Adoptera en senior till ett aktivt liv?

Ursäkta Att jag tjatar som en papegoja.
Man adopterar barn. Inte djur.

Djur omplacerar man, köper. Hela vokabulären med adoptera och rescue osar valpfabriker, rabies och gatuhundar. De bör man hålla sig ifrån.

Gör som du planerat, leta på hundstall eller på blocket. Förvissa dig om att det är en hund med helt OK bakgrund ni skaffar. Alla papper ska vara i ordning och akta er för sådana som de är "synd om"!

En senior hund är en hund med inte så lång tid kvar- hur känns det? Att skaffa en hund som sannolikt kommer att få krämpor och bekymmer inom inte alltför lång tid.

Lycka till :)
Jag får be om ursäkt för mitt språkbruk till flera här, jag flyttade från Sverige tidigt och pratar nu även att jag är tillbaka mestadels engelska hemma så min svenska är pinsamt dålig. Därav blir det lite tokigt med 'shelters' 'adoption' 'rescue' etc. Lever och lär fast man är över 30!

Tack för dina tips, uppskattas verkligen! Vi är berädda på att det kan både blir veterinärräkningar inom kortare tid än för en valp och att vi inte är garanterade massvis med år, det kommer vara en stor sorg såklart när det väl kommer till det. Men det känns det värt för att få dela ett par år med en hund som verkligen behöver det!

Tack så mycket :heart
 
Hundstallet är väl inte ett "shelter"?
Får svara till dig som jag svarat en annan här att jag får be om ursäkt för mitt språkbruk, jag flyttade från Sverige tidigt och pratar nu även att jag är tillbaka mestadels engelska hemma så min svenska är pinsamt dålig. Därav blir det lite tokigt med 'shelters' 'adoption' 'rescue' etc. Lever och lär fast man är över 30! Ska tänka på att inte kalla Hundstallet ett shelter i framtiden, kallar man det bara hundstall här eller har jag missat ännu något ytterligare med skillander?
 
Hur menar du att många äldre hundar hotas med avlivning i Sverige?
Tvärt emot vad man ser på TikTok och diverse andra sociala medier så har vi inte en kultur i Sverige där djurägare lämnar in sina hundar till veterinär eller djurhem för avlivning bara för att de är äldre.
Jag har hört flera historier tyvärr där fullt friska hundar lämnas in för avliving i sverige, då är det ofta veterinären som i sin tur med ägarens godkännande som kontaktar exempelvis hundstallet.

En fruktansvärd historia för inte så längesen var från en av mina bästa vänner vars kollega hade förlorat sin mamma. När polisen hade kommit in för att hämta hunden hade den skickats direkt till veterinär för att avlivas och hon hade inte ens blivit informerad eller fått möjligheten att ta över sin mammas hund. De fick bara veta ' din mamma är död, vi tog hand om hunden och den blev skickad till veterinär och avlivad'.

Nu tror jag att just detta fallet är något som gått helt tokigt till rättsligt och att polisen gjort fel (har för mig att de anmälde händelsen). Men det är ju tyvärr sånt som händer när hundar hamnar i kläm.

Sen är det absolut mindre vanligt i Sverige, men att säga att det inte händer alls är inte sant.
 
Senast ändrad:
Den av mina hundar jag haft bäst kontakt/ band med var ett vanvårdadsärende jag tog över när hon var sex år. Vi klickade vid första ögonkastet och jag tog henne på 5minuters promenad innan jag bestämde mig
När Hon kom hem, hälsade hon på valpen och rullade sen ihop sig på min huvudkudde. Hon var hemma och jag var hennes människa. Punkt slut. Fick drygt fyra underbara år med henne. Värt vartenda minut.
Åh vilken solskenshistoria! Tack för att du delar :heart Vart tog du över henne ifrån? Var det blocket, hundstall eller något annat?
 
Får svara till dig som jag svarat en annan här att jag får be om ursäkt för mitt språkbruk, jag flyttade från Sverige tidigt och pratar nu även att jag är tillbaka mestadels engelska hemma så min svenska är pinsamt dålig. Därav blir det lite tokigt med 'shelters' 'adoption' 'rescue' etc. Lever och lär fast man är över 30! Ska tänka på att inte kalla Hundstallet ett shelter i framtiden, kallar man det bara hundstall här eller har jag missat ännu något ytterligare med skillander?
Hundstallet är en etablerad ideell organisation. Finns på ett par platser i landet.

Vi har katthem i det flesta städer - eftersom vilda eller övergivna katter finns i så stort antal.
Det finns inga motsvarande "gatuhundar" eller övergivna hundar. Den absoluta majoriteten av hundar har ett hem. Största delen är dessutom märkta, chippade eller i sällsynta fall tatuerade. Därav att det inte finns uppsamlingsplatser för "övergivna" hundar.

Länsstyrelserna hanterar hundar som tagits av djurskyddet (=länsstyrelsens organisation) eller polis. De är förhållandevis få och placeras ut hos tillfälliga foderhem eller hos hundstallet. Finns inga lämpliga ägare avlivas de. Sjuka djur avlivas också.

Och ja. Shelter, rescue och adoption är inga svenska ord. Även om de smugit sig in i vissas språkbruk pga de importerade gatuhundarna från andra länder. Sällan är det seriösa personer. Ofta är det ren smuggling, och valpfabriker som tar hit dem.

Som sagt - titta på Blocket :)
 
Senast ändrad:
En sak att tänka på med blocket är att det finns gott om hundsmugglare som annonserar där, och diverse oseriösa aktörer av olika slag. De är ofta väldigt duktiga på att få det att låta som något annat än vad det är. Även om det mestadels gäller valpar av populära raser, så gäller fortfarande: Köp hund som är svensk, van vid hemmiljö, har alla vaccinationer i ordning, har varit försäkrad ordentligt osv. Be att få se papper på allt sådant, tex hur länge hunden varit försäkrad och ett komplett ifyllt vaccinationsintyg (hundar vaccineras vanligen med DHPPi var tredje/fjärde år).
 
Ett annat tips är att ta kontakt med kennlar som har en typ av hund som ni kan tänka er. Seriösa kennlar brukar hjälpa till med omplaceringar, de har varandra som kontaktnät och känner ofta till om någon omplacering är på gång. Ibland behöver vuxna, friska hundar nytt hem efter tex en skilsmässa. Får ni bra kontakt med kenneln är de ofta måna om sina hundar och kan utgöra ett stöd och hjälp till er eftersom ni är nya som hundägare. Många gånger har jag tänkt att det är viktigare att hitta "rätt" sorts kennel istället för att hitta en viss ras. Det är absolut guld värt att ha någon hundkunnig person att ringa vid små eller stora frågor.
 
Jag har hört flera historier tyvärr där fullt friska hundar lämnas in för avliving i sverige, då är det ofta veterinären som i sin tur med ägarens godkännande som kontaktar exempelvis hundstallet.

En fruktansvärd historia för inte så längesen var från en av mina bästa vänner vars kollega hade förlorat sin mamma. När polisen hade kommit in för att hämta hunden hade den skickats direkt till veterinär för att avlivas och hon hade inte ens blivit informerad eller fått möjligheten att ta över sin mammas hund. De fick bara veta ' din mamma är död, vi tog hand om hunden och den blev skickad till veterinär och avlivad'.

Nu tror jag att just detta fallet är något som gått helt tokigt till rättsligt och att polisen gjort fel (har för mig att de anmälde händelsen). Men det är ju tyvärr sånt som händer när hundar hamnar i kläm.

Sen är det absolut mindre vanligt i Sverige, men att säga att det inte händer alls är inte sant.
Jag har inte skrivit att det inte alls händer, bara att vi inte har den kulturen. Det är väldigt ovanligt att fullt friska och mentalt stabila hundar avlivas i Sverige oavsett om de är unga eller äldre.
 
Vill tipsa om att SKK även har börjat med att uppfödare får lägga ut "äldre än valp"-annonser nu på Köpa Hund-sidan :up: Det är nytt för i år, så det kanske inte har kommit ut till alla än.
Tidigare så har man ju varit tvungen att gå in på rasklubbarnas hemsidor för att få se de omplaceringar som finns.

Tillägg: Omplacering är alltså benämningen om hundarna är äldre än "valp".
 
Tusen tack till alla fina som tagit sig tid att både dela sina egna erfarenheter, tipsat om var vi kan söka efter en hund men även vad vi ska se upp med och tänka på. Får be om ursäkt för att jag inte kunnat utrycka mig helt korrekt i mitt första inlägg och tack till er som även hjälpt mig med det!
 
Tusen tack till alla fina som tagit sig tid att både dela sina egna erfarenheter, tipsat om var vi kan söka efter en hund men även vad vi ska se upp med och tänka på. Får be om ursäkt för att jag inte kunnat utrycka mig helt korrekt i mitt första inlägg och tack till er som även hjälpt mig med det!
Äsch - inget att be om ursäkt för. Välkommen till buke.

fortsätt berätta, om ert letande och om ni får tag i en trevlig kamrat så småningom. :)
 
Får svara till dig som jag svarat en annan här att jag får be om ursäkt för mitt språkbruk, jag flyttade från Sverige tidigt och pratar nu även att jag är tillbaka mestadels engelska hemma så min svenska är pinsamt dålig. Därav blir det lite tokigt med 'shelters' 'adoption' 'rescue' etc. Lever och lär fast man är över 30! Ska tänka på att inte kalla Hundstallet ett shelter i framtiden, kallar man det bara hundstall här eller har jag missat ännu något ytterligare med skillander?
"The swenglish is strong with this one..." Du är inte ensam på forumet. :D
 
Vill tipsa om att SKK även har börjat med att uppfödare får lägga ut "äldre än valp"-annonser nu på Köpa Hund-sidan :up: Det är nytt för i år, så det kanske inte har kommit ut till alla än.
Tidigare så har man ju varit tvungen att gå in på rasklubbarnas hemsidor för att få se de omplaceringar som finns.

Tillägg: Omplacering är alltså benämningen om hundarna är äldre än "valp".
ÄNTLIGEN. Det har jag skrivit till SKK och bett om sedan de lanserade köpa hund-sidan...
 
Jag har hört flera historier tyvärr där fullt friska hundar lämnas in för avliving i sverige, då är det ofta veterinären som i sin tur med ägarens godkännande som kontaktar exempelvis hundstallet.

En fruktansvärd historia för inte så längesen var från en av mina bästa vänner vars kollega hade förlorat sin mamma. När polisen hade kommit in för att hämta hunden hade den skickats direkt till veterinär för att avlivas och hon hade inte ens blivit informerad eller fått möjligheten att ta över sin mammas hund. De fick bara veta ' din mamma är död, vi tog hand om hunden och den blev skickad till veterinär och avlivad'.

Nu tror jag att just detta fallet är något som gått helt tokigt till rättsligt och att polisen gjort fel (har för mig att de anmälde händelsen). Men det är ju tyvärr sånt som händer när hundar hamnar i kläm.

Sen är det absolut mindre vanligt i Sverige, men att säga att det inte händer alls är inte sant.
Nja, det är nog väldigt sällsynt att friska hundar avlivas i Sverige. Friska fysiskt kanske men mentalt?
Sen vill verkligen ingen ta på sig kostnaden som kan bli vid uppstalling av en hund i väntan på omplacering (kan ju ta månader) och hunden bedöms som svåromplacerad eller skulle lida mentalt av att bo i hundstall, ja då är avlivning det bästa.
 
Alltid när jag hört om dom där hundarna som avlivas fast dom är fullt friska så är det av nån person som inte har faktisk insyn i hundens liv. I vissa fall är det kanske veterinär som tolkar in nåt i det ägaren säger men oftast är det utomstående, när jag avlivade min hund för några år sedan så va det nån som skrev typ "men han verkade ju inte sjuk?" hunden hade då flertalet anfall dagligen och bakbenen hade börjat lägga av. Men klart på bild såg han inte speciellt sjuk ut..
 
Alltid när jag hört om dom där hundarna som avlivas fast dom är fullt friska så är det av nån person som inte har faktisk insyn i hundens liv. I vissa fall är det kanske veterinär som tolkar in nåt i det ägaren säger men oftast är det utomstående, när jag avlivade min hund för några år sedan så va det nån som skrev typ "men han verkade ju inte sjuk?" hunden hade då flertalet anfall dagligen och bakbenen hade börjat lägga av. Men klart på bild såg han inte speciellt sjuk ut..
Jag misstänker också att det är så. När jag tog bort min första tik så fick jag ett mycket argt meddelande av en fd bekanting. Hunden i fråga hade cancer som spridit sig i kroppen och hade plötsligt slutat äta och spytt blod.

Andra gången var det hund som hade extremt ont efter gammal skada och inte kunde göra någonting utan hög dos smärtlindring, men inte ens då var det helt bra. Även då blev folk sura. Jag borde visst ha opererat (ingen idé enligt varken veterinärer eller mig...) eller bara låtit henne gå ännu längre.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 583
Senast: Caoimhe
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 551
Senast: Sesca
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 908
Senast: Halona
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 653
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp