Äta ensilage med munkorg?

Qluring

Trådstartare
Hej.
I stallet där jag står har hästarna fri tillgång på ensilage ute i hagarna vilket medför att min häst blir alldeles för tjock. Hon är en korsning mellan halvblod/nordsvensk på 17 år och har extremt lätt för att lägga på sig (och JA, hon rids ordentligt sex dagar i veckan... ;) ). Nu under sommaren har jag kunna hålla henne på ett magert bete och hon är nu ok i hullet och jag har bestämt mig för att fri tillgång fungerar inte längre, hon får inte bli tjock igen med allt slitage osv det medför. Problemet är bara att det inte finns några alternativ så därför har jag funderat lite på det där med munkorg i kombination med säkerhetsgrimma i hagen (ifall hon skulle fastna). Men kan de äta ensilage från storbal med munkorg? Och om någon har erfarenhet av detta, vilken munkorg rekommenderar ni?

Sv: Äta ensilage med munkorg?

Nej, för att de ska nå stråna krävs att fodret står upp och kommer mellan springorna i munkorgen. Din häst skulle inte kunna äta silage med munkorg, absolut inte den mängd som krävs för att magen inte ska lägga av. Säkert kan hon få i sig ett och annat strå, men mycket mer än så blir det tyvärr inte.

din häst kommer inte få i sig vad den behöver, det du kan göra är att ge kontrollerad mängd i t.ex box, och sen ha munkorg på pållen när den är ute? på så sätt har du koll på intaget av ensilaget. de lilla hon får i sig ute, kommer inte göra verken nytta eller skada. :idea:
Blir ju lite jobb med att ta in och ut osvosv, men det kan nog vara enda alternativet.

Sjävklart var det endast i hagen jag funderade på att använda munkorg, inte i boxen. Men hon kanske ändå får i sig för lite ute??? Alternativt blir "galen" om det blir allt för svårt att få tag i maten???

Det jag menade var att du skulle fodra bestämda mål i box, så att du vet att hon får i sig x antal kg per dag, så kan hon ju gå i hagen och plocka det hon får tag på med munkorgen.

Mina hästar äter båda silage (blött/mjukt) med munkorg. Dock drar munkorgen INTE ner tempot direkt, och L kan med globus hinkmodell utan minsta besvär dra i sig 10 kg blött silage på en fm :crazy:

Även lilla E kan problemfritt äta blött silage med sin greeguard.

De trycker det mot underlaget, och då trycks det böjda silaget in, och de får i sig inte bara strån utan tussar per gång.

Så, mina kan, båda två, med två olika typer av munkorgar MEN - de kan det på tok för bra, så de kan INTE ha fri tillgång för det. Tyvärr.

Sjävklart var det endast i hagen jag funderade på att använda munkorg, inte i boxen. Men hon kanske ändå får i sig för lite ute??? Alternativt blir "galen" om det blir allt för svårt att få tag i maten???

de är gjorda för att få leta/anstränga sig för att få i sig mat, inte stå vid dukat bord dygnet/året runt. så att ha den på i hagen är väl en bra lösning om du inte har möjligheten att ha henne där det inte serveras fri tillgång. Huvudsaken är att de har att göra och kan pilla i sig, för tugg behov, magbehov och mentalt behov. Näringsmässigt kan du fodra upp/ner som du vill utöver det innan utsläpp, vid intag, och nattfodring. Förutsätter att den ändå fodras inne iallafall 3 ggr/dag?

Instämmer med Alex. Det går alldeles utmärkt för hästar med munkorg (betesbegränsare alltså) att äta ensilage. Måhända skiljer det på hästindivider, men jag tror dom flesta kan komma på hur man gör.

Min trycker och gnor framåt-bakåt så hon bryter ihop stråna vilka då kommer in genom "äthålet". Det tar längre tid att äta en viss mängd mat med än utan bb, vilket ju också är själva meningen med den, men hon får i sig det som behövs.

LIA

Hos mig finns en inackorderad Haflinger som går med munkorg (gräsreducerare) dygnet runt,
han har inga som helst problem med att äta hö från höautomat,, hö finns där hela tiden då inget bete finns, o han får ingenting annat än hö, svårt att hålla hullet... NÄÄÄ ABSOLUT INTE,
har växlat mellan olika typer av munkorgar, han äter lika bra med alla, nästan för bra faktiskt.

Tack för era svar! Får väl testa och se helt enkelt hur det funkar. Begränsar det intaget lite åtminstone så är det ju värt det. Finns ingen möjlighet till lunchfodring därav har jag inga andra alternativ att välja mellan så munkorg har varit det enda tänkbara alternativet. Det går ju lixom inte att dra ner på det ensilage hon får inne eftersom hennes tuggbehov behöver täckas hursom. En annan i stallet med samma problematik som mig har konstruerat ett finmaskigt nät som hästen äter ur inne just för att dra ut på själva ättiden, kanske kan vara ngt att testa det med... Allt för att hon ska vara nöjd men utan att bli tjock.

Även om ni inte har lunchfodring så finns det ju (ofta bättre) alternativ än att ge en portion koncentrerat foder vid en lunchgiva, utan att för den skull ge fri tillgång ute i hagen. Ett lätt alternativ är att fodra med halm ute, kan läggas ut i samband med utsläppet. Man kan blanda upp det med lite hö, och då börjar de ofta med att sålla ut höet, vilket tar en viss tid, den tiden brukar utökas när de vet att de har mat ute som inte tar slut i första taget..... sen när de pillat ut höet så går de över på halmen när tugg/fiber behovet sätter in. vips så har de att pilla med större delen av dagen, utan att behöva bli feta : )

Mackans alternativ är bra, ett annat är att skaffa en lunchgrind, alltså en automatisk grindöppnartimer, och dela av hagen eller bygga en 'fodringshage' (inte lika bra om många hästar, då bättre dela hagen).

Då släpper man ut på morgonen och ger frukost. Sen kan man sitta på jobbet/i skolan, och tiden man valt öppnar grinden, och hästarna kommer in i 'nästa' hage och kan äta lunch av maten man lagt ut där på morgonen. Sen på eftermiddagen kommer ju folk hem från jobb/skola och kan ge mat.

Hos mig finns en inackorderad Haflinger som går med munkorg (gräsreducerare) dygnet runt,
han har inga som helst problem med att äta hö från höautomat,, hö finns där hela tiden då inget bete finns, o han får ingenting annat än hö, svårt att hålla hullet... NÄÄÄ ABSOLUT INTE,
har växlat mellan olika typer av munkorgar, han äter lika bra med alla, nästan för bra faktiskt.

Men är det någon mening att ha den då? Då fyller den ju inte sin funktion alls väl? Hur länge hade han den innan han lärde sig att äta med den?
Jag köpte en gräsreducerare och jag upplevde att hästen bara fick i sig enstaka grässtrån, knappt det där gräset var kort. Jag upplevde också att hästen efter ett par timmar (4-5) blev mer frenetisk i sina försök att få i sig något.

Om han inte har den på, så käkar han upp en bal på ca12kg, under 6 timmar, har han den på så räcker den balen hela dagen, sååå jaa, det är absolut nödvändigt att ha den på, för man drygar ju ut ättiden rejält...

Jodå, vissa äter precis lika mycket ändå om inte mer.
Kompisens shettis har tydligen fått in en teknik på att man trycker in hela huvudet i balen. Ja, på ett ungefär iaf. Fyller munkorgen på så sätt med ensilage och kan nöjd och belåten proppa i sig obehindrat.:p

Problemet är att hon går i en hage tillsammans med fyra andra ston och de andra vill ha sina på fri tillgång. Annars hade det varit ett bra alternativ att fodra med halm/enislage ute. Fodringsgrindar och dyl har varit uppe till diskussion med stallägarna men hagarna är inte konstruerade så att det fungerar samt att det är en kostnad stallägarna inte vill stå för. Vill inte ha henne själv heller, hade det vissa tider på dagen nu i vintas då jag var mammaledig och hade möjlighet att fixa med sådant. Men hon mår inte alls bra av att vara själv. Lite "pest eller kolera" mellan alternativen... Halm i boxen har jag provat och det fungerade ett tag men sen ratade hon det helt och åt ingenting. Men det kan ju vara ett alternativ att blanda i ensilaget om jag får ordning på ett sånt där nät då hon får pilla lite extra.

Är jätteglad för att ni kommer med olika förslag på lösningar - alltid bra med nya synvinklar och idéer.

Jag missförstod nog dig och trodde han åt lika bra med munkorg som utan. Men då fyller den ju sin funktion så klart

Liknande trådar

Foder & Strö Tjocka hästarna måste bantas nu men det är svårt, för att inte säga omöjligt, då de står i ett stall med fri tillgång på hö och ett...
Svar
7
· Visningar
1 217
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka