*kl*
jag fick reda på nu i veckan att det är imprincip stört omöjligt att komma in på skara. jag har tänk att söka men med den informationen jag fick verkar det lönlöst.
Mannen som berättade det sa att han sjävlfick söka i tre åri rad, man är tvungen att ha arbetat som hovslagare i Xlång tid och ha synnerliga skäl till att få gå utbildningen.man måste ha ordentligt med rekomendationer från kreti och pleti..
det jag inte förstårär, OM man nu redan KAN sko-varför då gå en utbildning? eller tvärtom-varför ha kravet att KUNNA sko för att komma in på en utbildning? det verkar ju helt mysko..man brukar ju gå en utbildningföratt lära sig något..inte plugga något man redan har kunskap inom.
jo,han sa även att utbildningen är igentligen en fördjupninginom hovslageriet,dvs de som vill lära sig mer än vad som behövs. typ.
jag vill jätte gärna utbilda mig till hovis, men det verkar lönlöst.
jag kan inte ta lån till uppsala (kostade enlig annan på forumet ca 180 000 kr) utan måste söka studiemedel.
västernorrland är inget bra alternativ då vi har djur som ska tas hand om,och det blir dyra flygresor varje vecko slut..
ett alernativ är att gå lärling hos enutbildad hovis, men detta klarar inte vår ekonomi. vi MÅSTE ha mer än en inkomst.(även om den andra må va liten så gör den skillnad.)
någon som vet om man kan söka bidrag, om man går som lärling? det hade räckt med iaf á 4000 i månaden.