Att betsla upp- vad hände?

Gry

Trådstartare
Min häst är en islänning, en rätt bekväm herre på nio år som gillar att mösa i skog och mark. Skrittar snabbt på vägen hem.. loj, rätt så framtung (lite överbyggd och har oprortionerligt stor framända, med grov hals och bog, lång rygg för att vara islänning) Lite åt det hänga i bettet istället för att arbeta med bakänden- hållet. Rider regelbundet för bra tränare och ständigt är det drivningen framåt och jobba under sig som vi jobbar på. Så länge som han får hålla sin bekvämlighetstakt är han jätteduktig på alla skolor osv men är lite seg i munnen- jag och tränare har tolkat det så att det är bekvämare att hänga och gå på bogarna istället för att sätta under sig. Plus att han har fysiken lite mot sig och att han saknar muskler för att gå optimalt eftersom han inte bygger optimalt. Vi klättrar därför och rider mitt i vegetationen osv.

Själv är jag rätt mjuk i handen och har väl rätt ok sits men vi finputsar. Gillar inte skarpa bett utan vi rider hellre bettlöst istället ibland och tränar på kroppssignaler istället men då blir han ju ännu tyngre ibland...

OBS!!! Jag är fullt medveten om att det är JAG och min sits/hjälper som kan åtgärda detta. Jag vet att det är mina hjälper som samverkar till att min häst går som han gör!! Min häst har denna akilleshäl men det är jag som ska utbilda vidare och det är jag som brister. Sadel är utprovad (en bomlös Sensation Ride) och han mår fint i muskler)

Så nu till det som hände:

Jag fick tilt i huvudet och gjorde det som man inte ska. Jag slängde i ett skarpare bett, med små skänklar och lite lullull i form av ringar. Ett sötmalms. Gjorde tvärt emot vad man ska när man har en häst med viss handbroms ioch satte i ytterligare broms och fick en helt annan häst! Han ligger inte på bogarna alls, han tar stöd precis lagom, suger på bettet, sätter under sig nu när han får bättre "hållning", vi ökar och samlar, långsamt med samling osv, han är lyhörd, uppmärksam och mjuk i munnen som... ja... som en drömhäst. Jag skulle kunna rida på sytrådar. Jag kan bara sitta med ytterst mjuk hand och bara rida så där som vi bara nästan kunnat innan. Innan fick jag driva driva för att han skulle sätta under sig och sedan mjukt röra fingrarna och hela tiden parera försiktigt för att han inte skulle hänga sig eller släppa formen fram helt för att undvika framtunget- nu samlar han sig så fint bakifrån och fram utan att hänga. Han tar bara lagom fint stöd och suger in bettet liksom. Tar minsta lilla förhållning. Det är fortf mkt att arbeta på, men ändå!

Jag vet att jag gjort fel men varför känns det då så rätt? Jag gillar ju inte skarpa bett!! Inte det minsta. Ohc jag vet ju att jag ska ha kunnat få honom dit han är nu med vanligt tränsbett och att det är jag som inte är duktig nog, bara. Men jag gillar det vi gör nu på ridbanan!!!

Vad gör jag nu? Alternerar bett? Forstätter? Plockar bort med omedelbar verkan?

Tänker så här; nu har pålle och jag hittat rätt, rätt form, och då kan man plocka av det skarpare för att nu vet pålle hur han ska arbeta och jag fortsätter att hjälpa han så gott det nu går med formen. Ev kan man plocka i igen om han tappar för mkt. Mao har det skarpa fyllt en funktion som en förhatlig hjälptygel kan göra när man använder en sådan som den är tänkt men som man ska undvika! ; att man visar vägen- nu är vägen funnen- väck fort som fasen.

Eller hur tänker ni?
 
Sv: Att betsla upp- vad hände?

Jag är inte helt emot att betsla upp, men jag är rätt emot att betsla upp en framtung häst. De blir oftast bättre på ett skarpare bett, men det brukar inte ta alltför lång tid innan de blir framtunga även på det skarpare bettet. Och ännu tyngre på vanligt bett.

Det finns säkert folk med andra erfarenheter, men detta är mina.
 
Sv: Att betsla upp- vad hände?

Jag har liknande erfarenhet som Popcornplayer att de går "fint" första gångerna, sedan blir de antingen lika tunga eller knäpper av/går inte fram ärligt i handen när det blir jobbigt.
 
Sv: Att betsla upp- vad hände?

Har också haft en framtung islänning. På rakt bett så blev han lång och framtung.
Side pull likadant.
På bett med stångverkan gick det (bra) ca 2-3 ggr sedan knäckte han bara av i nacken och kortade halsen. Även på hackamore knäckte han av men hade sen inga problem att galoppera hem utan att det gick att stoppa.
På honom var 3 delat bäst, på min nuvarande är 2 delat bäst.
 
Sv: Att betsla upp- vad hände?

KL

Tack så jättemkt för input! Men suck och stön samtidigt. Vi har kanske ridit en åtta ggr på det nya bettet. Jag får väl hoppas lite till att det fortsätter gå bra, annars får vi fortsätta träna på det gamla hederliga tredelade.
 
Sv: Att betsla upp- vad hände?

Jag ska börja med att säga att jag inte har ngn erfarenhet alls av andra bett än tvådelat, tredelat och bridong och stång. Inte heller av häst som varit uttalat framtung.

Men, på din beskrivning, och med tanke på att du ridit ca 8 ggr med det, så skulle jag nog använda det som om det vore ett kandar. Dvs variera mellan detta bettet och vanliga. Dra nytta av det ni uppnått nu och leta er fram till samma på vanliga. Men jag hade fortatt att använda det (men ej varje pass).

Med tanke på att du fick en helt annan upplevelse med detta, förvisso skarpa bett, så skulle jag nog även börja pröva lite olika vanliga/milda bett också för att se om du kan hitta ngt sådant som han reagerar lika bra på som detta skarpa. För det behöver ju inte vara just att det är skarpt som gör att han går bättre på det.
 
Sv: Att betsla upp- vad hände?

Jag har en kompis vars häst trivs absolut bäst på ett blankt kandar.

Man ska såklart rida på så snällt bett som möjligt, men om nu hästen klart och tydligt talar om att den trivs på ett skarpare bett- varför skulle man då INTE rida på det? Det är väl ändå hästens åsikt som betyder något i sammanhanget? :)
 
Sv: Att betsla upp- vad hände?

Jag tanker att hasten helt enkelt GILLAR bettet.
Det ligger antagligen bra i munnen och verkar pa ett satt som passar honom battre.

Havstangsbett verkar helt annorlunda mot transbett och passar vissa hastar battre. Skarpt blir det forst nar man tar hart i det!
 
Sv: Att betsla upp- vad hände?

Kan också betyda att bettet nyper hästen i munnen och ger blåmärken.
Har en kompis som upplevde exakt samma sak när hon använde ett skarpare bett. Hästen blev mjuk och fin att rida.
Inte lika kul när tandis är där och visar henne nypskadorna.
Så man vet aldrig varför hästar reagerar på ett visst sätt. flipp eller flopp.
 
Sv: Att betsla upp- vad hände?

Om det är det bettet jag tror kan det finnas med vanliga runda bettringar med, kan kanske vara ett mellanläge att prova? Det är alltså som ett vanligt tredelat men med små ringar på mittdelen.
 
Sv: Att betsla upp- vad hände?

Jag tänker att det som fungerar inte är fel. Hästen trivs,jobbar bra och du trivs. :)
 
Sv: Att betsla upp- vad hände?

Jag tanker att hasten helt enkelt GILLAR bettet.
Det ligger antagligen bra i munnen och verkar pa ett satt som passar honom battre.

Havstangsbett verkar helt annorlunda mot transbett och passar vissa hastar battre. Skarpt blir det forst nar man tar hart i det!

Instämmer till 100 procent. :)
 
Sv: Att betsla upp- vad hände?

Kan också betyda att bettet nyper hästen i munnen och ger blåmärken.
Har en kompis som upplevde exakt samma sak när hon använde ett skarpare bett. Hästen blev mjuk och fin att rida.
Inte lika kul när tandis är där och visar henne nypskadorna.
Så man vet aldrig varför hästar reagerar på ett visst sätt. flipp eller flopp.

Vad för bett var det?
 
Sv: Att betsla upp- vad hände?

Jag tanker att hasten helt enkelt GILLAR bettet.
Det ligger antagligen bra i munnen och verkar pa ett satt som passar honom bettre!

Instämmer!
Det är hästen som ska ha bettet i munnen och därför hästen som får bestämma hos mig.

Jag har tex själv fobi mot 2 delade bett och SPECIELLT i samverkan med martingal! Hatar att bettet ställer sig upp i gommen och blir som en nötknäppar effekt runt underkäken. Men min ena häst älskar det!
Han vill INTE ha något annat bett än sitt tjocka tvådelade tunga gamla bett!
Jag hade ett helsike när jag red in honom! Han gapade, kasstade med huvudet upp och ner typ a la headshaking och det var fullkomligt omöjligt att få honom att ta ett stöd på bettet 1 m!
Jag hade ett vanligt sötmalms bett 3 delat som jag brukar ha som förstabett, provade det ena efter det andra bettet men alltid mer eller mindre samm resultat.
Tills jag en dag var i väg till en tränare ( som själv är aktiv proffsryttare) som sa att så där kan han ju inte hålla på. Inte ens tränaren som red honom fick honom att gå någerlunda stabilt.
Han rekommenderade mig att ta ett tungt två delat gammalt bett och prova med.
Det blev som att vända på en hand!
Min häst vill helt enkelt ha det så!
Jag köpte nu i somras ett 3 delat anatomiskt bett till honom i tron om att nu är han ändå riden så pass länge och är stabil i munnen så jag skulle ha ett (i mitt tycke) snällare bett som jag tycker att ett 3 delat är, MEN IKKE!!
Han vill inte ha det! Punkt!

Så nu får han väl gå på sitt j*vla bett från typ andra världskriget...:cautious:
 
Sv: Att betsla upp- vad hände?

Kan också betyda att bettet nyper hästen i munnen och ger blåmärken.
Har en kompis som upplevde exakt samma sak när hon använde ett skarpare bett. Hästen blev mjuk och fin att rida.
Inte lika kul när tandis är där och visar henne nypskadorna.
Så man vet aldrig varför hästar reagerar på ett visst sätt. flipp eller flopp.

Men...visiterar hon aldrig hasten sjalv?
Hur kan man missa sadana bettskador? :crazy:
 
Sv: Att betsla upp- vad hände?

Det finns massor med folk som aldrig tittar sina hästar i munnen.
Har själv köpt hästar som gått med enkelledade alldeles för långa bett och haft svarta märken i gommen och lanerna utan att ägarna märk ett sabla dugg :mad: :cry:

Inom 6 månader har ALLA dessa hästar gått med stängd mun med antingen rakt bett eller 3delat.......

Jag har inget emot enkelledade bett.
Det jag är emot är att så många går med för LÅNGA enkelledade bett och får hemska skador pga det :mad:

Min "Poony" hade extremt svår bettfobi när jag köpte honom för 11år sedan.
Det tog mej 4 år innan jag ens kunde ha ett bett i munnen utan att ha tyglarna fästa i bettringarna.
Det tog ytterligare 2 år innan jag kunde ha tyglarna enbart i bettringarna.

Jag har genom åren kommit fram till att han får panik av tungtryck eftersom han gått med för långt enkelledat tränsbett ocv hårt nedspänd martingal och graman tidigare.

När han väl fick förtroende för HELA mej kan jag nu rida honom med med bett utan tungtryck eller med minimalt tungtryck.
Martingal fäst i tyglarna är fullständigt uteslutet, dock fungerar fast martingal då den inte berör munnen.

Alla dessa års plågor bara för att han har gått med för långtbett som nötknäpparnypt honom om lanerna och gett honom svåra skador i gomtaket, han har lågt gomtak dessutom :cry:

Som tur är så är han enkel att samla ihop för sätet så man behöver inte använda bett och tyglar så mycket.....


Så snälla ni som använder bett i era hästars munnar, kolla dom regelbundet och använd bett av rätt längd och inte minst av allt: Använd bett av rätt storlek och inte minst av allt, använd bara sådana bett som hästen gillar...... Oavsett vad det är för bett !!!
 
Sv: Att betsla upp- vad hände?

Det kan inte vara så enkelt som att detta bettet ligger stilla i munnen och blir så stabilt som hästen vill ha det? Jag har själv haft en underbar häst, numera änglahäst som avskydde alla bett som det inte var kinnkedja på oavsett om det var exakt samma mundel som på det enda bettet han gillade. Han gick ifrån att vara en ständig stjärnkikare som gick med huvudet bland molnen och bakbenen i stallet oavsett vad man gjorde och oavsett vilket bett eller bettlöst man använde och man fick rida som tusan för att få ihop honom till att lugnt sänka huvudet och glida in i en fin form bara man satt till och bad honom när han fick "sitt" bett i munnen. Det var som att byta häst. Han blev harmonisk och mjuk att rida och framför allt väldigt lätt att rida eftersom han gick i en ändamålsenlig form nästan automatiskt. Han trampade under sig så att vi var tvungna att börja rida med boots för att han annars trampade av sig skorna. Vi fick även byta sadel eftersom han snabbt musklade sig ur den gamla.
Han gick med det bettet i flera år och han hade aldrig några märken efter bettet och var alltid fin i munnen vid tandkollerna trots att vi inte kunde variera bett eftersom det var det enda bettet han accepterade.

Jag tycker att du för skojs skull kan testa att sätta in ett annat bett med samma mundel som du har på det skarpare bettet men utan kinnkedja och prova det. Kanske är det bara mundelen han gillar eller så är det att kinnkedjan gör bettet stabilt. Jag tycker ju absolut att det viktiga är att hästen trivs och bevisligen gör ju din häst det på det nya bettet och då tycker jag att du ska fortsätta rida på det.
 
Sv: Att betsla upp- vad hände?

Vissa hästar fungerar endast med lösa ringar.
Jag har testat minst 15 bett på min pålle.
Tur att man kan hyra dyra bett i butiken innan köp.
Helt oridbar på fasta ringar och kindkedjor.
Gillar absolut inte 3 delat, kan ge nypskador på tjocka tungor tydligen
Visar motvilja mot rostfria bett.
Så nu äntligen har vi en kombination som passar min pålle.
2 delat turnadobett 11,5 cm med lösa ringar i aurigan med gelbettskivor.
"Normalt" på islandsfästar är ca 10,5 cm men det blir för kort.
Sen vet jag en häst som bara rids på stång för att lägga trycket på tungan istället.
Vad hästen med nyp/ klämskador hade för bett kommer jag inte ihåg.
Kan fråga på hösttävlingen i sept.
När det gäller kolla häst i munnen så är det svårt att se alla de skador ett bett kan åstadkomma utan sedering och munstege.
 
Sv: Att betsla upp- vad hände?

Men...visiterar hon aldrig hasten sjalv?
Hur kan man missa sadana bettskador? :crazy:
Jag fick hem en häst som var gombitare, så fort hon skulle tugga nåt...eller när folk drog åt nosgrimman gick två av underkäkens tänder rakt upp i gommen. Hon ansågs oridbar sedan många år och visst, hon var ett kapitel för sig men det är ju inte konstigt. Med lite forskning visade det sig att hon skadat sig i munnen drygt 5 år tidigare. Efter korrigering så lugnade hon sig och kunde äta vettigt...och enligt ägaren var hästen kontrollerad i munnen varje år ???

TS: Jag är nog inne på att hästen kan ha trivts bättre på stångbettet. Det viktiga nu är att du inte tappar själva ridningen utan är ännu mer noga med att rida fram hästen och aktivera den bakifrån och fram. Variera gärna bett men titta hur stångbettets mundel ser ut och ta ett bett som liknar det....är mitt råd.
 
Sv: Att betsla upp- vad hände?

Om hästen gillar det - kör vetja!

Samma grej hände mig med min travare. Hade tillsynes snälla bett på honom men när jag bytte till stång blev han en helt annan häst vid ridning. Han tyckte nog att stången var snällare än de andra betten jag haft på honom innan :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 324
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 278
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 374
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 271
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp