Åter till salu pga oseriös köpare.

Ginne

Trådstartare
Har funderat över denna fras ett tag. Varför skriver man så? Det jag tänker när jag läser de orden i en annons är: Ojsan, här är någon som vill ge igen! Vad är egentligen en oseriös köpare? Jag kanske är blåögd eftersom jag varken varit sådan eller sålt någon häst till en sådan. Men jag känner att jag nog skulle dra mig lite för att svara på en sån annons. Vad säger ni andra? Kan ni upplysa mig?

Sv: Åter till salu pga oseriös köpare.

Så har jag också tänkt.. Att de hoppas på att den tilltänkta köparen ska läsa annonsen och ta åt sig.
Men annars så är det väl tänkt som en förklaring till varför hästen ligger ute på annons igen, så att inte folk tror att det är för att det är något fel på den. Antar jag :p

Edit: Glömde svara på vad en oseriös köpare är.. Jag skulle tänka mig t ex någon som dragit sig ur köpet väldigt sent, utan någon "vettig" anledning. Eller som bara går upp i rök när det blir dags att skriva papper/hämta hästen eller så.

Senast ändrad:

Kanske för att man vill påpeka att hästen inte varit så oattraktiv att den stått osåld en längre tid, utan att den varit såld, men att det av någon anledning gått fel.
Hur det har gått till med dessa "oseriösa" köpare går ju säkert att spekulera i, men efter att ha träffat en del hästfolk så är man beredd på de flesta historier.

det kan ju vara så att man på detta sätt vill få fram de seriösa köparna och sålla bort de som bokar hästar men inte har för avsikt att köpa. Tyvärr vanligt förekommande! Folk åker ut och provrider, väntar på besiktning och börjar sedan pruta hej vilt för att de inte har ens i närheten av det priset som stod i annonsen.

Jag skulle tolka frasen som att ägaren vill förklara varför hästen kommit ut på marknaden igen för att slippa spekulationer om varför den förra köparen dragit sig ur (sjukdom/skada så den inte gick igenom vet-besiktning? svårhanterad häst? besvärlig ägare?) och därför försöka peka på att det var köparen det var fel på, inget annat. Det behöver ju inte vara mer sant än något annat en hästaägare säger, men frasen i sig gör inte att jag drar öronen åt mig.

Oseriös köpare kan vara så mycket. Har varit med om någon som ridit hästen så dåligt (måste förmodligen ha varit något mer också) att den var tokspänd och sned, dessutom rejält urfallen inom en månad. Det var så illa med snedheten att vet. hade övervägt att döma ut hästen och då köpte förra ägaren tillbaka hästen.
Någon som säger sig ska göra si och så men det inte efterföljs/hästen missköts osv och den som köpt hästen antingen går med frivilligt på att säljaren tar tillbaka hästen eller att säljaren har rätt till det enligt avtalet.
Såna som redan tagits upp i tråden - som ångrar sig i sista stund efter att redan ha spikat att de ska ha hästen. Någon som med konstig anledning lämnar tillbaka hästen, t ex som jag varit med om - pga att de bara ett par veckor efter hästköpet bestämt att separera och sälja gården. Det blir oseriöst i mina ögon eftersom man borde ha kunnat *ana* något sånt i förväg tycker man och ha en back-up plan att inackordera hästen eller så.

Om en häst är ute på annons flera gånger kan det lätt bli lite suspekt, man börjar fundera på anledningen till att ingen vill ha hästen. Överpris? Fel på hästen? Osv. Därför tycker jag det är logiskt att man lägger till en förklaring.

Det märkliga med mig (som är en seriös köpare) är att jag snarare drar öronen åt mig när jag läser den frasen! Jag tänker att något gått snett mellan köpare och säljare, det är ju sällan ens fel att två bråkar.

Om man vill påpeka att hästen inte är oattraktiv tycker jag dessutom att "oseriös köpare" inte är ett bra sätt. Att hästen blivit såld till en i säljarens ögon oseriös köpare kan ju också innebära att hästen inte är så attraktiv som säljaren ville visa? Åtminstone i mina tankar...

Själv tolkar jag det mest som att "den som var här å kikade på den ville inte ha hästen trots vackra ord på telefonen innan"..
Och jag är precis som Ginne att jag drar öronen åt mig och känner att njae,det osar katt..

Många gånger så får jag känslan att man använder frasen i tid å otid helt enkelt..

Jag har två gånger haft återbud på föl som jag sålt och jag har aldrig behövt förklara varför köparen dragit sig ut.
Jag har simpelt skrivit "Pga köparens förhinder kommer detta vackra stoföl ut på annons."

Nu har jag iof inte annonserat ut mina föl innan utan de har sålt sig själva,men de två gånger et hänt pga sent "återbud" så har de också blivit sålda omgående igen.

Om jag annonserade ut en häst så skulle skulle nog hellre förklara anledningen till att hästen annonserats igen när en presumtiv köpare ringer än att skriva det i annonsen.

Det finns massor av hästar som annonseras ut flera gånger och på olika annonsplatser, så jag skulle nog fråga varför, av samma anledning som jag frågar varför hästen är till salu, om jag svarade på en annons som synts flera gånger. Men det är ju jag det!

Det låter mycket bättre tycker jag! Det är nog där med "oseriös" köpare som jag hakat upp mig på. Vem avgör egentligen vem som är oseriös? För mig låter det lite som en oseriös säljare som vill skylla ifrån sig på köparen! Inte för att det absolut MÅSTE vara så, bara att det låter så i mina öron.

Jag kanske är naiv, men jag tolkar det snarare som info till personer som t ex ringt och varit intresserade men då fått besked att hästen är såld nu är välkomna att ta kontakt igen, även om de känner igen annonsen och "vet" att hästen är såld.

Men efter att ha läst era kommentarer vete 17 om jag inte blir liiiiite mer skeptisk mot formuleringen. Åter till salu räcker ju faktiskt... Om man inte vill framhålla att man är en godtrogen säljare som det var mer eller mindre lätt att blåsa :crazy:

*kl*

Den frasen används väldigt underligt tycker jag. Såg en annons för en tid sedan där det stod att hästen var ute igen pga oseriös köpare. Sedan fanns det en länk tillen hemsida med massa bilder osv. Där stod det att hästen varit utlånad på prov men pga att det visat sig att hästen var förstark för den som tänkte köpa den hade de lämnat tillbaks den.

Räknas man som oseriös då? Om man tar hem en häst påprov och sedan upptäcker att man inte passar ihop?

Tja,som uppfödare i en "liten värld" som annonserar ut en häst med frasen "pga oseriös köpare" får också det hugget i ryggen förr eller senare,för nånstans kommer situationen fram om det sen beror på en skilsmässa eller bara tskig planering ställer ändå uppfödaren i "dålig dager" då folk ändå tar parti för den som "blir utsatt" i en sån annons.

Vad som hänt mellan den fd. köparen och mig är oss emellan och jag är noga med att inte stöta mig med de och håller fortfarande kontakt då och då med de personerna om de mailar osv.
Jag själv har inget att förlora på att hålla mig vän med "världen" och ge f-n i å snacka skit..

Jag tror som du och drar mig inte alls för att titta på dessa hästar. Däremot kan jag dra mig för att titta på hästar som varit annonserade väldigt länge.

Just ordet "oseriös" tror jag används mest för att det blivit vedertaget, jag lägger ingen värdering i det. Det är ju oseriöst att säga att man ska köpa hästen och sen inte göra det, kan räcka med det.

Precis så menar jag! Det kanske kan bli så att en säljare tycker att jag är oseriös för att man backar ur av en, för mig, helt ok anledning som säljaren inte tycker är ok? Vem är oseriös då? Det finns ju faktiskt människor som tar ett "kanske" som ett löfte, och då kan ju den mest seriösa bli oseriös nästan när som helst!

Bra sagt, vad människor har för anledningar till det ena eller andra är upp till dem, tycker jag. Att utpeka (även om man nu inte säger vem det är) någon som oseriös gör inte säljaren mer seriös, bättre då att låta det som varit dra förbi och sikta framåt är min åsikt. Man vinner mest själv på att vara generös mot dem som felar.

Den tanken har slagit mig med och vi är nog inte ensamma. Visst finns det säkert oseriösa köpare, men det tycker inte jag är pasande att skriva med i en ny annons.. Det är ju inte det en köpare är intresserad av att höra. Det ger en bara negativa vibbar.

Jag tror inte vi som vill ha nån slags förklaring till varför hästen annonseras ut igen och tycker ordvalet är av underordnad betydelse är ensamma heller.

Men om du vill ha en förklaring och det inte står något i annonsen så kan du ju bara ringa och fråga, eller hur?

Jag kanske är naiv, men jag tolkar det snarare som info till personer som t ex ringt och varit intresserade men då fått besked att hästen är såld nu är välkomna att ta kontakt igen, även om de känner igen annonsen och "vet" att hästen är såld.

Men efter att ha läst era kommentarer vete 17 om jag inte blir liiiiite mer skeptisk mot formuleringen. Åter till salu räcker ju faktiskt... Om man inte vill framhålla att man är en godtrogen säljare som det var mer eller mindre lätt att blåsa :crazy:

Exakt så ser jag oxå på det vill man veta mer så ringer man och frågar ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 494
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Sharpless
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
6 074
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31