Att byta bort torven...

Vi har fått mocka några enstaka gånger nu och det jag kan säga så här långt är att det tar bort ammoniaklukt otroligt bra. Det är verkligen totalt luktfritt i ligghallen. Forts följer.😊

Det låter lovande ju! Det och partiklar var ju varför vi valde torv till min häst med känsliga luftvägar. Och han är helt symptomfri på torv och bra hösilage.
 
Rapshalms pellets! Precis börjat använda det då det enda som fanns tillgängligt hos oss i en period var kutterspån vilket inte funkar hos min som bara river upp allting och trycker upp det längst väggarna. Dammfritt, mycket drygare än vanlig halmpellets, suger upp bra och lägger sig snabbt som en kaka i botten och lika lättmockat som vanlig spån och halmpellets. Plus för att min glupska unghäst inte äter på det. Enda nackdelen är att det har en lite speciell lukt precis i början när man blöter upp det, men den lukten försvinner så fort det torkat upp lite, inom 24 Timmar. Jag använder den från Halmeko. Rekommenderar!
 
Funderar fortfarande på vad jag ska byta till och hittade då på granngårdens sida att man inte ska blanda halmpellets och torv för att man då förstör halmpelletsens egenskaper. Dessutom står det att man ska byta ut hela bädden 4-6 gånger/år! Det låter helkonstigt, då är det ju ingen idé att lägga bädd. Är halmpellets verkligen ett så dåligt strömedel eller vad säger ni som har provat?
 
Funderar fortfarande på vad jag ska byta till och hittade då på granngårdens sida att man inte ska blanda halmpellets och torv för att man då förstör halmpelletsens egenskaper. Dessutom står det att man ska byta ut hela bädden 4-6 gånger/år! Det låter helkonstigt, då är det ju ingen idé att lägga bädd. Är halmpellets verkligen ett så dåligt strömedel eller vad säger ni som har provat?

Jag hade iofs inte velat blanda halmpellets med torv, men det har att göra med att jag inte vill ha en stenhård kompakt platta i boxen. Halmpelletsen blir kompakt och iaf jag vill hellre blanda ut den med något som ger lite mer fluff.

Använder gärna halmpellets men byter absolut inte ut allt flera gånger per år, var har du sett/hört det?
 
Funderar fortfarande på vad jag ska byta till och hittade då på granngårdens sida att man inte ska blanda halmpellets och torv för att man då förstör halmpelletsens egenskaper. Dessutom står det att man ska byta ut hela bädden 4-6 gånger/år! Det låter helkonstigt, då är det ju ingen idé att lägga bädd. Är halmpellets verkligen ett så dåligt strömedel eller vad säger ni som har provat?
Jag älskar halmpellets och aldrig hört om att det måste bytas varannan månad. Har iofs inte bädd men det är av helt andra anledningar än att jag har halmpellets.
 
Funderar fortfarande på vad jag ska byta till och hittade då på granngårdens sida att man inte ska blanda halmpellets och torv för att man då förstör halmpelletsens egenskaper. Dessutom står det att man ska byta ut hela bädden 4-6 gånger/år! Det låter helkonstigt, då är det ju ingen idé att lägga bädd. Är halmpellets verkligen ett så dåligt strömedel eller vad säger ni som har provat?
Är det rekommendation från försäljaren/företaget så ta det med en nypa salt, de vill ju sälja mer. Testa och se?
 
Funderar fortfarande på vad jag ska byta till och hittade då på granngårdens sida att man inte ska blanda halmpellets och torv för att man då förstör halmpelletsens egenskaper. Dessutom står det att man ska byta ut hela bädden 4-6 gånger/år! Det låter helkonstigt, då är det ju ingen idé att lägga bädd. Är halmpellets verkligen ett så dåligt strömedel eller vad säger ni som har provat?
Jag har nyss anlagt en torvbädd med pellets överst. Hade från början spånpellets men nu har vi halmpellets, funkar bra. Jag tycker det är bra att ha pellets på toppen eftersom det håller ihop bra och inte så lätt blandas runt med torven. Ända negativa jag har om halmpellets hittills är att det är lite trist i färgen.
 
Är det rekommendation från försäljaren/företaget så ta det med en nypa salt, de vill ju sälja mer. Testa och se?
Jag utgår ifrån att det är tillverkaren som skriver det om sin produkt men jag ser det snarare som att de berättar hur urkass deras produkt är eftersom den inte kan hålla som bädd mer än några månader. Helt värdelöst i mina ögon. Vad händer efter några månader? Möglar det eller vad händer?
 
Jag hade iofs inte velat blanda halmpellets med torv, men det har att göra med att jag inte vill ha en stenhård kompakt platta i boxen. Halmpelletsen blir kompakt och iaf jag vill hellre blanda ut den med något som ger lite mer fluff.

Använder gärna halmpellets men byter absolut inte ut allt flera gånger per år, var har du sett/hört det?
Det står som information om produkten. https://www.granngarden.se/halmpellets-strohfelder-krossad-20-kg-butikspris
 
Jag utgår ifrån att det är tillverkaren som skriver det om sin produkt men jag ser det snarare som att de berättar hur urkass deras produkt är eftersom den inte kan hålla som bädd mer än några månader. Helt värdelöst i mina ögon. Vad händer efter några månader? Möglar det eller vad händer?
Fast så behöver det ju inte vara. Tandborstar kan ju hålla i flera år men rekommenderas ändå att bytas efter ett par månader. Likadant med rakblad, vitvaror, nagelfilar - you name it. Det är bara försäljningsstrategi för det mesta. Men, jag har inte testat halmpellets så jag vet inte. Hade dock testat och sett.
 
Fast så behöver det ju inte vara. Tandborstar kan ju hålla i flera år men rekommenderas ändå att bytas efter ett par månader. Likadant med rakblad, vitvaror, nagelfilar - you name it. Det är bara försäljningsstrategi för det mesta. Men, jag har inte testat halmpellets så jag vet inte. Hade dock testat och sett.
Självklart men det är ett enormt dåligt sätt att sälja produkter genom att berätta hur dåliga de är i jämförelse med andra.
Ja testa och se är ett sätt. I dagsläget när jag igår betalade veterinärräkningar på drygt 22000 och mer än hälften av fakturorna inte har kommit än känns det dock inte som att jag har lust med det varken ekonomiskt eller orkmässigt om jag måste slänga ut bäddarna för att de blir knas. Därför frågar jag för jag vet ju att det finns många här som har testat diverse blandningar och diverse ströer och kan dela med sig av hur det blev.
 
Har inte testat halmpellets från utlandet utan köpt från hästströ/ laga bioenergi AB och tidigare från Yesbox. Hittar inget hos dessa 2 om att byta så ofta.
Att jag bytt märke beror bara på att där jag köper ifrån bytte var dom köper ifrån.
Tack! Då är det nog bara ett sätt att få folk att köpa mer än vad som behövs för djurvälfärden om man inte är som jag då och börjar fundera på varför det är så dåligt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 139
Senast: Bliss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp