• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare C_L
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 5 433
C

C_L

(Atrofi = Förtvinad muskulatur, tillbakabildning)

Har ni eller har ni haft drabbad häst?

Jag har en häst här med tillbakabildad muskulatur runt hela korset.

Samt så är den mjuk, slapp och utan stabilitet.

Vad har ni för erfarenheter?

Om ni har eller har haft drabbad häst, vilken var orsaken?

Hur togs det om hand?

Resultat?

Det känns som att ta på död vävnad, jag har sett hästar med detta förr men inte lika långt gånget, de veterinärer vi pratade med då sa att mkt skritt, långsam uppbyggnad under ett år och terapier som får igång blodflödet rekommenderas.

Jag skulle inte få för mig att sitta på honom men vi skrittar honom varje dag och idag hade vi honom en stund på töm. Han orkar typ 10 min åt gången.

Berätta gärna vad ni vet!

Sv: Atrofi.

Jag har en som var så. Dock vill jag inte beskriva hennes muskler som mjuka, slappa och utan stabilitet utan mer stela, stumma oelastiska och repliknande i konisistensen.
efter ca 1 år med hage och lugn träning ett par gånger i veckan och mat i mängder samt behandlingar lite sporadiskt så började musklerna vakna. Efter ytterligare ett år så började de faktsikt växa och nu på tredje året så kan man inte se att det varit så illa längre.
Dock har jag inte jobbat aktivt med henne så man kan säkert få det att gå mkt snabbare.
Träningen skedde i skritt rakriktat. Vi red dock ut och busade oxå och jag tror att det förvärrade det hela.Nu har hon av sig själv sista halvåret börjat bjussa på eftergift vilket inte har varit möjligt innan (har heller aldrig krävt det).
Jag tror dock att det aldrig blir riktigt bra, men klart bättre.

Han har både Atrofi och En Hypotonus samtidigt, därför tror jag det blir extrasvårt?

Det konstiga är att förra ägarna arbetat honom och beskrev såklart inte detta tillståndet för mig. Att man inte märker?

De säger att han är regelbundet riden och att han är körd det vet jag.

Han var i ett ganska uselt tillstånd när han kom, mager och utan muskler, nu när jag börjat peta på honom ser jag ju att "utan muskler" inte är det vanliga "utan muskler" utan mkt värre.

Jag behandlade honom för rotation i Lumbosacralövergången sen gjorde jag en genomgående stresspunktbehandling, när jag var på väg att börja stryka musklerna efteråt så märkte jag att den "normala" reaktionen inte infann sig. Det kändes som sagt ovan för död vävnad.

Hans reaktioner dock var extra stora, han gäspade så det knakade och ryste på sig så nervsystem och renings-system funkar ju som tur är.

Atrofin kan ju bero på en mängd olika saker, här finner jag det troligt med näringsbrist tillsammans med för hård träning plus en svårutläkt gaffelbands-skada som bara har gått upp hela tiden under travträningen.

Förmodar att det varit en lång process redan.

:crazy:

Hej
Har erfarenhet av detta hos både ridhästar och travhästar.

En dressyrhäst jag hade hand om behandlades varje vecka med ultraljudsbehandling. Med det kan man mäta aktiviteten i musklerna. Den här hästen var överstressad i höger sidas muskulatur, den var som "död" på den sidans muskler, ingen aktivitet. Vänster sida var stel och spänd och i den var det överaktivitet.
Det hade väl inte varit så länge, men hade troligen eskalerat i och med en resa från Tyskland till Kalifornien. Vid ankomsten var han mager och muskelfattig. Därpå hade han tränats stenhårt i värme och utan ordentligt med muskler.
När jag fick hem honom en månad senare hade han mindre muskler än en treåring som kommer från betet. Han tränades i svårklassrörelser innan han kom till mig.
Jag skrittade honom, och jobbade mjukt i trav, joggade, korta pass. Bara det mest grundläggade och mjukgörande arbete. Ledde honom om han blev trött när vi var ute och skrittade. En del massage och ordentligt med hö. Samt tillgång till hage/paddock varje dag.
Jag visste att ägaren snart ville rida dressyr på honom i den klass han var i. Drog ut på det uppbyggande arbetet så länge jag kunde samtidigt som jag lade mycket kraft i massage och TEAM övningar och så fick han ju ultraljuds behandling över hela kroppen en gång per vecka, som hjälpte honom väldigt mycket.
Efter ca sex veckors arbete var muskelaktiviteten nästan likvärdig i båda sidorna. Och han såg ut ungefär som en femåring ett par månader innan Breeders.( Om du förstår.....??)
Det var ju alltså e riktigt snabb förbättrinng, men jag hade ju hjälp av equiterapeutherna, kiropraktor, massör och veterinär och hovslagare, som alla jobbade med mig, och som alla var mycket skickliga.

Travhästar jag haft som varit atrofiska på ena sidan eller lite överallt, har jag bara jobbat så mycket rakt fram och så långsiktigt och försiktigt jag kunnat, efter tränarens önskemål. man vet att de måste igång och jobba så snart som möjligt, därför gör jag vad jag kan konditionsmässigt och jobbar mycket med att lära dem att balansera rätt, så att de får en ny teknik i sitt arbete. Använder mig av TEAM, (toucher, markövningar) och rider eller kör dem rätt. Då brukar det faktiskt gå ganska snabbt och jag får bra respons från tränaren.

Hd/Lena

Min plan är ungefär så. Ultraljud, massage och T Touch. Jag har en annan terapi som också funkar väldigt bra, en sorts touch metod, bara lite svår att beskriva just här.

Jag har som sagt ingen tidigare erfarenhet på så pass långt gången Atrofi, dock är jag i övrigt ganska insatt och känner att jag är inte rädd för att ge honom en chans. Jag har bra kontakter med veterinärer som forskar i ämnet samt kan göra alla terapierna på honom själv, så det ska nog gå bra.

Anledningen till att jag skrev här var för att få svar som kunde bredda min bild och se! det gick. Tack för Buke... ;)

Hur lång tid det ska ta är såklart väldigt individuellt, men jag gissar på ett år på honom, tills han är i ridbart skick.

Jag kommer att jobba honom från marken i gymnastiserande övningar varannan dag på töm samt ge honom MSM, Magnesium och C-vitaminer. Han har fri tillgång på Hö plus att han äter Havens Reform-Mûsli.

Har tagit bilder på honom, ska bli intressant att se förändringarna.

Min pålle (Kallblodstravare) har atrofi.
Pållen har/haft en rörelsestörning i höften (mer eller mindre tydlig)sedan jag köpte honom för tre år sedan.
Ingen verkar veta vad som hänt..
Veterinären gissar på en olycka under tiden som travhäst men kan inte säga säkert.
Equiterapeuten tror på nervskada vilken gör att muskeln inte kan arbeta som den ska. Även hon gissar på olycka på travet..
De två förra ägarna har inte märkt att hästen haft rörelsestörningen alltså har de inte heller någon aning.
(Ett mirakel att hästen gått igenom två veterinär besiktningar :D )

När jag köpte hästen var han väldigt tunn och hade väldigt lite muskler så då syntes det inte så mycket.
När jag sedan fick upp honom i hull och kondition syntes det ganska tydligt hur han "fattades" muskulatur på vänster sida om korset.
I vintras gick han omkull i hagen och blev väldigt halt så ny hältutredning gjordes utan resultat.
Alla bedövningar lades utan att släcka hältan så veterinären rekommenderade försiktigt igångsättning eftersom hästen inte verkade ha ont.
Jag lät hästen vila två månader i somras i hopp om förbättring men resultatet blev det motsatta..
Veterinären sade att för MIN skull kanske det var dax att fundera på att ge upp men att jag själv fick bestämma.
Ett tag funderade jag faktiskt på att ta bort honom och skaffa en ny frisk häst att rida men det gick inte.. jag kunde inte..
Jag har svårt för att ta bort honom när han inte har ont..
Så nu gör vi ett sista tappert försök tillsammans jag & pållen :love:

Vi började med att byta till ett mindre stall med stora gräshagar och betydligt mindre bus i hagen.
(Han har ofta skadat sig i hagen innan)
Pållen går nu med fem islandshästar som får gå ute mer än dubbelt så många timmar jämnfört med förra i stallet.
Dessutom går de ute dygnet runt hela sommaren.
(Enligt euqi. är boxvistelsen min största fiende)
Varannan dag går vi promenad i skogen (med klättring) och varannan dag masserar jag honom.
Jag har en equiterapeut som kommit och tittat på honom varje vecka (Massage och laserbehandlingar) men nu tyckte hon att jag kunde vänta och ringa om det blev problem istället. :bump:
Vid sista besöket sa hon att muskeln där den troliga nervskadan sitter inte blivit större med musklerna runt omkring växer :)
Så enligt henne kan jag börja rida pållen samtidigt som jag fortsätter massera och så ska jag höra av mig längre fram för återbesök/koll.
Jag tänkte även bjuda ut veterinären på koll för att höra vad h*n tycker/tror.

Det var lite "kortfattat" om min pålle.
Vet inte riktigt vad du vill veta/vad jag ska skriva mer..
Vill du veta fler detaljer ang. undersökningar/behandlingar eller undrar över något annat så fråga gärna!
Har du tips/åsikter så skriv gärna det här eller pm:a. :idea:
Jag ska leta och se ifall jag har något foto på min pålles rumpa som jag kan visa.
Kan inte du lägga ut bilder på din?
Berätta gärna mer om hur det går för din häst!

Jag hoppas att du får rätsida på det hela.

Jag satt precis och funderade på varför musklerna försvinner.
Har träffat några travhästar som saknar muskler på diverse stället, både framtill och baktill. Ser helt sjukt ut med en häst som t ex. har två gropar där bakknämusklerna borde vara...och dessutom så springer hästen!
Jag kan inte fatta hur det går till...

Du kan ju läsa vad jag gjorde med Flingan. Det var också att börja från 0.

En häst hos du-vet-vem har det, enligt vet. så är det ett medfött fel i "krösroten" (namn?) bak som gör att musklerna inte får syre som de ska och därmed förtvinar??
Vet inte så mycket mer tyvärr. Hästen blev iaf akut riktigt dålig och kunde inte ens resa sig, många slantar senare och ca en månads vistelse på stömsholm kom hon iaf. hem och är nu dräktig, hur bra det nu kan vara? Hon ser iaf. förskräcklig ut nu mot innan. (du har kollat henne och jag minns att du talade om att "baken" var hennes stötesten, detta över ett år innan det "bröt ut)
Sen har man väl stött på en och annan innan man "lärde sig något", men det vill jag hellst inte tänka på... :(

Rikkan skrev:
Du kan ju läsa vad jag gjorde med Flingan. Det var också att börja från 0.

Var kan man läsa det? *nyfiken*

/Stallkatten - som gärna vill veta allt och lite till :D

Vad betyder atrofi EGENTLIGEN? Tillbakabildning av muskler som i att det blir färre muskelceller? Muskelceller nybildas aldrig, är de borta är de borta för alltid. Ett resultat av att en muskel varit krampig en lång period, strypt blod (och syre)-tillförseln och därför dött av? Eller "bara" kraftig undernäring en längre period, så att muskelcellerna inte kunnat få den näring de behöver för underhåll?

Eller betyder Atrofi tillbakabildning av muskler som i att hästen har mycket svag muskulatur? Liten, för ögat obefintlig -men att muskelcellerna FINNS där?

Mina mörka märr var kraftigt avmagrad och undernärd när jag köpte henne. Vid veterinärundersökning konstaterade vet kraftig muskelatrofi, särskilt knästräckare bak samt rygg. Hon hade mycket lågt hemoglobinvärde, var i princip på väg att svälta ihjäl.
Var dock i övrigt frisk, hade normala lever och njurvärden tex.
Var mycket "sladdrig", okoordinerad och vinglig i bakdelen. Ramlade omkull i boxen vid ett tillfälle.

Hon var nästan en skelettlektion att "känna" över. Särskilt runt lårben samt bakknä var det helt tomt, samt i rygg/mage och bog/bringa. Dock en kraftig underhals och förvånansvärt "rund" över lumbalsakralled och SI-led. Dock stack ju höftkammarna ut som på magraste ko.

På henne berodde det till störst del på undernäring, samt ev maskangrepp (gjordes dock inget träckprov). Ordination i första skede - dubbel dos Banminth, fri tillgång på hö med bra värden, försiktig invänjning på kraftfoder, lagom mycket hagvistelse.

Första veckan hade hon ingen aptit, men sedan kom den med besked. Hon återhämtade sej mycket fort, fick hull fort men framförallt kom BUSLUST tillbaka. Hon var som ett föl, busade och tjoade, antagligen för att lära känna sin kropp igen. Fick gå i hage, ett första försök att låta henne gå med 3 andra hästar misslyckades dock - men när hon fick stå ensam med min rättvise och beskyddande gamling så kom hon sas på rätsida igen.
Efter 1 mån var hemoglobin-värdena normala för otränad häst, 137 var det men jag kommer inte riktigt ihåg mätenheterna (det kan ni säkert bättre än jag).

Första året jobbade vi egentligen mestadels med vardagen, det var ju egentligen framförallt -för oss, inte kroppen som var största problemet, största problemet var tillitsproblem samt hanteringssvårigheter övht.
Hon var inte mottaglig för massage förrän efter ett halvår ungefär, men då egentligen enbart mycket lätt sådan. Det är först nu (efter 2½ år) som hon är riktigt MED i massagen. Använde mej en hel del av Ttouch - fast då egentligen mestadels som en "övning" för att man skulle få röra på henne.

Först efter 1 år kunde vi komma igång med en regelbunden träning där hon var "med". Jobbade vid hand, tömkörde, samt påbörjade "inridning".

Trots balanserad foderstat, samt rätt "vettig" träning har hon dock alltid haft svårt att muskla sej. Särskilt runt bakknä/lår samt i rygg/mage. Hon musklar sej rätt bra i övrigt dock.

Det är först i sommar (efter 2 år) som vi kommit till någon sorts träningsintensitet i ridningen, började med lite intervaller och galopparbete ute i skogen. Mycket arbete i skogen övht.

Dock har jag ju hela tiden haft en känsla av att något varit fel och när jag nu ökat träningsintensiteten kom det fram en del grejer som visade att det inte bara satt i huvudet på henne sas. Hon är inte halt, men har rörelsestörningar och har onormalt "svårt" för sej sas. Vid röntgen häromveckan visar det sej att bakknäna inte alls ser ut som de ska, fast vi har inte fått någon diagnos ännu - antingen meniskskador eller ledbrosk, enligt vet ser det ut som meniskskador. Vi ska tillbaka för diagnos, mest troligt är dock prognosen dyster.

Detta är min erfarenhet, vet inte om det hjälper så mycket men det var bara en tanke.
Skulle jag köpa en häst i samma skick igen hade jag nog velat ha den röntgad - eller undersökt på annat lämpligt sätt, åtminstone i haser och bakknän, om möjligt "runtom", för att ta reda på vad som är hönan och vad som är ägget sas.
Jag är väldigt lur på att hennes extrema muskelbortfall runt bakknä under undernäringen har någon sorts samband med dessa skador.

hej atrofi betyder svaget eller sjukdom i musklerna som behöver sjukgymnastik och riktiga åtgärder på en gång.mat ,jobb , sömn. :banana:
prata med in veterinär eller doktor. eller sjukvårds personal.
läs i böcker om sjukdomar på biblioteket. :bump: :banana: :love:

Ja, således ett samlingsnamn på många olika svagheter som oftast har ännu fler olika orsaker?

Att det handlar om att näringen till muskelcellerna inte fungerar som den ska, verkar dock gemensamt :).

Förresten, kom på att jag köpt en häst tidigare med delvis atrofierad muskulatur på hela sin vänstra sida. Fast det var "flera" år sedan och vi hann bara ha henne ett par dagar, då hon var halt på alla fyra och hade blåsljud på hjärtat vid andra vetbesiktningen (tjoho, hur hon kunde gå igenom den första ua kan man ju undra).
På henne berodde det dock knappast på undernäring, jag antar det berodde på flera andra saker sammantaget -tex hjärtfel kombinerat med mycket ojämn träning.

hej kommer du ihåg att jag mailade en bild till dig för nått år sen.Det var på en häst som jag hade använt värme kamera på.
Jag tror att den hästen hade nått liknade.....Det är fortfarande INGEN som har hjälpt honom till 100 % . Han mår allafall hyfsat ..tjock.blank och fin i pälsen..men rörelse mönstret stämmer inte till 100%.

evis skrev:
Vad betyder atrofi EGENTLIGEN?

Tillbakabildning av muskler som i att det blir färre muskelceller?
Muskelceller nybildas aldrig, är de borta är de borta för alltid.
Ett resultat av att en muskel varit krampig en lång period, strypt blod (och syre)-tillförseln och därför dött av?
Eller "bara" kraftig undernäring en längre period, så att muskelcellerna inte kunnat få den näring de behöver för underhåll?

Eller betyder Atrofi tillbakabildning av muskler som i att hästen har mycket svag muskulatur? Liten, för ögat obefintlig -men att muskelcellerna FINNS där?

Jag är väldigt lur på att hennes extrema muskelbortfall runt bakknä under undernäringen har någon sorts samband med dessa skador.
Intressant. Jag skulle också vilja veta mer om detta.

Om vi ser på Fling och Stella så har reultaten blivit ganska olika och det beror väl på vilka skador och obalanser dom hade i bagaget?

Jag undrar om man precis som med människan som gör Yoga kan
"väcka" hästkroppen till liv igen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag... 2
Svar
22
· Visningar
6 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka