Åskrädsla som blir värre

Bukefalos 30 år!

AgentCarter

Trådstartare
Jag har en tik på 9 år, har aldrig tyckt om åska men upplever att det var värre förra året och nu till i år är det riktigt rejält med hög stress lite innan, under och sen länge efter åskoväder. Blir väldigt kontaktsökande under åskoväder och vill vara nära utan att kunna slappna av såg går generellt varv på varv runt en.
Stressen har lett till att det blir sovning i sovrummet vilket inte är normen, något som kanske har ökat stressen?
Har en till hund som inte är rädd alls, men det verkar inte lugna.

Min fråga är egentligen om det är vanligt att rädslorna eskalerar med åren? För har ändå gått helt ok fram tills i år.

Jag har en tik på 9 år, har aldrig tyckt om åska men upplever att det var värre förra året och nu till i år är det riktigt rejält med hög stress lite innan, under och sen länge efter åskoväder. Blir väldigt kontaktsökande under åskoväder och vill vara nära utan att kunna slappna av såg går generellt varv på varv runt en.
Stressen har lett till att det blir sovning i sovrummet vilket inte är normen, något som kanske har ökat stressen?
Har en till hund som inte är rädd alls, men det verkar inte lugna.

Min fråga är egentligen om det är vanligt att rädslorna eskalerar med åren? För har ändå gått helt ok fram tills i år.
Jag tror inte att det blir värre av att få sova i sovrummet utan låt hunden få vara nära. Har sett någon reklam om lugnande tyngdtäcken till hund men vet ingen som provat.

Det är jättevanligt att ljudrädslor blir värre mer åren tyvärr.
Var det jag hade för mig men hittade inte när jag googlade? Men använde nog fel termer.

Känns så tråkigt att det är så svårt att förutse dem med, vi är ofta hemma på sommaren tur nog men åskade i vintras med...

Med min förra hund tyckte jag ljudrädslan blev värre när han började höra sämre, kanske saker lät konstigare/läskigare då? Vet inte riktigt. Sen försvann den helt när han inte kunde höra åskan längre så det höll bara i sig några år.

Åskrädslan och andra stressbeteenden eskalerade tyvärr hos vår gamla hund med åldern.

Vi lät honom söka trygghet hos oss eftersom det tycktes hjälpa. Att dra av ett träningspass eller en promenad efter att den värsta stressen över ljudet hade lagt sig, brukade skifta fokus för honom.

När han var 10 år var han rädd bara regnet smattrande mot fönstret, året runt. Eftersom han också hade andra problem valde vi då att låta honom somna in.

Min förra hund blev mer ljudberörd, hon hade alltid varit lite berörd, men gick att avleda. Vid 10 års ålder kunde hon inte vara i husvagnen om det regnade, det lät mot taket. Hörde hon skott genom skogen från skjutbanan som låg en mil bort så var det bara att koppla och gå till bilen. Hon började reagera på visselpipor. Nyår och skott och åska var värst. Då bestämde vi att hon skulle slippa ett nyår till och tog bort henne 27/12-23. Fanns även artros i ryggen och spondylos sen flera år tillbaks, men då smärtfri, som började visa sig mer, så allt sammantaget så blev det ett bra beslut.

Jag har samma erfarenheter av ljudrädsla hos hund de andra i tråden. Det blir värre med åren @AgentCarter . Det var länge sedan jag hade hund men på nyår när han var åtta bestämde jag mig för att det fick bli sista han upplevde

Han hade alltid gått att avleda tidigare men gjorde det inte då alls utan blev helt blockerad av raketer och smällare. Blev också värre vid åska . Nu fick han ändå cancer med spridning det året han fyllde nio så jag tog bort honom på sommaren. av det skälet. Men annars var planen att låta honom somna in på vintern det året.

Så det handlar mer om att avgöra när de inte har ett värdigt liv längre enligt mig iallafall om en sådan här sak eskalerar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka