Bukefalos 28 år!

återkommande foderinpackningar

S

sussip

Har ett vbl sto som blir 24 i år och som sedan i somras har haft problem med tänderna...
foderinpackningar (blöder och luktar illa när de rensas, en e tydligen ganska
djup) ställer till det och har varit på klinik och rensat 5 ggr sedan juli 08, senast i början på januari, alltså för en månad sedan.. spolar munnen med vattenslang nästan varje dag men nu luktar det (lite) illa igen och hon lägger huvudet på sne när hon äter kraftfoder.. inte jättemkt men lite... (har gjort det senaste 3 dagarna) eftersom hon bara klarat att vara symptomfri en månad nu seda n behandlingen sist undrar jag lite hur det ser ut.. antagligen dystert...?
får givetvis bli till att boka ny tid...
ngn som har erfarenhet av detta med foderinpackningar, hur gjorde ni?

har sökt lite och de flesta verkar blivit bra efter en eller två behandlingar?

veterinären har bara sagt att hon är "oroad för tänderna" "än så länge svarar hon ju på behandlingen" typ och hon blir märkbart bättre efter en rensning... i somras hade det tyvärr gått så långt så hon fick foderstrupsförstoppning av lite torrt kraftfoder+morot (de gick på bete) vid undersökningen visade det ju sig att hon hade en ganska stor infektion i munnen, men det blev snabbt bättre!

allt kraftfoder blöts (betfor o krossad havre+korn + mineraler) hon äter ca 9 kg hö/dag och det tuggar hon utan synliga problem..

innan i höst har hon klarart sig mellan återbesöken ca 2,5mån efter behandling och varit ok hela tiden men behövts rensats på återbesöket igen för det va början på packningar o infektion igen....

när är det dags att sluta behandla? :(

hästen e i bra hull, blank päls och pigg att rida (promenad med en o annan galopp)


fy va svårt när ens bästa vän man växt upp med blir gammal :cry:
 
Sv: återkommande foderinpackningar

ojdå, vad tråkigt.
vad säger veterinär är anledningen till detta då varför har det uppstått från första början?

det värsta är ju att när man väl börjat gräva mellan en hästs tänder så lägger sig aldrig tandköttet tillrätta utan det kan ju hela tiden fastna mat där igen det är ju därför som man absolut inte skall peta med något mellan en hästs tänder tex.

den klarar inte som människan att använda tandtråd och så inte för att man använder det på en häst men dens tänder funkar inte om man nu skulle göra det.
 
Sv: återkommande foderinpackningar

Jag har inga råd att komma med. Den äldre fuxen i stallet börjar också få problem med munnen, så jag är också orolig att ålderns höst börjar dras mot vinter. Det är hemskt när man ser början till slutet, särskilt när de annars är i jättefin form. :(
 
Sv: återkommande foderinpackningar

ojdå, vad tråkigt.
vad säger veterinär är anledningen till detta då varför har det uppstått från första början?

det värsta är ju att när man väl börjat gräva mellan en hästs tänder så lägger sig aldrig tandköttet tillrätta utan det kan ju hela tiden fastna mat där igen det är ju därför som man absolut inte skall peta med något mellan en hästs tänder tex.

den klarar inte som människan att använda tandtråd och så inte för att man använder det på en häst men dens tänder funkar inte om man nu skulle göra det.

vet har ju varit tvungen att rensa rent eftersom det blir infektion under den packde maten, därav lukten... när det nyss varit rengjort har tandköttet fått en liten chans att läka = varit bra i ca 2 mån

anledningen till att det blivit så här är åldern och att hon kanske har haft "anlag" för det, tänderna kan "flytta" på sig, mellanrum kan bildas, en tand längst fram av kindtänderna är tex lös.... men inga lösa längre bak...

har spolat med vatten för att spola bort löst foder och det finns det en massa av som man får på sig när hon kastar med huvudet med vattenslang i mun ;)

varit regelbunden kollad i munnen hela tiden jag ägt henne, 11 år
 
Sv: återkommande foderinpackningar

Är det ett speciellt ställe som är problemet? Eller uppstår foderinpackningarna på olika ställen hela tiden?
 
Sv: återkommande foderinpackningar

Det går inte att dra ut en tand? Om det alltid är på samma ställe vill säga?
 
Sv: återkommande foderinpackningar

Det går inte att dra ut en tand? Om det alltid är på samma ställe vill säga?

Ofta blir det bara en tillfällig lösning. Eftersom alla tänder i tandraden är beroende av sina "grannar" för att bibehålla sin position blir det gärna en dominoeffekt när man drar ut en tand i raden. Det blir glipor på nya ställen och nya foderinpackningar. Men ibland är man tvungen.
 
Sv: återkommande foderinpackningar

Om man ska förstå tandis (TL) rätt så är detta fenomen inte ovanligt på äldre hästar, eftersom tandköttet drar sig tillbaka och genom det bildas ofta större fickor som kan ge hästen problem.
 
Sv: återkommande foderinpackningar

det är på ett ställe det är allvarligt men finns lite lindrigare på fler och att dra ut ngn tand skulle nog bara bli en tillfällig lösning som ngn skrev då resten troligen skulle följa med.. ena tanden längst fram av kindtänderna var "början till lös oxå"

var går gränsen för hur länge man ska hålla på o behandla?
hur allvarligt ska det bli innan man ska ta bort hästen enligt er?

tänker inte gå låta det gå så långt att ja måste klippa höt o koka soppa..
 
Sv: återkommande foderinpackningar

Svår fråga, men så länge hon är pigg och fin i pälsen och inte verkar ha allt för stora problem och om du själv orkar sköta den dagliga vården så tycker jag det låter som hon kan hänga med ett tag till. En av Ultunas veterinärer rekommenderade en fd boxgranne att borsta tänderna på sin häst för att minska risken för foderinpackning, de använde en toalettborste! Nyinköpt naturligtvis och aldrig använd till ngt annat. ;) De tyckte att det funkade bra och hästen accepterade utan större problem. :idea:
 
Sv: återkommande foderinpackningar

Tandköttet drar sig tillbaka pga inflammationen som uppstår till följd av foderinpackningarna.

Hos äldre hästar är det inte så mkt tand kvar, eftersom tänderna skjuts upp under hela hästens liv - tandrötterna förmår inte längre förankra tanden och tänderna börjar gå att rucka på. Dessutom får tänderna en lite annorlunda form i det här stadiet, de blir smalare vid basen. Detta bäddar för inpackningar.
 
Sv: återkommande foderinpackningar

tackar för svaren :)


ska pröva toalettborste! osäker om den får plats men diskborste kanske kan funka oxå :D
allt som kan hjälpa är ju bra!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
951
Senast: netschjen
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 592
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 348
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp