Facebook stalker

Finns det någon möjlighet att ställa in på Facebook så att en viss vän inte ska se det jag publicerar i grupper och som kommentarer till mina vänners inlägg?

Jag vet att jag kan begränsa så att personen inte ser en viss uppdatering på min egen sida, men har inte lyckats hitta någon möjlighet att dölja annat. Förutom att blockera då.

Det handlar om en äldre släkting, som har blivit lite av en stalker. Hon kommenterar och gillar precis allt som jag skriver på Facebook, men menar ofta att det jag skrivit är olämpligt på något sätt eller kommer med underlig kritik.

Nu publicerar jag ju inte speciellt mycket, alla inlägg synliga endast för vänner, och nästan bara sådant som kan anses neutralt eller positivt, men ändå får jag kritik av henne. Det kan handla om en bild av mig och barnen som äter glass, och släktingen ser sig då tvungen att berätta att det är olämpligt att publicera bilder av barn på ett öppet forum, eller ger mig en föreläsning om farorna med att äta socker.

Därav döljer jag en del av mina egna inlägg för henne.

Nu har hon börjat skriva konstiga grejer vid sådant som jag skrivit i almänna grupper, typ loppisgrupper, och det känns lite olustigt. Desutom funkar ju algoritmerna tydligen så att hon ibland ser något som jag skrivit vid någon (ej gemensam) väns uppdatering på Facebook. Och det leder både till en massa frågor om vem den här människan nu är, och syrliga kommentarer om innehållet.

Jag vill inte blockera henne helt, då hon ändå är en nära släkting, vill inte såra henne, och hon kan gärna kan få se mina bilder av typ blommor, jordgubbar och grannens kattungar. Vill också kunna fortsätta vara i kontakt med henne genom Messenger.

Men det stör mig att jag inte kan skriva något alls utan att tänka tanken att hon kanske ser den här annonsen om typ begagnad barncykel och kommer med någon märklig kommentar igen.

Kannske finns det någon som förstår sig bättre än jag på vad det finns för inställningar?
Alltså har inte kollat om det går fortfarande. Men förr kunde man ju lägga någon i vänlista begränsad så såg de bara ena offentliga inlägg?
 
Alltså har inte kollat om det går fortfarande. Men förr kunde man ju lägga någon i vänlista begränsad så såg de bara ena offentliga inlägg?
Jo det verkar gå. Men man måste göra det för varje vän. Gå in på vännens profil, tryck på knappen där man trycker när man vill bli vän med någon och välj redigera vänlista. Välj begränsad..
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en facebook-sida för min bok/mitt författande. När jag skriver inlägg på mitt privata facebook-konto ser rutan där man skriver...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: Migo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 989
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 108
Senast: Ramona
·
Tjatter Jag är med på en grupp på Facebook där man helt enkelt lägger upp bilder på konstig/ful/annorlunda häst/ryttarutrustning. Man lägger upp...
Svar
6
· Visningar
1 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp