fejko

Trådstartare
Ska åka till Aten med jobbet. Finns det något typiskt/trevligt man kan köpa med hem till sambon? Finns det några sevärdheter i Aten? Kommer förmodligen mest att se insidan av ett konferensrum, men någon liten lucka kanske det blir.

Ska åka till Aten med jobbet. Finns det något typiskt/trevligt man kan köpa med hem till sambon? Finns det några sevärdheter i Aten? Kommer förmodligen mest att se insidan av ett konferensrum, men någon liten lucka kanske det blir.
Jag var där med jobbet i mars och skulle absolut rekommendera en tur upp på Akropolis. Jag hade bara 4 timmar vilket var lite för lite för att hinna med att se hela muséet, så jag spenderade bara runt en timme där och prioriterade sen att ta tid på mig uppe på själva Akropolis istället vilket var väl värt. Supervackert och fin utsikt över staden!

Annars är Aten rätt nedgånget och ruffigt faktiskt, så jag var noga med att hålla mig i folktäta och "bra" områden framförallt när det var mörkt (var där ensam).

Tog med mig grekisk honung, olivolja och souvlakikryddor hem vilket uppskattades.

Tack för tipsen även om mars låter som en betydligt trevligare årstid att resa än december 😁
Är Akropolis utomhus?

Om det finns sevärdheter i Aten? Hela jäkla stan är en sevärdhet. :D Akropolis är nummer ett förstås, men du kommer också att upptäcka att var du än går så springer du plötsligt på andra lämningar från antiken, mitt i gatubilden.

Från Akropolis ser man också världens förmodligen äldsta amfiteater, Lykavittos. Häftigt ställe där det fortfarande hålls konserter under sommaren.

@mandalaki
Jo jag har ju förstått att Grekland är antikens vagga. Tyvärr kommer jag nog mest att bevittna insidan av ett konferensrum, men någon liten utflykt måste man få kosta på sig :angel:

@mandalaki
Jo jag har ju förstått att Grekland är antikens vagga. Tyvärr kommer jag nog mest att bevittna insidan av ett konferensrum, men någon liten utflykt måste man få kosta på sig :angel:
Ja och har man bara en så måste det bli Akropolis. :D

Vad gäller presenter stöttar jag helt honung och olivolja, du kan t o m göra det så enkelt för dig att du köper det på flygplatsens taxfree. Honung brukar jag köpa lokalproducerad på öarna men den på flygplatsen är säkert inte sämre. Och olivolja som jag köpt på taxfree har jag hittills aldrig blivit besviken på. Har aldrig köpt fetaost där men det sägs att de har bra märken.

Om den du ska köpa present till spelar backgammon kan du köpa fina sådana i Aten. Fast säg tavli så att du inte förolämpar en grek ;)

@mandalaki
Visste inte att alla de där historiska byggnaderna var samlade på ett och samma ställe och i Aten dessutom. Parthenon har jag bara sett på bild innan, jag bodde nämligen på ett studenthem i Uppsala som hette så ;)
Vet du om området är inhägnat och om man bara kan besöka det vissa tider?

Liknande trådar

Kultur Planerar en långweekend med några kompisar i höst och vi velar lite om vi ska sikta på Barcelona eller Aten. Ingen av oss har varit i...
Svar
5
· Visningar
464
Senast: Marje
·
Tjatter Jag och sambon åker ner till västsverige i månadsskiftet maj/juni. Vi kommer bo och utgå från Ullared till en början och spendera två... 2 3
Svar
41
· Visningar
1 214
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 471
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av... 10 11 12
Svar
228
· Visningar
19 349
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka