Återkommande förstoppning???

Dricker hästen ur vattenautomaten? Har du mätare på den så du vet om och isåfall hur mycket? Jag investerade i en flottörvattenkopp för några år sedan för att hästarna alltid skulle ha uppvärmt vatten vintertid. Det dummaste jag har gjort. Helt bortkastade pengar. Ena hästen dricker ur den ibland men inte den andra och den som dricker ur den dricker alldeles för lite ur den för att det ska vara tillräckligt. Jag har hela tiden haft vattenbalja i hagen också för jag tar inte risken att de inte dricker tillräckligt.

Så, det första jag skulle göra är att ställa in en vattenbalja och nu på vintern fylla på med varmvatten. Mina (d-ponnyer) dricker oftast 10-15 liter var rakt av när jag fyller på med varmvatten (ca 50 grader varmt) och det gör de aldrig om de får kallvatten.
 
Så, det första jag skulle göra är att ställa in en vattenbalja och nu på vintern fylla på med varmvatten. Mina (d-ponnyer) dricker oftast 10-15 liter var rakt av när jag fyller på med varmvatten (ca 50 grader varmt) och det gör de aldrig om de får kallvatten.

Detta upplever jag också. Jag har ibland mer än ljummet vatten och det är garanterat något de naturligt hinkar i sig i ett svep (no pun intended).
De verkar inte bry sig om att det är närmare 40-50 grader varmt.
 
Detta upplever jag också. Jag har ibland mer än ljummet vatten och det är garanterat något de naturligt hinkar i sig i ett svep (no pun intended).
De verkar inte bry sig om att det är närmare 40-50 grader varmt.
Precis. Jag brukar skoja om att mina vill ha silverte när det är kallt :)
 
Provat att blanda lucernpellets med mycket vatten? Det brukar en del tycka är jättegott och det blir ju mer som en slät soppa.

Man brukar få öka mängden vatten successivt för att vänja.

Testat linfrö eller liknande?
Lusernpellets går bättre nu när jag provat så hoppas hon fortsätter tycka om det.. jag kokar linfrön varje dag och har i maten och när hon väl ätit äter hon upp det☺️
 
Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning. Förra året 2020 var det ingenting men detta år har vi varit in 4 gånger till kliniken.. 2 gånger i våras och nu 2 gånger i vintras med bara några veckors mellanrum. Nu sista gången bad jag de ultraljuda och ta alla tester de kunde men inget hittades. Hon hade riklig mängd lilla blodmasken både i våras och nu på hösten men är avmaskad så det borde inte vara det problemet.

Hon äter mycket hö inne så det räcker hela natten och sen har de fri tillgång på halm ute i hagen (halm pga en av hästarna är för tjock för att äta hö) vattenautomat så vatten alltid finns ute. Inget kraftfoder utan endast betfor/mash vatten med salt + mineraler. Fick order av vet att ge paraffinolja men damen är kräsen och ratar det. Vet någon hur man kan förebygga det på för vis?? Känns som jag provat allt😤 Tänder ska kollas nu igen och även ett till träckprov ska göras, ganska less på att åka till vet en gång i månaden..
UPPDATERING: sen jag bytte till egen hage där hon äter endast hö och har vattenbaljor tycker jag att hon blivit bättre. Blöter hö inne i en balja så jag vet att hon ändå får i sig lite vatten för vissa dagar dricker hon riktigt dåligt.. Det börjar vända nu så inatt hade hon druckit nästan 2 hinkar tack å lov. Fick svar på träckprovet att hon hade bandmask vilket kan vara orsaken, antar att veterinären inte gjorde odling på det vilket var dåligt.. så hoppas hon blir bra efter avmaskning!!
 
UPPDATERING: sen jag bytte till egen hage där hon äter endast hö och har vattenbaljor tycker jag att hon blivit bättre. Blöter hö inne i en balja så jag vet att hon ändå får i sig lite vatten för vissa dagar dricker hon riktigt dåligt.. Det börjar vända nu så inatt hade hon druckit nästan 2 hinkar tack å lov. Fick svar på träckprovet att hon hade bandmask vilket kan vara orsaken, antar att veterinären inte gjorde odling på det vilket var dåligt.. så hoppas hon blir bra efter avmaskning!!


Skönt att hon dricker bättre! 🙂
Veterinären behöver inte ha gjort något fel ang bandmasken, förresten. De släpper ägg väldigt ojämnt, så ibland kommer det inte ut några även om det finns mask. Odling gör man på stora blodmasken, eftersom äggen på stora och lilla blodmasken ser likadana ut, men stora är mkt farligare och kräver fler åtgärder. 🙂
 
De flesta hästarna hatar paraffinolja. Jag blandar med mash och mycket äppledryck för att dölja smaken/lukten från oljan.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
640
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
620
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp