är inte ett dugg svårt att vara hel och ren även om man har en alternativ stil.
Ska jag bara mocka så händer det att det sker i mjukisbyxor, men ridning görs med ändamålsenliga kläder. Det finns ju trots allt anledningar till varför det görs byxor just för ridning :)
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Ja, tack och lov för jeans :D ...

Det är inte meningen att någon ska känna sig påhoppad. Det jag vill få fram är att det INTE hänger på kläderna huruvida man är ordningsam eller god ryttare. Det är dessutom en högst personlig sak och jag blir förundrad över de som ser sig själva som pinsamma för vad någon annan har på sig.

Kan jag få någon att vilja klä sig mer..eh, ordningssamt...hoppas jag att det skett för att personen själv vill det, kanske för att denne känner sig säkrare. Många gånger har det med självförtroende att göra. Inte att JAG har sagt att det är ett krav för att få vara hos mig. Är det en ung person kanske dennes hemförhållande gör att den har de kläder den har. Kanske inte FÅR ha nåt annat i stallmiljö eller har RÅD. Alltså, se lite bakom fasaden.

Vad det gäller övrig utspökning som piercing har jag endast en åsikt och det är om det är förknippat med säkerheten. Det gäller även huvtröjor, halsdukar samt att man använder hjälm.
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Det där svaret är jag fullt nöjd med!

Om jag inte minns fel har pulkaskurk skrivit i en annan tråd att hon köpt flera presenter till sin medryttare i form av stall-/ridkläder, i så fall spelar det ju ingen roll huruvida medryttarens familj har råd eller inte.

Jag har fått inbankat i huvudet att piercingar ska tas ut eller tejpas över i närheten av hästar, samt att tungpiercingar ska tas ut. Som exempel gavs då någon tjej som fått en piercing i näsan utdragen när den fastnat i en hästsvans samt något fall där en ryttare ramlade av sin hästoch blev medvetslös, tungan ramlade bak i svalget och kilades fast pga piercingen (har något svagt minne av att det skulle vara olagligt att tävla med tungpiercing i danmark av just den anledningen).
Har själv inte en enda piercing (inte ens i öronen), himla smidigt :D
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

En så enkel sak som att ha rena kläder utan hål och se till att hästen och utrustningen är rena och snygga är väl inget omöjligt krav på en medryttare?

Att ha krav på skötsel av häst och utrustning är ju självklart, det är ju ens ägodelar som man har yttersta ansvaret om. Men att ställa krav på att medryttaren ska ha "rena kläder utan hål" uppfattar jag som integritetskränkande. Det har ingen annan effekt för hästen eller hästägaren än den rent estetiska och sociala, dvs föreställningar om hur andra uppfattar klädseln.

Det är en sak att kräva att medryttaren har ändamålsenliga kläder ur säkerhetsaspekt (t ex klack vid ridning), där finns en praktiskt förankring och en ansvarsaspekt. Men om medryttaren rider i otvättade mjukisbyxor och en tröja full med hål är ur praktisk synvinkel ovidkommande för alla andra utom för just medryttaren själv.
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

KL

Jag kan fortfarande inte se nån skillnad på om själva ridandet görs i jeans, mjukisar eller nått annat.... kläderna gör inte ridningen.... vem bestämmer vad som kan anses ÄNDAMÅLSENLIGA?!?
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Ändamålsenligt = anpassade efter ändamålet.
Till häst är det bättre att ha åtsittande kläder, dels för att det minskar risken att fastna i något och dels för att det minskar risken för skav.
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Att ta ut tungpiercing blir svårt, eller ja, inte att ta ut den men att sätta tillbaka den. Att varje dag ta ur och i smycket i en tungpiercing är onödigt irriterande för vävnaden runt hålet, för att inte säga en praktisk omöjlighet - på de flesta räcker det med ett par timmar utan smycke för att det ska vara kört sen.

Dessutom vet jag inte om jag tror på det där med att den kan fastna i svalget. Såvitt jag har hört så är den enda liknande risken att det kan vara i vägen vid insättandet av en sådan tub som sjukvårdspersonal sätter in när man inte kan andas. Men då snackar vi svåra och ovanliga olyckor, det är inte ofta en sådan grej behövs.
 

Liknande trådar

Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 678
Senast: Lingon
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 690
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 452
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp