Bukefalos 28 år!

Asperger - skilja på rätt och fel?

hier

Trådstartare
Jag såg nyss ett avsnitt av "112 - På liv och död", där polis upptäcker en grupp människor som betedde sig "misstänksamt" på en parkeringsplats. De hade sin bil parkerad, och efter kontroll visade det sig att ingen i sällskapet hade körkort.

Man kommer överens om att de ska invänta en kompis som har körkort som kan köra bilen från platsen. Precis när polisen har kört därifrån ser de bilen svänga ut på vägen. De stannar bilen, och kvinnan i sällskapet visar sig ha kört bilen.
Hennes förklaring är att hon pga sin asperger inte förstått att hon inte fick köra därifrån. Hon är den enda nyktra och trodde att hon i ett försök att läsa mellan raderna sett det som att polisen bett henne vara "diskret".

Nu känner jag ingen med asperger, men jag vet att det florerar mycket fördomar. Och jag tycker i ärlighetens namn att kvinnan ifråga skyller ifrån sig. Man vet väl att man inte får köra bil utan körkort även om man har asperger?
 
Senast ändrad:
Sv: Asperger - skilja på rätt och fel?

Om hon mot förmodan inte begriper att man inte får köra bil utan körkort så borde hon inte heller kunna begripa hur man ratar en bil. Frågan är väl också varför poliserna skulle be hene vara diskret om det var så att hon inte fattade att det fel?

Människor med aspergers är varken dumma i huvudet elelr korkade.
 
Sv: Asperger - skilja på rätt och fel?

Riktigt låg bortförklaring. Ett hån mot alla som har asperger.
 
Sv: Asperger - skilja på rätt och fel?

Min son har Asperger syndrom och han KAN inte göra på annat sätt än "by the book" för då fastnar han i ett väldigt negativt tänk att "om jag gör si så kanske det blir så och då kanske detta händer och sedan kanske någon råkar illa ut och då blir det MITT ANSVAR". Så för sin egen sinnesfrids skull så gör han alltid "som man ska".
Nu behöver förstås inte alla med AS vara likadana, men de jag har träffat är väldigt mycket svart eller vitt, man är inte ute i några gråzoner och saknar överhuvudtaget förmåga att "läsa mellan raderna". Så nej, jag tycker nog det var en dålig bortförklaring.
 
Sv: Asperger - skilja på rätt och fel?

Jag fungerar likadant i det stora hela även omjag inte får panik av att köra lite för fort.
Det hela rör sig enligt mig endast om en dålig ursäkt och om man utgår från mitt sätt att hantera livet så tvivlar jag på att personen ens är Asperger
 
Sv: Asperger - skilja på rätt och fel?

Jag såg nyss ett avsnitt av "112 - På liv och död", där polis upptäcker en grupp människor som betedde sig "misstänksamt" på en parkeringsplats. De hade sin bil parkerad, och efter kontroll visade det sig att ingen i sällskapet hade körkort.

Man kommer överens om att de ska invänta en kompis som har körkort som kan köra bilen från platsen. Precis när polisen har kört därifrån ser de bilen svänga ut på vägen. De stannar bilen, och kvinnan i sällskapet visar sig ha kört bilen.
Hennes förklaring är att hon pga sin asperger inte förstått att hon inte fick köra därifrån. Hon är den enda nyktra och trodde att hon i ett försök att läsa mellan raderna sett det som att polisen bett henne vara "diskret".

Nu känner jag ingen med asperger, men jag vet att det florerar mycket fördomar. Och jag tycker i ärlighetens namn att kvinnan ifråga skyller ifrån sig. Man vet väl att man inte får köra bil utan körkort även om man har asperger?

Hon hade nog inte aspergers syndrom...
 
Sv: Asperger - skilja på rätt och fel?

Hon hade nog inte aspergers syndrom...

Misstänkte nästan det också, min ringa kunskap till trots. Sen var det en kraftigt amfetaminpåverkad kille i just det sällskapet som skyllde på Ritalin pga ADHD. Är man så påverkad så torde det väl isf röra sig om missbruk av Ritalinet om inte annat.

Blir ganska ledsen över folk som använder olika diagnoser för att bortförklara dåligt beteende. Det är som Matmissbrukaren säger: ett hån mot de som lider av tillstånden på riktigt.
 
Sv: Asperger - skilja på rätt och fel?

Asperger brukar ju vara tvärtom, strikta med att hålla på regler och tillsägelser. Låter som en korkad tjej som tror hon kan komma undan, men asperger brukar inte vara korkade utan tvärtom smartare än genomsnittet.
 
Sv: Asperger - skilja på rätt och fel?

Svar, ja, det vet man i allra högsta grad. Troligen bättre än de flesta andra.. ;)
 

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 910
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp