Bukefalos 28 år!

Att åka med sommardäck för att vara hundvakt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst är det härligt att vi har olika förutsättningar!

Jag tycker att det verkar jättebra och praktiskt att låta en firma byta däcken, så skulle jag också göra om jag bodde i en stad där den servicen är lättillgänglig!

Jag bor 3 mil från en sådan stad och har därför skaffat mig en rejäl flaskdomkraft, en hjulmutterdragare (fantastisk uppfinning) och en tryckluftskompressor.
För mig skulle det vara onödigt tidskrävande att förflytta mig, fordon och hjul till en däckverkstad, få jobbet gjort och sedan transportera mig och sakerna tillbaka hem.

Men som sagt: bodde jag i lägenhet med klent med egna förvaringsutrymmen och närhet till däckverkstad så skulle jag lätt nyttja den typen av tjänst. Kostar nästan ingenting och sparar massor av jobb.

Därför man lämnar kvar däcken på hotell. Då slipper man dra runt på dom :D
 
Därför man lämnar kvar däcken på hotell. Då slipper man dra runt på dom :D

Japp. Men man måste fortfarande transportera sig själv och fordonen till däckhotell... Och om man har drygt en halvtimmes körtid så är det fortfarande rationellt - utifrån mina förutsättningar - att skaffa verktyg och kunna fixa jobbet själv.
Just den här hösten gjorde jag inte det: min pappa hade mer bråttom med mitt däckbyte än jag hade själv så han körde 12 mil för att byta däck åt mig.
Om jag är bortskämd?
Nej, hur kan du tro det?
Mamma skulle ju med och bjuda på äppelkaka också så det var ju absolut ingen extra biltur för mina jättesnälla föräldrar...

JA, det är helt absurt. Jag tycker att det är för långt att åka tre mil för att få däcken fixade; pappa tycker att drygt 12 mil enkel väg är en barnlek för att hjälpa mig (det var han som ringde och sade att han skulle komma och göra det; själv hade jag tänkt göra det några dagar senare). Vaddå perspektiv på tillvaron?
 
Japp. Men man måste fortfarande transportera sig själv och fordonen till däckhotell... Och om man har drygt en halvtimmes körtid så är det fortfarande rationellt - utifrån mina förutsättningar - att skaffa verktyg och kunna fixa jobbet själv.
Just den här hösten gjorde jag inte det: min pappa hade mer bråttom med mitt däckbyte än jag hade själv så han körde 12 mil för att byta däck åt mig.
Om jag är bortskämd?
Nej, hur kan du tro det?
Mamma skulle ju med och bjuda på äppelkaka också så det var ju absolut ingen extra biltur för mina jättesnälla föräldrar...

JA, det är helt absurt. Jag tycker att det är för långt att åka tre mil för att få däcken fixade; pappa tycker att drygt 12 mil enkel väg är en barnlek för att hjälpa mig (det var han som ringde och sade att han skulle komma och göra det; själv hade jag tänkt göra det några dagar senare). Vaddå perspektiv på tillvaron?

Du är inte bortskämd @kryddelydd, du är älskad och ditt liv värderas högt av dina föräldrar :heart

Om min pappa kunde så hade han också skämt bort mig med däckbyten och mamma hade gladeligen bjudit mig på drömmar men jag bor 100 mil från dom.
 
Heh.
Nu drar jag iväg men är det däckbyten så är det.
Biltema gör ju reklam för snökedjor, och jag kan absolut se situationer där jag skulle ha nytta av dem.
Och jag är för lat för att själv söka upp informationen och chansar därför.

Någon som har koll på i vilka situationer man faktiskt FÅr använda snökedjor i Sverige?
Hemma på min egen uppfartsväg, uppenbarligen.
På grusvägen som den ansluter till ????? (enskild väg som handhas av kommunen och där snöröjningen fungerar i mina ögon bra)
Knappast vid längre färd på vanliga vägar?
 
Heh.
Nu drar jag iväg men är det däckbyten så är det.
Biltema gör ju reklam för snökedjor, och jag kan absolut se situationer där jag skulle ha nytta av dem.
Och jag är för lat för att själv söka upp informationen och chansar därför.

Någon som har koll på i vilka situationer man faktiskt FÅr använda snökedjor i Sverige?
Hemma på min egen uppfartsväg, uppenbarligen.
På grusvägen som den ansluter till ????? (enskild väg som handhas av kommunen och där snöröjningen fungerar i mina ögon bra)
Knappast vid längre färd på vanliga vägar?

En del vägar i Norrland. Tex rekommenderas lastbilar att ha det med sig på E45 norr om Orsa.
 
Så det är alltid fel med privata hundvakter då? Ja då blir ju hundpensionaten glada iaf.

Nej man gör inte det, du kanske gör det.

Personligen skulle jag aldrig boka in mina hundar på pensionat som back up. Som redan nämnts är det oschysst mot pensionatet att ta upp en plats som jag inte tänkt utnyttja. Vidare är det inte idealt ur smittsynpunkt och till sist passar det inte alla hundar. Jag har en hund som hatar allt som påminner om kennelmiljö. Hon skulle må dåligt på pensionat.

Om hunden i tråden vet vi att den är nervös. Det kan ju vara en anledning till att hundägaren i första hand ville ha kvar hunden i hemmiljö.

Nu läser ni allt saker som jag inte skrivit.
Det jag skrev är att jag anser att om man frågar en vän om hjälp, så kan man inte ställa lika hög krav som om man köpt tjänsten av ett företag. Vill man vara säker på att kunna komma iväg får man se till att ha fler än ett möjligt alternativ till passning om det finns en risk att det första alternativet ställer in.
 
Jag kan inte byta däck, vill inte lära mig heller. varför ska jag göra det när det finns folk som kan göra det åt mig?

Jag kan heller inte byta däck. Orkar inte. Många av de jag känner som kan själv väljer ändå att betala någon för att göra det. Det är billigt och det är så mycket enklare och snabbare för en verkstad som har rätt utrustning. Har bulterna dessutom dragits åt med maskin så är det hopplöst att få av dem. Min pv är starkare än de flesta men kunde inte få av bulterna på min bil pga att de satt så himla hårt.

Sen tycker jag att det är väldigt dålig planering och oansvarigt att inte se till att få på vinterdäcken i god tid innan halkan kommer. Jag är rädd för att ge mig ut på vägarna nu pga alla som fortfarande kör på sommardäck. Hjälper ju inte att jag har vinterdäck om någon kör på mig...
 
Av just den anledningen förvarar jag leasingbilens däck själv.

Jag har ingenstans att förvara dom och dessutom är det en firma bil.

Jag tänker inte bubba runt på däck själv. Då hade jag kunnat byta däcken själv med för just momentet att byta däck är inte det värsta.
 
Jag hatar ord som LOVA. Alla kan få förhinder. "Lovat är lovat!" Vad är det för trams?
När jag har kattvakt så lämnar/hämtar jag ALLTID katten. Jag är så tacksam att någonställer upp.

Ang. däckbyten. Säger som Bison, jag varken kan eller vill lära mig byta däck. Mina ligger på hotell och de balanserar och grejar med tekniken så det inte ska blinka lampor hit och dit när hjulen är bytta.

Jag bytte däck igår och då hade jag bokat tid får ca 1,5v sedan. Det var innan snökaoset, alltså när de pratade om det på nyheterna som jag ringde för att boka. Det fanns ingen tidigare tid och då ringde jag flera dagar i sträck för att se om någon avbokat, vilket inte skett.
Så shit happens. Man behöver inte vara en oansvarig person för det.

Och skönt att det löste sig för dig TS. Du verkar vara en jättegullig person som hjälper till.
 
Byta däck på bilen var bland det första min pappa lärde mig när jag köpte min första bil. :) Ni som inte kan, vad gör ni om ni får punktering? Sitter och väntar på en bärgare? :confused:

Jag har aldrig råkat ut för en bult som inte går att lossa, men jag tycker det är oansvarigt av de som byter däcken om de drar åt bultarna så det inte går att få loss dem sen om man måste. De som bytte åt mig sist gick runt efteråt och kände på alla bultar att de inte satt för hårt, sen kollar jag alltid efter nån vecka att det fortfarande sitter. En kollega fick stanna två ggr på väg till jobbet, de hade inte dragit åt dem ordentligt så när han kom fram var det bara två kvar på ena hjulet. :crazy:
 
Jag har ingenstans att förvara dom och dessutom är det en firma bil.

Jag tänker inte bubba runt på däck själv. Då hade jag kunnat byta däcken själv med för just momentet att byta däck är inte det värsta.
Har även jag firmabil. Men ser säkerhet före bekvämlighet.
 
Byta däck på bilen var bland det första min pappa lärde mig när jag köpte min första bil. :) Ni som inte kan, vad gör ni om ni får punktering? Sitter och väntar på en bärgare? :confused:

Jag har aldrig råkat ut för en bult som inte går att lossa, men jag tycker det är oansvarigt av de som byter däcken om de drar åt bultarna så det inte går att få loss dem sen om man måste. De som bytte åt mig sist gick runt efteråt och kände på alla bultar att de inte satt för hårt, sen kollar jag alltid efter nån vecka att det fortfarande sitter. En kollega fick stanna två ggr på väg till jobbet, de hade inte dragit åt dem ordentligt så när han kom fram var det bara två kvar på ena hjulet. :crazy:

Jag har assistansförsäkring på bilen. Kostar bara 200kr/år, ingen självrisk och inkluderar att man dragit ur batteriet om man glömt lysena på, om låsen fryser, punktering etc.
 
Jag har assistansförsäkring på bilen. Kostar bara 200kr/år, ingen självrisk och inkluderar att man dragit ur batteriet om man glömt lysena på, om låsen fryser, punktering etc.
Fast det var ju inte min fråga, vad hjälper det om du sitter i kylan med en punktering och ingen har tid att åka för att så många andra kört fast. Om du kan byta själv så hade då inte jag suttit och väntat i kylan utan bytt och åkt vidare. Jag har fått punktering flera mil från närmsta tätort med massor med bilar som åkt förbi, när folk inte ens stannar vid olyckor så inte ska du tro att någon stannar för att du fått punktering. :cautious:
 
Det gör även jag och jag förvarar inte däcken på hotell av bekvämlighet utan just pga säkerhet.

Att det blev så här i år beror på att mina kollegor inte förvarat däcken på hotell utan förvarat dom hemma utan ledningens vetskap.

Blir svårt att byta däck om man inte ens vet var dom befinner sig.
Men man bör väl ändå veta var man valt att förvara däcken även utanför däckhotell? :confused:
 
Fast det var ju inte min fråga, vad hjälper det om du sitter i kylan med en punktering och ingen har tid att åka för att så många andra kört fast. Om du kan byta själv så hade då inte jag suttit och väntat i kylan utan bytt och åkt vidare. Jag har fått punktering flera mil från närmsta tätort med massor med bilar som åkt förbi, när folk inte ens stannar vid olyckor så inte ska du tro att någon stannar för att du fått punktering. :cautious:
Samma har hänt mig. Det var dagsljus så alla såg mig. Asfaltsväg mellan åkrar. Inte en jäkel stannade. Jo när jag fått dit nästan alla bultar stannade en bil fylld med polacker så de skruvade i de sista bultarna. Synd de inte kom i början på eländet.
Så jag kan byta däck. Till och med med de där värdlösa verktygen som följer med reservdäck. Jag bara vill inte
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 904
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 508
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 220
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp