Bukefalos 28 år!

Att åka med sommardäck för att vara hundvakt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Menar du att alla ska veta vilka användare som har vilken diagnos?
Jag vet det inte. Kanske du vet det. Det verkar vara många användare här som har koll på andra användares olika problem. Jag hör inte till dem.
Sanningen är att jag inte "orkar" läsa trådar om psykiskt lidande, nej.
Jag beklagar men så är det.
Mitt fält är inte psykiatri, och jag varken vill eller orkar läsa tråd efter tråd här om personer som mår psykiskt dåligt (och jag menar inte att antyda att TS här lagt ut trådar om psykiskt mående för det hade jag ingen aning om förrän det påpekades en bra bit in i den här tråden - mina svar skrevs innan den informationen delades).
Min utbildning är vid det här laget "antik" och hur det är upplagt nu vet jag inte.
Men i grundutbildningen ingick på den tiden på den studieorten ca 5 veckors psykiatri där det mesta skulle skummas över.
"bemötande" var inget som diskuterades där och då, nej.
Vikten lades vid medicinsk kunskap, faktiskt, och det finns ju skäl till det.

Att ibland få uttrycka sig rakt på sak, borde tillåtas och accepteras oavsett vilken yrkesbakgrund vi har. Du och jag och alla andra.
Oavsett npf diagnos så framgick det i tråden att hundägarna löst hundpassningen, det stod att läsa flera sidor innan du fortsatte ifrågasätta TS angående resan.
 
Menar du att alla ska veta vilka användare som har vilken diagnos?
Jag vet det inte. Kanske du vet det. Det verkar vara många användare här som har koll på andra användares olika problem. Jag hör inte till dem.
Sanningen är att jag inte "orkar" läsa trådar om psykiskt lidande, nej.
Jag beklagar men så är det.
Mitt fält är inte psykiatri, och jag varken vill eller orkar läsa tråd efter tråd här om personer som mår psykiskt dåligt (och jag menar inte att antyda att TS här lagt ut trådar om psykiskt mående för det hade jag ingen aning om förrän det påpekades en bra bit in i den här tråden - mina svar skrevs innan den informationen delades).
Min utbildning är vid det här laget "antik" och hur det är upplagt nu vet jag inte.
Men i grundutbildningen ingick på den tiden på den studieorten ca 5 veckors psykiatri där det mesta skulle skummas över.
"bemötande" var inget som diskuterades där och då, nej.
Vikten lades vid medicinsk kunskap, faktiskt, och det finns ju skäl till det.

Att ibland få uttrycka sig rakt på sak, borde tillåtas och accepteras oavsett vilken yrkesbakgrund vi har. Du och jag och alla andra.

Jag menar inte att alla ska veta vilka användare som har diagnos. Det är väl ingen som kan läsa alla trådar. Men hur folk uttrycker sig är ju en ledtråd.

Har full förståelse för att du inte läser trådar om psykiskt lidande, du träffar säkert på det som distriktsläkare och då är det vettigt att inte låta det ta energi på fritiden. Det var att du fortsatte ge TS kritik efter informationen delades och det svart/vita tänkande som fått mig att reagera och undra.

Synd att det inte var mer psykiatri, för på 5 veckor hinner man inte lära sig ett ämne så djupt och psykiska sjukdomar kan ju påverka vardagen lika mycket som fysiska och är lika mycket sjukdom. Men man får inte plats med hur många kurser som helst även i långa läkarutbildningar.

Bra att vikten varit vid medicinsk kunskap, hoppas dock att bemötande av patienter tas upp i någon form i dagens utbildningar och/eller under fortbildningstillfällen.
 
Med ditt resonemang tycker jag att man lägger ett orimligt stort ansvar på den snälla bekant som på sin fritid ställer upp och passar ens hund. Vill man vara säker på att komma iväg så bokar man hundpensionat och betalar för en tjänst, då kan man absolut kräva att hunden blir passad.
Så det är alltid fel med privata hundvakter då? Ja då blir ju hundpensionaten glada iaf.
 
Däck är runda, dom kan man rulla, garagedomkraften går på hjul och är idag en billig investering, momentnyckel och hylsnyckelsats finns på bla. Biltema och är varken dyra eller dåliga och förlängningsrör har vilken rörfirma som helst. Lös problemet,,,,,,typ! :cool:
Jag är inte heller kurant och ska hålla på och langa med däck men jag byter själv iallafall, domkraften är ju höj och sänkbar, bara att ställa in höjden och rulla däcken på plats så lyfta behövs inte. Lossar hjulbultarna gör jag med hylsa och långt förlängningsskaft, dra åt dom gör jag med momentnyckel och förlängningsskaft på den så att skylla på fysiska åkommor håller inte, det går alltid att lösa problemen om bara viljan finns och man inte är bekväm. Den fysiska styrkan av att byta däck är inte större än att dra runt på en kundvagn i affären.
Jag bor i lägenhet tre trappor upp utan hiss. Då och då, senast i augusti får jag ett ryck och försöker byta däck själv. Det slutar alltid att jag går bet på några bultar och drar sönder dem. Eller nyckeln från Biltema. Sen betalar jag glatt däckbyte några säsonger till. Så värt pengarna.
Men jag gör en del annat bilmek.
 
Med ditt resonemang tycker jag att man lägger ett orimligt stort ansvar på den snälla bekant som på sin fritid ställer upp och passar ens hund. Vill man vara säker på att komma iväg så bokar man hundpensionat och betalar för en tjänst, då kan man absolut kräva att hunden blir passad.

Nej man gör inte det, du kanske gör det.

Personligen skulle jag aldrig boka in mina hundar på pensionat som back up. Som redan nämnts är det oschysst mot pensionatet att ta upp en plats som jag inte tänkt utnyttja. Vidare är det inte idealt ur smittsynpunkt och till sist passar det inte alla hundar. Jag har en hund som hatar allt som påminner om kennelmiljö. Hon skulle må dåligt på pensionat.

Om hunden i tråden vet vi att den är nervös. Det kan ju vara en anledning till att hundägaren i första hand ville ha kvar hunden i hemmiljö.
 
Då är du oansvarig och lägger alldeles för stort ansvar på dina hundvakter In i skämshörnan med en gång!

(jag skulle aldrig heller vilja ha mina på pensionat)

Jag vill inte sitta i skämshörnan :(

Jag som nyss åtgärdade mina utslitna sommardäck på bilen :mad:

Alltid är det nåt folk stör sig på :crazy:

( jag har två hundvakter att tillgå, kan ingen av dom så är det kört )
 
Jag är inte heller kurant och ska hålla på och langa med däck men jag byter själv iallafall, domkraften är ju höj och sänkbar, bara att ställa in höjden och rulla däcken på plats så lyfta behövs inte. Lossar hjulbultarna gör jag med hylsa och långt förlängningsskaft, dra åt dom gör jag med momentnyckel och förlängningsskaft på den så att skylla på fysiska åkommor håller inte, det går alltid att lösa problemen om bara viljan finns och man inte är bekväm. Den fysiska styrkan av att byta däck är inte större än att dra runt på en kundvagn i affären.
DSu har grejor. D har kläder för att sitta på marken/på huk i kyla och blöta.

Att skaffa verktyg, vettig garagedomkraft och annat kostar för mig ungefär som ett däckbyte på hotellet. .

Jag har bara en lutande uppfart att hålla till på, ägen ingen garagedomkraft (Garagedomkraften skulle bara användas för däckbytet - har inga andra fordon), har inget bra ställe att förvara däcken nära platsen där jag kan byta.
Att skaffa grejorna, släpa däcken på skottkärra över gården och med pannlampa byta dem. Nä. Det gör jag inte.
(plus att jag skulle få offra ett par dagar av värk efteråt)
 
Har du sagt att du ska vara hundvakt får du väl se till att fixa däcken. De har ju varnat för minusgrader och snö i en vecka nu.
 
Vad har hänt med människorna sista 10-15 åren? Kan folk inte byta däck själva längre? Jag förstår om man inte har plats för förvaring av sina däck att det är smidigt att låta däckfirman byta. Men de som lägger in sina hjul i bilen och åker till en däckfirma för hjulskifte?

Jag kan inte byta däck, vill inte lära mig heller. varför ska jag göra det när det finns folk som kan göra det åt mig?
 
. Det var att du fortsatte ge TS kritik efter informationen delades och det svart/vita tänkande som fått mig att reagera och undra.
.

Jag besvarade ett inlägg som skrivits innan informationen delats, innan jag visste att TS hade någon specifik problematik.
Det är absolut mitt fel att jag inte hade läst färdigt hela tråden innan jag skrev, men det felet anser jag vara ursäktligt oavsett om det är jag eller du eller någon annan som gör det.
 
Och jag betalade gladeligen för pensionat för mina stora voffar istället för någon privatperson som skulle motionera och handha två överglada kompisar.
Min förra hade jag nog kunnat ha på pensionat, han hade haft svinroligt

Ena av mina nuvarande fick jag åka och hämta tidigare från veterinären när hon sövts för att fixa tänderna. Hon skrek och grät konstant. De hade henne med sig i receptionen men hon grät ändå.
Min andra nuvarande är omplacering som misshandlats förut. Han biter människor han inte känner om de tränger sig på. Han hade älskat de andra hundarna men bitit personalen.
Så båda behöver vara på ett ställe där de känner folk.
 
DSu har grejor. D har kläder för att sitta på marken/på huk i kyla och blöta.

Att skaffa verktyg, vettig garagedomkraft och annat kostar för mig ungefär som ett däckbyte på hotellet. .

Jag har bara en lutande uppfart att hålla till på, ägen ingen garagedomkraft (Garagedomkraften skulle bara användas för däckbytet - har inga andra fordon), har inget bra ställe att förvara däcken nära platsen där jag kan byta.
Att skaffa grejorna, släpa däcken på skottkärra över gården och med pannlampa byta dem. Nä. Det gör jag inte.
(plus att jag skulle få offra ett par dagar av värk efteråt)

Visst är det härligt att vi har olika förutsättningar!

Jag tycker att det verkar jättebra och praktiskt att låta en firma byta däcken, så skulle jag också göra om jag bodde i en stad där den servicen är lättillgänglig!

Jag bor 3 mil från en sådan stad och har därför skaffat mig en rejäl flaskdomkraft, en hjulmutterdragare (fantastisk uppfinning) och en tryckluftskompressor.
För mig skulle det vara onödigt tidskrävande att förflytta mig, fordon och hjul till en däckverkstad, få jobbet gjort och sedan transportera mig och sakerna tillbaka hem.

Men som sagt: bodde jag i lägenhet med klent med egna förvaringsutrymmen och närhet till däckverkstad så skulle jag lätt nyttja den typen av tjänst. Kostar nästan ingenting och sparar massor av jobb.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 908
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 517
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 221
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp