Bukefalos 28 år!

Att bli stödhem...

Sleepan

Trådstartare
Jag ska flytta hemifrån den 1 juni, och har haft katt sen jag var 5 år.
Alltså känns det inte alls kul att helt plötsligt bli utan kissemiss..

Jag kommer att bo i en etta på 41 kvm, och detta är på tredje våningen i ett område där man ej får ha katten utomhus.
Jag hade gärna tagit med min katt som vi har här hemma, men hon skulle bli knäpp av att bo där.
Jag har funderat på att skaffa en innekatt, kanske ta över en som är van vid att vara inne, men ska förhoppningsvis börja plugga inom ett par år och vet då inte om jag kan ta katten med mig..

Så nu har jag tänkt - vad tror ni om att bli stödhem åt tex Kattkommando Syd?
Är det någon här som är det och har erfarenhet av hur det är?
Kommer förmodligen tycka att det är jättejobbigt när katterna åker, men skulle ju ändå känna att jag gjort något som hjälpt dem.
Känns som att detta skulle kunna fungera faktiskt, men jag tar gärna lite råd av er här på Katt :)
 
Sv: Att bli stödhem...

Jag skulle rekommendera hittekatter i fokus. Annars är stödhem är en fantastisk chans att göra skillnad, hade jag haft möjlighet hade jag inte tvekat en sekund. Lycka till! :)
 
Sv: Att bli stödhem...

Det är en jättebra idé!

Det betyder så oerhört mycket att det finns stödhem som är villiga att lägga tid på skyggisar, och det ger väldigt mycket igen när man vunnit katternas tillit.

Var noga när du väljer katthem bara, jag har hört en hel del tråkiga historier från fd stödhem som inte alls fått vad som varit avtalat. :( (Jag kommer inte ihåg vilka katthem som krånglat, så jag lämnar det till dig att leta efter. Googlar man på namnen finns nog en hel del foruminlägg på olika håll).
 
Sv: Att bli stödhem...

Var noga när du väljer katthem bara, jag har hört en hel del tråkiga historier från fd stödhem som inte alls fått vad som varit avtalat. :( (Jag kommer inte ihåg vilka katthem som krånglat, så jag lämnar det till dig att leta efter. Googlar man på namnen finns nog en hel del foruminlägg på olika håll).

Detta är ett jättebra råd!

För snart 5 år sedan så blev vi jourhem åt en hund, en ungtik som "räddades" från sin psykiskt sjuke matte.

Jag var en av de som inrapporterade till djurskyddsföreningen om tiken och i samband med det så svarade jag ja på frågan om jag kunde tänka mig att vara jourhem åt henne tills ett nytt hem kunde hittas.

Sent en kväll så ringde föreningen, dom hade hämtat hunden och ville nu att jag skulle komma till dom och hämta henne, klockan var strax innan 22 och visst, jag gick dit och hämtade henne, en i föreningen bor inte långt från mig, ca 5 km.

Ganske omgående så visade det sig att det inte gick att ha henne hos oss, hon var jättesnäll och funkade med vår hund riktigt bra MEN hon var aggressiv mot våra katter, jagade dom och det var bara en tidsfråga innan hon skulle ta död på dom. Det kändes inte bra.

Dagen efter ringde jag till föreningens ordförande och talade om detta, fick absolut 0 respons, dom struntade totalt i att jag absolut inte kunde riskera mina egna djurs väl och ve för en annan hund.

För mig var det enkelt, dom fick ordna någon annan att ta hand om hunden, men si, det gick inte alls.

Hur det nu var så löste det sig så att en bekant till mig kände ett par som sökte hund, dom kom hit och tittade på henne och föll direkt, tog med henne till min stora lättnad, hon bor där än idag, har blivit en trevlig hund och mår hur bra som helst, däremot så dödade hon deras kaniner det fösta hon gjorde.

Men något av djurföreningen har jag inte hört, dom struntade i hur det gick för hunden "dom räddade".

Oseriöst tycker jag, det är en känd förening!

Aldrig mer är jag jourhem
 
Sv: Att bli stödhem...

Jotack, jag har en stödhemskatt här nu som ingen brytt sig om att fråga hur den mår på 8 månader. Klart hen får stanna så länge det vill sig, men det var ju inte riktigt så det skulle vara... Har haft den här i 2 år nu.


TS;
Det är underbart att få hjälpa katter i nöd, jag har 2 här, den ena adopterade jag, men förvänta dig inte att du ska kunna bli av med dem. Är de inte kattungar kan det ta väldigt lång tid att hitta ett nytt hem till dem (Ibland går det snabbt, men var beredd på att det kan ta tid)
 
Senast ändrad:
Sv: Att bli stödhem...

Min ena katt bodde i jour-/stödhem medan jag flyttade då jag inte kunde ta med henne. Nu var det en vän till mig men han har katter från ett katthem i Stockholm och de verkar seriösa, de tog tillbaka två katter direkt som inte fungerade med min, utan tjaffs. Om jag kommer på vilket det är så kan jag skicka ett PM :D
 
Sv: Att bli stödhem...

KL

Tack allihop för bra råd! :) Jag är verkligen jättesugen på att ta hand om nån liten kisse eller två, men frågan är ju om de vill låta en göra det när jag inte vet helt säkert hur länge jag kan vara stödhem åt dem. Beror på när jag kommer in på skolan jag vill gå på. Det är inte säkert att jag kan ha en katt i flera år , eftersom jag inte vet hur min boendesituation kommer att se ut sen.
Jag ska fundera vidare på det och se om jag kan ta kontakt med lite olika föreningar :)
Känns som en hemskt bra lösning eftersom jag hjälper till, samtidigt som jag får ha en kisse hos mig :)
 
Sv: Att bli stödhem...

KL

Tack allihop för bra råd! :) Jag är verkligen jättesugen på att ta hand om nån liten kisse eller två, men frågan är ju om de vill låta en göra det när jag inte vet helt säkert hur länge jag kan vara stödhem åt dem. Beror på när jag kommer in på skolan jag vill gå på. Det är inte säkert att jag kan ha en katt i flera år , eftersom jag inte vet hur min boendesituation kommer att se ut sen.
Jag ska fundera vidare på det och se om jag kan ta kontakt med lite olika föreningar :)
Känns som en hemskt bra lösning eftersom jag hjälper till, samtidigt som jag får ha en kisse hos mig :)

Vi är stödhem åt katter året om utom på sommaren (juli-augusti) då vi inte bor hemma och det fungerar bra. Katthemmen är underförstådda med att vi bara kan ha katt till dess så har katten inte blivit omplacerad så tar de tillbaka den. Vi tar med våra egna katter och de får gå ute men det är inte alltid så smart att släppa ut en halvskyggis på ett främmande ställe ...
De katthem vi samarbetat med har inte haft problem med det iaf men det är klart att det kan vara olika.
 
Sv: Att bli stödhem...

Låter ju helt suveränt! Vet du om det katthemmet ni är stödhem åt, placerar ut katter i olika delar av Sverige eller bara där ni bor?
Finns ett par här i närheten, men jag vet inte riktigt hur de är. Ska se om jag kan googla fram lite info.. :)
 
Sv: Att bli stödhem...

Tror de bara placerar ut lokalt, men jag tror att alla seriösa katthem kan tänka sig att ta tillbaka katten om det skulle behövas. Hellre ett jourhem under en period än inget alls.
 
Sv: Att bli stödhem...

Lite så har jag med tänkt, så jag ska kolla upp vad de säger iaf :)
Ska dock ta och flytta hemifrån först, haha. Det känns som steg 1 :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 960
Senast: Sel
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 930
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 802
Senast: Sparksfly
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 702
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp