Åter till salu pga oseriös köpare.

Sv: Åter till salu pga oseriös köpare.

Jag tycker inte det är något konstigt med frasen, tycker att den har sitt värde. Precis som flera andra har sagt, det är ett sätt att tala om att hästen är ute igen av annan anledning än att det är fel på hästen. Vet inte hur man annars skulle få det sagt.

Jag vet! Åter till salu p.g.a. återbud!

Jag tycker inte det är något konstigt med frasen, tycker att den har sitt värde. Precis som flera andra har sagt, det är ett sätt att tala om att hästen är ute igen av annan anledning än att det är fel på hästen. Vet inte hur man annars skulle få det sagt.

det vet man inte. hästen kan vara skadad och inte gått igenom bes. och köparen sagt nej. även då kan man vara oseriös enl ägaren.

Nu kan i alla fall jag svara på vad en oseriös köpare kan innebära... I mitt fall en människa som bestämmer sig för hästen, så man drar tillbaka annonsen och meddelar övriga intressenter att hästen är såld. Skriver på det kontrakt där det står att handpenning ska betalas när kontraktet är skrivet och ett sista datum för hämtning av hästen och slutbetalning. Köparen ringer sen upp och säger att hon pga omständigheter inte vet riktigt när hon kan betala men vill fortfarande ha hästen. Låter också bli att betala handpenningen. Lovar att höra av sig angående hur det går med att få fram pengar.

Hör sen inte av sig mer och svarar inte på sms och mail. Får till slut tag på henne per telefon och undrar när hon kommer - får svävande svar tillbaka, "har ingen stallplats å vet inte när hon får fram pengar". Ber henne i alla fall betala in handpenningen, vilket hon lovar men inte gör. Tröttnar till slut och kräver raka svar och erbjuder henne att dela upp betalningen och att hästen kan gå kvar ett tag till men hon får då stå för kostnaderna annars kommer jag annonsera ut hästen igen. Får då till svar att varken stallplats eller pengar finns inom överskådlig framtid.

Så nu får jag annonsera hästen igen och det känns inte speciellt kul att samma häst kommer in på annons igen. Finns säkert en och annan som känner igen hästen och undrar vad det är för fel på henne eftersom hon är till salu igen. Jag skulle egentligen vilja skriva "Åter till salu pga oseriös köpare" för det är precis så det är men det kommer jag inte göra - tror det gör mer skada än nytta.

Har funderat över denna fras ett tag. Varför skriver man så? Det jag tänker när jag läser de orden i en annons är: Ojsan, här är någon som vill ge igen! Vad är egentligen en oseriös köpare? Jag kanske är blåögd eftersom jag varken varit sådan eller sålt någon häst till en sådan. Men jag känner att jag nog skulle dra mig lite för att svara på en sån annons. Vad säger ni andra? Kan ni upplysa mig?

Jag tänker själv att den tilltänkte köparen hittade ett fel hos hästen och därför drog sig ut. Så jag ser definitivt inte det som något positivt när det står så.

Hälsning Maja

Jag tycker det är jätte svårt att hitta rätt köpare till min häst som jag har hafft ute sen i sommras.

Men det värsta är att jag har fått reda på med om hennes bakrund och därför har annonserna flera gånger ändrats.
Känns som att folk tycker man är en oseriös säljare när samma häst annons kommer ut men med olika historier bakom. Skulle jag själv tycka ialla fall.:crazy:

Jag har tydligen en gång varit en sån där 'oseriös köpare', men hör historien och bedöm själva.

Vi letade häst till min dotter och hade mailat om en ponny vi tyckte verkade fin. (Det lät bra, det fanns varken foto eller namn i annonsen) Kom och titta mailade ägarna tillbaka. Tre dagar innan vi skulle titta på ponnyn blev min dotter sjuk så jag mailade dem och skrev (hade inte fått något telefonnummer till dem) att tyvärr är min dotter sjuk så vi måste skjuta på att titta på hästen några dagar.

Får ett mail till svar: Att jag är den mest oseriösa köparen nånsin och att om vi INTE kommer och köper deras ponny den avtalade dagen så kommer de att ändra annonsen så att det står att han är kvar pga oseriös köpare.

Jaha? Mitt barns hälsa går före eventuella ponnier och jag kan inte tycka att jag på något vis var oseriös. Jag hade inte ens sett ponnyn, varken på foto eller i verkligheten.
Och sedan fick jag två mail om dagen minst i typ 3 veckor, efter att ha öppnat första dagen så slutade jag bara öppna dem och kastade dem direkt.
Därför har jag börjat bli väldigt skeptisk mot annonser där det står så för det kan vara en konstig säljare också!

Jag är dock glad att det inte blev den ponnyn, med så knepiga säljare...Det är min åsikt i alla fall och jag tycker inte jag är oseriös!

Då är ni ju knapast ens "köpare" utan bara spekulanter:eek:
Och i många fall tror jag att "oseriös köpare" egentligen betyder "Oseriös säljare":devil:

det vet man inte. hästen kan vara skadad och inte gått igenom bes. och köparen sagt nej. även då kan man vara oseriös enl ägaren.

Jag är en sådan "oseriös köpare". Vi skulle köpa en häst som inte gick igenom veterinärbesiktningen. Jag ville då ombesikta hästen efter ett par veckor (på samma klinik) men det gick inte säljaren med på och då kom det ut en ny annons där det stod att den var till salu igen pga oseriös köpare :mad:.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 494
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Sharpless
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
6 074
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31