äta äpplen "fri tillgång"?

Gullan86

Trådstartare
kan det vara farligt för hästarna att äta av nedfallna äpplen från äppelträd som finns i hagarna???
om de äter i mängder för det gör de ju såklart när det väl finns äpplen.

Sv: äta äpplen "fri tillgång"?

Det är inte bra för dom o äta allt för mkt äpplen, de innehåller garvsyra.

Håller med till 2000%, vi har haft hästar med stora kolikproblem under årens lopp pga dett problemet med äppelträd i hagen....

Våra hästar har gått i hage med äppelträd och det har inte varit några problem. dock är de väl ganska smarta och sparar lite till nästa dag ;)

Om hästen kastar sig över dem så bör man nog hägna in träden, extra viktigt borde det väl vara om de äts innan de är mogna.

Plötslig tillgång till vad det än må vara kan orsaka fång, även äpplen.

det är faktiskt inte säkert att hästarna kastar sig över äpplena.... jag har äpplen i många av mina hagar, och dom står sällan där, och jag tror faktiskt inte jag har sett dom äta av dom en enda gång... däremot om man ger dom i handen...

Det har jag aldrig sagt heller att hästarna skulle kasta sig över dom. Jag svarade enbart på TS fråga.

Äpplen ska inte ätas i fri tillgång, jag har dessutom fått vidtalat att när man ger äpplen bör dessa skäras i bitar. De ska tydligen ge en mindre surhetsgrad, om det stämmer har jag aldrig tagit reda på men det kanske är så.

Annars kan mycket äpplen ge fång som någon skrev tidigare.

Vi har mängder av äppelträd i vår hage och ingen av våra tre hästar äter någonsin ett äpple vad vi kan se. Förmodligen sura som attan.

okej anledningen till att jag frågade var att jag läste på en hemsida där man kan ha sin unghäst på lösdrift/uppväxt och där skrev de med glädje hur hästarna på hösten står "nere i dalen" eller vad det stod och har fri tillgång på äpplen och där tillbringar de dagarna på hösten typ.

jag tyckte det lät lite konstigt och inte så himla bra att hästarna står i typ en äppelodling och äter som galningar.

ioförsej har min häst gått i en hage med äpplen jag minns att man t.o.m fick gå o hämta honom för han vägrade komma när äpplena hade ramlat ner o va mogna.

men han mådde sån tur var inte dåligt av det o jag var inackorderad så jag kunde inte göra så mkt.

men de verkar ju som att det är en helt annan sak när de gått i samma hage hela sommaren och in på hösten och lixom äter ett efter ett av äpplena i takt med att de ramlar ner typ eller?

I hagen vi släppte våra i idag står ett äppleträd. Gammalt gammalt, men små miniäpplen. Hade planerat att plocka bort alla nedfallna (omkring 100 st minismå, pillejobb) men glömde helt bort det! I morgon kväll tänker jag i alla fall rensa bort det som de inte satt i sig. För jag tror inte heller det är jättenyttigt med så mkt äpplen. Blir ju ett mkt hastigt foderbyte om de inte är vana vid äpplen. Våra får några om dagen i sitt foder iofs men tror inte det är samma, med stora mogna äpplen och små sura kart.

Har ingen aning om de äter dem eller ej men som sagt, tar bort dem för säkerhets skull.

Äpplen i stora mängder är inte bra för hästar. De innehåller starka syror som kan framkalla kolik. Det behövs inte heller såna jättemängder för vissa hästar. Jag visste inte om detta förrän jag för ngt år sen skulle vara bussig mot min häst och gav honom stora äpplen. Han fick kolik och blev dålig. Veterinären sa att det kan räcka om det är en känslig häst- Så äpplen ska helst undvikas om det inte ges i mkt liten mängd.

Skulle skriva att jag gav 4 äpplen till min häst som räckte för kolik... Inte jättemånga alltså.

Vi har 2 äppleträdgårdar med hästar i.
De äter lite äpplen, men är inte överförtjusta, de mesta blir liggandes på marken. Den ena hästen äter inte fallfrukt alls utan plockar från räden om hon vill ha.
Vissa sorter är godare än andra, gravensteiner är mest populär och himmelstalundsäpplena vill de inte ha.

Jag öppna äpplehagarna på sommaren och har samma hästar i hagarna sedan hela hösten. Dvs inga nya hästar in eller tar inte bort mina heller.
Har inte haft några problem alls. Men mina är ju vana sedan äppelsäsongen börjar.

Päronen däremot, är så populära att jag får hägna av runt stammarna, annars hade det nog lärt sig klättra för att få tag i dessa godingar :p

De småreser sig för att nå päronen.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 095
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 344
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
576
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna