Återkommande magsjuka eller vad är det??

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin kurva och har så alltid gjort. Hon äter i princip bara korv, pasta, ris, broccoli, pannkakor, blodpudding, fiskpinnar, bacon och köttbullar. Härlig skräpmat ;) yoghurt och en och en annan frukt går också ner, men just i matväg är det ovanstående som gäller. Att dricka älskar hon mjölk och dricker några glas varje dag och hon älskar välling (dricker morgon och kväll).

När Maja var bebis sov hon otroligt dåligt och vi funderade ibland på om hon var känslig mor mjölk pga det. Vi testade dock aldrig eftersom hon inte hade några magproblem egentligen och eftersom det inte blev värre när hon började dricka och äta mjölkprodukter (efter amningen). Hon var oxå väldigt känslig mot bitar i maten och hade lätt för att klökas av det under en lång tid.

Hon åkte på första magsjukan när hon var 7 månader och har sedan haft den någon gång varje vinter. Nu den här vintern kom första omgången innan jul. Vi åkte på den allihop, sjukt intensiv variant måste varit vinterkräksjuka. Maja är alltid den som drabbas först och hon får ofta tillbaka den flera ggr under samma period. Denna gång kom den tillbaka tre ggr (med tre dagars mellanrum från sista symptomet). Sen fick vi den allihop igen i mitten av mars. Också intensivt och Maja fick den i två omgångar.

Sen dess har hon ofta klagat på ont i magen, särskilt efter hon druckit välling. Hon är aldrig lös i magen men bandet har i omgångar haft en gulare färg. I går klagade hon vid flera tillfällen på ont i magen, men var pigg och glad i övrigt, åt betydligt mindre än hon brukar dock. Spydde sedan två gånger natten till idag och har sedanvarot pigg och glad hela dagen och ätit i princip som vanligt. Hon fick ingen välling till kvällen (däremot till mellis), men vaknade två timmar efter läggningen och kräktes igen. Sedan dess har hon sovit.

Vad är det här egentligen?? Kan man få magsjuka så många gånger? Tidigare omgångar var det ju tydlig magsjuka, den här gången är det mer diffust och det återstår ju att se om vi andra klarar oss eller ej. Men jag tycker ändå det är konstigt, eftersom hon bara kräks på natten och eftersom hon klagat på magen sen magsjukan i mars. Har läst att man kansli känslig mot mjölk efter en magsjuka, har ni någon erfarenhet av det? Kan det yttra sig såhär? Och komma såhär plötsligt? Eller kan det vara något annat?

Jag ska ringa BVC och höra med dem naturligtvis, men ville ändå lufta tankarna här lite. Om det här är en vanlig magsjuka och vi alla åker på det igen så vet jag inte vart jag tar vägen!! Den här vintern har varit en enda lång spya då jag förutom ovanstående oxå har haft ett graviditetsillamående som gjort mig sjukskriven i nio veckor med kräkningar dygnet runt... Är lite trött på allt sådant just nu kan man säga!
 
Sv: Återkommande magsjuka eller vad är det??

Det låter precis som min stora son (2 år). Han blir alltid magsjuk först och faller tillbaka i magsjukan flera gånger. Ofta kräks han på nätterna, och bara då. Jag misstänker att det händer när han fått i sig mjölk på dagis. Han får mjölkfri kost, men jag vet att det förekommer att han lyckas få i sig annat än vad han borde på dagis (inte med mening, utan av resursbrist då han gärna smiter åt sig av de andras mat).

Hur som helst. Prata med BVC, det skadar ju inte att plocka bort mjölken någon vecka och se om lilltjejen mår bättre. Mjölkallergi som visar sig som magproblem visar sällan utslag på allergitester, utan man konstaterar det genom att utesluta och ev. belasta igen sen.

Lycka till och hoppas Maja får må bra snart! :)
 
Sv: Återkommande magsjuka eller vad är det??

Nu var visserligen min son bra mycket äldre, men hans laktosintolerans upptäckte vi genom att han var "magsjuk" titt som tätt men aldrig någon annan i familjen.
Testade gluten hos VC, men när det inte visade något föreslog läkaren att ge laktosfritt ett tag.
Det vände över en natt (eller rättare sagt dag) då han inte började morgonen med ett stort glas oboy längre :o

Han var precis som din dotter lös i magen, klagade på magont så fort han ätit och fick jämt springa på toa efter varje måltid
Tack och lov började han vägra välling redan innan han var året. Dum som jag var hade vi värsta fighterna innan jag gav upp. (För hur skulle han klara sig utan välling, barn måste ju dricka välling för att överleva eller?)

Så när jag tittar i backspegeln har han alltid varit känslig mot laktos, men det tog tio år innan vi reagerade, stackars barn :(.
 
Sv: Återkommande magsjuka eller vad är det??

Man kan bli överkänslig för laktos om man haft magsjukor. Så det kan vara det hon reagerar på nu. Prova att använda laktosfria produkter en period och se om det blir bättre.
Kolla även upp probiotika för barn, så att hon har en chans att få tillbaka lite bra bakterier i magen igen:)
 
Sv: Återkommande magsjuka eller vad är det??

Cewe: lös i magen är hon inte, och det här med att hon klagat på magont, framförallt efter välling, har som sagt kommit efter senaste magsjukan i mars.

Agony: är det laktos eller helt mjölkfritt man ska testa?

Tack alla för att ni delar med er!
 
Sv: Återkommande magsjuka eller vad är det??

Laktosen brukar det vara som dom reagerar på efter maginfektioner.

Mjölkproteinet visar sig mer i magkramp/knip, prickar osv...

Min dotter har haft strul med magen och hon konstaterades vara allergisk mot mjölkprotein när hon var 4 månader. Det har växt bort, men så fort hon haft magsjuka så blir hon känslig för laktos. Visar sig oftast med dålig mage, gasig, orolig sömn, hon kliar sig en hel del utan att ha utslag. Men är pigg i övrigt.

Det är ju rätt enkelt att plocka bort laktosen själv. Men för att dagis ska göra det måste du nog ha ett läkarintyg på det.
Det är rätt ovanligt att det visar nåt när dom gör allergitest på så små barn för bla laktos och mjölkprotein.
 
Sv: Återkommande magsjuka eller vad är det??

Då testar vi laktosfritt då.
Dagis är inga problem eftersom hon inte går på något ;)
 
Sv: Återkommande magsjuka eller vad är det??

Perfekt :)

Kolla även upp probiotikan. Det kan hjälpa magen ganska mycket att bli frisk igen.

Min dotter har nåt knas med sina ketoner som gör att hon kräks och så hamnar vi på sjukhus. Det här året är första året som hon inte blivit så sjuk så hon behöver dropp. Och enda skillnaden som jag gjort är att hon får probiotika och extra D-vitamin under höst/vinter/vår... Jag köper inte AD-Droppar utan har ett pulver, vilket man nästan inte törs säga till läkarna eftersom dom är skiträdda för allt man inte köper på apoteket. Men efter att ha träffat en överläkare på ett stort barnsjukhus som sa att det var helt lugnt så får hon det ändå.
Nu vet jag inte om det är därför hon klarat sig, men hon har överlag fått bättre immunförsvar och är sällan förkyld och magsjuk nu. Och hon går på dagis:p
 
Sv: Återkommande magsjuka eller vad är det??

I vilka produkter finns probiotika?

Det här använder jag mig av, längre ner på sidan kommer frågor och svar och där tar han upp ang barn.

Läkarna här anser att man bör använda sig av apotekets varor. Men jag är allvarligt skittrött på att köpa sånt som sägs vara nyttigt med som innehåller en massa saker som inte är det minsta nyttigt:meh:

Jag ser stor skillnad på både mig och mitt barn i år jämfört med ifjol då jag inte använde dessa produkter.
Då drack vi proviva, men det innehåller massor med socker, vilket inte är det minsta nyttigt för en trasslig mage.

http://www.perfekthalsa.se/kosttillskott/nar-och-hur-ska-man-inta-probiotika-goda-tarmbakterier/
 
Sv: Återkommande magsjuka eller vad är det??

Nu är mina barn äldre än din, men båda är mjölkproteinallegiska och framförallt sonen (som är 5) har/hade samma symptom som din tjej innan vi fick allergin konstaterad. Han har förvisso en jäkla massa eksem också, men det har varit väldigt många "magsjukor" här hemma, och han klagar fortfarande på ont i magen så fort han får i sig något med mjölkprotein på dagis. De är inte alltid världsbäst på att hålla isär laktosfritt och proteinfritt :S
 
Sv: Återkommande magsjuka eller vad är det??

Men kolla gärna gluten också, min lillebror var likadan och han hade gluten.
 
Sv: Återkommande magsjuka eller vad är det??

Kan det vara gluten annars?

En bekants dotter är 2,5 och hon hade ofta ont i magen, kräktes och tappade vikt. Dom tog prover och det visade sig att hon var glutenintolerant.


Annars hade mina barn magsjuka typ 4 ggr förra vintern. Kräktes, mådde bra några dagar och sen kräktes igen osv.
 
Sv: Återkommande magsjuka eller vad är det??

Kl

Alltså, kan gluten och mjölkprotein allergi komma bara sådär då? Hon har ju alltid följt sin kurva, aldrig varit lös i magen (knappt ens under magsjukor), däremot varit känslig i magen på så sätt att hon alltid åkt på magsjuka när det har gått (alltid först i familjen) och har lätt för att kräkas av för tjock mat och slemhosta. Dessuton har hon ju fått tillbaka magsjukan ett par gånger under samma period (hon får först, sen My, sen jag, sen Micke och sen Maja igen typ). Det här med att hon klagat på magen är ju något nytt sen senaste magsjukan i mars.

Idag har hon klagat några gånger på magen, varit pigg på dagen men väldigt slö på em och kvällen. Inte kräkts men sagt att hon behövt (inte kommit något dock).

Det kan alltså vara normalt att få tillbaka magsjuka tre-fyra gånger under samma vinter (4 månader)?
 
Sv: Återkommande magsjuka eller vad är det??

Det har gått väldigt mycket magsjukor i vinter, i alla fall här... jag har en dotter som blir väldigt dålig vid magsjukor så när det går på förskolan så måste hon vara hemma. Så jag har vabbat extremt mycket den här vintern:crazy:
Nån familj här har haft det 4 gånger och då ofta de barn som är mellan 2-5 år... Rotaviruset smittar ju länge och börjar ofta med kräkning och efter nån dag kommer diarré. Så många går tillbaka till förskola när dom varit kräkfria 48 timmar och får sedan diarré och smittar ju därför fortfarande... sen har det gått nån annan typ som är smittsam väldigt länge... Jag smittade min bonuspappa 72 timmar efter sista symtom, vi hade inte haft någon närkontakt förutom när jag skulle åka därifrån och han fick en kram. 2 dygn senare blev han sjuk. Utan att ha träffat några andra än oss på en vecka.

Men angående gluten och mjölkprotein. Jag skulle i vilket fall börja med att ta bort laktosen, där märker du fort om det är den som är boven i dramat. Blir hon bättre så är det ju det hon är känslig mot och det kan vara övergående.
Fortsätter det så skulle jag prova att utesluta Gluten först eftersom mjölkprotein oftast växer bort och brukar inte debutera när barnen är större. Jag vet dock inte vilka gränser det är.
Men min dotter har haft klåda utan exem och jag frågade då sjukhuset om det kunde vara mjölkallergin som kommit tillbaka, men så funkade det inte sa dom.

Tar du bort allt på en gång så vet du ju inte vad hon tål och inte. Sen kan man väl fundera på hur bra gluten eg är...

Sen skulle jag köpa probiotika som jag skrev förut... hennes mage är förmodligen rätt känslig efter alla magsjukor och behöver lite hjälp att normalisera sig.
 
Sv: Återkommande magsjuka eller vad är det??

Det har gått väldigt mycket magsjukor i vinter, i alla fall här... jag har en dotter som blir väldigt dålig vid magsjukor så när det går på förskolan så måste hon vara hemma. Så jag har vabbat extremt mycket den här vintern:crazy:
Nån familj här har haft det 4 gånger och då ofta de barn som är mellan 2-5 år... Rotaviruset smittar ju länge och börjar ofta med kräkning och efter nån dag kommer diarré. Så många går tillbaka till förskola när dom varit kräkfria 48 timmar och får sedan diarré och smittar ju därför fortfarande... sen har det gått nån annan typ som är smittsam väldigt länge... Jag smittade min bonuspappa 72 timmar efter sista symtom, vi hade inte haft någon närkontakt förutom när jag skulle åka därifrån och han fick en kram. 2 dygn senare blev han sjuk. Utan att ha träffat några andra än oss på en vecka.

Men angående gluten och mjölkprotein. Jag skulle i vilket fall börja med att ta bort laktosen, där märker du fort om det är den som är boven i dramat. Blir hon bättre så är det ju det hon är känslig mot och det kan vara övergående.
Fortsätter det så skulle jag prova att utesluta Gluten först eftersom mjölkprotein oftast växer bort och brukar inte debutera när barnen är större. Jag vet dock inte vilka gränser det är.
Men min dotter har haft klåda utan exem och jag frågade då sjukhuset om det kunde vara mjölkallergin som kommit tillbaka, men så funkade det inte sa dom.

Tar du bort allt på en gång så vet du ju inte vad hon tål och inte. Sen kan man väl fundera på hur bra gluten eg är...

Sen skulle jag köpa probiotika som jag skrev förut... hennes mage är förmodligen rätt känslig efter alla magsjukor och behöver lite hjälp att normalisera sig.

Jag tycker det är lite konstigt att de säger sådär om mjölkallergin, för just klåda är ju ett symptom, även om det är vanligast att man får eksem också. Jag hade aldrig någonsin kunnat tro att min dotter var allergisk mot mjölk om man bara hade sett till hennes klåda och eksem. Hon är väldigt sällan magsjuk och dålig i magen, men ett allergitest (RAST) och uteslutning av mjölkprotein, nu i höstas så var det väldigt tydligt konstaterat. Då var hon 6 år gammal.

Sen är det iofs så att det inte brukar debutera när de är äldre, men det händer! Dottern har förvisso haft eksem länge, sen hon var typ 2, men de testerna som togs då visade ingenting, inte heller uteslutning av laktos och protein. Så hennes har debuterat senare och kommer förmodligen inte växa bort.
 
Sv: Återkommande magsjuka eller vad är det??

Läkare är lite konstiga överlag kan jag tycka :p

Hon hade alltså en mjölkallergi när hon var mindre, och sen har den vuxit bort. Men så kliar hon sig i perioder och då tog jag upp frågan ang allergi. Och fick då svaret att det inte kommer tillbaka och inte debuterar när dom blivit större.

Men, jag tror på den här teorin. Att så länge barnet är fullt frisk och i balans i övrigt så är det inga problem. Men blir det obalans i nåt så kan dom reagera på tex mjölk och gluten och få allergiska reaktioner (om man nu inte har en allergi som är där ständigt). Jag har numera kontakt med en kvinna som ser lite mer till helheten som jag kan bolla idéer med, och sen är det upp till mig om jag vill köpa hennes teorier om hur det kan "behandlas" och sen jag har börjat med det så har mitt barn för första gången sen hon föddes sluppit dropp vid sjukhusvistelse i samband med höga ketonvärden.
Det är för övrigt en sjukdom som hon har haft sedan fyra månaders ålder, men vi blev inte utredda på allvar förrän nu i vintras och läkarna hävdade envist att hon bara var magsjuk. Tills den gången vi kom in med en blodsockervärde på 1.2. Då blev det lite annan inställning på dom och tester började att tas...
Men det är en annan historia :)
 
Sv: Återkommande magsjuka eller vad är det??

just ja, ang klådan. Det sa läkarna här att var det mjölkproteinallergi så räckte det inte med bara klåda. Utan jag skulle behandla med hydrokortison, för det var så milt:crazy:

Jag kan säga att jag inte behandlat med hydrokortison, anser inte att kortison i nån form är speciellt milt:mad:
 
Sv: Återkommande magsjuka eller vad är det??

Hon mår bra, och det har inte varit något mer efter den här sista omgången. Hon klagar fortfarande på magen efter kvällsvällingen lite då och då, men jag tror att det handlar om den stora mättnadskänslan och inget annat. Det blev ingen skillnad när vi tog bort och sedan införde mjölk.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 233
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp