Asså, akuthjälp sökes :-)

gloiredor

Trådstartare
Hej!
Först av allt... ja; jag gick Grönt Kort kursen i höstas och mitt provresultat var helt felfritt och inget att klaga över, skrev utförligt osv.

Men, jag har fortfarande inte förstått allt det här med lokal, regional, nationell tävling osv. Och klubbar! Hur gör jag för att gå med i en klubb? Division? Hör löser jag licens?

Jag har lärt mig mycket, men största området vi studerade var doping :sneaky: Så nu är jag väl proffs på det, men kan inte något om själva tävlingen.

1. Jag måste vara med i en klubb. Hur funkar det? Om jag är med i en klubb, får jag tävla hur jag vill då, eller måste jag höra av mig till klubben innan anmälning? :rofl:
2. Skillnaden på alla olika tävlingar(nationell, internationell, elit osv)
3. HUR går jag med i en klubb? Hör jag bara av mig till klubbägaren och frågar? Vart hittar jag klubbägaren?
4. Hur ser en tävlingsdag ut för er? Har visserligen hängt med min kompis på lite större dressyrtävlingar men asså, det jag gör då är att sadla och hålla häst medan mamman drar iväg och sköter "vad det nu är man ska sköta", så har fortfarande inte fått en klar bild.

Okej, okej, jag HAR faktiskt lyssnat på kursen och försökt :confused: Så bli inte arga över hur lite jag kan :banana:
 
  1. Leta reda på en klubb när dig, t ex genom att gå in på Ridsportförbundets hemsida och söka upp ditt distrikt http://www.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Organisation/Distrikt/. Eller traska in på eller googla upp närmaste ridskola. Alla ridskolor (i princip) har samarbete med en klubb. PÅ klubbens hemsida står hur du ska göra för att bli medlem och vad det kostar. Du löser tävlingslicens genom Tävlingsdatabasen (TDB https://tdb.ridsport.se/) och anger vilken klubb du tävlar för (=den du är medlem i)Vissa klubbar tar inte in privatekipage som tävilngsryttare, men i övrigt har inte klubben med att göra hur du tävlar.
  2. Skillnaden mellan olika tävlingar är svårigheten på de klasser som ingår. Lokal tävling innebär lätta(re) klasser. Sannolikt är det där du ska börja.
  3. Se pkt 1
  4. Förr skulle man uppsöka sekreteriat och startanmäla, visa upp vacciantionsintyg etc. Det är idag i princip borta vad jag förstår, vacciantionskoll sker med stickprov(?). I propositionen till tävlingen (hittar du i tävlingsdatabasen) och meddelande till ryttare (som kommer ut några dagar före tävlingen) så står allt du behöver veta.
Känns som att det fanns vissa brister i din kurs ;-)
 
  1. Leta reda på en klubb när dig, t ex genom att gå in på Ridsportförbundets hemsida och söka upp ditt distrikt http://www.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Organisation/Distrikt/. Eller traska in på eller googla upp närmaste ridskola. Alla ridskolor (i princip) har samarbete med en klubb. PÅ klubbens hemsida står hur du ska göra för att bli medlem och vad det kostar. Du löser tävlingslicens genom Tävlingsdatabasen (TDB https://tdb.ridsport.se/) och anger vilken klubb du tävlar för (=den du är medlem i)Vissa klubbar tar inte in privatekipage som tävilngsryttare, men i övrigt har inte klubben med att göra hur du tävlar.
  2. Skillnaden mellan olika tävlingar är svårigheten på de klasser som ingår. Lokal tävling innebär lätta(re) klasser. Sannolikt är det där du ska börja.
  3. Se pkt 1
  4. Förr skulle man uppsöka sekreteriat och startanmäla, visa upp vacciantionsintyg etc. Det är idag i princip borta vad jag förstår, vacciantionskoll sker med stickprov(?). I propositionen till tävlingen (hittar du i tävlingsdatabasen) och meddelande till ryttare (som kommer ut några dagar före tävlingen) så står allt du behöver veta.
Känns som att det fanns vissa brister i din kurs ;-)
Tack så hemskt mycket! Det var superintressant att läsa, jag fick en mycket klarare bild. Jag kanske överlever ett tävlingsår ändå :-)
 
Tack så hemskt mycket! Det var superintressant att läsa, jag fick en mycket klarare bild. Jag kanske överlever ett tävlingsår ändå :-)
Det kommer säkert gå bra. De flesta klubbar kräver/vill att deras tävlingsryttare hjälper till som fuktionärer vid tävlingar (alla klubbars om utfrdar licenser måste anordna minst en tävling). Att vara funktionär är ett bra sätt att lära sig mer om hur det går till på en tävling.
 
Det kommer säkert gå bra. De flesta klubbar kräver/vill att deras tävlingsryttare hjälper till som fuktionärer vid tävlingar (alla klubbars om utfrdar licenser måste anordna minst en tävling). Att vara funktionär är ett bra sätt att lära sig mer om hur det går till på en tävling.
Utöver det, så lär man känna sina klubbkompisar lite bättre och kanske hittar man någon som man kan åka på tävlingar och träningar tillsammans med? :)
 
Utöver det, så lär man känna sina klubbkompisar lite bättre och kanske hittar man någon som man kan åka på tävlingar och träningar tillsammans med? :)
Har en kompis som tävlar på FEI nivå med sina ponnyer, och hennes mamma är grunden till allt, haha.
I alla fall. Den mamman kan verkligen ALLT om tävlingar då, och hon har lovat att försöka hjälpa mig så mycket hon hinner och kan i sommar :p Dock kanske inte hon har så mycket tid, hon har egen gård med ett tiotal hästar som måste fodras, vattnas, ledas ut och in och mockas åt. Dock tror jag 4 av dem är hennes, men hon fixar ju allt åt dem så det är fortfarande mycket jobb.
Aja, vi får se :o;)
 
Tillägg på det där med att tävlingsryttare ska vara funktionärer. Jag tycker det är jättebra att folk hjälper till självklart, men vill ändå göra TS uppmärksam på att det kan vara värt att kolla upp hur mycket klubben i så fall vill att man hjälper till. Jag som jobbar helger, och inte får välja schema själv och har haft enorma problem med att byta jobbpass, behöver tävla för en klubb som INTE kräver att man ställer upp ideellt. Jag jobbar även kvällar, så det är lika illa.

Jag fattar också att det inte skulle bli några tävlingar om ingen ställde upp, men en del har liv utanför ridningen/tävlingarna som gör att det blir svårt att ställa upp på fasta städdagar och tävlingar och allt sånt ideellt. Alla klubbar kräver inte att man hjälper till.
 

Liknande trådar

E
Fälttävlan God fortsättning på er allihopa!:) Efter att ha njutit av mina första studentmånader som en mycket tålmådig dagisfröken (och lite...
Svar
4
· Visningar
2 804
Senast: Undret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp