Att få hästen utdömd - appropå min tråd om skadade hästar.

Cyllene

Trådstartare
Hur lätt går det? Hur ofta är det försäkringsbolaget motsätter sig veterinärerna? Min erfarenhet är att det trots allt inte är helt lätt? Så att även om jag tillsist gtvingas ge upp och hon inte blir frisk så kanske det inte går för att försäkringsbolaget sätter stopp!? :confused:

Jag har en bekant med en ponny som blivit utdömd av nu TRE veterinärer men försäkringsbolaget vägrar. Den lilla tjejen är ett nervöst sammanbrott och mår nu så dåligt efter två års konvalescenstid att de tvingats lämna ponnyn till någon annan som "konstaterar att han inte håller för ridning".

Hur vanligt är det att försäkringsbolagen bråkar i såna här fall? Som om det inte är jobbigt nog för en liksom. :crazy:

/C
 
Det händer att försäkringsbolagen kan ställa sig på tvären men inte är det jätte vanligt.
Ibland verkar det som om de ska ha vissa fall för att bevisa att man inte kan dömma ut en häst hur lätt som helst, men ofta så är det fel personer/hästar som drabbas av detta tyvärr. :crazy:
 
Enligt min erfarenhet är det VÄLDIGT avhängigt vad hästen är försäkrad för! Mindre belopp = inget bråk. Höga belopp = lite mer 'krav'. Men generellt verkar det vara rätt lätt om man ser till min bekantskapskrets.

Jag har ingen aning om V.s bolag skulle krångla. De KAN göra det eftersom detta är ett dolt fel som fanns vid tecknandet antagligen. Dock är de PISSLESS på hans hältor hos försäkringsbolaget. Jag fick en syrlig kommentar om det när jag ringde dem och hävde en ryggreservation "Han har ju haft MYCKET problem med hältor den där!" *visslar oskyldigt* Och med tanke på att Vision står i 40 000 kr men har reservationer på bägge bak på beloppet över 30 000 kr så tror jag inte bolaget skulle tycka annat än "ÄNTLIGEN!" om de fick in en livskadeanmälan. Möjligen kan de trassla ang dolt fel då. Men vet gör jag inte förrän jag försöker..

Jag har bara blandat in försäkringsbolaget i ETT fall när det gällt mina egna, ochd et var ett sjukdomsfall, men då var det JAG som tog upp frågan, och de gav per telefon tillstånd till omedelbar nödslakt av djurskyddsskäl. På en häst UTAN diagnos. Där tror jag att de helt enkelt vägde kostnaden för att behandla vidare (bukpunktat, intensivvård på klinik, den troliga diagnosen som dock inte var bekräftad då var nattsvart) mot försäkringsbeloppet (30 000 kr). Dessutom hade veterinären hållit med om att man måste tänka på vad som är ett "värdigt hästliv" med.
 
Jag känner ingen som blivit stoppad av försäkringsbolaget när veterinär har dömt ut hästen. Kan det vara så att de tvivlar på vissa veterinärer? Hur f-n kan de göra det? Det är ju att omyndigförklara en veterinär!

Det är ju fruktansvärt att hamna i en sådan sits som den där ponnyn som beskrivs i ett av inläggen. Är hästen inte försäkrad för några stora summor kan det ju löna sig att avliva den ändå och strunta i försäkringspengarna. Det rör ju sig ändå om minst 30 000 kr per år att ha häst, mer om den ska behandlas hos veterinär!
 
Jag känner ingen som blivit stoppad av försäkringsbolaget när veterinär har dömt ut hästen. Kan det vara så att de tvivlar på vissa veterinärer? Hur f-n kan de göra det? Det är ju att omyndigförklara en veterinär!

Jo, fast det kan nog finnas en poäng med det iallafall. Vissa veterinärer är väldigt snabba på att döma ut hästar. Det finns en vet i närheten av där jag bor som har dömt ut flera hästar, men där inte ägarna har velat ge upp ännu, utan åkt till någon annan klinik med resultatet att hästarna nu mår fint och t o m tränas o tävlas. Här runt är det mer eller mindre ett stående skämt MEN med stor sanningshalt att man ska åka till XX om man vill slå ut sin pålle lite snabbt o lätt (för att kunna kvittera försäkringspengarna o handla sig en ny lagom till nästa tävlingssäsong) :devil:

Anledningen till att försäkringsbolagen ibland krånglar är nog just att det tyvärr finns en och annan sådan här veterinär.
 
Det har jag...

Hästkraken (1 år) fick vänta ett dygn, och sedan åka transport 3 mil till klinik med benbrott vid armbågen. :mad: :mad: :mad: Detta trots att vetrinär på plats ansåg att det inte var något att göra åt.

/ ghost
 

Liknande trådar

Hästvård Min tjej blev utdömd på klinikken i fredags, fick beskedet idag att försäkringen godtar detta, men dock vill dom inte betala ut hela...
Svar
9
· Visningar
2 993
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 459
Senast: PygmyPuff
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 274
Senast: alegria
·
Hästmänniskan Valde att posta en ny tråd, då utgångsläget i den förra inte handlar om det aktuella problemet, men tackar samtidigt alla som svarade i...
Svar
13
· Visningar
2 165
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp