Bukefalos 28 år!

Åska, smällare och skott, hjälp....

makarontanten

Trådstartare
Efter många olyckliga händelser, så är min lilla hund totalt skräckslagen för inför dessa ljud. Började med att några tonårsgrabbar sköt raketer mot min balkong när hon endast var 4 månader gammal ( nyår) och de small av ca 50 cm från där hon var. Efter en utskällning från mig, tyckte de det var kul och gjorde om det igen!!!.

Några månader senare var det påsk och hon blev rädd igen. Smällare intill henne... Sommaren förflöt lugnt, men så kom nyår igen. Jag bor i stan, kunde inte skydda henne alla gånger från de ca 5 dagar de höll på att smälla. Hunden är ett nervrak, hässjar, skakar och både kissar och bajsar ner sig. Allt lugnt till valborg, då ännu en "olycka" kommer i vår väg. Jag är på jobbet, har hunden med. Går ut på balkongen och röker och precis då hunden kommer med, så firar de in valborg ( eller om det var 1:a maj) med dunder och brak och raketer. Hunden helt hysterisk, skakar och hässjar en timme efter att de slutat med raketerna...

Och nu i sommar har det då åskat några gånger och fortsatt rädsla och hysteri. Fasar redan inför nyår, och söker alla tips. Har fått lov av en kompis som bor på landet att köra henne dit i nyår ( jag jobbar), men nyårafton är ju ändå bara en bråkdel av dagarna de skjuter raketer på. Jag vill ha alla tips på lugnande, på hälsokost, på träning, på övningar. Jag lider så med henne och vet inte vad jag ska göra!
 
Efter många olyckliga händelser, så är min lilla hund totalt skräckslagen för inför dessa ljud. Började med att några tonårsgrabbar sköt raketer mot min balkong när hon endast var 4 månader gammal ( nyår) och de small av ca 50 cm från där hon var. Efter en utskällning från mig, tyckte de det var kul och gjorde om det igen!!!.

Några månader senare var det påsk och hon blev rädd igen. Smällare intill henne... Sommaren förflöt lugnt, men så kom nyår igen. Jag bor i stan, kunde inte skydda henne alla gånger från de ca 5 dagar de höll på att smälla. Hunden är ett nervrak, hässjar, skakar och både kissar och bajsar ner sig. Allt lugnt till valborg, då ännu en "olycka" kommer i vår väg. Jag är på jobbet, har hunden med. Går ut på balkongen och röker och precis då hunden kommer med, så firar de in valborg ( eller om det var 1:a maj) med dunder och brak och raketer. Hunden helt hysterisk, skakar och hässjar en timme efter att de slutat med raketerna...

Och nu i sommar har det då åskat några gånger och fortsatt rädsla och hysteri. Fasar redan inför nyår, och söker alla tips. Har fått lov av en kompis som bor på landet att köra henne dit i nyår ( jag jobbar), men nyårafton är ju ändå bara en bråkdel av dagarna de skjuter raketer på. Jag vill ha alla tips på lugnande, på hälsokost, på träning, på övningar. Jag lider så med henne och vet inte vad jag ska göra!

Börja redan nu med träningen. Finns cd med fyrverkeriljud bland annat (och instruktion hur man använder). I november skulle jag börja med Zylkene som är ett lugnande preparat du kan köpa hos veterinär och i en del djurbutiker/webbshoppar. Köp även ett adaptil halsband eller adaptil adapter att sätta i vägguttaget. Adaptil innehåller lugnande feromoner.
De dagar det smäller mest kan du öka dosen Zylkene och ge cirka 3 ggr per dag (går ej att överdosera).

Både adaptil och Zylkene har bäst effekt om man börjar innan den ångestfyllda händelsen och i kombination med varandra.

Det finns en hel del tips att läsa om man googlar, många veterinärer har artiklar om skotträdsla/nyår på sina hemsidor.

Det finns även foder med anpassat innehåll till exempel Royal canin calm (dock inget jag har erfarenhet av).
 
Min ridgeback är extremt skotträdd och det är fruktansvärt jobbigt. Som hundägare känner man sig så jäkla hjälplös när hunden får fullständig panik. Jag har varit med om att jag står mitt ute i skogen med hund som panikat pga skott under jakten, fått hålla mig fast i ett träd för att hon inte ska släpa in oss i skogen och sen fått kämpa i en timma för få hunden att våga gå hem. Fy fan alltså.

Vi har varit ett antal turer hos veterinären för att utesluta medicinska fel. Öroninflammationer och smärta är sådana typiska saker som det kan vara bra att titta på.
Är det "bara" mentalt är det ju betydligt svårare.
Vissa hundar går att träna men i mina ögon finns det en gräns där hunden är för rädd för att vara träningsbar. Då får man försöka hantera vardagen eller bestämma sig för att det är nog.

Det veterinären gjort för oss är att de skrivit ut ångestdämpande medicin vid behov (stesolid). Den har vi gett i sådana stunder när hon får totalpanik med syfte att hon ska lugna sig fortare. Ett tag gick jag inte utanför dörren utan att ha den burken i fickan..
Vi har också testat att ge henne i förebyggande syfte vid nyår med jättebra resultat, det är ju dock inget man kan göra ofta.
Veterinären har också erbjudit sig att skriva ut antidepressiva med förhoppning att det ska lindra de värsta ångesttopparna, men det har inte vi velat.

Vi har testat adaptil osv men vår hund är för rädd för att det ska fungera. Det kan dock vara värt ett försök.

I vårt fall är det jaktsäsongen som är värst. Nyårstider är jobbigt, men vi bor på landet så det blir mer avgränsat än inne i stan.
För vår del har det gått så långt att vi bestämt oss för att avliva vår hund om det blir lika jobbigt för henne i år som det var förra året. Nu har hon dock fått åka till min sambos syster som bor i stan, det känns bra att hon ska få tillbringa en tid där nu när jakten nyss har börjat och det skjuts frekvent i skogen. Jag hoppas att hon ska hantera skott bättre i år än tidigare, men hittills har det bara blivit värre och värre för varje år så jag är rätt pessimistisk. Tyvärr.
 
Åh tack för infon om Zylkene, har hört om det innan och ska definitivt pröva. Det verkar även finnas ( precis som du skriver) en adapter att sätta i uttaget som ska ge bra resultat? Någon som har erfarenheter?

Har hört ( ej bekräftat) att lugnande medel ( utskrivet av veterinär, typ nozinan) , INTE är bra att ge, då hunden fortfarande känner rädsla men pga sin drogade tillvaro inte kan göra något åt det och det blir en ännu värre chock/ osäkerhet i kroppen. Någon som vet ?
 
Har hört ( ej bekräftat) att lugnande medel ( utskrivet av veterinär, typ nozinan) , INTE är bra att ge, då hunden fortfarande känner rädsla men pga sin drogade tillvaro inte kan göra något åt det och det blir en ännu värre chock/ osäkerhet i kroppen. Någon som vet ?

Olika hundar reagerar olika. Skiljer sig också mellan preparaten. Vår hund fungerar stesolid utmärkt för. När vi gav förebyggande vid nyår fick hon en tablett på morgonen och en tablett på eftermiddagen, då hann hon liksom aldrig gå upp i stress och höll sig helt lugn på kvällen och natten. Inte slö eller avtrubbad på något sätt, utan bara harmoniskt lugn.
Önskar att hon kunde få vara på det sättet alltid, men det är inte en medicin jag vill ge djur regelbundet.
 
Minili: Du hann skriva mellan mitt svar. Stesolid och nozinan är preparat jag kommer i kontakt med genom jobbet ( psykiatri) och jag har hört att det inte är så bra att ge..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp