Bukefalos 28 år!

Att bli lyssnad på?

Fast fylla i formulär görs ju inte? jag har inte varit i närheten av nåt sånt formulär. Du dömer ut hela mödrarvården på några få exempel som är specifika för den personen, inget generellt.
I vilken form kontrollerande görs är ointressant i sig, utan det är själva företeelsen jag inte gillar. Jag dömer inte alls ut hela mödravården, utan det vi diskuterar är betydelsen av de tidiga hälsosamtalen.
I mitt landsting får man fylla i ett formulär, i andra landsting sker säkerligen samma sak men jag vet ju inte på vilket sätt.
 
Fast formulär om alkoholvanor förekommer ju inte bara inom mödravården. Jag går årligen på hälsokontroll via jobbet och får då fylla i en liknande lapp.

En av mina kollegor (man) hamnade faktiskt i riskgruppen för sina alkoholvanor. Helt utan att han anade det innan. Han var faktiskt lite chockad över resultatet.

Jag tror att "folk" tror att de lever hälsosamt (för att man litar på familjeliv?) och när man sedan får fylla i formuläret får man en tankeställare. Det är ju även information om vilka sjukdomar man har haft/har som kan påverka en graviditet. Vissa av dem hade iaf jag ingen aning om skulle kunna påverka bebisen i magen eller mig under tiden jag var gravid.

Jag förstår din tanke om att kvinnor är mer värda när de bär på ett barn men jag tror snarare att man ska se mödravården som en service för att kvinna och barn ska må så bra som möjligt. Vill man inte utnyttja servicen så är väl det ok men jag tror man ska passa sig från att råda andra kvinnor att strunta i att gå på hälsosamtal eller undersökningar som @Petruska är inne på. Mödravården räddar liv på både kvinnor och barn.

Mvh Miks
Jag tycker sjukvården generellt har en patriarkal tendens och gärna vill tala om för vuxna människor hur de ska bära sig åt. Vissa inom vårdapparaten har fattat galoppen och jobbar mer förebyggande och med t ex motiverande samtal för att just sluta att omyndigförklara vuxna människor.
 
Fast formulär om alkoholvanor förekommer ju inte bara inom mödravården. Jag går årligen på hälsokontroll via jobbet och får då fylla i en liknande lapp.

En av mina kollegor (man) hamnade faktiskt i riskgruppen för sina alkoholvanor. Helt utan att han anade det innan. Han var faktiskt lite chockad över resultatet.

Jag tror att "folk" tror att de lever hälsosamt (för att man litar på familjeliv?) och när man sedan får fylla i formuläret får man en tankeställare. Det är ju även information om vilka sjukdomar man har haft/har som kan påverka en graviditet. Vissa av dem hade iaf jag ingen aning om skulle kunna påverka bebisen i magen eller mig under tiden jag var gravid.

Jag förstår din tanke om att kvinnor är mer värda när de bär på ett barn men jag tror snarare att man ska se mödravården som en service för att kvinna och barn ska må så bra som möjligt. Vill man inte utnyttja servicen så är väl det ok men jag tror man ska passa sig från att råda andra kvinnor att strunta i att gå på hälsosamtal eller undersökningar som @Petruska är inne på. Mödravården räddar liv på både kvinnor och barn.

Mvh Miks
Såklart att mödravården och förlossningsvården räddar liv på både kvinnor och barn! Det är ju helt fantastiskt! Det är jag den första att hurra för, jag hade dött under min första förlossning om inte vi hade en sådan bra vård, och det är helt skamligt att barnmorskor ska få arbeta under sådana vidriga förhållanden. Men, det vi pratar om nu är de tidiga samtalen som brukar vara att konstaterara att ja man är gravid, och här fyller du i ett hälsoformulär. Det kan vara motiverat i vissa grupper men inte i befolkningen som helhet, tycker jag. Då handlar det mera om kontroll av vuxna människor än att rädda liv.
 
Såklart att mödravården och förlossningsvården räddar liv på både kvinnor och barn! Det är ju helt fantastiskt! Det är jag den första att hurra för, jag hade dött under min första förlossning om inte vi hade en sådan bra vård, och det är helt skamligt att barnmorskor ska få arbeta under sådana vidriga förhållanden. Men, det vi pratar om nu är de tidiga samtalen som brukar vara att konstaterara att ja man är gravid, och här fyller du i ett hälsoformulär. Det kan vara motiverat i vissa grupper men inte i befolkningen som helhet, tycker jag. Då handlar det mera om kontroll av vuxna människor än att rädda liv.

Och vilka är dessa grupper då? Varför skall dessa grupper "kontrolleras av patriarkatet" men inte andra? Människor som enligt din nedlåtande ton inte kan tänka själva eller? Vilka är dessa? Hur får man reda på vilka dessa grupper är?
 
Såklart att mödravården och förlossningsvården räddar liv på både kvinnor och barn! Det är ju helt fantastiskt! Det är jag den första att hurra för, jag hade dött under min första förlossning om inte vi hade en sådan bra vård, och det är helt skamligt att barnmorskor ska få arbeta under sådana vidriga förhållanden. Men, det vi pratar om nu är de tidiga samtalen som brukar vara att konstaterara att ja man är gravid, och här fyller du i ett hälsoformulär. Det kan vara motiverat i vissa grupper men inte i befolkningen som helhet, tycker jag. Då handlar det mera om kontroll av vuxna människor än att rädda liv.

Förstår din tanke i grund och botten, tror jag, men håller inte helt med. Jag tycker inte formulären är jobbiga på något vis. Åtminstone är min uppfattning att det inte fanns något "rätt eller fel" i vad man fyllde i. Tack vare det blev jag tidigt uppfångad och mvc fick kännedom om min sjukdomshistorik sedan tidigare. Hade de inte utgått från detta förrän i vecka 20 cirka och det uppstått problem hade jag legat jäkligt pyrt till. Hur ska man veta vilka som har nytta av de tidiga samtalen om inte alla uppmanas ta kontakt vid konstaterad graviditet? Vem syns det på att de behöver prata om det nya på en professionell nivå? Mina skador hade inte heller upptäckts förrän på tok för sent. Jag tillhör ingen "grupp" utan är utåt sett en helt normal kvinna så hur de skulle veta att de skulle söka upp just mig begriper jag inte.
 
I vilken form kontrollerande görs är ointressant i sig, utan det är själva företeelsen jag inte gillar. Jag dömer inte alls ut hela mödravården, utan det vi diskuterar är betydelsen av de tidiga hälsosamtalen.
I mitt landsting får man fylla i ett formulär, i andra landsting sker säkerligen samma sak men jag vet ju inte på vilket sätt.

nej det görs inte. mödravården är inte styrd så, vi är tre gravida tjejer på mitt jobb som alla går på olika mvc's. Alla får olika undersökningar, det är helt fritt att välja en mvc som passar dig.

Vilket samtal är för tidigt? I v14 fick jag ta alla blodprov, var de onödiga enl dig?
 
Såklart att mödravården och förlossningsvården räddar liv på både kvinnor och barn! Det är ju helt fantastiskt! Det är jag den första att hurra för, jag hade dött under min första förlossning om inte vi hade en sådan bra vård, och det är helt skamligt att barnmorskor ska få arbeta under sådana vidriga förhållanden. Men, det vi pratar om nu är de tidiga samtalen som brukar vara att konstaterara att ja man är gravid, och här fyller du i ett hälsoformulär. Det kan vara motiverat i vissa grupper men inte i befolkningen som helhet, tycker jag. Då handlar det mera om kontroll av vuxna människor än att rädda liv.
Här är de tidiga samtalen bra mycket mer än att bara fylla i ett hälsoformulär. Formulären brukar ta max 5 minuter att fylla i.

Som jag skrivit åtskilliga gånger så är de här samtalen mycket uppskattade och brukar alltid få höga betyg i utvärderingen man gör efter förlossningen.
(Att jag vet det beror på att jag själv har fyllt i fyra sådan utvärderingar och efter det diskuterat dom med min BM vid efterkontrollen)

Så påstår du att dessa kvinnor har fel? Att de egentligen inte har ett behov av dessa samtal? Eller vet de bara inte vad som egentligen är bra för dom?
 
Här är de tidiga samtalen bra mycket mer än att bara fylla i ett hälsoformulär. Formulären brukar ta max 5 minuter att fylla i.

Som jag skrivit åtskilliga gånger så är de här samtalen mycket uppskattade och brukar alltid få höga betyg i utvärderingen man gör efter förlossningen.
(Att jag vet det beror på att jag själv har fyllt i fyra sådan utvärderingar och efter det diskuterat dom med min BM vid efterkontrollen)

Så påstår du att dessa kvinnor har fel? Att de egentligen inte har ett behov av dessa samtal? Eller vet de bara inte vad som egentligen är bra för dom?

Men du framhärdar ju i att det är norm och bra för alla? De kan visst få tycka så, men varför kan inte jag få tycka att det var fullkomligt onödigt?

Jag hade uppskattat att få frågan; vill du ha ett hälsosamtal? Ingen på Mvc/BVC uttryckte nånsin att det fanns ett val. Om du har behov av att diskutera din hälsa så varsågod, men om jag hävdar att jag personligen fann det överflödigt så måste jag ju få uttrycka det?
Ungefär som i min enda kontakt med arbetsförmedlingen i åttonde månaden när de ville skicka mig på skriva cv-kurs. Vad 17 skulle jag med det till? Mitt svar; lägg resurserna på de som vill ha och behöver. Jag återvände heller aldrig, jag fick jobb när jag sökte ( eller blev uppsökt).
 
Jag hade uppskattat att få frågan; vill du ha ett hälsosamtal? Ingen på Mvc/BVC uttryckte nånsin att det fanns ett val.

När jag ringde till mvc i v 6 för att skriva in mig så berättade de att de brukar ha inskrivningsbesök i v 10 men innan dess erbjuder de ett hälsosamtal så tidigt som möjligt. Hon berättade vad det innehöll och undrade om jag var intresserad av ett sådant. Men om mvc uttrycker det som att det är tvång och obligatoriskt att gå dit är det ju väldigt olyckligt! Och konstigt...

Jag gick på hälsosamtal i min första graviditet som slutade i missfall men skippade det i graviditeten med sonen eftersom jag bara ett par månader innan varit på ett. Det var absolut inget som ifrågasattes.
 
När jag ringde till mvc i v 6 för att skriva in mig så berättade de att de brukar ha inskrivningsbesök i v 10 men innan dess erbjuder de ett hälsosamtal så tidigt som möjligt. Hon berättade vad det innehöll och undrade om jag var intresserad av ett sådant.

Samma här. En förfrågan, inget obligatoriskt överhuvudtaget.
 
Man kan inte se x på ultraljud bara genom titthål för att säkert fastställa det. Har haft två i varsin äggledare.

Åh jo, det finns mycket tydliga digitala bilder på mitt första X som satt högt upp i höger äggledare. Med hjärtslag.

Det andra hittade man inte men den äggledaren skyms av mitt myom.

Om man inte kan anta X vid hälsosamtalet i v6-7 är det bra underligt att jag har stående order på VUL i de veckorna för att se så det sitter i livmodern. Både från gyn på husläkarmottagningen och kvinnokliniken.
 
Men du framhärdar ju i att det är norm och bra för alla? De kan visst få tycka så, men varför kan inte jag få tycka att det var fullkomligt onödigt?

Jag hade uppskattat att få frågan; vill du ha ett hälsosamtal? Ingen på Mvc/BVC uttryckte nånsin att det fanns ett val. Om du har behov av att diskutera din hälsa så varsågod, men om jag hävdar att jag personligen fann det överflödigt så måste jag ju få uttrycka det?
Ungefär som i min enda kontakt med arbetsförmedlingen i åttonde månaden när de ville skicka mig på skriva cv-kurs. Vad 17 skulle jag med det till? Mitt svar; lägg resurserna på de som vill ha och behöver. Jag återvände heller aldrig, jag fick jobb när jag sökte ( eller blev uppsökt).
Ja jag tror att dom är bra för alla (på vilket sätt skulle dom vara skadliga :confused:) men jag tror inte dom är nödvändiga för alla.

Jag tror inte heller att dom är ett sätt för manssamhället att kontrollera kvinnan. Tycker det är enormt långsökt. Tex alkoholenkäten har jag fått fylla i vid flera olika hälsoundersökningar och då har det inte haft något att göra med att vara gravid överhuvudtaget.

Generellt (med vissa undantag) så är ju vård i Sverige frivilligt och självklart skall det vara så även med hälsosamtalen. Ingen skall heller få onda ögat för att man inte vill gå på ett hälsosamtal.

Sen har jag fått den uppfattningen att du tyckte hälsosamtalen var onödiga för alla för att du tyckte dom var onödiga för dig.

Att du tyckte dom var onödiga för dig ser jag inget fel i alls. Man har ju olika behov. Det är ju inget konstigt med det.
 
Jag hade uppskattat att få frågan; vill du ha ett hälsosamtal? Ingen på Mvc/BVC uttryckte nånsin att det fanns ett val.

Jag tänker att det måste hänga väldigt mycket på den individuella barnmorskan om vården som finns att tillgå under graviditeten framstår som frivilligt eller inte. Min BM var hela tiden väldigt tydlig med att allt var frivilligt, till och med när det upptäcktes att jag har en ökad propprisk och behövde sprutor som jag verkligen inte ville ta. Hon insisterade förstås att jag skulle påbörja behandlingen, men både hon och läkaren på spec.mödravården upprepade flera gånger att all vård är frivillig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp