Askersund?

Bukefalos 30 år!

ufot

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden två tjänster (liknande innehåll i båda), men på två totalt olika geografiska platser.

En är i Norsjö.
Den andra i Askersund.

Jag kan verkligen inte bestämma mig ...
Nu behöver jag Bukes hjälp, vilken tjänst ska jag ta?

Innehållet i tjänsterna är som sagt likartade. Det är den geografiska platsen som jag inte kan bestämma ... vars vill jag bo?

Fördel Norsjö:
- Fantastisk natur.
- Fjällnära
- Lätt att ta sig ut i skogen
- Hyfsat nära till en jag känner (3 timmar och 40 minuter)
- Hyfsat nära till mitt barndomshem (4 timmar och 30 minuter).

Nackdel Norsjö:
- Det finns något som heter vinter och snö...

Fördel Askersund:
- Fantastisk natur
- Nära till vatten
- Nära till naturreservat
- Finns skog
- Korta vintrar

Nackdel Norsjö
- Långt till både vänner och barndomshem.
- Långt till fjällvärlden.

Så, vad ska jag välja?

(En stor fördel med Askersund är att hunden är välkommen på jobbet. En stor fördel med Norsjö är möjligheten att jobba mycket hemifrån och styra min tid själv).

Askersund är fantastiskt fint på sommaren men resterande tid är det en snålblåsig håla. 😅 Jag hade personligen valt riktig vinter men det är ju individuellt.

Askersund är ju väldigt mysigt, inte minst på sommaren. Är ju ganska nära till Örebro och Hallsberg, järnvägsknut, så det går att ta sig därifrån också 😁 Tror det är lite ont om hyreslägenheter och det kan nog vara lite dyrare att bo än i andra lika små kommuner.

Askersund är fantastiskt fint på sommaren men resterande tid är det en snålblåsig håla. 😅 Jag hade personligen valt riktig vinter men det är ju individuellt.
Jag har bott i södra Sverige och Skåne i över 20 år, så jag vet precis vad du pratar om ...

... det är bara så hiskeligt jobbigt att skotta snö...

Askersund är ju väldigt mysigt, inte minst på sommaren. Är ju ganska nära till Örebro och Hallsberg, järnvägsknut, så det går att ta sig därifrån också 😁 Tror det är lite ont om hyreslägenheter och det kan nog vara lite dyrare att bo än i andra lika små kommuner.
Jo, det här med hyresrätter har jag också tänkt på ...

Tanken är att köpa ett litet hus om några år ... när jag sparat ihop till en vettig handpenning...

Men nu måste jag ha hyresrätt.

Jag som bor i skogen nästan precis mitt emellan Skellefteå och Norsjö säger självklart Norsjö 😊
Så fin natur här runtomkring, och mycket hellre riktig vinter än slask och blåst (har bott ett par år i Kumla…)
Billigt boende dessutom.

Jag som bor i skogen nästan precis mitt emellan Skellefteå och Norsjö säger självklart Norsjö 😊
Så fin natur här runtomkring, och mycket hellre riktig vinter än slask och blåst (har bott ett par år i Kumla…)
Billigt boende dessutom.
Mycket talar för Norsjö ... framförallt naturen.

Jag drömmer ju om ett litet torp (helst vid vatten) där jag och vovve kan bo resten av livet ... med stora skogar att promenera i och ingen störande trafik (eller människor) i närheten.

Det finns hus i min prisklass även utanför Askersund, men där är det betydligt närmare till grannen och ingen chans att att råd att köpa bredvid vatten...

Det beror på hur mycket mänsklig kontakt är viktigt för dig. Jag tror det blir väldigt ensamt i Norsjö. Men det kanske du prioriterar och söker? Om du är uppvuxen i Norrlands inland känner du ju till kulturen och miljön väl, och det är kanske det du vill ha? Fundera noga igenom vad som är viktigt för just dig, är det ensamhet, lång och mörk vinter, stillhet? Om snöskottning är den enda nackdelen så hade jag valt Norsjö alla gånger och köpt en snöslunga för skottning. Eller lejt bort det, många däromkring äger en traktor.

Det beror på hur mycket mänsklig kontakt är viktigt för dig. Jag tror det blir väldigt ensamt i Norsjö. Men det kanske du prioriterar och söker? Om du är uppvuxen i Norrlands inland känner du ju till kulturen och miljön väl, och det är kanske det du vill ha? Fundera noga igenom vad som är viktigt för just dig, är det ensamhet, lång och mörk vinter, stillhet? Om snöskottning är den enda nackdelen så hade jag valt Norsjö alla gånger och köpt en snöslunga för skottning. Eller lejt bort det, många däromkring äger en traktor.
Jag får tillräckligt med mänsklig kontakt via jobbet. Jag har inget behov av människor utöver jobbet.

Jag är uppvuxen i Norrlands inland (om än långt ifrån Norsjö i mil mätt).

Jag tycker vintrarna är betydligt mörkare söderut. Jag vill bo ensligt, så långt borta från grannar och vägar det går.

Ja, du sammanfattar det hela väldigt bra ... snöskottningen är den enda nackdelen ... jag är osäker på om min kropp klarar av att bo så ensligt jag egentligen vill i Norsjö (pga snön). Annars skulle jag mycket väl klara av att sköta ett litet torp. Men snön...

Traktor har jag inte råd att köpa.
En snöslunga är mer rimligt.

Jag får tillräckligt med mänsklig kontakt via jobbet. Jag har inget behov av människor utöver jobbet.

Jag är uppvuxen i Norrlands inland (om än långt ifrån Norsjö i mil mätt).

Jag tycker vintrarna är betydligt mörkare söderut. Jag vill bo ensligt, så långt borta från grannar och vägar det går.

Ja, du sammanfattar det hela väldigt bra ... snöskottningen är den enda nackdelen ... jag är osäker på om min kropp klarar av att bo så ensligt jag egentligen vill i Norsjö (pga snön). Annars skulle jag mycket väl klara av att sköta ett litet torp. Men snön...

Traktor har jag inte råd att köpa.
En snöslunga är mer rimligt.
Nä jag menar inte att du ska köpa en traktor utan att det brukar vara enkelt att köpa snöskottning som en tjänst i de trakterna. Du kan ju kolla upp det innan du flyttar eller köpa en effektiv snöslunga. Jag tror det är viktigt att någorlunda känna till kulturen och vilka ens behov är när man tar sådana här beslut. Och du har ju koll på det redan tänker jag. Och man kan ju alltid flytta igen om det blir fel.

I ditt fall med uppväxt i norrlands inland passar säkert Norsjö, men det hade nog inte varit något för vem som helst.

Vad gillar du för natur? Du beskriver båda ställena som fantastisk natur och de är ju väldigt olika. Har ingen koll på Norsjö men det är ju i alla fall nära fantastisk natur. Askersund däremot... Jag har bott 4 mil från Askersund och det är riktigt tråkig natur tycker jag. Dessutom långt till fin natur.

Ang. vinter så ja, mer skottning i Norsjö men det är ju i alla fall riktig vinter. Jag skulle tycka blask, is, snö om och om igen och mörkt och blött var värre än riktig vinter.

Vad gillar du för natur? Du beskriver båda ställena som fantastisk natur och de är ju väldigt olika. Har ingen koll på Norsjö men det är ju i alla fall nära fantastisk natur. Askersund däremot... Jag har bott 4 mil från Askersund och det är riktigt tråkig natur tycker jag. Dessutom långt till fin natur.

Ang. vinter så ja, mer skottning i Norsjö men det är ju i alla fall riktig vinter. Jag skulle tycka blask, is, snö om och om igen och mörkt och blött var värre än riktig vinter.
Jag håller med. Har inte heller någon koll på Norsjö men däremot Askersund. Tiveden är ju fint men dit är det ju en bit. Askersund är ju men en hamnstad.

Jag håller med. Har inte heller någon koll på Norsjö men däremot Askersund. Tiveden är ju fint men dit är det ju en bit. Askersund är ju men en hamnstad.
Jag tycker iofs Tiveden är nära Askersund men jag tyckte det var trist natur där 🙈. Hade fått höra att Tiveden är så fint men nä, besvikelse.

Jo men det är ju inte så att du bor i någon vacker natur precis. Vilket jag antog att ts var ute efter.
Vad anser du vara fin natur? Det är väl ganska avgörande.
https://share.google/CdYgXabjnEE2fAQ80

Djäknesundet, Tivedskogarna, Skagern vackert och mäktigt.
Om en bor mitt emellan Askersund o Tiveden, kanske även åt Laxåhållet så är det ju 2 mil in till Askersund. Här i Skaraborg är det ju naturligt att pendla 2-3 mil till jobb.

Liknande trådar

• Hemtjänst eller service/äldreboende?
  • Områden i Malmö
  • Flytta eller ej?
  • Vilket stall hade ni valt?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn