Adoptera en senior till ett aktivt liv?

Jag tror det finns ett undantag, om människors/djurs hälsa (?) allvarligt riskeras. Men är inte säker, minns bara svagt att jag läst om nåt sånt.
Osäkert, då EU:s främsta mål är fri rörlighet mellan länderna. Inget medlemsland får särbehandlas, vilket är anledningen till att införselreglerna ändrades i slutet av 2014. Innan dess så kunde vi importera ovaccinerade valpar under 3 månader till Sverige från länder där man hade rabies under kontroll, men vi krävde rabiesvaccination från länder där rabies inte var under kontroll. EU ansåg detta vara diskriminerande och lät sina medlemsländer välja ett av två alternativ, där man antingen tillät import av ovaccinerade valpar under 3 månader från ALLA medlemsländer eller att man skulle kräva vaccination från ALLA medlemsländer. I Sverige valde vi alternativ 2, medan t ex Finland och Danmark valde alternativ 1.
EU skiter i om sjukdomar sprids, för dessa sjukdomar finns ju redan inom unionen.
 
Osäkert, då EU:s främsta mål är fri rörlighet mellan länderna. Inget medlemsland får särbehandlas, vilket är anledningen till att införselreglerna ändrades i slutet av 2014. Innan dess så kunde vi importera ovaccinerade valpar under 3 månader till Sverige från länder där man hade rabies under kontroll, men vi krävde rabiesvaccination från länder där rabies inte var under kontroll. EU ansåg detta vara diskriminerande och lät sina medlemsländer välja ett av två alternativ, där man antingen tillät import av ovaccinerade valpar under 3 månader från ALLA medlemsländer eller att man skulle kräva vaccination från ALLA medlemsländer. I Sverige valde vi alternativ 2, medan t ex Finland och Danmark valde alternativ 1.
EU skiter i om sjukdomar sprids, för dessa sjukdomar finns ju redan inom unionen.


EU skiter inte i om sjukdomar hos djur sprids, men man bryr sig främst om sjukdomar som riskerar utgöra ett allvarligt hot mot människors hälsa, få stor spridning eller ekonomisk betydelse. Det står direkt uttalat i EU:s Djurhälsoförordning att hållande och icke-kommersiellt förflyttande anses medföra låg risk för smittspridning och därför bör ha andra regler…

(Det är dock till stor del tack vare ett projekt finansierat av EU som förekomsten av rabies minskat markant i Rumänien.)
 
Jag har en äldre hund från Rumänien som hänger med på det mesta.

Om man kan tänka sig ta emot en omplacering/gatuhund från utlandet är mitt bästa tips att kolla upp de som står bakom, det finns seriösa organisationer och säkert ännu fler mindre seriösa.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 517
Senast: Caoimhe
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 470
Senast: Sesca
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 856
Senast: Halona
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 575
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp