Att bli egenföretagare

Ett tillägg om du ska sälja livsmedel är att du bör kolla upp vilka extra avgifter det blir för registreringar, kontroller osv. Det är snåriga regelverk som man förväntas ha koll på och kan tyvärr bli helt orimliga kostnader för små producenter, särskilt om det upptäcks att man missat nåt.

Här är det faktiskt enklare att sälja t ex vaktelägg. Till skillnad från hönsägg kan man sälja små mängder av sådana inte bara direkt till konsument utan även till t ex restauranger och butiker.
 
Kommer det att vara din huvudinkomst? Om inte, så är det hobbyverksamhet.

Du ser ju -längre fram i tiden- i räkenskaperna långt innan året är slut om du kommer hamna över/under gränsen för hobbyverksamhet.
Nej, det kommer inte vara min huvudinkomst.

Det finns ingen beloppsgräns för när en verksamhet är en näringsverksamhet eller hobby.
 
Det är möjligt men ni vet ju ändå inte hur skatteverket kommer att bedöma i det här fallet. Om ni nu inte är jurister på skatteverket.
Om man är noga att spara alla fakturor och kvitton för intäkter och utgifter så är det inget problem även om skatteverket bedömer att det är en näringsverksamhet. Då gör man bara en komplett bokföring av det man har.
Men, som sagt, Wille ska inte ha detta som huvudsaklig inkomst.

Skärmdump från https://www.verksamt.se/fundera/hobby-eller-foretag- där jag markerat en mening, där det framgår att man får tjäna pengar på en hobbyverksamhet utan att det automatiskt blir näringsverksamhet för att man går med vinst.
1702403072499.png

Bygger jag en hemsida och börjar casha in på den så har ju hemsidan ett vinstsyfte.
Du räknar inte med att tjäna hundratusentals kronor på den, antar jag?
Se bilden ovan, du FÅR tjäna pengar utan att det blir näringsverksamhet.
Jag kan tycka att ordet "vinstsyfte" krånglar till det litegrann, för det antyder ju att man inte får tjäna pengar på sin hobby, men det får man alltså göra. På skatteverkets sida, som jag länkade till tidigare, uppfattade jag det som att inkomster från annonser på hemsidor absolut kan vara hobbyverksamhet.

Skatteverket har inte som mål att allt ska räknas som näringsverksamhet, utan det finns ju en avgränsning mellan hobbyverksamhet och näringsverksamhet för att man ska kunna ha lite extrainkomster från sin hobby på ett förenklat sätt.
 
Om man är noga att spara alla fakturor och kvitton för intäkter och utgifter så är det inget problem även om skatteverket bedömer att det är en näringsverksamhet. Då gör man bara en komplett bokföring av det man har.
Men, som sagt, Wille ska inte ha detta som huvudsaklig inkomst.

Skärmdump från https://www.verksamt.se/fundera/hobby-eller-foretag- där jag markerat en mening, där det framgår att man får tjäna pengar på en hobbyverksamhet utan att det automatiskt blir näringsverksamhet för att man går med vinst.
Visa bifogad fil 134161

Du räknar inte med att tjäna hundratusentals kronor på den, antar jag?
Se bilden ovan, du FÅR tjäna pengar utan att det blir näringsverksamhet.
Jag kan tycka att ordet "vinstsyfte" krånglar till det litegrann, för det antyder ju att man inte får tjäna pengar på sin hobby, men det får man alltså göra. På skatteverkets sida, som jag länkade till tidigare, uppfattade jag det som att inkomster från annonser på hemsidor absolut kan vara hobbyverksamhet.

Skatteverket har inte som mål att allt ska räknas som näringsverksamhet, utan det finns ju en avgränsning mellan hobbyverksamhet och näringsverksamhet för att man ska kunna ha lite extrainkomster från sin hobby på ett förenklat sätt.
Jag läser det snarare som huruvida något är ett företag är just om man "råkar" tjäna pengar på något man gör ändå eller om det huvudsakliga syftet är att tjäna pengar dvs göra vinst.
 
Det finns ingen beloppsgräns för när en verksamhet är en näringsverksamhet eller hobby.
Varför gör du en så stor grej av detta innan du ens har en inkomst på sakerna du vill göra? Skaffa dig en inkomst och när det är dags att bokföra någonting så tar du det då. Jag är tämligen säker på att du första åren inte kommer att ha någon större vinst, eftersom du ju också kommer att ha start-upp kostnader som plockar bort eventuell vinst. Detta är en framtidsfråga och ingenting du behöver oroa dig för på 1-2 år.
 
Varför gör du en så stor grej av detta innan du ens har en inkomst på sakerna du vill göra? Skaffa dig en inkomst och när det är dags att bokföra någonting så tar du det då. Jag är tämligen säker på att du första åren inte kommer att ha någon större vinst, eftersom du ju också kommer att ha start-upp kostnader som plockar bort eventuell vinst. Detta är en framtidsfråga och ingenting du behöver oroa dig för på 1-2 år.
För att det är avgörande för om jag ska köra igång eller inte. Vill ju inte stå där och lägga ner sen efter allt arbete.
 
Jag jobbar i princip heltid som anställd (95%) och driver mitt bolag vid sidan om. Det blir en hel del timmar så klart, men det är väldigt kul.
Omsätter ca 350k/år, men jag plockar inte ut någon lön som det ser ut nu. Däremot plockar jag ut lite utdelning då och då och har en del andra förmåner via bolaget. Hade jag velat hade jag nog kunnat skala upp och leva på det, men som det är nu trivs jag bra med att ha det som en verksamhet vid sidan om.
Jag tjänar bra på min fasta tjänst, och jag hade inte kunnat plocka ut motsvarande lön i mitt bolag även om jag hade skalat upp rejält.
 
Jag jobbar i princip heltid som anställd (95%) och driver mitt bolag vid sidan om. Det blir en hel del timmar så klart, men det är väldigt kul.
Omsätter ca 350k/år, men jag plockar inte ut någon lön som det ser ut nu. Däremot plockar jag ut lite utdelning då och då och har en del andra förmåner via bolaget. Hade jag velat hade jag nog kunnat skala upp och leva på det, men som det är nu trivs jag bra med att ha det som en verksamhet vid sidan om.
Jag tjänar bra på min fasta tjänst, och jag hade inte kunnat plocka ut motsvarande lön i mitt bolag även om jag hade skalat upp rejält.
Vad gör du med ditt företag om du blir arbetslös från din fasta tjänst?
 
Vad gör du med ditt företag om du blir arbetslös från din fasta tjänst?

Det har jag faktiskt inte funderat på :p Jag driver det som ett AB och tar ju inte ut någon lön, så jag antar att det inte skulle påverka ev A-kassa?

Men den spontana känslan är att jag skulle lägga mer tid på företaget för att kunna skala upp och leva på det, om jag skulle bli arbetslös.
 
Det har jag faktiskt inte funderat på :p Jag driver det som ett AB och tar ju inte ut någon lön, så jag antar att det inte skulle påverka ev A-kassa?

Jo, det påverkar definitivt, men innebär inte att det är omöjligt. Det beror lite på situationen. Det viktiga är att det kan påvisas att företagandet inte negativt påverkar möjligheten att ta ett jobb. Och då finns lite tumregler om hur man kan påvisa det.

https://www.akademikernasakassa.se/sok-ersattning/regler-villkor/foretag-bisyssla/
 
Alltså jag startade ju bisyssla för att kunna ta ett konsultjobb utanför min anställning. Jag har aldrig funderat på om jag blir arbetslös, nu jobbar jag i en bransch som skriker efter folk med erfarenhet och gör jag inte bort mig helt blir jag inte arbetslös. Men tanken slig mig aldrig att bli arbetslös.
Nu har ju Skatteverket ”lagt ner” mitt företag (fick brev om det) pga jag har 0 at flera år i rad, för jag tar inga konsultjobb, jag hinner inte och dessutom fick jag timanställning på konsultföretag som extrajobb.
Det tråkiga med det är att jag inte heller kan erbjuda stalltjänster då.
 
Jo, det påverkar definitivt, men innebär inte att det är omöjligt. Det beror lite på situationen. Det viktiga är att det kan påvisas att företagandet inte negativt påverkar möjligheten att ta ett jobb. Och då finns lite tumregler om hur man kan påvisa det.

https://www.akademikernasakassa.se/sok-ersattning/regler-villkor/foretag-bisyssla/

Men om jag inte tar någon utdelning, har jag ingen inkomst från mitt företag. Det verkar vara en grundförutsättning, att man får ut pengar från sitt bolag?

Jag jobbar definitivt mer än 10h/vecka, men jag har gjort det i mer än 6 år nu utan att det påverkat någon av de fasta tjänsterna jag har haft under tiden. Mina utdelningar har aldrig motsvarat mer än 3600kr/vecka, speciellt inte utslaget på hela perioden, så det borde inte vara något problem. Utifrån kriterierna på deras sida.
 
Men om jag inte tar någon utdelning, har jag ingen inkomst från mitt företag. Det verkar vara en grundförutsättning, att man får in pengar från sitt bolag.

Jag jobbar definitivt mer än 10h/vecka, men jag har gjort det i mer än 6 år nu utan att det påverkat någon av de fasta tjänsterna jag har haft under tiden. Mina utdelningar har aldrig motsvarat mer än 3600kr/vecka, speciellt inte utslaget på hela perioden, så det borde inte vara något problem. Utifrån kriterierna på deras sida.

Nej, det som spelar mest roll är hur det påverkar möjligheten att ta ett jobb. Du måste få företaget godkänt som bisyssla av a-kassan - annars blir det ingen ersättning alls. I det beslutet kommer stå hur många timmar du får arbeta med bi-sysslan under tid när du samtidigt begär a-kassa. Ett big no-no för att kunna få a-kassa är att utöka tiden som jobbas med företaget vid arbetslöshet, det är därför ett krav är att bi-sysslan redan funnits på samma nivå 12 månader (eller 6 månader) före arbetslösheten inträffar. Vilket är ganska vanligt att man vill göra vid arbetslöshet för att få upp inkomsten och se om företaget kan bära sig som inkomst, men då får man samtidigt avsäga sig a-kasse-ersättningen.

Det kan vara en god ide att ansöka om godkänd bisyssla långt i förväg hos sin a-kassa (dvs så fort som möjligt) för att slippa reda ut det när man behöver a-kasse-ersättningen - det kan fördröja första utbetalningen rejält.
 
Nej, det som spelar mest roll är hur det påverkar möjligheten att ta ett jobb. Du måste få företaget godkänt som bisyssla av a-kassan - annars blir det ingen ersättning alls. I det beslutet kommer stå hur många timmar du får arbeta med bi-sysslan under tid när du samtidigt begär a-kassa. Ett big no-no för att kunna få a-kassa är att utöka tiden som jobbas med företaget vid arbetslöshet, det är därför ett krav är att bi-sysslan redan funnits på samma nivå 12 månader (eller 6 månader) före arbetslösheten inträffar. Vilket är ganska vanligt att man vill göra vid arbetslöshet för att få upp inkomsten och se om företaget kan bära sig som inkomst, men då får man samtidigt avsäga sig a-kasse-ersättningen

Som sagt har jag drivit mitt bolag vid sidan om i drygt 6 år, och tidigare har jag jobbat 100% på min fasta tjänst, det senaste året 95% :)

Men då borde jag ju rent krasst gå ur A-kasssn? Det finns ju ingen mening för mig att betala dit, om det enbart kommer begränsa mina möjligheter att utveckla mitt företag vid ev arbetslöshet?

Jag är inte orolig för att jag inte skulle kunna öka inkomsten i bolaget, det är helt beroende av hur mycket tid jag har möjlighet att lägga. Just nu är det begränsat, eftersom jag har insett att 10-25h/vecka är ungefär vad jag orkar med samtidigt som jag roddar mitt vanliga jobb, hundar, hus med trädgård och övriga engagemang i livet.
 
Som sagt har jag drivit mitt bolag vid sidan om i drygt 6 år, och tidigare har jag jobbat 100% på min fasta tjänst, det senaste året 95% :)

Men då borde jag ju rent krasst gå ur A-kasssn? Det finns ju ingen mening för mig att betala dit, om det enbart kommer begränsa mina möjligheter att utveckla mitt företag vid ev arbetslöshet?

Jag är inte orolig för att jag inte skulle kunna öka inkomsten i bolaget, det är helt beroende av hur mycket tid jag har möjlighet att lägga. Just nu är det begränsat, eftersom jag har insett att 10-25h/vecka är ungefär vad jag orkar med samtidigt som jag roddar mitt vanliga jobb, hundar, hus med trädgård och övriga engagemang i livet.

Kanske. Kanske vore det också en ide att först söka om godkänd bisyssla, för att se om de godkänner en nivå du känner dig bekväm med. Att kvalificera sig för ny a-kassa tar lite tid, så inte läge att förhastat dra sig ur. Men om den underliggande planen är att vid arbetslöshet satsa mer på egna företaget, så är det helt bortkastat att vara med i a-kassan för då får man ingenting därifrån.
 
Nej, det som spelar mest roll är hur det påverkar möjligheten att ta ett jobb. Du måste få företaget godkänt som bisyssla av a-kassan - annars blir det ingen ersättning alls. I det beslutet kommer stå hur många timmar du får arbeta med bi-sysslan under tid när du samtidigt begär a-kassa. Ett big no-no för att kunna få a-kassa är att utöka tiden som jobbas med företaget vid arbetslöshet, det är därför ett krav är att bi-sysslan redan funnits på samma nivå 12 månader (eller 6 månader) före arbetslösheten inträffar. Vilket är ganska vanligt att man vill göra vid arbetslöshet för att få upp inkomsten och se om företaget kan bära sig som inkomst, men då får man samtidigt avsäga sig a-kasse-ersättningen.

Det kan vara en god ide att ansöka om godkänd bisyssla långt i förväg hos sin a-kassa (dvs så fort som möjligt) för att slippa reda ut det när man behöver a-kasse-ersättningen - det kan fördröja första utbetalningen rejält.
Jag har några bisysslor, inte i form av eget företag utan extrajobb, men tjänat stadigt runt 50k per år. A-kassan har aldrig haft en åsikt om dessa. 😊
 
Jag har några bisysslor, inte i form av eget företag utan extrajobb, men tjänat stadigt runt 50k per år. A-kassan har aldrig haft en åsikt om dessa. 😊
Åsikterna kommer nog först vid ansökan om ersättning. Men så länge man inte söker om ersättning så att extrajobb + a-kassa täcker mer än 100% arbetstid borde det ju inte vara något problem, men är inte insatt tillräckligt...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 068
Senast: soom
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 500
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 764
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp