Att bli mobbad

Sv: Att bli mobbad

Som ditt andra förslag gjorde jag lite grann i höstas och det är därför jag och andra trodde det var typ utrett igen. men se, jag hade helt fel.

Ditt första förslag skulle jag vilja ändra till "Far och helvete, kärring" :D Men det är inte konstruktivt och vettigt, därför låter jag bli.:)


Nä det är ju inte det och får man värsta utbrottet och använder mindre lämpliga ord så kan ju satmaran påpeka det och det ska man inte ge henne;)
 
Sv: Att bli mobbad

Kl

Jag har varit i en liknande situation som dig på högskolan. Jag både jobbade och hade häst och kunde inte alltid vara med när de passade de andra på grupparbeten.

Jag fick skit från flera självutnämnda ledare i klassen. Bl.a. sågade de min del av ett grupparbete (typ slutsatsen) totalt precis innan vi skulle redovisa det för hela klassen. Jag ansåg att det var bra och läraren oxå som i sitt skriftliga omdöme berömde det alldeles särskilt.

Det "roliga" var att jag blev erbjuden ett toppjobb ett halvår innan utbildningen var över. Ett jobb som många hade velat ha men inte fick. Så dålig var jag liksom...

Något år efter utbildningen träffades vi igen och en av dem bad om ursäkt för deras beteende och undrade vad jag tyckte om deras agerande. Jag hade inte ens ett svar på det för de hade betett sig så dumt!

Ta upp det med ledningen! Du ska under inga omständigheter ha det så. Spara mail, dokumentera och be dina vänner i gruppen gå samman och sätta ner foten.

Du är värd att bli väl behandlad!
 
Sv: Att bli mobbad

Nä det är ju inte det och får man värsta utbrottet och använder mindre lämpliga ord så kan ju satmaran påpeka det och det ska man inte ge henne;)

Nej verkligen inte :) Och jag vill beté mig vuxet även om jag skulle vilja be henne fara och flyga. Därför har jag inte heller svarat på mailen från henne så fort jag sett dem för i den situationen skulle jag bara tjafsa emot och så hade det blivit större än så här. Tror lite att rätt metod är att inte ge henne syre när hon skriver så. Men jag vet inte.
 
Sv: Att bli mobbad

Jag har förstått att det är rätt vanligt sånt här. Det är så trist. Det är så löjligt.

Jag förstår att det kan ställa till besvär om en person i gruppen inte är på alla möten, men jag har gjort det jag skulle i alla fall.

Jag hatar grupparbeten. Inte för att andra inte är där eller inte gör sin del utan för att det finns människor som totalt kör över andra. Jag skiter i om jag råkar få göra mer för att en annan smiter undan, det kan jag ta, men att bli överkörd gör mig bara ledsen.
 
Sv: Att bli mobbad

Ibland har man tur och ibland otur i grupparbeten. Det är skitjobbigt med såna som inte gör sin del, speciellt om hela arbetet bygger på att alla bitar finns med. Min ena dotter skulle göra ett grupparbete som skulle vara klart förra veckan, en i gruppen hade inte gjort sin del för hon hade helt enkelt inte tid, hon hade jobbat och hade besök och yada yada. Så hon förstörde verkligen för alla andra. Inte heller okej tycker jag.

Hur menar du att bli överkörd? Typ att nån tar kommandot och bestämmer precis allt? Eller att när man väl gjort något så är det ändå inte bra? Eller kanske både ock och något mer?

Just gnällspikarna som aldrig är nöjd med vad andra gör - tycker jag är värsta sorten, speciellt om de själva är smitare
 
Sv: Att bli mobbad

Ibland har man tur och ibland otur i grupparbeten. Det är skitjobbigt med såna som inte gör sin del, speciellt om hela arbetet bygger på att alla bitar finns med. Min ena dotter skulle göra ett grupparbete som skulle vara klart förra veckan, en i gruppen hade inte gjort sin del för hon hade helt enkelt inte tid, hon hade jobbat och hade besök och yada yada. Så hon förstörde verkligen för alla andra. Inte heller okej tycker jag.

Hur menar du att bli överkörd? Typ att nån tar kommandot och bestämmer precis allt? Eller att när man väl gjort något så är det ändå inte bra? Eller kanske både ock och något mer?

Just gnällspikarna som aldrig är nöjd med vad andra gör - tycker jag är värsta sorten, speciellt om de själva är smitare

Jag har gjort min del och inte förstört för någon annan. Ja, förutom misslyckandet på redovisningen, men det fixade jag inte trots att jag försökte. Jag försökte låtsas hela tiden att jag inte var nervös men väl där framför alla vågade jag inte.

Ja vi i grupen arbetade med olika delar som vi sedan skulle sätta ihop, en där berättar vad HON har gjort vilket då är typ alla uppgifter den gången och det låter ju bra, vi gör som hon vill. Så här har det fortsatt genom hela arbetet. Vad som än har sagts så har hon haft ändringar och sagt "Vet ni vad jag tycker..." osv.

Hon lyssnar inte riktigt, speciellt inte om man inte tycker som hon. Detta har genomsyrat hela arbetet. Det är mer än jag som känner sig överkörd och har kommentarer och lite oro om att "undrar om detta bli godkänt av de andra, de brukar ha åsikt".

Ja det är de som är värsta sorten tycker jag. Sånna som vill ha det på SITT sätt och inte lyssnar på andra.
 
Sv: Att bli mobbad

-Jag tycker det är fegt att angripa någon genom mail, särskilt om man inte först snackat med personen i fråga om konflikten. Om man bara irriterar sig lite på en person, någon som kanske inte är ens typ utan att för den skull vara ojust, så är det bäst för gemenskapens skull att helt enkelt hålla tyst... det fattar säkert till och med den där mobbaren. Därför tycker jag du gott kan ta upp det som hänt med skolledningen så kanske dom kan uppfostra henne lite... För som sagt, kommer hon ut på en arbetsplats och gör samma sak så är det en katastrof.

Jag har också blivit mobbad i skolan som barn och sedan några gånger som vuxen. Antagligen är man känsligare för vuxen-mobbing om man blivit mobbad som barn. Jag har lite grundläggande osäkerhet kvar sedan dess. Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig.
 
Sv: Att bli mobbad

Fy vad jobbigt.

Jag tänker att det är bra att säga till kursledare/lärare/ansvarig att du har problem med den här personen, om inte annat så för att rätt vad det är tar HON kontakt med dem för att uttrycka att hon tycker att du inte gör ett bra jobb. Bättre att förekomma henne och berätta att hon gör dig nervös vid redovisningar osv.

Hoppas verkligen att de andra törs stå upp mot henne. Jag har också pluggat med en tjej som hade kunnat göra liknande saker, men på nåt sätt drogs folk till henne, och så fort den här tjejen tog in folk "i sin krets" så blev de glada och stolta och liksom lättade över att inte vara hennes antagonist, och satt tysta om tjejen var elak mot någon annan. Vuxna människor, man tror inte sina ögon.
 
Sv: Att bli mobbad

Vad tror du händer om du sakligt bemöter den här personen (inför alla) per mail? Tror du att de andra hakar på då och håller med?
Ofta brukar det bara så att om en säger "jag håller med Enya, det är inte ok att...." så hakar de andra på.

Skriv ett sansat mail om hur du upplever situationen, så får du säkert lite stöd.
 
Sv: Att bli mobbad

Det var intressant det där med den nya gruppen. Vi fick fylla i hur vi var som personer osv och så delade han, läraren, in oss i grupper efter hur vi är som personer :) Det blev bra, ingen av oss 4 i gruppen nu är sådana som kör över andra eller kommer med "men hör ni, vet ni vad JAG tycker..." som var favvismeningen hos en i den andra gruppen....

Det här tyder väl ändå på att läraren "ser" vad som pågår, men väljer att lösa det på sitt sätt.
Hoppas att det kommer att fungera för dig i den nya gruppen :up:

Om du kan, ignorera personen ifåga - h*n är inte värd att du ens slösar energi på att älta det som varit! Kom igen nu Enya, se framåt - du är så mycket bättre än den där personen :)
Lägg energin på den nya gruppen och de nya uppgifterna...
 
Sv: Att bli mobbad

Det här tyder väl ändå på att läraren "ser" vad som pågår, men väljer att lösa det på sitt sätt.
Hoppas att det kommer att fungera för dig i den nya gruppen :up:

Om du kan, ignorera personen ifåga - h*n är inte värd att du ens slösar energi på att älta det som varit! Kom igen nu Enya, se framåt - du är så mycket bättre än den där personen :)
Lägg energin på den nya gruppen och de nya uppgifterna...

Det är inte samma person som delade in oss, en helt ny lärare i nya ämnen (projektledning, arbetspsykologi och ett till som jag glömt just nu). Intressanta ämnen! I går var jag tvungen att arbeta med henne i alla fall. Kändes rätt trist, men hon hade ju satt sig bakom mig... Jag försökte dock ignorera och pratade med de två´andra när jag sa något.

Det komiska, vi fick i uppgift att beskriva våra nya grupper (vi är 4 personer) med tre ord och de andra sa snabbt att vi är lugna och trygga, kreativa och öppna mot varandra. Kändes jättebra. Hade jag hamnat i en grupp till med så starka och drivande människor hade jag nog inte ens gått sista terminen. Jag står inte ut med människor just nu, vill inte ens prata med någon i klassen egentligen och jag vill bara vara i fred. Samtidigt som jag inte vill det.
 
Sv: Att bli mobbad

Vad tror du händer om du sakligt bemöter den här personen (inför alla) per mail? Tror du att de andra hakar på då och håller med?
Ofta brukar det bara så att om en säger "jag håller med Enya, det är inte ok att...." så hakar de andra på.

Skriv ett sansat mail om hur du upplever situationen, så får du säkert lite stöd.

Det försökte jag tidigare i höst och nu skrev ju en annan i gruppen mail och skrev då att hon betedde sig illa och nedvärderande och han skrev ju ett gruppmail så alla fick det. INGEN har svarat alls. Samma i höstas när jag förklarade, inte ett ljud från någon alls.

Jag vet inte om jag vill bemöta henne egentligen, velar lite där och tvekar och så. För om jag gör det riskerar jag hamna i försvarsställning och det är inte positivt för mig.
 
Sv: Att bli mobbad

Fy vad jobbigt.

Jag tänker att det är bra att säga till kursledare/lärare/ansvarig att du har problem med den här personen, om inte annat så för att rätt vad det är tar HON kontakt med dem för att uttrycka att hon tycker att du inte gör ett bra jobb. Bättre att förekomma henne och berätta att hon gör dig nervös vid redovisningar osv.

Hoppas verkligen att de andra törs stå upp mot henne. Jag har också pluggat med en tjej som hade kunnat göra liknande saker, men på nåt sätt drogs folk till henne, och så fort den här tjejen tog in folk "i sin krets" så blev de glada och stolta och liksom lättade över att inte vara hennes antagonist, och satt tysta om tjejen var elak mot någon annan. Vuxna människor, man tror inte sina ögon.
Nej och det är inte heller en fördel för mig om hon gör det. Men om jag pratar med dem om det så känns det som att jag drar i gång något, som jag inte fixar att vara delaktig i och måste försvara mig hela tiden. Det är därför jag tvekar.

Som din erfarenhet tror jag det är här, de "vågar" inte säga ifrån riktigt. Jag förstår dem på sät och vis, men jag hade personligen aldrig accepterat det. Jag blir argare när någon behandlar någon annan illa än när jag får skit själv. Tror det är lättare så, mer distans kanske. Vad tror du?
 
Sv: Att bli mobbad

Visst kan jag börja förklara och försvara mig inför det hon skriver (för det hon skriver är inte så, hon har fel), men jag når inte fram till henne, hon tar inte det till sig. ÄR det lönt då?

Ni har nog rätt, jag ska försöka ta upp det med ledningen. Tror de anar något redan. En av dem frågade några veckor före jul om jag var ledsen. Jag såg väl sur ut, men det är så jag ser ut, jag går inte runt och ler alltid.

Ja! Det är lönt! Man ska alltid stå upp för sig själv!
Nu har du redan försökt förklara för människan och det går inte fram säger du. Skulle tro att det går fram, men hon är för arrogant för att nedlåta sig till att bry sig.

Ååh jag önskar att du rakryggad kunde stå upp för dig själv, använda dig av kroppsspråk och röst och trycka till henne på det sättet. Men jag förstår att det inte går :( så då tycker jag istället att du ska ta upp det med ledningen. Absolut!

Och vem fan är människan egentligen, vem fan tror hon att hon är?! En knäpp på näsan är vad hon ska ha, hoppas ledningen ordnar det.
 
Sv: Att bli mobbad

-Jag tycker det är fegt att angripa någon genom mail, särskilt om man inte först snackat med personen i fråga om konflikten. Om man bara irriterar sig lite på en person, någon som kanske inte är ens typ utan att för den skull vara ojust, så är det bäst för gemenskapens skull att helt enkelt hålla tyst... det fattar säkert till och med den där mobbaren. Därför tycker jag du gott kan ta upp det som hänt med skolledningen så kanske dom kan uppfostra henne lite... För som sagt, kommer hon ut på en arbetsplats och gör samma sak så är det en katastrof.

Jag har också blivit mobbad i skolan som barn och sedan några gånger som vuxen. Antagligen är man känsligare för vuxen-mobbing om man blivit mobbad som barn. Jag har lite grundläggande osäkerhet kvar sedan dess. Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig.
Ja man är nog lite känsligare för mobbning som vuxen, men det borde man ju inte vara. Jag borde kunna hantera det bättre än att bli ledsen och nervös av allt.

Ja arbetsplats ja, det har jag inte funderat på. Hur agerar folk där?
 
Sv: Att bli mobbad

Ja! Det är lönt! Man ska alltid stå upp för sig själv!
Nu har du redan försökt förklara för människan och det går inte fram säger du. Skulle tro att det går fram, men hon är för arrogant för att nedlåta sig till att bry sig.

Ååh jag önskar att du rakryggad kunde stå upp för dig själv, använda dig av kroppsspråk och röst och trycka till henne på det sättet. Men jag förstår att det inte går :( så då tycker jag istället att du ska ta upp det med ledningen. Absolut!

Och vem fan är människan egentligen, vem fan tror hon att hon är?! En knäpp på näsan är vad hon ska ha, hoppas ledningen ordnar det.

Är det alltid bra att stå upp för sig själv? Är det inte bra att inte ta åt sig och ignorera det? Vilken effekt kan det få?

Hon säger sig vara så imponerad av att jag klarar av att vara ensamstående med tre barn, flera djur, jobba och ha hälsoproblem (hon tänker på öron- och ögonproblemen och epilepsin), men jag vill inte att hon är det, hon behöver inte vara imponerad, hon ska ge fan i att vara det, det är inget att vara imponerad av. Jag vill bara att hon hade givit 17 i att kritisera och förödmjuka mig och dessutom inför 6 andra personer så där.

Jag har väl ingen ryggrad, därför kan jag inte stå :p
 
Sv: Att bli mobbad

Att inte ta åt sig och att ignorera tycker jag är en variant av att stå upp för sig själv. Att inte låta sig påverkas av det som händer. Det är inte alltid - i mina ögon - att bita ifrån. Det gäller som bekant att välja sina strider, och ibland är det helt enkelt inte i mitt eget intresse att ta en fajt. Det kan bero på strategi i ett arbete/grupp, men också att jag inte har tid/energi/lust att ge mig in i något jag inte känner att jag mäktar med att avsluta eller kanske inte har någon bra plan för hur jag ska driva.
 
Sv: Att bli mobbad

Men vafan... vad rör det henne i ryggen om du gör en dålig presentation eller inte? Hennes betyg baseras inte på din del av redovisningen.

Och vad gäller jobb så tycker jag att man faktiskt får inse att alla har sina liv, och man får planera gruppmöten så alla kan vara med. Skulle vara kul att se henne i våran projektgrupp... Två jobbar heltid, jag deltid, tre av oss har hästar och en är dessutom småbarnsförälder. Aldrig har gemensamma studier varit ett problem.

Jag har väl inga konkreta tips att komma med dock... Att bli riktigt jävla förbannad kanske? Ryt ifrån från så det pirrar i tårna, ta ledsamheten och omvandla det till ilska som får en finne på en permafrostmyr att framstå som from.

Kram på dig!
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 675
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 866
Senast: Migo
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 229
Senast: manda
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 004
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp