Att bestämma sig när det känns omöjligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Alexandra_W

Trådstartare
Hästen har haft klippkort på klinik i flera år. "Alla" (inkl jag) har varit överens om att ursprungsproblemet är vänster bak, men det har inte hittats något synbart fel i vänster bak som skulle förklara varför det är svagt/inte håller. Många gånger har jag hett drömt om det fåfänga att vi skulle "hitta felet" i vänster bak och att det otroligt nog skulle vara någonting som skulle gå att laga. Dvs det har mer varit en önskedröm och en illusion.

Hästen har upprepade gånger behandlats, blivit bra och satts igång. Det har fungerat tills en viss nivå av arbete, och där har det blivit skräp igen. Ibland har det kraschat såfort man nått dit, ibland har det fungerat längre tid. Förra året sa jag att det här är sista chansen, går inte det här så räcker det. Det fungerade faktiskt längre än någon gång tidigare, såpass att jag förnyade hans tävlingslicens här i år.. Dum ide. En vecka senare föll det igen. Jag åkte med tungt hjärta in, och var rätt jäkla pessimistisk. Vilket jag fortsatt vara, och förra återbesöket åkte jag in med full vetskap om att inget mindre än ett mirakel skulle göra att jag åkte hem med annat än en utdömd häst. Om jag så skulle behöva köra över veterinären så det var över nu, jag ville inte mer, jag trodde inte på det längre. Jag hade efter alla år som pepp, positiv och kämpande gett upp. Nått min breaking point, slutat tro och hoppas på att det skulle gå.

Jag åkte inte hem med en utdömd häst, jag åkte hem med den värsta ångest om ambivalens jag haft någon gång. Det känns som tortyr. För felet har hittats, det som gör att vänster bak är svagt och inte håller. Och - här kommer tortyren - det går att operera. Prognosen för operationen är mycket god. Det jag drömt om så många gånger har inträffat, i elfte timmen men ändå. Jag ska alltså välja. Ge upp och ta bort, eller fortsätta och operera. Det kanske låter som ett lätt val men det är det inte, inte alls. Oavsett vilket svar man väljer. Hade det här kommit för ett år sen, två år sen - då hade jag jublat, hjulat ut från kliniken och känt mig som om jag vunnit högsta vinsten. Men nu...

Jag kan inte bestämma mig. Operationen medför en lång konvalescens på box. Hästen har haft sådana förr och klarar det. Men är det rätt att utsätta honom för det igen? Samtidigt, så ska jag ge upp på mållinjen, hur kommer jag må då? Osv osv. Det är min hjärtehäst, och dessutom med en extrem ridbarhet och ett fantastiskt temperament. Det må ha varit klent med ridningen och massa konvalescenter - men de perioder han varit ridbar kan bara sammanfattas med ren och skär lycka. Inte känt det rent ridmässigt så starkt på någon annan häst. Han har helt enkelt inte ett fel, inte en 'kink', ingenting när det kommer till ridningen. Han är sjukt lågt försäkrad så jag kommer varken kunna hitta en häst som honom eller ens någon annan häst om jag tar bort vilket även påverkar. Allra mest påverkar dock det känslomässiga. Orkar jag hoppas igen - eller det orkar jag men orkar jag bli besviken igen? Slitas mellan hopp och förtvivlan mer - det sliter enormt på en. Orkar jag det, vill jag det? Jag vet verkligen inte. Samtidigt är tanken på att ta bort honom otänkbar. Jag kan i tanken ha hela planen klar fram till just själva avlivningen, och där låser det sig och slås ifrån och "nej, det går inte/jag kan inte".Det finns sjukt många aspekter och bottnar och jag orkar inte dra alla här och de är egentligen inte relevanta heller eftersom det ju är jag och bara jag som måste ta beslutet. Vad någon annan skulle ha gjort och varför är faktiskt irrelevant, och det inte av elakhet eller nonchalans. Men det hjälper ju inte mitt beslut just för det är mitt.

Och jag kan bara inte bestämma mig. Ena dagen leder förnuftet och jag är beredd att ringa veterinären och säga "skriv livskadeanmälan, slå ut honom, det räcker nu". Nästa dag - eller nästa timme - leder hjärtat och jag är beredd att ringa veterinären och säga "Jag vill operera, boka in honom hos kirurgen, vi kör". Men inget av besluten "tål granskning", inte ens mitt eget tysta "är du säker nu?" klarar det, utan då börjar jag vackla.

Jag VET att ingetdera beslutet är "fel" rent objektivt. Att även om jag tar bort så jag har kämpat mer och försökt mer än man kan kräva. Att det inte är fel att faktiskt prova operera, när man kämpat så länge och faktiskt hittat något reparerbart och med god prognos för op. Veterinären och teamet kring hästen tycker att de stöttar mig vad jag än väljer, båda besluten är lika rätt. Veterinären är ganska neutral men lite åt det positiva hållet, övriga är uttalat positiva till att operera. Samtidigt som alla fullt ut förstår och stöttar om jag tar bort. Men det är inte de som lever med det känslomässiga, de som slitits mellan hopp och förtvivlan osv. Så som sagt - hur någon annan skulle ha gjort hjälper mig inte (tyvärr).

Men jag kan ju inte leva i den här jävla limbon hur länge som helst, även om hästen inte lider av att jag funderar, men hur fasiken lyckas man bestämma sig? Det är total ambivalens och totalt dött lopp mellan alternativen? Jag har alltid tidigare sagt ang "hur vet man om det är dags att/rätt att ge upp och ta bort" att "man kommer till en punkt när man känner att det är rätt beslut, det kan ta tid och man kan behöva tid att bli redo, men man känner när man är där". Och så har det alltid varit innan. Och var med den här - tills jokern kastades in. Och nu då? Jag blir knäpp, knäpp på riktigt..

Så hur sjutton tar men ett beslut när det verkligen är "dött lopp" och man inte kan bestämma sig - när det är 50-50 verkligen?
 
Täcker försäkringen operationen? I så fall hade jag nog provat att operera, men varit beredd att ta bort om det blev minsta vajsning under konvalescensen eller under operationen. Låtit det bli det avgörande, s a s.
 
Av det som jag läst av dina inlägg här så tror jag att du skulle "om":a ihjäl dig om du inte opererade. (Det skulle jag också gjort.) Och ja, jag tror att du orkar det, om du är den person som jag har uppfattat dig här på buke. *pepp*
 
Hade valt op. För inte har du något att förlora på det? Han tar boxvila bra så de är inte heller ett problem.
 
Svarar flera:
Om f-bolaget tar op vet jag inte än. Jag vet ju inte ens om jag vill op:a.

Han tar boxvila bra såtillvida att han åtminstone innan (han går på lösdrift sen ett år så det ska vara om det ändrat det) håller sig lugn på Box. På promenader får han drogad. Tungt mot slutet av långa konv.
Han fungerar dock inte alls i sjukhage/boxhage.
De enda eg frågetecken som finns ang klara boxvilan är hur resten av hans kropp ska ta det (han mår inte riktigt väl av att stå, och nu talar vi låång konv) samt att jag har lite bryderier hur jag praktiskt ska lösa utfodringen (fodras var 4e h, jag har ju ställt om till lösdrift och all utfodring är ute). Det sistnämnda borde gå lösa på något vis dock.

Vad gäller förlora på op. Så förutom förståndet då.. ;) så inget "mer" än pengar, oro och att han inte blir bra och man utsatt honom för det i "onödan" (eller för bara min skull då, vilket man nu vill välja för synsätt).

För även om han tolerar boxvila väl, så de närmsta 6-12 månaderna efter en ev op kommer inte bli något roligt hästliv. Följs det av 10 bra år är det ju ett lågt pris, följs det av en avlivning är det ju värre.

Vad jag har att förlora känslomässigt så är det ju kasten mellan hopp och förtvivlan, den malande oron (det är en känslig konvalescens, lätt att "förstöra") och i övrigt mest pengar och ork (rent fysisk tänker jag då, ändlösa mil med ponny i snöre, extraskötseln det blir med boxvila osv). Samt då lång tids väntan på svaret, om vi är lurade igen - om han ändå inte håller, eller för all del firar det hela med en skada.

Vi har gjort det förr han och jag. Så jag vet ju att vi kan. Men "vill vi"? Vill jag? Skulle han vilja om man kunde fråga honom - är det det bästa för honom?

Som sagt, ungefär en miljon olika aspekter, lika många för som emot. Jag har väntat på att det ska "slå över" åt något håll, vilket som helst. Men det tycks inte det och jag undrar om det någonsin kommer det? (Givetvis skulle ett "glöm det" från fbolaget avgöra, men jag menar slå över åt något håll helt baserat på vad jag vill)
 
Jag tycker du ska ta reda på ALLA förutsättningar innan du funderar på ditt eget beslut. Säger försäkringsbolaget nej så kanske det inte är hållbart ekonomiskt om du tvivlar nu.
 
Jag tycker du ska ta reda på ALLA förutsättningar innan du funderar på ditt eget beslut. Säger försäkringsbolaget nej så kanske det inte är hållbart ekonomiskt om du tvivlar nu.

Jag har inte råd att bekosta op själv så ett nej från bolaget innebär att op är omöjligt. Men jag vill (om jag kan) fatta beslut om vad jag vill oavsett annat - för att slippa risken att bara ta den lätta vägen och "åka med".

Jag är ju fullt medveten om att bolaget kan neka. Men har inte ens lyckats komma till t ex "jag vill op om bara bolaget betalar". Utan jag vet inte ens om jag vill operera om så bolaget tycker "javisst" :S
 
Jag har dock bett vet höra med kirurgen och bolaget. Men inte tex dra igång någon större insats för att t ex övertyga bolaget om de säger nej (det kommer nog krävas diskussion misstänker jag. Han är lågt försäkrad i liv). Det känns onödigt om vet och kirurg ska lägga massa resurser och så får de bolaget att gå med på det t ex - sen säger jag nej.

Jag har dock inte kollat med vet om hon fått svar. Med flit har jag låtit bli, just för jag vill bestämma vad JAG egentligen vill. Fast det verkar inte gå så lysande då...
 
Du beskriver hästen som så underbar när den väl är igång så jag hade opererat om chansen är stor att han blir bra. En sån perfect match är svår att hitta om du nu ens någonsin kommer att köpa en ny häst.
 
Du beskriver hästen som så underbar när den väl är igång så jag hade opererat om chansen är stor att han blir bra. En sån perfect match är svår att hitta om du nu ens någonsin kommer att köpa en ny häst.

Det är mycket god prognos att själva problemet i hasen blir bra, alltså att operationen fixar felet.

"Resten" är givetvis svårare att sia om. Det tros ju att övriga hältor är/varit kompensationshältor (och även jag är beredd att hålla med där). Om det antagandet ät rätt - då finns det ju god prognos för att han ska bli helt bra. Sen som veterinären sa "han blir kanske aldrig någon tävlinghäst" - men det är helt okej för mig. Jag är helt nöjd om han fungerar på lättklassnivå och håller sig fräsch där. Håller sig fräsch är nyckeln - jag har sånt ridsug att det finns inte och det är så många år med bara periodvis ridning.

Har man fel - ja då kan vi stå på noll även om op lyckas till 100%. Jag har även det med i funderingarna, inklusive saker som att han har en defekt som inte stör honom alls, som inte kommer förändras av op - men som kan börja ge problem. Mot det talar just att det gett noll problem ens när han överbelastat, "för" det talar att tiden alltid är emot i sådana fall.

Om det varit mer isolerat - att han aldrig varit halt annat än på VB och det inte fanns någon defekt eller något. Då skulle jag inte tvekat en sekund. Om så bolaget sa nej hade jag gjort vad som krävts för att bekosta op. Just för att hans ridbarhet osv är så otrolig och jag inte tidigare och antagligen aldrig senare kommer möta en sådan häst.

Men nu finns en miljon bottnar, en lång berg och dalbana osv. Och det är ju den som ger ambivalensen. Påspädd av att det här upptäcktes (på gott och ont) i sista stund. När jag hade nått vägs ände och gett upp. OM man inte hade hittat det här, så hade han varit utdömd och tid bokad nu. Och jag hade gråtit floder men varit helt trygg och fast i beslutet. Vilket på sitt sätt var en lättnad. Sen kommer det här - som jag ju drömt om - och allt blev kaos. På ena sidan drömmen om en ridbar häst - på andra sidan alla de känslor som gjorde att jag hade gett upp och bestämt mig.

Man KAN prova behandla traditionellt. Sämre prognos än op men det kan gå. DET sa jag direkt och tvärt nej till. Helt enkelt för det tror jag inte på och den svängen orkar jag inte.
 
Om försäkringsbolaget säger "ja" så tycker jag att du ska ge det ett försök! Du har kommit så långt, letat fel så länge, så jag tror att du ångrar dig om du inte också ger operationen en chans.
 
Vad exakt för skada är det som hittats på hästen?
Jag kanske minns fel, men hade inte hästen en rad andra grejer också - ataxi, allergi osv? Det kanske ska vara med i bedömningsbilden också, i fråga om hur mkt du vill/orkar satsa.
Och vad säger veterinärerna om prognosen annat än att "den är god"? Jag hade nog velat veta mera, särskilt som skadan/problemet gått odetekterat så länge i så många år, och vad det faktumet ev. kan ha att göra med hur resten av kroppen påverkats, hållbarhet runt det osv. Jag hade verkligen pumpat dem på precis ALLT i fråga om rehab tid osv, men det har du väl säkert redan gjort iof....
 
Men varför fatta ett beslut du kanske inte ens behöver fatta? Säger bolaget nej har du ju inget val.

Lägg inte tid och energi på ett beslut innan du har alla tillgängliga fakta, det är väl en av de första saker man lär sig.

Kan nog inte förklara bättre - men det känns otroligt viktigt att själv veta vad jag vill först. Kanske för att jag den senaste behandlingen eg inte ville behandla men inte hade ork att köra över veterinär mfl. Och att det krävdes en del för att tycka "nej det är inte självklart" när det spontant utbrast att "det här ska vi självklart prova att behandla" när felet upptäcktes. Det måste få vara mitt grundbeslut baserat på min vilja i botten typ. Sen får man se om det går att få till.

Det är när man kämpat länge så lätt att bara "åka med", och det är lätt för t ex veterinären att utgå från att en djurägare som kämpat si länge automatiskt vill fortsätta kämpa om det finns en chans.
 
Jag har själv kämpat länge för den där speciella hästen, men jag måste säga att jag aldrig sett vitsen med att våndas över ett beslut som möjligen inte ens är en valmöjlighet baserat på en tredje parts beslut.
 
Kan nog inte förklara bättre - men det känns otroligt viktigt att själv veta vad jag vill först. Kanske för att jag den senaste behandlingen eg inte ville behandla men inte hade ork att köra över veterinär mfl. Och att det krävdes en del för att tycka "nej det är inte självklart" när det spontant utbrast att "det här ska vi självklart prova att behandla" när felet upptäcktes. Det måste få vara mitt grundbeslut baserat på min vilja i botten typ. Sen får man se om det går att få till.

Det är när man kämpat länge så lätt att bara "åka med", och det är lätt för t ex veterinären att utgå från att en djurägare som kämpat si länge automatiskt vill fortsätta kämpa om det finns en chans.

Detta tycker jag verkligen är positivt att du kännt av, för det är faktiskt så inte sällan alls, och även rent "etiskt" så är det så att är inte djuret i sig lidande, så varken ska eller bör en veterinär föreslå att man ska ge upp, det faller då på djurägaren att säga ifrån. Likaså är det som du är inne på därmed inte ngn som säger nej så länge inte djurägaren gör det. Tyvärr också, inte sällan, när det är ngt särskilt som veterinärerna har intresse av forskningsmässigt osv, så vill de gärna behandla vidare.
 
Vad exakt för skada är det som hittats på hästen?
Jag kanske minns fel, men hade inte hästen en rad andra grejer också - ataxi, allergi osv? Det kanske ska vara med i bedömningsbilden också, i fråga om hur mkt du vill/orkar satsa.
Och vad säger veterinärerna om prognosen annat än att "den är god"? Jag hade nog velat veta mera, särskilt som skadan/problemet gått odetekterat så länge i så många år, och vad det faktumet ev. kan ha att göra med hur resten av kroppen påverkats, hållbarhet runt det osv. Jag hade verkligen pumpat dem på precis ALLT i fråga om rehab tid osv, men det har du väl säkert redan gjort iof....

Naturligtvis är hela bilden/hela historiken med i bedömningen, både min egen och från veterinärens sida. Jag har en prognossiffra i procent på operationen, och den är då baserad på gammal skada osv. Siffran är hög, dvs prognosen är mycket god att operationen fixar felet i VB. Vad gäller om resten av kroppen tagit för mycket stryk av kompensationshältor är det givetvis kuggfrågan. Svar har ju ingen, men från veterinärt håll så om det är korrekt att övriga hältor är kompensationshältor så är prognosen ju lika god för att de ska försvinna som för op. Angående ev mer permanenta skador i resten av kroppen så säkert svar har man inte förrän man har facit i hand, men han har inga röntgenföränringar (förutom de i framkotorna som han haft i fyra år och som inte påverkat på dessa fyra, inte ens när han avlastat/överbelastat) och då han svarat på behandling och blivit helt bra (förutom svagare i VB) efter behandling även om det inte hållit, så talar det för att han inte fått några permanenta följdskador. Men det är ju bara antaganden.

Rehaben är lång, 6 - 12 månader. Den är strikt med, det är ingen hagkonvalescens utan boxvila/stillhet samt kontrollerad successivt utökad rörelse. Tänk full senskadekonvalescens helt enkelt, med allt vad det innebär av tid, känslighet (att en flipp kan slita upp eländet igen) och sakta utökad rörelse över lång tid.
 
@Alexandra_W ja jag förstår hur svårt det måste vara och ingen kan ju ngnsin råda ngn annan. Personligen om det var min häst och allt du rapporterat under åren så hade jag gett upp. Det som gör att jag säger så är att hästen är väldigt ung och har haft så mkt sjukdom/skador/ovanliga åkommor osv redan sen från väldigt ung, inkl fång osv och hela tjolahoppsan. För mig är det inte en hållbar individ i sig, med pålagringar osv när den inte gjort ett enda dugg i livet men ändå har det (bland allt annat i helhetsbilden osv).
Jag hade aldrig utifrån allt du fått hålla på med i alla år med hästen, orkat med 12 månader nu med det du beskriver. Faktiskt.
men som sagt - det är jag.
 
Jag har själv kämpat länge för den där speciella hästen, men jag måste säga att jag aldrig sett vitsen med att våndas över ett beslut som möjligen inte ens är en valmöjlighet baserat på en tredje parts beslut.

Jag förstår det, och tror inte att jag i något annat läge skulle känt såhär. Utan tror det sitter helt ihop med att jag faktiskt hade gett upp, och landat i det beslutet, att känna att jag hade gjort allt, och nu fanns det inte mer att göra. - och att det ärligt talat skulle bli "lite skönt" att det var över nu. Men just att jag var där redan besöket innan detta, men blev "överkörd" (om än i all välmening). Nu inför det här besöket var jag helt helt säker i mitt beslut, och som sagt beredd att "köra över" allmänt överoptimistiska veterinärer mfl om det var vad som krävdes för att få hejd på det. Jag har inte mått särskilt bra perioden mellan förra besöket och det här, just för jag hade gett upp redan innan och det liksom bara var en förlängd pina och nån slags vacuum. Dessutom var det verkligen inte roligt iom att hästen inte blev ett smack bättre, och således kanske inte led i någon vidare omfattning men helt klart var märkbart besvärad i vissa lägen.

Att "åka med tåget" och sikta på en operation och sen står 2 v efter op och känna som nu, det är rena mardrömsscenariot. Speciellt som jag då INTE så jäkla lätt kan ta mig ur det. Inför besöket som var nu, så om så vet tyckt "nej vet du jag tycker vi ska prova behandla lite mer, jag skriver ingen livskadeanmälan åt dig" (inte för hon sagt det, men om). Så jag hade kunnat tycka "nehe", åkt hem, ringt försäkringsbolaget och sen hade det varit klart. 2 veckor efter en dyr operation med god prognos så tja ingen kan ju någonsin hindra mig från att avliva min egen häst. Men jag kan glömma både veterinär- och försäkringsstöd i det läget. "Jag är fast" om man vill vara dramatisk, jag måste ta mig igenom det då. (Sen skulle jag oavsett knappast palla att bara pga att jag mår skit av alltihopa ta bort två veckor efter en op).

Så, jag är inte mest rädd för att få ett nej av bolaget innan jag vet vad jag vill - det är det enkla alternativet. Det jag är rädd för är att få beskedet att bolaget sagt ja till operationen innan jag vet vad jag vill. För jag tror det skulle vara extremt svårt att inte bara åka med där, varesig jag vill det eller ej tror jag det skulle kleta av sig på mitt beslut. Alltså tror jag på ärligare beslut om jag utan att ha en aning om vad bolaget tycker försöka reda ut vad jag tycker egentligen. Jag hade dock förväntat mig att det skulle bli lättare än såhär, erkännes.. Så jag är ju tvungen att rätt snart ta reda på vad vet fått för information - den här limbon är ju ohållbar på sikt, för alla.
 
Jag hade (eller den var ju då inte längre min men jag var i högsta grad delaktig i beslutet informellt så att säga) samma val med Galax. Relativt lätt op, god prognos, dessutom inga kända besvärliga sekundär hältor eller annat MEN en lång och jobbig konvalecens. Vi (jag var bara rådande till ägaren, hade skänkt henne hästen ett par år tidigare) kände att det var inte värt den långa och besvärliga konvalecensen. Nu var den hästen iof en pina att ha på boxliva och hennes op skulle innebära 4-6 månader på helboxvila. Men även den fortsätta konvalecensen vägde in när vi valde att inte köra på op.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 538
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
298
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: Lovisa.E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp