Bukefalos 28 år!

Att bli lyssnad på?

Just att det inte är standard med ett tidigt ultraljud tycker jag är mycket synd. Kanske hade då en av mina bästa vänner varit minuter från att dö pga utomkveds. Eller för den delen jag hade kanske sluppit att nästan förblöda.
Man kan inte se x på ultraljud bara genom titthål för att säkert fastställa det. Har haft två i varsin äggledare.
 
Just att det inte är standard med ett tidigt ultraljud tycker jag är mycket synd. Kanske hade då en av mina bästa vänner varit minuter från att dö pga utomkveds. Eller för den delen jag hade kanske sluppit att nästan förblöda.
Fortfarande på gruppnivå är det väldigt få som får X. Och på det tidiga hälsosamtalet kan inte ett X upptäckas.
 
Ja jag har också fått fylla i någon blankett. Två tror jag. En om mig själv och eventuella sjukdomar och så den om alkoholvanor (den antar jag finns överallt). Men det tog max 5 minuter. De resterande 55 minutrarna pratades det om mina tidigare graviditeter, hur min jobbsituation såg ut och om den kunde ställa till problem för mig mm. Kommer inte ihåg allt och dessutom blandar jag ihop lite de tre gångerna jag har varit på hälsosamtal. Det samtalet som var under första graviditeten (det var dock ett sent hälsosamtal) var ju annorlunda än under den tredje graviditeten.

Det frågades också om eventuell förlossningsrädsla. Vid andra graviditeten så pratades det mycket om att jag helst ville slippa kejsarsnitt och en plan lades ut efter det.

Nu vid min femte graviditet så tog vi det lite snabbt över telefon då jag tyckte att det räckte så.

Men jag har förstått att Kungsbackas MVC och förlossningen i Varberg är väldigt bra. Det är många som söker sig från Göteborg till Kungsbacka. Till Varberg söker sig kvinnor från nästan hela landet.

Kanske har jag blivit bortskämd och då är det lätt att glömma att alla inte har det lika bra.

Sen har jag själv bytt BM två ggr för att vi inte funkade ihop.
Men va f-n har en distriktssköterska med min jobbsituation att göra? Det är väl mitt ansvar som vuxen kompetent människa att greja med mitt liv?
 
Men va f-n har en distriktssköterska med min jobbsituation att göra? Det är väl mitt ansvar som vuxen kompetent människa att greja med mitt liv?
Ja alltså alla jobb är ju inte så bra att kombinera med en graviditet och då kan man få hjälp från MVC. I alla fall här.
 
Även om det bara är en person så är det inte roligt att vara den personen.
Jamen snälla nån, så fungerar det inte. Man måste alltid ställa risker på gruppliv mot nyttan. Så fungerar all vettig politik. Annars skulle vi ju få screena hela befolkningen hela tiden för allting. Det är inte görbart helt enkelt och sannerligen idiotiskt.
 
Jamen snälla nån, så fungerar det inte. Man måste alltid ställa risker på gruppliv mot nyttan. Så fungerar all vettig politik. Annars skulle vi ju få screena hela befolkningen hela tiden för allting. Det är inte görbart helt enkelt och sannerligen idiotiskt.
Tja det anses att man måste göra något åt de två-tre självmord per år som mödravården missar. Här är det ju då frågan om bra många fler än två-tre stycken.

Dessutom är tidigt ultraljud standard i andra länder i Europa.

Sen skulle jag vara tacksam om du lät bli med din nedlåtande ton. Fast jag är kvinna så kan jag faktiskt tänka. Dina snälla nån undanber jag mig vänligast.
 
Alternativt tänka själv. Men det kan iofs vara svårt i vissa fall.
Vet du vad. När du känner för att föra en normal vuxen diskussion så kan du ju höra av dig. Sådana där barnsliga utspel undanber jag mig.

Jag antar att dina argument har tagit slut och du nu därför tar till sådana här barnsligheter.

Jag beklagar att du har haft dålig erfarenhet av MVC men det skall ju inte drabba alla andra bara för det.

Det är synd att du inte kan se bortanför dina egna dåliga upplevelser.
 
Alternativt tänka själv. Men det kan iofs vara svårt i vissa fall.

Ja alltså i en perfekt värld så vet ju alla allting om vad som är bra och dåligt under graviditeten. I den världen har alla också självförtroende och pondus nog att stå upp för sig på sin arbetsplats och se till att man inte har arbetsuppgifter man inte borde ha som gravid.

Tyvärr är inte världen helt perfekt.

På samma sätt är det många som inte tar upp problem med sin barnmorska om barnmorskan inte specifikt frågar. Man tycker att det "inte är så farligt" eller tycker det är pinsamt. Frågan är ju vad som är värst, att de självsäkra upplysta får onödiga frågor, eller att man inte når de osäkra.

En stor del av barnmorskan på MVCs uppgift tidigt i graviditeten är ju också att berätta om all hjälp som MVC kan hjälpa till med OM det behövs. Hur det kan vara ett stort problem att man får information som man redan kände till kan inte jag begripa. För många är en graviditet en väldigt livsomvälvande situation, som påverkar hela tillvaron. Jag tycker iaf att det är bra att MVC:s utgångspunkt inte är "du är en vuxen kompetent människa tänk själv". Att en del kvinnor får frågor från MVC de tycker är onödiga är ett väldigt litet problem i sammanhanget tycker jag.
 
Vet du vad. När du känner för att föra en normal vuxen diskussion så kan du ju höra av dig. Sådana där barnsliga utspel undanber jag mig.

Jag antar att dina argument har tagit slut och du nu därför tar till sådana här barnsligheter.

Jag beklagar att du har haft dålig erfarenhet av MVC men det skall ju inte drabba alla andra bara för det.

Det är synd att du inte kan se bortanför dina egna dåliga upplevelser.
Jag vet inte vad du läser in riktigt alls, jag syftade på de som tror att familjeliv är en absolut sanning som vi berört tidigare i diskussionen ?? Hur du kan tycka det är barnsligt fattar inte jag??? Jag har superbra erfarenheter av MVC/BVC! Kan inte vara bättre alls! Jag har inte skrivit nånstans om att jag har dåliga erfarenheter därifrån. Jag försökte lyfta diskussionen från egen anekdotisk evidens. Jag pratar utifrån ett samhälls och feministiskt perspektiv och det tycker jag nog kan räknas till att se bortanför verkligen!
 
Att normer och värderingar tränger in i, reproduceras och får konsekvenser även inom svensk sjukvård är helt självklart, vi är alla en del av samhället som tyvärr är mansdominerat. Kan det vara så att mödravården som är tidig skapelse kan också vara påverkat av detta? Ja, det tror jag som feminist ser jag faktiskt att det förekommer och som ett bra exempel på detta är de tidiga hälsosamtalen i vissa fall. Undantaget är socioekonomiskt utsatta grupper kanske. Så nu har jag sagt vad jag menar på en mera metafysisk nivå också kan vi lämna alla diskussioner om jag är barnslig och har slut på argument när det gäller folk som inte kan tänka själva, då jag syftade på familjelivsmedlemmar i den kontext som vi tidigare berört.
 
Jag vet inte vad du läser in riktigt alls, jag syftade på de som tror att familjeliv är en absolut sanning som vi berört tidigare i diskussionen ?? Hur du kan tycka det är barnsligt fattar inte jag??? Jag har superbra erfarenheter av MVC/BVC! Kan inte vara bättre alls! Jag har inte skrivit nånstans om att jag har dåliga erfarenheter därifrån. Jag försökte lyfta diskussionen från egen anekdotisk evidens. Jag pratar utifrån ett samhälls och feministiskt perspektiv och det tycker jag nog kan räknas till att se bortanför verkligen!
För att vara feminist så har du en väldigt nedlåtande ton mot andra kvinnor.

Fortfarande har jag inte fått något svar på varför tidiga hälsosamtal skulle vara dåliga för kvinnor. Hälsosamtal som har efterfrågats av kvinnor och som är mycket uppskattade.

Det låter på dina inlägg som om du har dåliga erfarenheter.

Du påstår dig diskutera ur ett feministiskt perspektiv. Borde du i så fall inte värna om kvinnors hälsa?

Vilken verklighet är det du pratar om? Den där kvinnor får de tjänster de efterfrågar eller den som enligt dig är feministiskt korrekt?
 
Att normer och värderingar tränger in i, reproduceras och får konsekvenser även inom svensk sjukvård är helt självklart, vi är alla en del av samhället som tyvärr är mansdominerat. Kan det vara så att mödravården som är tidig skapelse kan också vara påverkat av detta? Ja, det tror jag som feminist ser jag faktiskt att det förekommer och som ett bra exempel på detta är de tidiga hälsosamtalen i vissa fall. Undantaget är socioekonomiskt utsatta grupper kanske. Så nu har jag sagt vad jag menar på en mera metafysisk nivå också kan vi lämna alla diskussioner om jag är barnslig och har slut på argument när det gäller folk som inte kan tänka själva, då jag syftade på familjelivsmedlemmar i den kontext som vi tidigare berört.
Och på vilket sätt är dessa tidiga hälsosamtal dåliga?

Det enda du gör är att upprepa att de ur feministiskt synvinkel inte är bra. På vilket sätt?

Och så är du där igen och nedvärderar "Folk som inte kan tänka själva". Är det okej att nedvärdera en viss grupp? Snarare borde en riktig feminist värna om svaga grupper. Inte nedvärdera dom.
 
Inte gravid (än) men när jag är det kommer jag gå på alla träffar med mvc/bm. Har aldrig varit gravid, är inte van vid småbarn (eller barn alls :p) och pratar hellre direkt med en bm än läser på nätet om saker och ting.
Tycker det är bra att det finns möjlighet till inskrivningssamtal och sen olika uppföljningar. Ser det som en trygghet för mig och inget nedvärderande mot kvinnor.
 
För att vara feminist så har du en väldigt nedlåtande ton mot andra kvinnor.

Fortfarande har jag inte fått något svar på varför tidiga hälsosamtal skulle vara dåliga för kvinnor. Hälsosamtal som har efterfrågats av kvinnor och som är mycket uppskattade.

Det låter på dina inlägg som om du har dåliga erfarenheter.

Du påstår dig diskutera ur ett feministiskt perspektiv. Borde du i så fall inte värna om kvinnors hälsa?

Vilken verklighet är det du pratar om? Den där kvinnor får de tjänster de efterfrågar eller den som enligt dig är feministiskt korrekt?
Jag är inte nedlåtande mot andra kvinnor utan mot manssamhället. Jag tycker det är nedlåtande mot kvinnor att vi som gravida ska betraktas som en särskild art som det måste klemas med och få fylla i formulär om hur mkt alkohol vi dricker etc. Jag tycker att vi kan tänka själva och inte omyndighetförklaras. Vilket vi inom vården många gånger gör, tyvärr.
 
Jag är inte nedlåtande mot andra kvinnor utan mot manssamhället. Jag tycker det är nedlåtande mot kvinnor att vi som gravida ska betraktas som en särskild art som det måste klemas med och få fylla i formulär om hur mkt alkohol vi dricker etc. Jag tycker att vi kan tänka själva och inte omyndighetförklaras. Vilket vi inom vården många gånger gör, tyvärr.
Fast formulär om alkoholvanor förekommer ju inte bara inom mödravården. Jag går årligen på hälsokontroll via jobbet och får då fylla i en liknande lapp.

En av mina kollegor (man) hamnade faktiskt i riskgruppen för sina alkoholvanor. Helt utan att han anade det innan. Han var faktiskt lite chockad över resultatet.

Jag tror att "folk" tror att de lever hälsosamt (för att man litar på familjeliv?) och när man sedan får fylla i formuläret får man en tankeställare. Det är ju även information om vilka sjukdomar man har haft/har som kan påverka en graviditet. Vissa av dem hade iaf jag ingen aning om skulle kunna påverka bebisen i magen eller mig under tiden jag var gravid.

Jag förstår din tanke om att kvinnor är mer värda när de bär på ett barn men jag tror snarare att man ska se mödravården som en service för att kvinna och barn ska må så bra som möjligt. Vill man inte utnyttja servicen så är väl det ok men jag tror man ska passa sig från att råda andra kvinnor att strunta i att gå på hälsosamtal eller undersökningar som @Petruska är inne på. Mödravården räddar liv på både kvinnor och barn.

Mvh Miks
 
Jag är inte nedlåtande mot andra kvinnor utan mot manssamhället. Jag tycker det är nedlåtande mot kvinnor att vi som gravida ska betraktas som en särskild art som det måste klemas med och få fylla i formulär om hur mkt alkohol vi dricker etc. Jag tycker att vi kan tänka själva och inte omyndighetförklaras. Vilket vi inom vården många gånger gör, tyvärr.

Fast fylla i formulär görs ju inte? jag har inte varit i närheten av nåt sånt formulär. Du dömer ut hela mödrarvården på några få exempel som är specifika för den personen, inget generellt.
 
jag kan förtydliga att jag inte fick kritik av MVC för att jag kom sent.
Däremot upplyste de mig om att det kunde vara svårt att finna tid för mig inom 1-2v för KUBtest. Vilket jag visste och ändå ville avstå.
Jag sköt upp det delvis av liknande skäl. Jag ville inte göra det test för ryggmärgsbråck som gjordes då, bland annat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp