Att blanda melass i dricksvattnet till hästen

M

Marlenè

Vad anser ni om detta?
Är det ett bra alternativ om man har problem med att hästen dricker för lite vatten nu på vintern?

Hur mkt melass ska man blanda i och hur ofta kan man ge melass i vattnet?

Eller finns det något bättre tips för att få hästen att dricka mer vatten :confused:
är rädd att han ska få kolik av att han dricker för lite dvs. :(
 
Du kan ju testa att hälla i lite koncentrerad äppeljuice, eller blanda i lite betfor, då räcker det ju med ganska lite betfor, eftersom det sväller ganska mycket och eftersom det sjunker till botten kan ju inte hästen äta upp det innan det har svällt.
 
Tack för tipset om äppeljuice eller betfor i vattnet. :)

Men är det verkligen ingen som har erfarenhet av att blanda i melass i vattnet,jag trodde att det var ganska vanligt förekommande :confused:
 
Varför dricker hästen för lite??

Kan det vara så att det är något fel på vattnet?
Hästar är mycket känsliga för dålig vattenkvalité och även för lukt o smakvariationer.
Börja med att kolla upp vattenkvaliteten.

Melass kan du väl blanda i ständigt. Melass funkar ju som Betfor så stora mängder är inte bra.
Men jag skulle tro att 2 dl Melass utan vidare smaksätter 50-100 l vatten
 
Vi har gjort en kontroll på vattnet och det är inget fel på det snarare tvärtom vi har mkt bra vatten.

Varför han dricker lite tror jag beror på att när han går i hagen så passar han på att gå och äta i sig gräs med frost/snö på, även fast jag fodrar med bra hö så gör han detta.

Men är det verkligen ingen som har samma problem med sin häst som mig :crazy:

Likaså måste det väll finnas någon mer som har erfarenhet av att blanda i melass i vattnet eller?

Det vore verkligen bra om någon med erfarenhet kan svara mig om ni tycker det kan vara lämpligt att blanda i melass i vattnet och hur mkt? :bump:
 
Hur mkt dricker han då? Det är ju inte säkert att det är så lite?
Skulle hellre blanda sockerfri juice i vattnet, melass är jättesött!
 
Prova att ge ljummet vatten i stället. Hästar gilla inte att dricka för kallt vatten. För kallt vatten kan dessutom ge kolik.

Att blanda melass i vattnet sänker vattnet fryspunkt så att hästen kan råka dricka minusgradit vatten. Det kan ge hästen köldskador och ökar risken för kolik.
 
Prova att blanda i äppelcidervinäger, men börja med en liten skvätt först så h*n för vänja sig vid smaken
 
De gamla hästarna i mitt förr stall vattnade vi med ljummet melassvatten i hagen för att de skulle dricka ordentligt då de var dåliga på det under vintern. Då drack de på en gång så något kallt vatten behövde vi inte oroa oss för. Fick rådet av veterinär då en av de gamla ofta fick kolik på vintern. Med melassvatten, mindre täcken på i hagen ( så de var tvugna att röra sig för att inte frysa) samt linfröslem så slapp de kolik den vintern. :D
 
Många intressanta svar....
Men det verkar som att det är lite delade meningar om det är bra eller dåligt att ha melass i vattnet :confused:

Sedan bara måste jag fråga varför skulle melass sänka vattnets fryspunkt det förstår inte jag ,snälla förklara :o

Jag brukar alltid ge ljummet vatten men han vill inte ändå inte dricka speciellt mycket . :(

Sedan var det någon som undrade om jag var säker på att han dricker lite för lite och det anser jag absolut att han gör.
Han väger ca 600kg och ska dricka ca 10liter/100kg häst
(så brukar man väll beräkna),så dricker han endast ca 20-30liter/dag vissa dagar dricker han knappt ngt alls :crazy:

Jag vet ju inte hur mkt frosten och snön han mumsar på dagarna ger i vatten mängd men det kan väll inte bli så många liter eller?

För övrigt är han pigg och kry :bump:
 
Sedan bara måste jag fråga varför skulle melass sänka vattnets fryspunkt det förstår inte jag ,snälla förklara
Sockerlösningar fryser vid lägre temperatur än rent vatten. Glykol är en sockerart (obs giftig) som man använder för att kunna köra bilar i minusgrader. Det är så kylarvatten fungerar.

Men om du inte låter vattnet bli kallt, så kan du väl prova att blanda i melass i vattnet.

Har han saltsten? Du kan ju också blanda salt i maten.
 
Sedan var det någon som undrade om jag var säker på att han dricker lite för lite och det anser jag absolut att han gör.
Han väger ca 600kg och ska dricka ca 10liter/100kg häst
(så brukar man väll beräkna),så dricker han endast ca 20-30liter/dag vissa dagar dricker han knappt ngt alls

3-3,5 liter vatten per kilo ts foder är normalt.
Enligt
»HÄSTEN - näringsbehov och fodermedel«
så är vatten behovet per dag o 100 kg kroppsvikt följande:
Underhåll 5 (30 l)
Lätt - medelhårt arbete 7 (42 l)
Hårt arbete 10-15 (60-90 l)
Digivande ston 8-10 (48-60 l)

OBS!
Stora inviduella skillnader i hästarnas vattentag kan uppmätas, både vad gäller dagsmängder och dricktillfällen. Hästar med fri tillgång till vatten reglerar sitt vattenintag efter behovet.


De blåa siffrorna är beräknade för 600 kg häst

Så om din häst dricker 20-30 l per dygn är det inte väldigt lite, äter han dessutom silage så är det en ganska rimlig mängd.
 
Det är väldigt individuellt hur mycket de dricker. Vi har en tunna på 80lite i lösdrift på 3 vuxna hästar. De äter hö 4 ggr/dag och dricker i regel bara när de ätit. Det går i regel inte mer än en tunna/dygn "blöta" dagar och kanske två när det blåser och är torrt ute.

Att hälla något gott i är ett alternativ men om du inte märker att han far illa så är det nog inte någon fara. Jag brukar bara göra ljummen vatten/sirap blandning när någon häst har feber och bör dricka lite mer än vanligt.

Vad äter han för grovfoder? Hö innebär ju mer dricka än ensilage.
 
Mina hästar brukar också kunna bli lite kinkiga med vattnet när det börjar att bli lite kallare. Jag värmer därför mitt med en doppvärmare så att det ska få en bra temperatur.
Jag har aldrig provat melass i vattnet, däremot vetekli som fungerar enormt bra på mina hästar... :) :) :)
 
Jag har samma problem. Jag tycker att min häst emellanåt dricker alldeles för lite. Jag ger alltid betfor till eftermiddag, den brukar jag alltid blöta överdrivet mkt för att han på det sättet får i sig mer vätska. Sedan brukar jag också göra lite melassvatten som jag häller i foderkrubban under nätterna de dagar han jobbat hårt eller när jag tycker det behövs. Då och då brukar jag också blanda melass i vattnet men jag tycker det är bättre att ge det vid sidan om så han får välja.
Sedan tror jag iförsig att om hästen ser ut att må bra och har tillgång till vatten så får den i sig tillräckligt mycket. Men har man fått för sig något så har man! Jag kan bara inte låta bli att oroa mig... :D
 
Min häst fick för sig att han inte skulle dricka vatten för några år sen. Han hade vattenkopp då så vi märkte inget förrän det hade gått väldigt långt tyvärr.
För att få honom att dricka igen, fick vi ge ljummet melassvatten. Det funkade bra så vi gav honom det hela vintern.
Året därpå kom symptomen på honom vid samma tid - i början på december. Men denna gång var vi uppmärksamma och började med ljummet melassvatten direkt innan han slutade dricka helt. Det funkade bra även denna vinter.
Förra året lade jag av med melassen och gav honom bara ljummet vatten och det gick också bra, så jag kommer göra likadant i år.

Att min slutar dricka beror helt enkelt på att han tycker vattnet är för kallt.

Mvh
Tillis
 
Hästarna kanske tycker att ljummet vatten är för varmt? Jag har hört att +12 grader är optimal temperatur på hästarnas dricksvatten. jag vet inte om det är en korrekt uppgift men tex deLaval har sin termostat inställd på just +12 C i sina uppvärmda vattenkoppar.

Mina eluppvärmda vattenkoppar blir för varma anser jag och det kan ju ocks vara ett problem.
 
Åhå, det förklarar ju varför mina hästar dricker så bra när jag just har fyllt på i karen. Vattnet i dunkarna som jag fyller ifrån är c:a +15 grader.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
652
Senast: lillan222
·
Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
976
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp