Att få andra barnet ...

Sv: Att få andra barnet ...

För oss har det varit en tuff omställning..

den lilla, nu 7 månader, sover inte på nätterna. Den stora 4 år, sover inte på dagarna. Ingen chans till vila får jag.

Två barn är MER än dubbelt så mkt som ett barn.

Lät deppigt, men det är SJÄLVKLART värt alla vaknätter och all sömnbrist...

Men är inte fyraåringen på dagis någonting då? Förlåt, nu kapar jag egen tråd. ;)

Jag har en vän som fick exakt det där probelmet med andra barnet: sover inte heller på nätterna ...

De första sex måmaderna var jobbiga här, med en vild tvååring och en kolikbebis. Sen blev det lättare. mina blir 3 o 5 slutet a v året och visst är det mer jobb med två men man skaffar ju inte tvåan för att livet ska bli lugnt. One is a hobby, two is a.full time job stämmer ganska bra.

Uppenbarligen .är jag inte avskräckt för trean ploppar ut i mars :)

Det var en rätt stor omställning. Vår dotter har inte tagit lillebrors ankomst så jättebra och det har varit rätt tufft under sommaren. Hon har alltid varit snäll mot honom, däremot har hon varit rejält arg på mig. Nu börjar det bli bättre (lillebror blir 4 månader nästa vecka). Vi har alltid sagt att vi ska ha 3 barn och hade tänkt att skaffa nästa barn rätt snabbt efter lillebror men det har vi släppt nu. Blir det ett till barn som blir det när de är lite äldre. :)

Simultankapacitet är inte min grej så jag tyckte att det pendlade mellan ganska och väldigt jobbigt/stressigt att ha två barn med olika behov att förhålla sig till. Och svårt att hela tiden ta beslut. Ena ungen vill till parken, den andra behöver sova och sover helst inte i vagnen, hur gör man? Ena ungen springer i väg och man kan inte lämna den andra i vagnen och springa efter i alla lägen. Dessutom satte barn nr två en annan press på förhållandet, det var inte nyhetens behag på samma sätt och vi fick verkligen jobba på att dela lika. Är det något som tar död på jämställheten så är det att man inte längre kan göra saker tillsammans eftersom barnen inte sover samtidigt på dagtid utan en tar barnen och den andra gör vad som ska göras. Det är inte så värst bra för parförhållandet, man kommer lätt in i negativa mönster där för att få ihop vardagen.

Nu när de är större (4 och 6) så är det betydligt lättare. Hade tänkt tre barn ett tag men det får räcka med två så länge barn i tvåårsåldern inte kan levereras med storken.

*KL*

Kul att läsa om era erfarenheter. Jag vill gärna höra mer. :bow:

jag funderar på vad vi har gett oss in på egentligen. :o :D :love:

Är det något som tar död på jämställheten så är det att man inte längre kan göra saker tillsammans eftersom barnen inte sover samtidigt på dagtid utan en tar barnen och den andra gör vad som ska göras.

.

Kan du utveckla det här? Hur menar du? att den ena föräldern är "barnvakt" och den andra lagar maten/städar?

Jag är nog inte representativ eftersom det bara är 24 minuter mellan mina två första.

Simultankapacitet är inte min grej så jag tyckte att det pendlade mellan ganska och väldigt jobbigt/stressigt att ha två barn med olika behov att förhålla sig till. Och svårt att hela tiden ta beslut. Ena ungen vill till parken, den andra behöver sova och sover helst inte i vagnen, hur gör man? Ena ungen springer i väg och man kan inte lämna den andra i vagnen och springa efter i alla lägen. Dessutom satte barn nr två en annan press på förhållandet, det var inte nyhetens behag på samma sätt och vi fick verkligen jobba på att dela lika. Är det något som tar död på jämställheten så är det att man inte längre kan göra saker tillsammans eftersom barnen inte sover samtidigt på dagtid utan en tar barnen och den andra gör vad som ska göras. Det är inte så värst bra för parförhållandet, man kommer lätt in i negativa mönster där för att få ihop vardagen.

Nu när de är större (4 och 6) så är det betydligt lättare. Hade tänkt tre barn ett tag men det får räcka med två så länge barn i tvåårsåldern inte kan levereras med storken.

Skriver under på hela ditt inlägg. Upplever det precis så!

Sen kan tilläggas att, som någon annan också upplevt, att mitt första barn rörde aldrig 2:an men vilka sju helvetes utbrott och annat det var. Ibland 90 % av den vakna tiden och det livet var inget vidare, men det blev bättre efter knappt ett år. Numera när barnen är 3 och 5,5 så bråkar de med varandra en stor del av tiden och det är också jobbigt.

Men det var samma mellan mig och mina syskon när vi växte upp och bråken slutade till slut (när vi flyttade hemifrån :crazy:). Så det är väl en sådär 15-20 år till bara ;)

Stor omställning. Som NeverEver skrev det är MER än dubbelt så jobbigt som ett barn.

Det finns liksom ingen som helst lugn tid. Jag har 2 år mellan barnen och mindes en gång när bägge somnat på dagen och det var sensation att man bara kunde ta en kopp kaffe och bara varva ner.

Nu är dottern 4 och i en väldigt behaglig ålder, lätt ålder. Lillebror blir 2 i november och är ett yrväder. Lyssnar inte än och bara springer och röjer.

Det blir ändå lättare ju äldre dom blir.

Totalt galet.

Nu när de är 2 och 4.5 slåss de hela vakna tiden.

Är båda barnen hemma en hel dag skulle jag tippa på att sonen är totalt 20 min på sitt rum och leker. Är bara han hemma kan han åtminstone leka totalt två timmar i lugn och ro.

*kl*
men hörrni det här låter ju som hur kul och härligt som helst!
;):D

Får mig att tänka lite på när jag bä adr första barnet och alla skulle tala om vilket slitgöra och vad jobbigt det är med barn. Det är ju inte som innan och blir väl aldrig så igen- men det underbara uppväger ju... Fast jg skulle aldrig stått ut om jag hade en sån man som många verkar ha...:o

Ja det är så jag menar, det blir för jobbigt att ha båda barnen med sig så den ena tar barnen och den andra sticker och handlar eller vad det nu kan vara. Alternativt tar barnen och går till lekplatsen medan den andra röjer hemma. Om man inte är uppmärksam så glider man lätt in i att mannen fixar fixet och kvinnan tar barnen, det går av bara farten på nåt sätt, även om det inte alls var uppdelat i kille-tjejuppgifter innan barnen kom. Det är därför det är så viktigt att båda är föräldralediga ungefär lika mycket så att man redan från början etablerar barnen som ett helt och fullt projekt för bägge parter.

Vill också nämna eftersom det dök upp att mina barn har aldrig bråkat särskilt mycket med varandra. Det gnälls en del i bland men i grunden är de kompisar. Och det är fantastiskt roligt att se. Och så är det roligt att se hur olika barnen blir och hur de utvecklas. Jag skulle önska att jag var en sån som hade tålamod och kropp för fem barn/graviditeter för det är intressant med barn tycker jag, men det är helt klart bättre för alla parter att vi nöjer oss med två...

Jag tycker faktiskt det blev lättare med två... Första tiden med storebror var TUNG jättetung med kolik i 3 månader, sen hyperaktiv till han var ung 2 år sen har det lugnat sig. Lillebror har som bara hängt på i rena farten och så himla stor skillnad är det inte. "Låst" på kvällen när de somnat är man lika mkt med en som med två (maken jobbar skift många ensamma kvällar här). Nu börjar de tom leka med varandra!

Storebror är i dag 4 år och lillebror 1,5 år.

Jag har 19 månader mellan mina döttrar. Jag tyckte inte att det var så stor omställning att få nummer två. Man hade ju redan en massa rutiner och det där med att sätta sig själv främst var borta sen länge ;)

Självklart blir det mer jobb med två, det blir ju fler barn. Vår andra dotter har varit relativt enkel som bebis, förutom att hon inte sov på nätterna. Men dagtid var det faktiskt inte så jobbigt första halvåret. Allt eftersom den lilla damen har börjat utveckla en egen personlighet och vilja, har nya situationer uppkommit. Men vår stora dotter har ju oxå vuxit och kan förstå att mindre barn har andra behov, så jag tycker att det har fungerat väldigt bra. Vissa perioder har varit sjukt jobbiga, och självklart var det jobbigt att inte sova mer än 3,5 tinnars osammanhängande sömn per natt i drygt ett år! Särskilt eftersom vår stora slutade sova under dagtid när lillan föddes...

Men, i det stora hela har det varit otroligt mkt enklare än vad jag trodde att ha två små barn! Nu är de 3,5 och 2, och leker mkt tillsammans (och bråkar). Jag och min man har väl typ noll tid med fokus på oss själva under dagarna, men efter kl 19:30 kan vi göra vad vi vill, och vi kan oxå ge varandra egen tid under dagtid om vi är hemma båda två samtidigt. Jag lyckas ju trots allt ha både häst, tid att springa, jobba 60% och vara massor med barnen :) vi har båda barnen hemma.

Jag tror att det beror mycket på hur man är som person, hur man upplever det att ha barn öht. Klart att det blir en omställning, och har man stort behov av god sömn och egen tid, så är det klart att omställningen blir större. Själv älskar jag livet som småbarnsmamma och har inte så stort behov av tid för mig själv. Jag skulle lätt skaffa ett syskon till, helst förrgår, om bara min man ville ;)

För våran del var det jobbigaste att nummer två fick stanna kvar på neontalen i några veckor innan hon helt fick komma hem. Annars tyckte jag inte att det var så jobbigt. Ettan var 22 månader när tvåan föddes och tvåan sov hela nätterna ifrån hon var femton dagar gammal. Något jag verkligen inte hade räknat med då ettan ville ammas varje timme tills han blev femton månader.
De lekte mycket och fram till ettan var åtta år var han tvåans gud. Hon såg upp till honom något helt otroligt och allt han gjorde och sa var roligt och bra. Hon, tvåan var framåt och tuff och det kompletterade ettan bra eftersom han var blyg. Men med henne framför sig så vågade han också och hon vågade bara hon hade brorsan i ryggen.
När tvåan började förskoleklass insåg hon att det fanns så många fler människor att beundra och fler människor att leka med att brorsan inte var så bäst längre och det var så klart jättejobbigt för brorsan som blev arg och ledsen för vem vill inte vara avgudad?
Detta blev bättre när de började rida som sju och nio åringar då de fick ett gemensamt intresse och något annat att prata om.
Nu är de vuxna och är inte jättetajta men när de träffas så pratar de och är trevliga mot varandra. Något de inte var ett tag i tonåren...
Så, sammantaget så var det en barnlek att få tvåan för då var jag så mycket säkrare och stod på mig på ett helt annat sätt än med ettan. Jag vågade lita på min egen kunskap på ett helt annat sätt än med ettan och det var väldigt skönt.
Däremot ville jag inte ha fler barn, jag tyckte att två var alldeles perfekt.

Jag har exakt 3,5 år mellan mina pojkar. Storebror blir fyra i november och lilla blir snart fyra månader.

Det började med en lätt och snabb förlossning, fick åka hem på en gång. Det kändes som kroppen återhämtade sig väldigt fort!

Storebror som är en väldigt aktiv och livlig kille är otroligt gullig med lillebror, det blir många pussar varje dag:love: Än så länge går det mycket bättre än jag hade föreställt mig, jag var beredd på det värsta...

Ibland har det varit jobbig när lillebror vaknar halv fem och när han äntligen somnar om så vaknar storebror, då blir det en lååång dag. Men det är bättre nu.

När jag har båda hemma så gäller det att hitta på saker, åka till biblioteket, gå i skogen, träffa kompisar osv, annars blir storebror uttråkad. Mitt problem har varit att lillebror inte somnar i vagnen, men det har jag löst med en bärsele.

Kommer din stora gå på förskola? Det gör min och det tycker jag är bra för då får jag chansen att motionera, det har varit lite svårt eftersom storebror inte orkar gå så långt och fort som jag vill göra.

För oss har det nog inte blivit en så särskilt stor omställning?

Vi har ungefär samma rutiner sedan innan, lillasyster hänger med liksom! Egentligen innebar inte första barnet en så särskilt stor omställning han heller, han kändes liksom som ett småsyskon i flocken av hästar och hundar som alla behövde ha sitt, och det mesta vi gjorde tidigare har ju gått att göra därefter också, hur stor skillnaden blir är ju beroende på vilken livstil man hade från början. Sen spelar vilken typ av barn man får/har förstås också roll. Våra ungar har varit väldigt nöjda och tillfreds med softa i vagnen och kolla på mammorna när de mockar osv. Ingen kolik och båda har sovit bra på nätterna.

Saker jag undviker är att gå i affärer med båda barnen med mig. Men jag är rätt osugen på att gå i affärer även utan barn, har man högre motivation så klarar man säkert det alldeles utmärkt (Phil & Teds syskonvagn är annars väldigt smidig att svänga runt bland hyllor och klädställningar!).

Har inte heller blivit många turer till stranden när jag varit själv i sommar - även om lillasyster sitter i selen så kan man ju behöva byta en blöja på henne, och just på stranden vill man ju ha full fokus på den stora. Antar att det kommer följa några somrar då strandbesök får bli en två-förälder-utflykt pga allt mer ökad rörlighet hos båda knoddarna.. pust!

Några tips:

1) Vänta inte med att gå ut/åka hemifrån tills dess att båda barnen är nyätna, nybajsade och nysovda - för de ögonblicken då detta sammanfaller är väldigt få. Bara ut med skocken och ta sedan saker och ting som det kommer!

2) Se till att ha bra (snabba) läggningsrutiner på den stora!

3) Gör inte hushållssysslor när båda barnen sover eller då den andra föräldern har dem, utan njut av egentiden och lägg den på något annat! Tvätta och diska kan man göra tillsammans med ungarna.

4) Lek 'lagom mycket' med dem... Det är guld värt att ha en unge som belåtet pysslar för egen maskin och fantasi. Man kan vara nära och ha kontakt ändå!

5) Införskaffa en bärsjal + en ergonomisk sele. Är ett måste ha händerna fria även när knoddarna behöver bli burna!

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 431
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 274
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 392
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 569
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4
  • Guldfasanerna