Att byta bort torven...

Jag har iaf mockat idag då våra hästar faktiskt hade varit inne i ligghallen och stökat till.. 😂 Var oerhört lättmockat, torven dammar fortfarande lite men linströet liksom tynger ner eller hur man ska förklara så dammet yr inte så mycket. Bädden har blivit väldigt mycket mer stabil av bara två balar linströ och det luktar väldigt fräscht.
Kan du berätta ALLT om hur du tycker att det är? :D Har du avtalet där de hämtar ditt gödsel också?
 
Jag gillade hampaströ innan det kostade 259kr/bal 😛. Det är en restprodukt från hampa-odlingar (fibrer, olja), precis som lin. Jag tyckte det var fantastiskt lättarbetat och höll ammoniaken låg.

Jag använder numera spånpellets/stallpellets/värmepellets och halm i min ligghall. Spånet är en lokal produkt, men halmen "importerad" söderifrån 😅.

Jag tycker att ni som bor i Skåne med gott samvete kan köpa strö producerat i ex Tyskland, det är inte längre transport än när jag köper halm från Uppsala-trakten...
 
Kan du berätta ALLT om hur du tycker att det är? :D Har du avtalet där de hämtar ditt gödsel också?
Vi skulle ha avtalet där dom hämtar gödseln men dom ändrade avtalet i sista stund så då hoppade min stallägare av det. Vi har dock fortfarande linströ i vår ligghall och tycker det fungerar utmärkt då det är tungt och binder dammet från torven väldigt bra. Dock är hästarna inte inne i ligghallen så mycket än. Vi har inte börjat fodra dom än för dom har gräs så det räcker och blir över och då sover dom där maten finns sas. När vi börjar fodra i november så brukar dom vara i ligghallen mer så får återkomma med en uppdatering då.😊
 
Vi skulle ha avtalet där dom hämtar gödseln men dom ändrade avtalet i sista stund så då hoppade min stallägare av det. Vi har dock fortfarande linströ i vår ligghall och tycker det fungerar utmärkt då det är tungt och binder dammet från torven väldigt bra. Dock är hästarna inte inne i ligghallen så mycket än. Vi har inte börjat fodra dom än för dom har gräs så det räcker och blir över och då sover dom där maten finns sas. När vi börjar fodra i november så brukar dom vara i ligghallen mer så får återkomma med en uppdatering då.😊
Har ni torvbädd med linströ ovanpå? Ser framemot en uppdatering i november då :bump:
 
Japp det stämmer.😊

Är det ett medvetet val (sorry, minns ej början på tråden 🙈) och något ni tänkte fortsätta med eller tänkte ni testa bädd helt på linströ?

Tror vi ska hämta 5 testbalar lite längre fram och lägga på ena tredjedelen i ligghallen där den andra hästen kissar massor för att verkligen testa det. Vi vill om det är bra går över från torv helt.
 
Är det ett medvetet val (sorry, minns ej början på tråden 🙈) och något ni tänkte fortsätta med eller tänkte ni testa bädd helt på linströ?

Tror vi ska hämta 5 testbalar lite längre fram och lägga på ena tredjedelen i ligghallen där den andra hästen kissar massor för att verkligen testa det. Vi vill om det är bra går över från torv helt.
Tanken var att stallägaren skulle ha avtal med linströ och gödselhantering. Nu blev inte det avtalet av utan alla får använda vad dom vill. Vi har kvar massa torv men tycker den dammar och att det inte blir så bra bädd med enbart torv så vi köpte ett startpaket med 6 balar linströ varav vi lade fyra i ligghallen, två ska vi ha i våra transporter. Vi har planer att köpa en halvpall med 18 balar då vi tyckte att det blev väldigt bra med dom balarna som vi lade in. Just nu är det dock inte aktuellt än eftersom det just nu inte finns ngt att mocka i ligghallen.😊
 
Jag tackar för tipset om linströ! Jag har funderat på att övergå till hampa men har varit orolig för om hästarna äter det. Vad jag förstår är linströt inte alls aptitligt för hästar, och priset är ju helt ok också. Jag ska absolut åka och hämta fem testbalar i alla fall.
 
Är det ett medvetet val (sorry, minns ej början på tråden 🙈) och något ni tänkte fortsätta med eller tänkte ni testa bädd helt på linströ?

Tror vi ska hämta 5 testbalar lite längre fram och lägga på ena tredjedelen i ligghallen där den andra hästen kissar massor för att verkligen testa det. Vi vill om det är bra går över från torv helt
Jag tackar för tipset om linströ! Jag har funderat på att övergå till hampa men har varit orolig för om hästarna äter det. Vad jag förstår är linströt inte alls aptitligt för hästar, och priset är ju helt ok också. Jag ska absolut åka och hämta fem testbalar i alla fall.
Ni får mer än gärna rapportera om era upplevelser här. Funderar på att ingå i avtal med dem men behöver använda upp tre pall kutterspån innan vi byter till något annat...
 
Ni får mer än gärna rapportera om era upplevelser här. Funderar på att ingå i avtal med dem men behöver använda upp tre pall kutterspån innan vi byter till något annat...
Jag har en halv pall spånpellets kvar från förra året och har inte så stor förbrukning, men jag lovar att rapportera när jag provat! Jag har en bonde som använder vår gödselstack till sin ekologiska grönsaksodling, så den delen är redan fixad.
 
Tanken var att stallägaren skulle ha avtal med linströ och gödselhantering. Nu blev inte det avtalet av utan alla får använda vad dom vill. Vi har kvar massa torv men tycker den dammar och att det inte blir så bra bädd med enbart torv så vi köpte ett startpaket med 6 balar linströ varav vi lade fyra i ligghallen, två ska vi ha i våra transporter. Vi har planer att köpa en halvpall med 18 balar då vi tyckte att det blev väldigt bra med dom balarna som vi lade in. Just nu är det dock inte aktuellt än eftersom det just nu inte finns ngt att mocka i ligghallen.😊
Vad spännande med linströ. Såg att man kunde hämta några provbalar i närheten av mig, men ser ingenstans hur mycket de väger per styck. Du som sett dem, hur stor är en bal? Går de att hantera för en person?
 
Vad spännande med linströ. Såg att man kunde hämta några provbalar i närheten av mig, men ser ingenstans hur mycket de väger per styck. Du som sett dem, hur stor är en bal? Går de att hantera för en person?
Skulle säga att dom är ungefär hälften så stora som en spånbal och ja dom är lätta att hantera för en person, är väldigt hårdpackade.
 
Vad spännande med linströ. Såg att man kunde hämta några provbalar i närheten av mig, men ser ingenstans hur mycket de väger per styck. Du som sett dem, hur stor är en bal? Går de att hantera för en person?
Stod det inte 16-19 kg per bal någonstans?
 
Annars gillar jag en korrekt halmbädd. Finns mång fördelar med den och sköts den rätt luktar den inte så mycket och den bygger inte gödselstack katastrofiskt mycket. Men det gäller ju att kunna få tag på halm också. Och kunna sköta bädden.
 
Alflis, Var köper du det? Vad finns det för fler fördelar och upplever du att hästarna vill äta det?
Jag har köpt hos en lokal såg/flis. De säljer den som flis för generatorrökning. Levereras i säckar likt pellets.
Nästintill luktfritt i stallet. Ljust. Dammfritt. Lätt att hantera. Behöver inte blötläggas.
När man mockar faller fliset igenom, så man tar bara ut bajs och eventuellt foderspill. Fliset absorberar en hel del kiss.
När man väl vill ta ut fliset är det lättare att få ut än andra strösorter som packat ihop sig till tunga klumpar.

Hästarna verkar inte bry sig. Jag har själv provat att ligga på en flisbädd och det var mjukt. Flisorna är pyttesmå.

Nån enstaka häst har smakat, men ingen har ätit kontinuerligt. Men jag lägger alltid in halm, oavsett bädd.
 
Nu har vi fått hem provbalarna och hällt ut. Första intrycket var otroligt icke dammigt! Och rejälare plast runt balarna än till torven vilket är ett plus då vi förvarar ströet utomhus och en torvbeställning räcker typ 2 år så på slutet är den ganska fuktigt i vissa kanter och fryser på vintern om det är minus. Andra var att det är otroligt "halt" så känns inte som att det skulle frysa och jag är mycket nyfiken på hur det blir när de kissar. Om det kakar ihop sig mera då. Vi har mycket strö så jag tror inte det kommer röra på sig för mycket men man vet inte. Vi har haft torv så otroligt länge så jag minns inget annat 😅 Och andra stall med annat strö har jag mest bara tyckt de haft så lite strö att det inte gått att utvärdera om det ligger tillräckligt still eller inte.
 

Bifogade filer

  • 20221103_125307.jpg
    20221103_125307.jpg
    520 KB · Visningar: 50
Tillägg. Min häst tog nyfiket några tuggor men körde sedan mest runt med mulen och trampade runt lite sedan verkade han nöjd. Båda hästarna petar runt efter små rötter mycket mer när jag lägger in ny torv.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 139
Senast: Bliss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp