Qluring
Trådstartare
Hej.
I stallet där jag står har hästarna fri tillgång på ensilage ute i hagarna vilket medför att min häst blir alldeles för tjock. Hon är en korsning mellan halvblod/nordsvensk på 17 år och har extremt lätt för att lägga på sig (och JA, hon rids ordentligt sex dagar i veckan...
). Nu under sommaren har jag kunna hålla henne på ett magert bete och hon är nu ok i hullet och jag har bestämt mig för att fri tillgång fungerar inte längre, hon får inte bli tjock igen med allt slitage osv det medför. Problemet är bara att det inte finns några alternativ så därför har jag funderat lite på det där med munkorg i kombination med säkerhetsgrimma i hagen (ifall hon skulle fastna). Men kan de äta ensilage från storbal med munkorg? Och om någon har erfarenhet av detta, vilken munkorg rekommenderar ni?
I stallet där jag står har hästarna fri tillgång på ensilage ute i hagarna vilket medför att min häst blir alldeles för tjock. Hon är en korsning mellan halvblod/nordsvensk på 17 år och har extremt lätt för att lägga på sig (och JA, hon rids ordentligt sex dagar i veckan...