Bukefalos 28 år!

Återigen en foderfråga

Apollo

Trådstartare
Får inte ihop foderstaten i år. Har en maxad shettis som jobbar lätt pga. av kronisk skada.
Han brukar äta 5 kilo hö om dagen annars men ger jag det i år så hamnar han ganska högt i energi och lågt i protein.
Jag har lycktas hålla honom i hull och är rädd att han blir tjock med den extra energin han får.
Ger jag 3,5 så ligger han ok men tycker att det är en för liten giva. Men är jag nojig, kan man bli så mycket fetare på "bara" ca 1 kilo hö till? Eller finns det något foder med protein och ingen energi och är stråfoder.
 
Nu har jag aldrig behövt räkna på protein i den bemärkelsen (har haft tillräckligt i grovfodren) men vanligt är ju att ersätta lite hö med halm o potatisprotein.

Om du räknar på 3,5 kg hö, 1 kg halm och kompletterar upp proteinet med potatisprotein typ?
 
Nu har jag aldrig behövt räkna på protein i den bemärkelsen (har haft tillräckligt i grovfodren) men vanligt är ju att ersätta lite hö med halm o potatisprotein.

Om du räknar på 3,5 kg hö, 1 kg halm och kompletterar upp proteinet med potatisprotein typ?
Hade han ätit halm hade det inte varit några problem. Även om han gjort det så får vi inte ta in halm utifrån.
Proteinet har jag heller inga problem att få till annars men vill ju ha det i stråform. Suck och det verkar inte finnas.
 
Jag har ju fri tillgång till mina shetlandsponnyer och visst, de är "runda och goa" av det. Men faktum är att de ändå tappar sitt beteshull under vinterhalvåret trots fri tillgång till bra hösilage.
Med detta i bakhuvudet har jag väldigt svårt för att tänka mig att de skulle bli smällfeta på 4 kg grovfoder...
 
Jag har ju fri tillgång till mina shetlandsponnyer och visst, de är "runda och goa" av det. Men faktum är att de ändå tappar sitt beteshull under vinterhalvåret trots fri tillgång till bra hösilage.
Med detta i bakhuvudet har jag väldigt svårt för att tänka mig att de skulle bli smällfeta på 4 kg grovfoder...
Vad menas med bra hösilge?

För mig skulle ett bra hösilage har en hyfsat lågt energivärde och en bra kvot. Och ser hösilaget ut så så funkar ju fri tillgång.
 
Får inte ihop foderstaten i år. Har en maxad shettis som jobbar lätt pga. av kronisk skada.
Han brukar äta 5 kilo hö om dagen annars men ger jag det i år så hamnar han ganska högt i energi och lågt i protein.
Jag har lycktas hålla honom i hull och är rädd att han blir tjock med den extra energin han får.
Ger jag 3,5 så ligger han ok men tycker att det är en för liten giva. Men är jag nojig, kan man bli så mycket fetare på "bara" ca 1 kilo hö till? Eller finns det något foder med protein och ingen energi och är stråfoder.

Jag kompletterar med Krafft Muskel. 31 g smrp/MJ.
Sen nåt kg fin kornhalm att peta i.
 
Vad menas med bra hösilge?

För mig skulle ett bra hösilage har en hyfsat lågt energivärde och en bra kvot. Och ser hösilaget ut så så funkar ju fri tillgång.
bra hösilage för mig är ett sånt som innehåller tillräckligt mycket protein. Det brukar vara det som är svårast att få ihop.
Sen föredrar jag andraskörd, som ofta ligger något lägre i energi och fortfarande med bra proteininnehåll, men vissa år får man ta det man får tag i. Och det har funkat bra hittills...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 078
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 934
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 153
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 628
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Pysseltråden
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Bygga flyttbar ligghall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp