Åter till salu pga oseriös köpare.

Sv: Åter till salu pga oseriös köpare.

Jag har använt mig av denna fras...har en kille ute på annons som nu varit i väg 2 (!) gånger på prov...
Första gången var dom rädda för honom...inte på grund av att han e elak på något sätt...utan på grund av hans storlek..! Och jag kan lova o gå i borgen för att han var lika stor här när dom var här o provred som han var när dom tog hem honom..!
Andra gången så var det en underbar tjej som tog hem honom på prov o jag önskade verkligen att hon skulle vilja ha honom då dom verkade fungera så bra ihop...och det ville hon...det var bara det att hon inte hade några pengar..! Och, för mig är det en "oserigös köpare"...varför tar man hem en häst på prov när man inte har några pengar att kunna köpa den..? I övrigt så var hon precis så underbar med honom som jag tyckte från början! Absolut! Men sommaren har gått och mina chanser att hitta honom ett nytt hem i år börjar inna ut och jag märker att jag blir mer och mer misstänksam när någon hör av sig ang. honom... Man, jag i alla fall, vill visa att detta e anledningen till att han fortfarande e till salu och inte p.g.a. att det är fel på honom...

Jag hade en av mina hästar till salu förut, hittade en tjej som var hit och provade honom flera gånger. Vi kom överens om ett pris och jag kände att det skulle bli bra. eftersom jag tröttnade på att svara på 20 mail om dagen och lika många telesamtal så tog jag bort annonsen, för jag är naiv och blåögd nog att tro att hon skulle ha honom. Efter ett par dagar så ringde hon och sa att hon hade hittat en annan äst som passade henne bättre och inte ville ha min. Självklart får man ändra sig som man vill och jag blev inte sur för det, men jag kan tycka att det är oseriöst, när man har diskuterat, jaghade prutat lite och vi hade bokat besiktningstid.
Då satte jag ut annons igen och skrev i annonsen att pga oseriös köpare är han åter till salu. Nu är han såld och både han och den nya ägeren är jätte nöjda.
Jag funderar själv när jag ser samma annons flera gånger och under en lång tid så jag tycker att det är bra med en förklaring, så man sliper ringa och fråga.

Jag har använt mig av den frasen vid ett tillfälle.
Då var hästen såld, papprena skrivna, handpenning lagd, hästen ditkörd och sedan ville köparna pruta. Då tog jag hem hästen och annonserade ut den på nytt.

Andra gången så var det en underbar tjej som tog hem honom på prov o jag önskade verkligen att hon skulle vilja ha honom då dom verkade fungera så bra ihop...och det ville hon...det var bara det att hon inte hade några pengar..! Och, för mig är det en "oserigös köpare"...varför tar man hem en häst på prov när man inte har några pengar att kunna köpa den..?

Jag hade en av mina hästar till salu förut, hittade en tjej som var hit och provade honom flera gånger. Vi kom överens om ett pris och jag kände att det skulle bli bra. eftersom jag tröttnade på att svara på 20 mail om dagen och lika många telesamtal så tog jag bort annonsen, för jag är naiv och blåögd nog att tro att hon skulle ha honom.

Hade ni skrivit kontrakt? Hade tjejen lämnat någon handpenning?

Jag har använt mig av den frasen vid ett tillfälle.
Då var hästen såld, papprena skrivna, handpenning lagd, hästen ditkörd och sedan ville köparna pruta.

Ja,trist situation helt enkelt,eftersom man uppenbarligen skrivit kontrakt och förhoppningsvis så var ju priset redan förhandlat innan hästen hämtades och då kan man u som säljare bara peka i kontraktet å säga att ett kontrakt är ett kontrakt eller så precis osm du gjorde,hämta hem hästen och förhoppningsvis inte betalat tillbaka handpenningen.

MEN,det är ju inte denna form av situation som påpekas i tråden om "oseriös köpare",det är ju helt enkelt vara så att man själv som säljare är alldeles för naiv och tror att allt är klart innan man ens kommit halvvägs,dvs med en handpenning+kontrakt skrivet.

Jag vet folk som blivit irriterade för att de fått många frågor på sin häst å fått skicka bilder m.m. i mängder å så blir det inget mer med det,å då kallas denna typ av "köpare" för oseriösa,och detta är tyvärr det som gör att frasen i sig blir söndernött å man tvivlar mer på säljaren än på köparen.
(Personligen har jag mer eller mindre ett standardmailsvar vid första kontakten för det är ju ungefär samma typ av frågor som kommer från folk och så har jag gjort i ordning ett album med bilder som jag skickar över så det tar i allafal inte mer än 1 minut av mitt liv att svara på ett mail och om det då råkar var 20 st mail,tja 20 minuter av mitt liv kan jag undvara vid en försäljning av häst om det bara handlar om den första kontakten)

Själv tog jag över 2 år på mig med div. kontakter över hela Europa och "nästan-tingade" 2 st stoföl (dvs lämnade intresset öppet,skulle ngn annan komma under tiden jag kände efter och funderade å ville köpa,tänk inte på mig) innan jag hittade den med DET som jag ville ha.Och då räckte det med EN bild.
Är detta då oseriöst??
Nej,inte enligt mig i allafall,men förmodligen enligt en del andra trots inga kontrakt,inga rent uttalade ord om att ja,jag vill ha..Utan snarare,njae,jag måste fundera..

Senast ändrad:

Alla människor är olika, det måste man konstatera. När jag köper häst, så vill jag prova tills jag hittar det jag vill ha. Om jag provat en häst så säger jag tack och jag ska fundera och sen hör jag av mig, vilket jag alltid också gör, oavsett jag vill ha den eller inte. Skulle aldrig börja pruta och bestämma vet tid och komma överens om en deal som båda är nöjda med, om jag inte vill ha hästen. Men självklart är jag naiv alla tänker inte lika.

Nej, jag hade inte skrivet ett kontrakt och jag hade inte begärt handpenning, så jag får absolut skylla mig själv och jag har inga problem med det.
Å handra sidan är ett muntligt avtal också giltigt...
Jag tycker att man har rätt att prova hur många hästar man vill och jag tycker att man har rätt att ändra sig, tills man har hittat "rätt" häst, men jag tycker att har man sagt att man vill ha hästen och man har kommit överens om vad som ska gälla så får man nog tåla att hästen kommet ut under "pga oseriös köpare" när den kmmer ut på annons igen.

Å handra sidan är ett muntligt avtal också giltigt...

Absolut,om det kan bevisas ja..För det är här det kniviga kommer istället,att knna bevisa att man förstått innebörden av vad munnen rabblat och att det isåfall finns vittnen som förstått exakt samma sak.

Det jag hakat upp mig på är inte om det fins oseriösa köpare eller ej, utan just varför man som säljare anser att det är viktigt att ange detta i annonsen. Jag kan förstå att man vill förklara att det inte är något fel på hästen, trots att den annonserats ut flera gånger, men varför "oseriös" och inte bara "återbud" eller något lite mer neutralt? Att benämna någon (utan namn) som seriös eller oseriös tycker jag är att "döma".

Imitt fall var ett kontrakt skrivet med x-antal provveckor och sedan köp eller hästen åter..när tiden började gå ut fick jag veta att hon inte hade några pengar och att hon först o främst ville ha en foderhäst... Jag för min del tycker att man ska informera om en sådan sak innan...
Kanske jag tror det bästa om alla människor, kanske borde jag vara mer misstänksam, men...
Jag för min del skulle inte kunna göra så...

För mig som köpare ger det en signal att hästen är ute igen p g a strul vid överlåtelsen. D v s hästen är i övrigt felfri. Annars finns det ju en mängd hästar som kommer på annons, försvinner och dyker upp igen i en senare annons. Så visar det sig att den inte gick UA vid besiktningen och har antingen vilat sig i form eller blivit behandlad och är till salu igen.

Värderar inte själva frasen utan ser det som en upplysning om varför hästen åter är på annons.

Men varför inte skriva det då? Felfri häst åter till salu p.g.a. strul vid överlåtelsen, eller problem som inte har med hästen att göra eller vad nu orsaken är. Istället för oseriös köpare. En oseriös köpare kan ju vara så mycket olika saker! Och som vi hört tidigare i tråden kan även en seriös köpare kallas för oseriös av en oseriös säljare...

*kl*

Här har ni en "oseriös" köpare...

Jag var och tittade på och provred en häst 2 ggr, bokade tid för besiktning och röntgen. Hästen visade sig ha förändringar i bakknäna på röntgen, fick iof fullförsäkra den ändå, men hoppade av köpet. Då var man tydligen oseriös? :crazy:

*kl*

Här har ni en "oseriös" köpare...

Jag var och tittade på och provred en häst 2 ggr, bokade tid för besiktning och röntgen. Hästen visade sig ha förändringar i bakknäna på röntgen, fick iof fullförsäkra den ändå, men hoppade av köpet. Då var man tydligen oseriös? :crazy:

Det tycker jag absolut inte att du är. Hästen va ju inte frisk, så du bröt välinget avtal. Nej, det kallar inte jag för oseriös.

För mig har det ingen betydelse VAD som strulande, bara ATT det strulade och därför är hästen åter på annons.

Är det veterinärmedicinsk orsak till strulet får jag reda på det vid besiktningen ändå...

Men då räcker det ju med att säljaren skriver något strulade och hästen åter till salu, oavsett om köparen var oseriös eller ej. Det har väl ingen betydelse heller i så fall... Eller?

Jag tycker inte det är något konstigt med frasen, tycker att den har sitt värde. Precis som flera andra har sagt, det är ett sätt att tala om att hästen är ute igen av annan anledning än att det är fel på hästen. Vet inte hur man annars skulle få det sagt.

Jag tycker det är bra att veta. Alla är vi olika, det är nog bara att acceptera.

Jag tycker som du. Jag vill också veta. Men som du sa, alla är vi olika.
Tror inte att man kommer längre i den här diskusionen...

*kl*

Har själv både råkat ut för "oseriösa" köpare och även själv varit en...
I det fallet jag var en, ringde jag på en billig häst nere i gbg (bor själv o sthlm), fick 2 ganska dåliga bilder men kollade upp den på blup och på tävlingsresultat. Tyckte fortfarande att hästen lät JÄTTEBRA !!! Dvs satte mej och åkte ner till gbg och väl framme var det inte riktigt som jag trott, exteriört hade den flera avikelser (trots ingen delpoäng under 7 som 3åring enl blup tror tom den hade 8or exteriört) och därmed ingen häst jag var ett dugg intresserad av att köpa... Trots att säljaren prutade ännu mer på priset... Iom att jag hade ringt å sagt att jag kommer med släp och köper hästen hade säljaren sagt så till övriga intressenter varvid jag sa det tom till henne att använda just frasen "pga oseriös köpare åter till salu" ... För jag åkte därifrån med tomt släp...

Edit: Glömde svara på vad en oseriös köpare är.. Jag skulle tänka mig t ex någon som dragit sig ur köpet väldigt sent, utan någon "vettig" anledning. Eller som bara går upp i rök när det blir dags att skriva papper/hämta hästen eller så.

Precis så var det för min väninna som skulle sälja sin häst. En jättetrevlig "köpare" var och provred flera gånger och bestämde sig för att köpa. Men när dagen som affären skulle göras upp kom så såg man inte röken av köparen.

Hörde inte av sig på telefon och svarade heller inte när min väninna ringde ett flertal gånger.

Annonsen hade ju tagits bort så den fick återinföras. Därför skrev väninnan något i den stilen som t ex "pga oseriös köpare ....."

*kl*

Kom att tänka på en händelse som inträffade på 80-talet. Det var långt innan mobiltelefon var man egendom ;)

Mina föräldrar hade en unghäst ute på annons. Hon stod på bete några mil bort. Det ringer en familj från GBG och vill köpa henne. Skulle köra ner med släpet. Efter dom ringer en annan som vill köpa hästen, får besked om att det finns redan en spekulant, men vill titta ändå. Min mor ringer tillbaka till dom första och säger att det finns en till som kommer och tittar på hästen MEN att dom har första tjing på hästen. Vilket dom tycker är ok. De bestämmer en tid när de ska träffas och en tid när de senast kan ringa och säga om de är försenade eller liknade.

Mina föräldrar väntar snällt hemma till tiden går ut, kör sen till mötesplatsen där köpare nummer 2 väntar. Väntar 30 min efter avtalad tid innan de kör ner till betet med köpare nummer 2 som blir :love: i hästen och köper henne på plats.

En timme efter avtalad tid så ringer köpare nummer 1 och säger att de är försenade :grin: är ju helt omöjligt att få tag i mina föräldrar så de får vända och köra hem igen. Senare ringer hennes pappa och skäller ut mig då 12 år gammal efter noter för vi har lurat hans dotter och så gör man inte.

Om man ska köra 35 mil bör man inte ge sig iväg i tid OCH inom tidsramen svänga av vid en mack och ringa säljaren om man märker att man inte hinner fram i tid??
Mina föräldrar fick nog heta både det ena och andra inom deras vänskapskrets....

Ps köpade nummer 2 hade väntat 30 min innan avtald tid för att vara säkra på att inte missa om de andra inte ville ha hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 494
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Sharpless
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
6 074
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31