Att använda sitt privata Facebook-konto till marknadsföring

Ni som ser det som "bra" att blanda privatliv och jobb, vill ni ha det så både på sociala medier och irl?

Konsekvensen om man blandar privatliv och jobb, i synnerhet som anställd (till skillnad mot egenföretagare eller som resultat av ett personligt engagemang i frivilligrörelse), är att man "aldrig" blir riktigt ledig, och faktiskt utsätter sig för en ökad risk att hamna bland de utbrändas skara.

Ständigt på pass, och utan egentid/egen sfär att leva i, så blir det till slut ett ett prestationstvång, som läggs till andra prestationstvång...

Jag gör också så! Utan fb och Instagram hade jag inte sålt mycket i min webshop.....

Sen ska man väl vara försiktig så att man inte får Skatteverket på sig - dvs om man i utbyte mot varor gör reklam för ett företag på sin sida. Många sk Bloggare gör så och några har trillat dit rejält med 6-siffriga skatteskulder. Många nya "kändisar" i yngre ålder, gör massor med reklam på både Insta och sina bloggar (de unga använder inte fb så mycket längre...) och behöver passa sig.

Jag förstår inte riktigt problemet, precis som när jag pratar med folk irl så kan jag säga att den eller den söker personal, vet du någon som skulle kunna passa? Lika gör jag på FB, där delar jag kanske än mer föreningens uppdateringar eftersom vi vill nå ut till fler. Jag behandlar mitt FB som mitt vanliga liv och där blandar jag arbete och privat, studier och föreningar och vad som intresserar mig. En del vänner döljer jag när jag inte orkar med deras inlägg.. ;)

Ni som ser det som "bra" att blanda privatliv och jobb, vill ni ha det så både på sociala medier och irl?

Konsekvensen om man blandar privatliv och jobb, i synnerhet som anställd (till skillnad mot egenföretagare eller som resultat av ett personligt engagemang i frivilligrörelse), är att man "aldrig" blir riktigt ledig, och faktiskt utsätter sig för en ökad risk att hamna bland de utbrändas skara.

Ständigt på pass, och utan egentid/egen sfär att leva i, så blir det till slut ett ett prestationstvång, som läggs till andra prestationstvång...

Jag tycker att du generaliserar allt för mycket. För många går jobbet ihop med ett stort intresse. Tänk bara på alla de hästmänniskor som jobbar med hästar! Eller musiker som arbetar med musik? Författare som skriver?
Andra går till jobbet för att tjäna ihop sitt uppehälle och släpper det direkt de kommer hem. Du hör troligen till den sistnämnda skaran och trivs bra med det, men det finns inget fel eller rätt rent generellt! Jag tror generellt sett att man mår bäst när man trivs på jobbet. Och det kan man ju göra på massvis av olika sätt oavsett om man lever för jobbet eller jobbar för att leva!

Jag är nära vän med flera kollegor så visst blir det en hel del jobbsnack är när jag är ledig. Känner inte att det är negativt, tvärtom. Bara skönt att diskutera och ventilera saker i lugn och ro.
Jag är duktig på mitt och kan det väldigt bra, har noll prestationsångest.

Instämmer med @tornblomma , både jobb/fritid/företagande går hand i hand. Fördelen med att jobba jämt är att man också kan vara ledig jämt med gott samvete ;). Bokar jag in hovslagaren en fredag förmiddag kan kan lämna jobbmobilen inne om det inte är viktiga samtal jag väntar på, t ex. Eller så kan jag gå in här och svara på trådar som jag gör nu.

Eftersom jag också är egenföretagare ser jag faktiskt inte skillnaden gentemot som anställd, risken för utbrändhet tror jag är lika stor. Prestationstvånget är enligt mina erfarenheter kopplat till helt andra saker och framförallt till sin egen personlighet.

Nu har ju jag inte FB men om jag hade det hade jag givetvis nätverkat jobbet på mitt privata konto. Tex delat uppdateringar från mina uppdragsgivare.

Jag bryr mig inte så länge set onte är n0gon som aktivt försöker sälja på sina fb vänner det som de råkar sälja. De åker bort som vänner.
Själv är jag mkt restriktiv och har inte skrivit in var jag jobbar då jag inte vill att min privata fb profil kopplas ihop med min arbetsplats. Jag pratar inte mycket jobb heller men det är inte så mkt jag får prata om heller ;)

Jag delar

På min nuvarande arbetsplats delar jag information och nyheter som kommer in i vårt sortiment. Minst hälften av min facebook vänskapskrets där kan ha en del nytta av det. Samt att jag är stolt över att få jobba på detta företag så då delar jag

På mina förra arbetsplatser delade jag enbart om vi sökte personal alt om vi hade någon tävling med chans att vinna något roligt. Företaget var också mycket större och i9nte alls lika familiärt som nuvarande arbetsplats är.

.

Helt ologiskt, jag blandar aldrig mitt privatliv med mitt jobb.
Störigt tycker jag........
Och det beror på att du använder ditt facebook-konto privat.

Jag har flera vänner som är offentliga eller halvt offentliga personer som har sitt konto till sin officiella roll med lite personlig touch. De skriver inga privata saker men är ofta personliga.

Jag är inte heller speciellt privat på mitt konto. Fast jag är personlig rätt ofta.

Att ha kontot arbetslivsrelaterat är inte det minsta konstigt i min värld.
Däremot skulle jag tycka att det vore konstigt om man var utlämnande privat, OCH blandade in sitt privata i det.

Jag tänker att det handlar mycket om vad en jobbar med och hur nära ens eget liv det kommer samt hur en är som person?
För min del är det otänkbart att blanda för mycket av mitt privatliv med arbetslivet, på sin höjd kan jag dela när vi söker folk eller om det är något riktigt intressant debattinlägg angående assistans som jag kan ställa mig bakom, men iom att jag jobbat inom assistans så blir det lätt väldigt gränslöst när vänner till min brukare hör av sig till oss assistenter. Kort sagt, det blir en jäkligt knivig situation som inte känns etiskt helt okej och därför vill jag inte ha det så.

När jag volontärade på djurhem kändes det dock mycket viktigare att dela ungefär allt och sprida budskapet. Då var det något som jag brinner för och som jag gärna förknippad med som person (jag är liksom privat sett mer djurperson än vad jag är assistent så det blir ju lättare att identifiera sig med det), samtidigt som djurhemmet behövde publiciteten. Då var jag heller inte direkt ansvarig och det påverkade inte mitt privatliv på samma sätt som en ihopblandning gör nu och då blev det liksom inte lika gränslöst att blanda ihop privat och arbetsliv.

Annars är jag mycket för att jobb är just jobb och att en ska kunna välja när en vill vara privat - så jag hade tex inte klarat av ett jobb som innebär att jag förväntas dela saker, jag vill välja själv, vilket jag tror är en stor faktor till huruvida sammanblandningen är stressande eller ej.

Btw @mandalaki om du skaffar en kaffeflickorna-sida så kommer jag definitivt dela allt du gör! :D

Håller med om att delningar såklart är lite annorlunda, det kan ju användas för att sprida informationen. Men läste just ett privat skrivet inlägg där personen avslutade med "Mvh ***-crew". Det kändes märkligt. Som att man förutsätter att företaget vill stå för allt man skriver.

Men självklart är det upp till var och en hur man vill använda sitt konto och nu fick jag lite bättre insikt i det tack vare er!

Det beror oftast på att man inte vet hur man marknadsför sig "på riktigt" på facebook :p

//Ara, jobbar bl a med marknadsföring i sociala medier

Tillägg: Pratar alltså om när man skriver inlägg med företaget som avsändare, på sin privata sida. Inte när man delar inlägg från en företagssida.

Ain't gonna happen :p :D Insta räcker gott och väl :laugh:

Edit: En av kollegorna i Australien är heller inte alls glad på mig pga ingen FB :cool:

Inte här heller. Har något så omodernt som en blogg som jag fortfarande skriver i, om hästarna. Det räcker gott och väl för mig. Jag vet inte ens om någon läser den längre för kommentarerna försvann och gick inte att få tillbaka för några år sedan. :D

Det beror oftast på att man inte vet hur man marknadsför sig "på riktigt" på facebook :p

//Ara, jobbar bl a med marknadsföring i sociala medier

Tillägg: Pratar alltså om när man skriver inlägg med företaget som avsändare, på sin privata sida. Inte när man delar inlägg från en företagssida.

Hur menar du då? Det beror ju helt på situationen och hur man vill nå ut. Jag administrerar till viss del även jobbets FB, där vi ibland köper marknadsföring. På samma sätt köper jag ibland marknadsföring till mitt eget företags sida. Men det betyder inte att det är värdelöst att dela saker som privatperson, eller hur tänker du?

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någon möjlighet att ställa in på Facebook så att en viss vän inte ska se det jag publicerar i grupper och som kommentarer till... 2
Svar
21
· Visningar
3 289
Senast: Cattis_E
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 794
Senast: alazzi
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett... 2
Svar
23
· Visningar
8 955
Senast: Lipperta
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 639
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka