Att bli egenföretagare

I vilket scenario då, på den nivå din planerade verksamhet vetrar ska ligga?

Om du ändå inte räknar med att sälja honung/växter etc för mer än 80 000, vad är problemet med att ha det som hobbyverksamhet?
Det fattar inte jag heller, vad är det för scenario där försäljningen galopperar iväg och man inte kan göra något annat än att hjälplöst se på? 80 000 är ju rätt mycket om man säljer honung och växter på hobbybasis. Producera inte mer än att försäljningen hamnar under gränsen?
 
Jag tänker såhär. Börja med hobbyverksamhet och gör det du vill. När/Om du kommer till mer än hobby får du ta beslut om företag då eller ej.
Att starta företag är lätt, jag gjorde det via en sida. Det svåra var att övertala skatteverket att jag skulle ha 0 i preliminärskatt. Men det löste sig.
Trassla inte in dig i några tankemönster utan börja bara med det du vill.
 
Som jag sagt förut så är det inte bara att lägga ner en hemsida eller avsluta all verksamhet. Man kan ju ha plantor att ta hand om.

För lägger man av så måste man börja från noll sen.
Du behöver vare sig kasta plantor eller lägga ner en hemsida.

Men visst kommer det att krävas beslut hur man vill göra om behovet av a-kassa skulle uppstå och reglerna säger att man inte får driva företag aktivt samtidigt, om det visat sig att det blivit mer än hobby.

Kontrollen över hur stora intäkterna blir har du själv till nästan 100 procent så om du vill hålla det på hobbynivå så gör det. Visar det sig fungera väl och kräva firma, så satsa på det om du vill.

Poängen jag har är att det inte finns något som hindrar att testa det på hobbynivå och låta resultatet ingå i besluten för framtiden. Det är få förunnat att få 80.000 i rull i omsättning på 25% insats på enmansförsäljning. Och då är det ju något bra på gång!

Egenföretagande handlar till viss del om betydligt mer risktagande än att vara anställd. Det ska man helst se tjusningen med och kunna hantera. Men så länge det är ren hobby är det bara att prova.
 
Senast ändrad:
Jag är ju på sätt och vis "egenföretagare" även om det fungerar lite annorlunda här. Jag har ett vanligt jobb som anställd på ca75% av en heltid och är sedan egenanställd utan att starta egen firma. Har flera gånger funderat på att ta klivet och bli 100% egenanställd men jag tror inte att jag skulle våga trots att pengarna är mycket bättre och jag vid det här laget har en stadig kundbas.
Det känns tryggt att ha en arbetsgivare som tar hand om det stora ifall jag skulle bli sjuk etc etc.
Jag hade aldrig kunnat starta upp min sidosysselsättning utan att först ha anställning som basinkomst.
 
Många här blandar ihop att behöva registrera sig för moms och att registrera en EF.

Wille är ju den enda som har koll ! (Nästan)
Man kan läsa lite på verksamt.se

Tycker den sidan är ganska bra, förklarar på ett enkelt sätt.
Bl a står detta :

"Bedömning​

Man kan inte själv välja att klassa sin verksamhet som hobby eller näringsverksamhet. Bland kriterierna för näringsverksamhet – varaktighet, självständighet och vinstsyfte – uppfyller en hobbyverksamhet i regel bara kraven på varaktighet och självständighet. Själva arbetsinsatsen är inte avgörande. En hobbyverksamhet kan ge ett överskott, men ändå sakna vinstsyfte.

Gränsen mellan hobby och näringsverksamhet är ibland svår att dra. I många fall måste man därför göra en helhetsbedömning där man tar hänsyn till alla förutsättningar i verksamheten.

Några faktorer som tyder på att det handlar om näringsverksamhet:

  • Det finns en avsikt att bedriva verksamheten varaktigt.
  • Det finns en affärsplan, ekonomiska kalkyler eller liknande.
  • Marknadsföring sker för att nå kunder eller en kundkrets.
  • Särskilda tillstånd finns (om sådana behövs).
  • En särskild lokal finns för verksamheten.
  • Olika inköp/investeringar har gjorts som är typiska för näringsverksamhet.
Det är du som bedriver verksamheten som ska kunna visa att det finns ett vinstsyfte och att det handlar om näringsverksamhet. Gränsdragningen mellan hobby och näringsverksamhet är alltid en bevis- och bedömningsfråga.

Skatteverket avgör om ditt överskott ska beskattas som hobbyverksamhet i inkomstslaget tjänst eller som näringsverksamhet."



Om man har ett vinstsyfte så spelar det ingen roll om du så går med minus - du har då en näringsverksamhet och ska ha enskild firma. Om de andra kraven på varaktighet och självständighet är uppfyllda.
Omsättning på 80 000 betyder inte att vinsten behöver vara 80 000 heller. Det är också en stor skillnad mellan omsättning och vinst. Man kan ju ha en omsättning på 100 000 men en vinst på 10 000.

Det finns ingen ! gräns på vad man kan tjäna i sin hobbyverksamhet innan det bedöms vara näring, utan det görs en samlad bedömning där man tittar på detta med självständighet, varaktighet och vinstsyfte. Den gräns som finns är för momsregistrering , 80 000, men även där är syftet inblandat när man gör bedömningen om det krävs registrering för moms.
 
Många här blandar ihop att behöva registrera sig för moms och att registrera en EF.

Wille är ju den enda som har koll ! (Nästan)
Man kan läsa lite på verksamt.se

Tycker den sidan är ganska bra, förklarar på ett enkelt sätt.
Bl a står detta :

"Bedömning​

Man kan inte själv välja att klassa sin verksamhet som hobby eller näringsverksamhet. Bland kriterierna för näringsverksamhet – varaktighet, självständighet och vinstsyfte – uppfyller en hobbyverksamhet i regel bara kraven på varaktighet och självständighet. Själva arbetsinsatsen är inte avgörande. En hobbyverksamhet kan ge ett överskott, men ändå sakna vinstsyfte.

Gränsen mellan hobby och näringsverksamhet är ibland svår att dra. I många fall måste man därför göra en helhetsbedömning där man tar hänsyn till alla förutsättningar i verksamheten.

Några faktorer som tyder på att det handlar om näringsverksamhet:

  • Det finns en avsikt att bedriva verksamheten varaktigt.
  • Det finns en affärsplan, ekonomiska kalkyler eller liknande.
  • Marknadsföring sker för att nå kunder eller en kundkrets.
  • Särskilda tillstånd finns (om sådana behövs).
  • En särskild lokal finns för verksamheten.
  • Olika inköp/investeringar har gjorts som är typiska för näringsverksamhet.
Det är du som bedriver verksamheten som ska kunna visa att det finns ett vinstsyfte och att det handlar om näringsverksamhet. Gränsdragningen mellan hobby och näringsverksamhet är alltid en bevis- och bedömningsfråga.

Skatteverket avgör om ditt överskott ska beskattas som hobbyverksamhet i inkomstslaget tjänst eller som näringsverksamhet."



Om man har ett vinstsyfte så spelar det ingen roll om du så går med minus - du har då en näringsverksamhet och ska ha enskild firma. Om de andra kraven på varaktighet och självständighet är uppfyllda.
Omsättning på 80 000 betyder inte att vinsten behöver vara 80 000 heller. Det är också en stor skillnad mellan omsättning och vinst. Man kan ju ha en omsättning på 100 000 men en vinst på 10 000.

Det finns ingen ! gräns på vad man kan tjäna i sin hobbyverksamhet innan det bedöms vara näring, utan det görs en samlad bedömning där man tittar på detta med självständighet, varaktighet och vinstsyfte. Den gräns som finns är för momsregistrering , 80 000, men även där är syftet inblandat när man gör bedömningen om det krävs registrering för moms.
Gränsdragningen mellan hobbyverksamhet och näringsverksamhet finns även att läsa om på sidan som handlar om hobbyverksamhet, där just den förtydligas.
Citerar mitt tidigare inlägg nedan, där det finns en skärmdump från verksamt.se
Där står det ganska tydligt att en hobbyverksamhet är något som utövast på fritiden, som inte är ens huvudsakliga försörjning och som görs utan vinstsyfte. Och det är här du @Wille hittar den stora skillnaden mot hur det var tidigare. Det handlar alltså inte om hur mycket pengar du tjänar på din hobby, utan att det är något du gör på din fritid och utöver din vanliga inkomstkälla. Det du ska göra - biodling och trädgårdsodling - anges som exempel på vad som är typisk hobbyverksamhet.
verksamt.se är också ett bra ställe att läsa på
Där kan man läsa om hobbyverksamhet https://www.verksamt.se/fundera/hobby-eller-foretag-
t.ex
Visa bifogad fil 133309

Och vad gäller momsfritt företag finns det här, en bit ner på sidan: https://www.verksamt.se/starta/skatter-och-avgifter/moms
Och för inkomster från hemsida, som @Wille funderar på, så går det att läsa om det på skatteverkets sida. https://skatteverket.se/privat/skat...lamsamarbeten.4.41f1c61d16193087d7f125bd.html
OM jag fattar saken rätt så behöver man inte ens deklarera inkomster som är upp till ca 24.000 kr / år (2024) och längst ner på sidan står ett litet stycke som jag tolkar som att även inkomster från hemsida/som influencer/via samarbeten eller liknande går att ha som hobbyverksamhet.
Så Wille, släpp att skatteverket ansåg att du skulle ha företag för 8 år sedan. Nu är nu och regelverket är förändrat! Kör igång och kör det som hobby! Spara bara all dokumentation och redovisa din vinst i deklarationen!
 
Jag är inne på att skaffa någon lantras, men vet inte vilken. Kanske inte är lönt med lantras?
Har du lantraser i genbank, vilket man vill ha, så får man inte sälja avelsägg eftersom lantraserna är naturruvande, dvs de måste ruva och kläcka och ta hand om sina egna kycklingar. Det är därför de flesta lantraser går under bevaranderaser och får EU-bidrag. Jag får 800:-/år för min besättning Bjurholmshöns på ca 10 st inkl tupp.
 
Har du lantraser i genbank, vilket man vill ha, så får man inte sälja avelsägg eftersom lantraserna är naturruvande, dvs de måste ruva och kläcka och ta hand om sina egna kycklingar. Det är därför de flesta lantraser går under bevaranderaser och får EU-bidrag. Jag får 800:-/år för min besättning Bjurholmshöns på ca 10 st inkl tupp.
Stämmer det t ex även blomme? Har för mig att ruvinstinkten är väldigt dålig hos dem.
 
Gränsdragningen mellan hobbyverksamhet och näringsverksamhet finns även att läsa om på sidan som handlar om hobbyverksamhet, där just den förtydligas.
Citerar mitt tidigare inlägg nedan, där det finns en skärmdump från verksamt.se
Där står det ganska tydligt att en hobbyverksamhet är något som utövast på fritiden, som inte är ens huvudsakliga försörjning och som görs utan vinstsyfte. Och det är här du @Wille hittar den stora skillnaden mot hur det var tidigare. Det handlar alltså inte om hur mycket pengar du tjänar på din hobby, utan att det är något du gör på din fritid och utöver din vanliga inkomstkälla. Det du ska göra - biodling och trädgårdsodling - anges som exempel på vad som är typisk hobbyverksamhet.

Och för inkomster från hemsida, som @Wille funderar på, så går det att läsa om det på skatteverkets sida. https://skatteverket.se/privat/skat...lamsamarbeten.4.41f1c61d16193087d7f125bd.html
OM jag fattar saken rätt så behöver man inte ens deklarera inkomster som är upp till ca 24.000 kr / år (2024) och längst ner på sidan står ett litet stycke som jag tolkar som att även inkomster från hemsida/som influencer/via samarbeten eller liknande går att ha som hobbyverksamhet.
Så Wille, släpp att skatteverket ansåg att du skulle ha företag för 8 år sedan. Nu är nu och regelverket är förändrat! Kör igång och kör det som hobby! Spara bara all dokumentation och redovisa din vinst i deklarationen!
Bygger jag en hemsida och börjar casha in på den så har ju hemsidan ett vinstsyfte.
 
Bygger jag en hemsida och börjar casha in på den så har ju hemsidan ett vinstsyfte.
Kommer det att vara din huvudinkomst? Om inte, så är det hobbyverksamhet.

Du ser ju -längre fram i tiden- i räkenskaperna långt innan året är slut om du kommer hamna över/under gränsen för hobbyverksamhet.
 
Ring skatteverket och fråga, mycket bättre än att ett gäng amatörer sitter här och killgissar.
Flera av dessa "killgissande amatörer" driver/har drivit företag och/eller hobbyverksamhet i många år, men visst.

Vill man krångla till saker och ting helt i onödan, så regga för all del ett ef och momsregga handlöst nu på en gång.

Vilket förmodligen är vad skv kommer svara om ts får det att låta som att allt är vinst och att det ska vara huvudinkomsten. Vilket inte är helt sant då, men det är väl oväsentligt i sammanhanget "killgissar" jag...
 
Stämmer det t ex även blomme? Har för mig att ruvinstinkten är väldigt dålig hos dem.

Yes det gör det, jag har blommehöns i genbank. De ruvar inte lika hysteriskt som en del andra, men det har inte varit några problem att få någon eller flera av hönorna att ruva naturligt hittills.

Ansluter mig dock till dem som konstaterar att höns är ingen grej för att tjäna pengar, råttorna äter delar av fodret, skatorna äter några av äggen och räven eller andra rovdjur äter några av hönsen. Dessutom behöver mina odlingar hägnas in för att inte sprättas sönder. Allt blir förvisso inte uppätet men skulle jag göra pengar på att sälja ägg från helt frigående höns, så hade de fått kosta väldigt mycket mer än butiksäggen.
 
Senast ändrad:
Flera av dessa "killgissande amatörer" driver/har drivit företag och/eller hobbyverksamhet i många år, men visst.

Vill man krångla till saker och ting helt i onödan, så regga för all del ett ef och momsregga handlöst nu på en gång.

Vilket förmodligen är vad skv kommer svara om ts får det att låta som att allt är vinst och att det ska vara huvudinkomsten. Vilket inte är helt sant då, men det är väl oväsentligt i sammanhanget "killgissar" jag...
Det är möjligt men ni vet ju ändå inte hur skatteverket kommer att bedöma i det här fallet. Om ni nu inte är jurister på skatteverket.
 
Ring skatteverket och fråga, mycket bättre än att ett gäng amatörer sitter här och killgissar.

Man kan skicka e-post också och man brukar få både snabba och vederhäftiga svar och länkar till rätt information att läsa på. Skatteverket är en myndighet som på viss sätt har blivit väldigt bra på informationsservice.

Fast de lämnar aldrig några bindande budskap i enskilda fall. Oavsett om de är jurister på Skatteverket eller inte. Men man får bra information man kan använda för att orientera sig och bestämma hur man ska göra.
 
Ett tillägg om du ska sälja livsmedel är att du bör kolla upp vilka extra avgifter det blir för registreringar, kontroller osv. Det är snåriga regelverk som man förväntas ha koll på och kan tyvärr bli helt orimliga kostnader för små producenter, särskilt om det upptäcks att man missat nåt.
 
Hos oss är det många odlare och hönsägare som säljer grönsaker, plantor och ägg via rekoring. Ett tips kan ju vara att prata med en sådan i din närhet för att kunna få lite tips och information om vad man bör tänka på hur den personer får det hela att gå ihop. Min gissning är att det gäller att stå på flera ben precis som du redan är inne på @Wille .
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 064
Senast: soom
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 719
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 763
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp