At "rida inn" en FreeForm sadel...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sleepy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 515
S

sleepy

Fikk min nya Freeform-sadel i dag, den var :love: :love: :love: Men den känns lite styv och rak i längderetningen, hoppast at den mjukar upp sig lite efter ett tag? Gör den? Hvor lang tid brukte dere på å "ri inn" deres freeform?

Sorry svorsken, men jeg får som regel litt flere svar når jeg skriver svorsk enn norsk :D ;)

Inget svar men fler frågor...

Hej Sleepy! Inga problem med "svorsk". Har inget svar på din fråga, men hoppas att du inte har något emot att jag lånar din tråd och lägger till några frågor om Freeform. :bow: Vad jag undrar är: vad kostar det lösa järn respektive sits (för visst kan man byta själva sätet?)?

Sleepy, berätta gärna dina åsikter om sadeln! Funderar skarpt på att prova en!

Sv: At "rida inn" en FreeForm sadel...

hej!
har oxa precis fatt min freeform, har ridit i den ca en vecka och tycker att den blivit battre an forsta gangen jag red med den iaf. kan bara saga :love: :love: :love: hasten verkar trivas jattebra med den och den ar ju sa skon att sitta i!!!
itchie koper man bara ett jarn kostar det 500 kr hos stall vra, sitsen vet jag inte vad den kostar men den gar att byta.

Öhhh, nu blev jag ännu mer sugen... :bump: Men 500 spänn för ett nytt järn låter lite mycket...

Man kan ju be nån verkstad att göra ett järn och så klä in det med kardborre själv :angel: Eller banka om det här man har :idea:

Ja, är man händig så borde man kunna böja till det järnet man får med...

Är mest orolig att garantin inte skulle gälla längre (som på Wintec) om man gör egna ingrepp...

Det är 2 års garanti på sadeln och tanken är att man ska kunna ändra järnets vinkel själv eller med hjälp av någon som är stark och orkar.

Jeg har bare rukket å prøve den i ti minutter :o Men den var god å sitte i! :) Hesten fikk LITT slitt pels der hvor salen slutter bak, men da jeg kjente der med hånden mens vi red kjentes det jo OK ut? Hmm!

Men jeg regner jo med at den vil mjuka upp sig, og forme seg litt etterhvert... Kanskje jeg skulle kjøpt et fårskinn på IKEA og ha under så lenge?

:crazy:

En ting til; bestiller man en sal, er det like greit å bestille de spesielle Freeform-stigbøyleremmene med det samme. Jeg ytenkte jeg skulle være smart og bruke noen vanlige stigbøyleremmer "opp ned", (dvs ha spennen nederst) men da må jeg løsne på setet hver gang jeg skal stille de inn... :crazy:

Stiglädrena får du med sadeln utan kostnad. De är lite bökiga och justera från början men man lär sig. Man bör ha säkerhetsstigbyglar till eftersom stiglädrena sitter helt fast. De lossnar inte vid en olycka.

hubinette skrev:
Stiglädrena får du med sadeln utan kostnad. De är lite bökiga och justera från början men man lär sig. Man bör ha säkerhetsstigbyglar till eftersom stiglädrena sitter helt fast. De lossnar inte vid en olycka.

Vart köper du då om man får med lädren? Och vad är det för typ av läder?

jag köpte min från stall vrå och jag fick med stigläder (sitter fast i ringarna) fast jag inte hade trott att jag skulle få det. spännet sitter nere vid stigbygeln så det blir ju bara som en rem som går från ringen och sedan en "ögla" där stigbygeln sitter, svårt att förklara... lite svåra att justera, men skönt att det inte blir knölar under låren...
min häst fick lite gnossningar högst upp på manken av padden men då klippte jag ner iläggen lite och då slutade det att gnossa. :)

man kan ju ha spännet "där nere" vid stigbygeln även på en vanlig engelsk sadel... :idea: då slipper man också spännet under låret.. :love:

Hejsan!
Jag köpte genom en återförsäljare på Stall Vrås hemsida. Stiglädrena är i läder/skinn på ovansidan och någon typ an nylon på under sidan. Detta gör dem väldigt hållbara och lätta att rengöra. Stiglädrena är lite svåra att justera men det är väl en inlärningsgrej. Man är ovan från början. Är man själv som rider sin häst behöver man ju inte ändra stiglädrena så ofta. Det går som sagt att köpa vanliga läder och stigläderhylsor. Det tänkte jag först, men eftersom man fick med stiglädrena kan man lika väl använda dem ístället för att de ska ligga och skrota någonstans.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 294
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 265
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil. Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd...
Svar
4
· Visningar
1 362
Senast: Bison
·
Utrustning Jeg har nettopp fått min første wow-sadel i posten. Siden jeg har en hest med kort rygg har jeg kjøpt et par paneler i størrelse 0...
Svar
1
· Visningar
1 223
Senast: VivianK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka