Att bli hovslagare

A

angela77

hejsan

Jag undrar om det finns någon kortare (ca 1 årig) utbildning för att bli hovslagare i sthlms området eller i närheten? någon som vet?
Har ingen möjlighet att lämna Sthlm.

Sv: Att bli hovslagare

lerina hade för något år sedan iallafall. vet inte om dom har någon sådan utbildning kvar längre..

tack! kollade upp dem...men dom har inte kvar den utbildningen :(

tack ändå! :)

Att sko hästar är inte bara om hur du ska använda vertygen, utan även om hästens anatomi i hoven, benen och resten av kroppen.

Att lära sig allt dte på ett år är imo. helt omöjligt.
Du ska lära dig hur kroppen påverkas av 1 grads skillnad på en hov jämfört med den andra, vilka vinklar som ger vad, hur du skor sjuka hästar, hur du skor hästar som tar av sig skorna osv.

Jag har svårt att se att det skulle vara möjligt att lära sig sko på ett år. Men jag kan ha fel.

Vill du verka dina egna hästar för att gröa det billigare så föreslår jag att du pratar med din hovslagare. Kanske kan han lära upp dig.
Men jag skulle inte rekommendera det.
Vi lagar inte tänder i vår mun själv, och att verka och sko är änmer svårt...

KOlla med AMS! Min killes syster gick den utbildningen som dom anordnade och de vart "riktiga" hovslagare som får vara medlemmar i Hovslagarföreningen.

Vi lagar inte tänder i vår mun själv, och att verka och sko är änmer svårt...

Nja, jag ser det som betydligt svårare att laga mina egna tänder än att sko och verka. Helt enkelt för att jag inte ser arbetsställningen framför mig där jag klarar att laga mina egna tänder ;)

Jag håller helt klart med sammet. Jag hade inte vågat ge mig ut och verka och sko andras hästar efter bara 1 års utbildning. Jag tycker den två åriga på skara verkar bra och den tycker jag är KORT. Där är det ju dessutom mycket praktik som jag förstått det.
Jag funderar på att gå den men inte förrän om kanske 7-8 år... tänkte gå hippologen först och sen kanske vidareutbilda mig till hovslagare för då har jag iallafall något hum om hur hästens anatomi fungerar, en grund som jag kan bygga vidare på.

Låter vettigt tycker jag.

Jag säger inte att man inte lär sig ngt. på den ettåriga, man lär sig säkert massor. Jag anser bara att man itne lär sig nog mycket.

Låter vettigt tycker jag.

Jag säger inte att man inte lär sig ngt. på den ettåriga, man lär sig säkert massor. Jag anser bara att man itne lär sig nog mycket.

precis... visst kanske man lär sig något men kanske inte tillräckligt på bara ett år.

*kl*

jag fick reda på nu i veckan att det är imprincip stört omöjligt att komma in på skara. jag har tänk att söka men med den informationen jag fick verkar det lönlöst.
Mannen som berättade det sa att han sjävlfick söka i tre åri rad, man är tvungen att ha arbetat som hovslagare i Xlång tid och ha synnerliga skäl till att få gå utbildningen.man måste ha ordentligt med rekomendationer från kreti och pleti..
det jag inte förstårär, OM man nu redan KAN sko-varför då gå en utbildning? eller tvärtom-varför ha kravet att KUNNA sko för att komma in på en utbildning? det verkar ju helt mysko..man brukar ju gå en utbildningföratt lära sig något..inte plugga något man redan har kunskap inom.
jo,han sa även att utbildningen är igentligen en fördjupninginom hovslageriet,dvs de som vill lära sig mer än vad som behövs. typ.

jag vill jätte gärna utbilda mig till hovis, men det verkar lönlöst.
jag kan inte ta lån till uppsala (kostade enlig annan på forumet ca 180 000 kr) utan måste söka studiemedel.
västernorrland är inget bra alternativ då vi har djur som ska tas hand om,och det blir dyra flygresor varje vecko slut..
ett alernativ är att gå lärling hos enutbildad hovis, men detta klarar inte vår ekonomi. vi MÅSTE ha mer än en inkomst.(även om den andra må va liten så gör den skillnad.)
någon som vet om man kan söka bidrag, om man går som lärling? det hade räckt med iaf á 4000 i månaden.

Senast ändrad:

*kl*

jag fick reda på nu i veckan att det är imprincip stört omöjligt att komma in på skara. jag har tänk att söka men med den informationen jag fick verkar det lönlöst.
Mannen som berättade det sa att han sjävlfick söka i tre åri rad, man är tvungen att ha arbetat som hovslagare i Xlång tid och ha synnerliga skäl till att få gå utbildningen.man måste ha ordentligt med rekomendationer från kreti och pleti..
det jag inte förstårär, OM man nu redan KAN sko-varför då gå en utbildning? eller tvärtom-varför ha kravet att KUNNA sko för att komma in på en utbildning? det verkar ju helt mysko..man brukar ju gå en utbildningföratt lära sig något..inte plugga något man redan har kunskap inom.
jo,han sa även att utbildningen är igentligen en fördjupninginom hovslageriet,dvs de som vill lära sig mer än vad som behövs. typ.

jag vill jätte gärna utbilda mig till hovis, men det verkar lönlöst.
jag kan inte ta lån till uppsala (kostade enlig annan på forumet ca 180 000 kr) utan måste söka studiemedel.
västernorrland är inget bra alternativ då vi har djur som ska tas hand om,och det blir dyra flygresor varje vecko slut..
ett alernativ är att gå lärling hos enutbildad hovis, men detta klarar inte vår ekonomi. vi MÅSTE ha mer än en inkomst.(även om den andra må va liten så gör den skillnad.)
någon som vet om man kan söka bidrag, om man går som lärling? det hade räckt med iaf á 4000 i månaden.

Det där stämmer INTE, det är inte omöjligt att komma in på skara. Dock behöver du minst 4 månaders praktik hos en utbildad hovslagare, B körkort och fyllt 20 år. Sen behöver du även ett års praktik på någon form av hästverksamhet (ej endast mockning osv)
för att bli antagen.
Här finns länken : http://www.hovslagarskolan.se/hovslagarutbildningen.htm
där står allt, så ge inte upp. En stor del av utbildningen är faktiskt på distans.

Får man inte studiemedel av att ha praktik? man borde väl få någon form av bidrag när man har praktik - eller?

Senast ändrad av en moderator:

OM man nu redan KAN sko-varför då gå en utbildning? eller tvärtom-varför ha kravet att KUNNA sko för att komma in på en utbildning? det verkar ju helt mysko..man brukar ju gå en utbildningföratt lära sig något..inte plugga något man redan har kunskap inom.

Man lär sig knappast att sko för att man har gått som lärling i 4 månader, en bekant till mig gick sin lärlingstid i 3 år. Gesällbrev får man inte förrän avlagt prov, och det klarade han efter 3 år som lärling. Då är han ändå inte utbildad och klar, fortfarande återstår de sk fortbildningsblocken som ska vara 5 st och jag inte missuppfattat saken. Jag förmodar att de lär ta sin tid de med, han har för avsikt att göra dessa fortbildningsblock men kan arbeta ett tag innan han ger sig på dessa.

Man lär sig knappast att sko för att man har gått som lärling i 4 månader, en bekant till mig gick sin lärlingstid i 3 år. Gesällbrev får man inte förrän avlagt prov, och det klarade han efter 3 år som lärling. Då är han ändå inte utbildad och klar, fortfarande återstår de sk fortbildningsblocken som ska vara 5 st och jag inte missuppfattat saken. Jag förmodar att de lär ta sin tid de med, han har för avsikt att göra dessa fortbildningsblock men kan arbeta ett tag innan han ger sig på dessa.

Jag tror att den förpraktik som man måste ha för den längre utbildningen (skara?) mestadels är för att personen ifråga skall både få inblick i hovslagarens vardag samt få ett allmänt hum om olika redskap och hur de används.

Den är inte så mycket en utbildning som en förberedelse för vad som komma skall.

Dvs om det var den praktiken du syftade på.

Men det du säger om din polare bestyrker ju bara det jag ville få fram, att man inte blir hovslagare på ett år.

jag skulle vilja veta om man får nå bidrag som lärling?!

Någon som vet?! :bow:

Mvh

Jag tror att man kan få ett visst bidrag om man går lärling via hantverksföreningen. Allt detta ändras hela tiden så det är svårt att veta. Ett tips är att du går in på http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/forum.htm och frågar där det finns säkert någon som vet.
Lycka till.

hej hej!

Jo, det kan behövas! =)

Iaf om jag inte kommer in i skara.!
Thx!

Jag sökte i fyra år innan jag kom in så det är bara att ligga på.
Vi behöver hovisar i Köping så att vi västeråsare inte behöver åka dit:D

Jag sökte i fyra år innan jag kom in så det är bara att ligga på.
Vi behöver hovisar i Köping så att vi västeråsare inte behöver åka dit:D

Själv sökte jag till Skara, då slaravde bort min ansökan, andra gången jag sökte in dit fick jag aldrig svar därifrån, sen lessnade jag och lyckades få af att betala Lernia-utbildningen, där kom jag in på första försöket!? Överhuvudtaget verkar det ganska flummigt på Skaras kontor, kanslisterna verkar inte ha alla hästar hemma så att säga...

Själv sökte jag till Skara, då slaravde bort min ansökan, andra gången jag sökte in dit fick jag aldrig svar därifrån, sen lessnade jag och lyckades få af att betala Lernia-utbildningen, där kom jag in på första försöket!? Överhuvudtaget verkar det ganska flummigt på Skaras kontor, kanslisterna verkar inte ha alla hästar hemma så att säga...

Jag sökte tre år till Skara innan jag på det fjärde lyckades ta mig in in på Uppsala:D Men Uppsala är ju tyvärr inte längre något alternativ. Har hört vaga rykten om att ATG var intresserade att starta upp Uppsala igen. Något du hört något om?

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
854
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 426
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
999
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka