Att bli egenföretagare

Kanske. Kanske vore det också en ide att först söka om godkänd bisyssla, för att se om de godkänner en nivå du känner dig bekväm med. Att kvalificera sig för ny a-kassa tar lite tid, så inte läge att förhastat dra sig ur. Men om den underliggande planen är att vid arbetslöshet satsa mer på egna företaget, så är det helt bortkastat att vara med i a-kassan för då får man ingenting därifrån.

Kan man söka om godkänd bisyssla medan man har ett jobb? För att förbereda vid eventuell arbetslöshet?

Förlåt för frågor som kanske är dumma, men jag har aldrig varit arbetslös så jag har ingen aning om hur det fungerar.
Jag skulle säga att det beror på var i livet jag är då, men absolut vore det en väg att gå vid ev arbetslöshet.
 
Kan man söka om godkänd bisyssla medan man har ett jobb? För att förbereda vid eventuell arbetslöshet?

Förlåt för frågor som kanske är dumma, men jag har aldrig varit arbetslös så jag har ingen aning om hur det fungerar.
Jag skulle säga att det beror på var i livet jag är då, men absolut vore det en väg att gå vid ev arbetslöshet.
Mycket oklart. Först förstod jag det så, men nu när jag kollade mer noga så blev det bara oklart. Så nu ställde jag frågan till min a-kassa.

Edit: Det verkar som att man ska söka om godkänd bisyssla först den dagen man söker om ersättning, och sedan får man inte öka arbetstid från det man angett i den ansökan efter godkännande. Om det bedöms som företagande och inte bissysla så har man ingen rätt till ersättning, så det är ändå lite kasst att man inte kan få veta på förhand om de inbetalda pengarna är värda något eller inte i försäkringen. Får se vad de svarar.
 
Mycket oklart. Först förstod jag det så, men nu när jag kollade mer noga så blev det bara oklart. Så nu ställde jag frågan till min a-kassa.

Edit: Det verkar som att man ska söka om godkänd bisyssla först den dagen man söker om ersättning, och sedan får man inte öka arbetstid från det man angett i den ansökan efter godkännande. Om det bedöms som företagande och inte bissysla så har man ingen rätt till ersättning, så det är ändå lite kasst att man inte kan få veta på förhand om de inbetalda pengarna är värda något eller inte i försäkringen. Får se vad de svarar.

Tack för att du kollar :)
 
Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör företaget på sin fritid?

Inget av de alternativen kommer ju funka för mig. Så hur gör man?

För hur jag än gör så kommer jag ändå bara vara aktiv med företagande på hobbynivå. Och någon större inkomst lär det inte bli. Men jag behöver något som kompenserar att jag inte orkar med en anställning på 100%.

Men sen är det ju det där med att man som egen företagare får jobba röven av sig för nästan inga pengar. Och det klarar jag inte heller.

Äh, jag vet inte vad jag vill med tråden. Bara att det känns så jävla hopplöst ekonomiskt när jag aldrig kommer jobba heltid. Tror liksom inte att jag kommer att få sjukersättning alls.
För det första, har du en affärsplan?
Alltså vet du vilken sorts tjänst/produkt du ska sälja etc?

Vet inte varför du inte orkar med anställning 100%, om det beror på någon sjukdom eller så?
Eller kanske beror det på jobbet?
Då kanske ett byte av jobb skulle lösa problemen?
Eller plugga den kompetens som behövs för att jobb du tror skulle funka?
Lättare sagt än gjort jag vet men ville iaf säga det.

Som egenföretagare så beror ju hur mycket tid du behöver lägga ner på vad exakt ditt företag sysslar med eller vilken kompetens/tjänst du tänkt sälja.

Är du konståkningsproffs och ska ha en lektion i veckan som du fakturerar 15.000:- för så är du all set.
Men glöm inte att pension och sånt måste du själv avsätta pengar för, och det kan vara mycket pappersarbete med ekonomin, bokföring etc. ifall du ska göra allt själv.

Är absolut ingen expert på företagande men i de flesta fall så får man nog jobba väldigt mycket innan det rullar på, men motivationen att göra det för sig själv kanske väger upp det.

Har man någon spetskompetens o expertis inom något som inte många har ja då är det ju inte mycket att snacka om.
Bara hyra ut sin kunskap till högstbjudande som konsult.
 
För det första, har du en affärsplan?
Alltså vet du vilken sorts tjänst/produkt du ska sälja etc?

Vet inte varför du inte orkar med anställning 100%, om det beror på någon sjukdom eller så?
Eller kanske beror det på jobbet?
Då kanske ett byte av jobb skulle lösa problemen?
Eller plugga den kompetens som behövs för att jobb du tror skulle funka?
Lättare sagt än gjort jag vet men ville iaf säga det.

Som egenföretagare så beror ju hur mycket tid du behöver lägga ner på vad exakt ditt företag sysslar med eller vilken kompetens/tjänst du tänkt sälja.

Är du konståkningsproffs och ska ha en lektion i veckan som du fakturerar 15.000:- för så är du all set.
Men glöm inte att pension och sånt måste du själv avsätta pengar för, och det kan vara mycket pappersarbete med ekonomin, bokföring etc. ifall du ska göra allt själv.

Är absolut ingen expert på företagande men i de flesta fall så får man nog jobba väldigt mycket innan det rullar på, men motivationen att göra det för sig själv kanske väger upp det.

Har man någon spetskompetens o expertis inom något som inte många har ja då är det ju inte mycket att snacka om.
Bara hyra ut sin kunskap till högstbjudande som konsult.
Nej, jag har ingen affärsplan. Bara en massa olika ideer på saker jag kan tjäna pengar på. Uthyrning via airbnb, sälja honung, dra upp växter och sälja (nischade växter) och hemsida som drar in annonsintäkter och affiliateintäkter. Bara för att täcka upp inkomstförlust för att jag inte orkar en anställning på heltid.

Jag orkar inte jobba som anställd 100% p.g.a. trött. Har en depression och autism. Jag ska snart genomgå en arbetsförmågeutredning.

I dagsläget är jag arbetslös. Jag har erfarenhet både inom administration och parkskötsel. Det är svårt att hitta jobb inom administration och det är också svårt att hitta året-runt-jobb inom park.

Jag har funderat mycket på utbildning, men det finns inget som intresserar mig, förutom permakultur, skogsträdgård och typ landskapsarkitekt. Samtliga utbildningar finns i Skåne och dit kan jag inte ta mig p.g.a. panikångest. De två första utbildningarna leder heller inte till jobb. I min trakt finns inga intressanta utbildningar. Jag hittar inget intressant på distans heller.

Vad gäller jobb får jag liksom bara ta vad jag råkar hitta. Kan inte välja. Men jag pallar inte att jobba heltid ändå. Måste ha ork att göra något roligt också så jag orkar leva.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 064
Senast: soom
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 719
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 763
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp