Ätfronter

Trissa

Trådstartare
Är det någon som har ätfronter till sina boxar/lösdrifter? I stil med den här:

losdrift01.jpg

Vad har ni i så fall för mått mellan gallren, och till vilken typ av hästar?

Sv: Ätfronter

30 cm mellan rören generellt

däremot ser botten på foderbordet ut att ligga väl lågt när det byggs upp en bädd på andra sidan, kanske ta upp foderbordet 30 cm?

Inte? Tvärtom, tycker jag. Men jag håller också med om att det fattas ett foderbord. Typ som här:

Ask.gif

Jättesmidigt att kunna fodra utifrån i lösdriften!

Varför inte? Så länge gallren är tillräckligt avstånd är det väl lika bra om inte bättre än en hel vägg.

Jag hade varit rädd för att hästarna skulle fastna när gallret går så långt ner. Kanske man kan ha en annan kombination, på samma sätt fast i boghöjd?

Jag tycker att det ser farligt ut. Det verkar väldigt lätt att fastna idet när det går hela vägen ner.

jag har sett det i verkligheten hos skottlands största halvblodsuppfödare Dough Mitchell - 6-8 hästar per box
fungerade fantastiskt bra, naturlig ätställning för hästarna
gamla hästar kan tycka det är lite obehagligt, stoppar in nosen och drar ut fodret..
viktigt att övre bommen är tillräckligt högt upp så de inte slår i nacken

se Ventorps och Michaneks bok om hur man bygger häststall - en riktig bibel

Vid rullning tex.Jag skulle aldrig våga ha det så. Är dom verkligen byggda för hästar?

På kontinenten verkar det vara en vanlig lösning. Jag har ett antal exempel i min länk-lista, både på återförsäljare och inredda stallar.

Menar du att de skulle kunna få ut ett ben och fastna då? Jag antar att det skulle kunna hända, likväl som de kan fastna i en box med hel vägg.

Ja, på Viegården i Danmark har de alla unghästar på detta sättet, det är där Come Back II finns bla., och plats för 400 hästar.

Ja det är byggt bla för hästar.

Jag skulle tro att hästar fastnar värre när dom rullar fast i boxar utan galler. Eftersom mellanrummen är så stora så blir det nog svårt att fastna även vid rullning.

Jag puttar upp den här, för jag är verkligen nyfiken på om det är någon här på Buke som har sådana i stallet! ;)

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det inte tillåtet i Sverige enligt de normer som djurskyddsmyndigheten satt upp. Tror att det har att göra med avstånden mellan gallerna eller något i den stilen. Den här diskusionen var upp för något år sedan här och jag tror att slutsaten var att det inte gick enligt svenska regler att ha det till häst. Men det går bra till ko och får.

Jag hade ätfronter i mitt gamla stall på Island, det är ganska vanligt på Island. Otroligt smidigt att fodra, jag hade dock boxar för en och två hästar, på varsin sida av boxdörren var då ätfronten för hästarna i tvåhästarsboxarna och bara ett "mellanrum" i enhästarsboxarna. De olyckor som har hänt på Island är att hästarna sticker ut huvudet genom ett mellanrum och in i nästa och hänger sig, så de flesta på Island har åtgärdat detta genom att bara ha varannat mellanrum öppet.

De har ätfronter till åringarna på Flyinge. Bild på detta finns i Michael Ventorps bok att bygga häststall.

Jag ska kika på deras hemsida och se om jag hittar något om det. Men om de har det på Flyinge (som mumlan81 skriver) borde det vara tillåtet tycker man ju?

Hmm, menar du att de sticker ut huvud och hals och böjer halsen tillbaks in i nästa mellanrum och fastnar? Som en ostbåge, typ? (Vilken konstig beskrivning det blev.... :D )

ja det är tillåtet. Flyinge har faktiskt en bra sådan, inte riktigt som bilden i tidigare inlägg. Här är foderbordet lite högre upp än bädden. Kolla Michael Ventorps bok. Kommer inte ihåg vilken sida men...:smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 016
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 503
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 853
Senast: ako
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 979
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka