Att byta bort torven...

Haft Easy Strö sista året (nej inte lättströ), utan det som heter Easyströ. Det är hackad, värmebehandlad halm som har väldigt bra uppsugningsförmåga och det luktar inget.
Jag fick det tipset av en kompis men tyvärr verkar det inte säljas häromkring. Synd för det verkar bra. Jag ska dock prata med min lokala kvarnhandlare om det tänkte jag. Han brukar kunna fixa det mesta men blir det väldigt långa leveranser så blir det ju ändå inte så bra miljömässigt.
 
Jag fick det tipset av en kompis men tyvärr verkar det inte säljas häromkring. Synd för det verkar bra. Jag ska dock prata med min lokala kvarnhandlare om det tänkte jag. Han brukar kunna fixa det mesta men blir det väldigt långa leveranser så blir det ju ändå inte så bra miljömässigt.
Ja vad synd, det finns på ett par ställen här omkring, men tyvärr inte överallt och tyvärr inte på de större kedjorna såsom GG.
 
Säkert en jättedum fråga men hur vet man att halmpelletsen håller sig fräsch? Alltså inte möglar på något vis? Det var vanlig halm min häst blev dålig av först och vi har lösdrift på skånska slätten så en stor del av höst/vinter/vår är ju liksom bara blöt och fuktig.
Det har väl hänt att någon säck har möglat, men då kastar man den.
 
Hur är det i förhållande till torv? Suger det upp lika bra? Tar den hand om ammoniaken? Att det bildas en kaka låter ju likt torven iallafall! :) Jag vill ha en bädd med stuns som är skön att ligga på oavsett hur varmt eller kallt det är.
Jag tycker att den binder ammoniak bra. Jag har en rejäl bädd (ca 20 cm tjock eller så) och mockar ut bajs varje dag och kissfläck kanske ett par dagar i veckan. Känner ingen lukt annat än när jag tar ut själva kissfläcken.
 
OT
Vattnar du pelletsen när du lägger botten? Ska snart anlägga min första halmpelletsbox så har lite funderingar..
Jag har inte vattnat den och då har jag ändå två minisar också. Men det beror nog på vilket märke man köper. Vissa är mer porösa än andra upplever jag. Prova att inte vattna några dagar och se vad som händer :)
 
Jag tycker att den binder ammoniak bra. Jag har en rejäl bädd (ca 20 cm tjock eller så) och mockar ut bajs varje dag och kissfläck kanske ett par dagar i veckan. Känner ingen lukt annat än när jag tar ut själva kissfläcken.
Har du använt torv förut och isåfall, hur är det i jämförelse med torv?

Idag mockar jag ut bajs och synligt kiss. Det är det jag gillar bäst med torv, man lyfter ut kisset lika enkelt som man mockar en kattlåda med klumpande strö. Inget som faller emellan eller lämnas kvar som man måste stå och dutta med för att bädden ska hållas ren, torr och fin.
 
Men om det kan mögla i säcken, hur blir det då i bädden? Hur ofta tar du ut bäddarna?
Tömmer en gång om året i samband med stalltvätt. Det kan mögla i säcken om det kommer in vatten i säcken och om man inte använder just den säcken på länge. Annars möglar det inte lättare än spån eller kutter eller något annat material.
 
Har du använt torv förut och isåfall, hur är det i jämförelse med torv?

Idag mockar jag ut bajs och synligt kiss. Det är det jag gillar bäst med torv, man lyfter ut kisset lika enkelt som man mockar en kattlåda med klumpande strö. Inget som faller emellan eller lämnas kvar som man måste stå och dutta med för att bädden ska hållas ren, torr och fin.
Ja, jag har använt torv. Tycker att halmpelletsen är lika lätt att mocka, om inte lättare då man ser kissfläckar och bajs tydligt. Upplever inte att jag behöver dutta som man behöver med kutterspån t ex.
 
Tömmer en gång om året i samband med stalltvätt. Det kan mögla i säcken om det kommer in vatten i säcken och om man inte använder just den säcken på länge. Annars möglar det inte lättare än spån eller kutter eller något annat material.
Ja, jag har använt torv. Tycker att halmpelletsen är lika lätt att mocka, om inte lättare då man ser kissfläckar och bajs tydligt. Upplever inte att jag behöver dutta som man behöver med kutterspån t ex.
Tack så jättemycket för dina svar :bow: Verkligen så hjälpsamt! Det är ju ändå endel pengar när man ska fylla några boxar och det är ju tråkigt om det inte alls funkar.

Nästa fråga då, om du eller någon annan vet, jag har torv i mindre mängd i boxarna nu, bara 3,5 bal i varje typ eftersom det var vad jag hade kvar och jag behövde kunna ha hästarna inne några timmar varje dag. Vågar jag lägga in halmpellets ovanpå eller är det dumt? Och, en fråga till, hur mycket ska man beräkna för att få till en bädd? Boxarna är 11 kvm stora.
 
Tack så jättemycket för dina svar :bow: Verkligen så hjälpsamt! Det är ju ändå endel pengar när man ska fylla några boxar och det är ju tråkigt om det inte alls funkar.

Nästa fråga då, om du eller någon annan vet, jag har torv i mindre mängd i boxarna nu, bara 3,5 bal i varje typ eftersom det var vad jag hade kvar och jag behövde kunna ha hästarna inne några timmar varje dag. Vågar jag lägga in halmpellets ovanpå eller är det dumt? Och, en fråga till, hur mycket ska man beräkna för att få till en bädd? Boxarna är 11 kvm stora.
Låt torven ligga kvar. Det gör inget alls det.
Tack så jättemycket för dina svar :bow: Verkligen så hjälpsamt! Det är ju ändå endel pengar när man ska fylla några boxar och det är ju tråkigt om det inte alls funkar.

Nästa fråga då, om du eller någon annan vet, jag har torv i mindre mängd i boxarna nu, bara 3,5 bal i varje typ eftersom det var vad jag hade kvar och jag behövde kunna ha hästarna inne några timmar varje dag. Vågar jag lägga in halmpellets ovanpå eller är det dumt? Och, en fråga till, hur mycket ska man beräkna för att få till en bädd? Boxarna är 11 kvm stora.
Låt torven ligga. Det gör inget. När jag fyller upp mina boxar brukar jag lägga in en säck (13 kg) per kvadratmeter plus en extra säck som grädde på moset. Så kanske 12 säckar för dig då? Det blir ett ordentligt lager då alltså. Ser superfjuttigt ut första dagen men fluffar snabbt till sig. Sedan brukar jag inte behöva fylla på mer än kanske en säck var annan eller var tredje vecka, så det blir mycket i början men väldigt lite sedan 🙂
 
Låt torven ligga kvar. Det gör inget alls det.

Låt torven ligga. Det gör inget. När jag fyller upp mina boxar brukar jag lägga in en säck (13 kg) per kvadratmeter plus en extra säck som grädde på moset. Så kanske 12 säckar för dig då? Det blir ett ordentligt lager då alltså. Ser superfjuttigt ut första dagen men fluffar snabbt till sig. Sedan brukar jag inte behöva fylla på mer än kanske en säck var annan eller var tredje vecka, så det blir mycket i början men väldigt lite sedan 🙂
Tack så jättemycket!
 
Testat stallpellets från Granngården? Jag gillar också torvens egenskaper men har nu kört stallpellets ett par år och tycker att det fungerar lika bra.
 
Men om det kan mögla i säcken, hur blir det då i bädden? Hur ofta tar du ut bäddarna?

Det är vad jag är orolig för för vår del. När det är blött hos oss är liksom ALLT blött, ett fuktigt lager överst även på bädden. Inte superofta men iaf varje vinter har vi sådana dagar plus några dagar då det blåser och regnar/snöar från fel håll och kommer in lite snett i öppningarna på bädden. Med torven var det bara att jämna till (blir inte blött igenom ut bara yttersta mm på en torvbädd iaf) men är orolig för hur det skulle bli med halmpellets.
 
Står det på sidan eller du har mer info? För jag tyckte inte jag hittade något tydligt där om det. Kanske beror på att jag är noll insatt i linodling dock 😅 Men de finns här bredvid stallet typ så är också nyfiken på att testa!
Jag har för mig att jag läst det men hittade inte heller så mailade istället och frågade. Fick följande svar:

Det enkla svaret på din fråga är: ja, linströ är en restprodukt från linodling.
När man separerar linfibrerna från stjälken så tas stjälkdelarna omhand, hackas och förpackas som strö.

Det finns två olika sorters lin, oljelin (som man gör linolja av) och spånadslin (som man gör textilier av).
 
Jag har iaf mockat idag då våra hästar faktiskt hade varit inne i ligghallen och stökat till.. 😂 Var oerhört lättmockat, torven dammar fortfarande lite men linströet liksom tynger ner eller hur man ska förklara så dammet yr inte så mycket. Bädden har blivit väldigt mycket mer stabil av bara två balar linströ och det luktar väldigt fräscht.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 139
Senast: Bliss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp