återhämtningspuls

_Runaway_

Trådstartare
Antar att detta varit uppe tidigare men hittar inte när jag söker.
Vid vilken tid (12 minuter, 15?) tar ni puls på hästarna efter jobb? Och ungefär vilken puls vill ni ha då för att jobbet ska ha varit "lagom" för hästen?

Sv: återhämtningspuls

Jag tar pulsen när jag kommer in i stallet, beroende på sträckning så kan det variera om det gått 10 eller 15 minuter, jag bryr mig inte så mycket om det, huvudsaken jag alltid har samma sträckning jag skrittar så jag kan jämföra från gång till gång. Sedan tar jag 10 efter det, där är jag mer noggrann. Jag vill gärna ha mina ligga på omkring 75 när jag kommer in i stallet, och sedan kring 55 efter 10 min.

5 minuter, pulsen ska ligga på 95-105 om jobbet ska vara utvecklande på rätt sätt.

Följer upp på 15 minuter för att få grepp om formförändringar.

Är väldigt indeviduellt.. Jag tar pulsen när jag kommer in i stallet ca 8min efter avslutat jobb och sedan efter 5 min och tillslut efter ca 20min allt som allt ifrån jobbet är avslutat ser gärna att pulsen ligger efter 8 min på 90-100slag sedan tar jag pulsen 2gånger till för att se så hästen sänker sig normalt i puls efter jobbet.. Jag ser min inte blind på pulsen utan tittar även på hästen(blåser den ovanligt mycket eller inget) Hur kändes den i jobbet?

Liknande trådar

Fritid Ska till Strömsholm på torsdag och av någon anledning tror jag det kan finnas en och annan bukefalist som har varit där. Sista dagen... 2
Svar
22
· Visningar
809
Senast: Michellan95
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
572
Senast: Elo
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 380
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka