Problem med försäkring (utdömd häst)

Loons

Trådstartare
Min tjej blev utdömd på klinikken i fredags, fick beskedet idag att försäkringen godtar detta, men dock vill dom inte betala ut hela beloppet, men endast hälften av beloppet. Jag höjde försäkringen i somras då hästen började bli riktigt fin i ridningen, kontaktade försäkringen och dom godtog en höjning på ca. det dubbelt av vad hon va försäkrad för innan, om jag fick gjort en gårdsbesiktning på henne - vi tog ut distriksveterinär som gjorda detta och betalade väl en 2000 spänn för detta intyget (att hästen är frisk, böjprov etc). Sen några veckor efter när hon hade gått i sommarhage två veckor, va hon konstig i ridningen och vi åkte till klinik, hon hade en hovledsinflammation och vi satte igång igen långsamt. Jag frågade om det kunna vara ryggen eller annat, men det menade dom inte. Sen satte vi igång henne, och sen dess har det varit väldigt on/off, vart till slut vi röngtnade ryggen och hittade kissing spines, problem i facettleden och i nacken, veterinär menade dock inte att är solklart det är dessa som orsaker problemen, och kan tillägga till detta att hon är gått omkull i hagen två gånger, senast i januari i år, vart till problemen är blivit riktigt illa och hästen har tydliga smärtor och funkar inte alls.
Nu när hästen är utdömd vill dom inte betala ut höjningen, men endast vad vi hade försäkrad för innan. Kan tillägga att vi har folksam.

Veterinären kan inte säga esakt vad som orsaker det, men är tydligt hon har smärtor och inte vill ha en på ryggen. Försäkringen vill inte betala då dom menar att skadan måste ha varit sen innan försäkringen höjdes och därför vill dom endast betala ut beloppet sen innan.
Så- har man ens en sak? känns frukansvärt jobbigt mitt i allt annat att ens skulle bråka med ens försäkringsbolag :( haft riktigt många utgifter till veterinär, equi terapeut etc för att försöka få hästen bra :(
 
Det är så försäkringar fungerar - man får bara ut på de skador som uppkommit efter att försäkringen tecknats det knepiga är ju att kunna visa när skadan uppkommit.
 
@Loons tråkigt med hästen :(
Men det är inga konstigheter ang FB . Om du läser villkoren så kommer typ alla bolag säga precis det de sagt nu utifrån läget .
Det är alltid trist med FB när det gäller sånt här och hur invecklat det finstilta är osv . Samtidigt så är det rimligt på ett sätt - man ska inte kunna uppförsäkra sig hur som helst och ev då "fiffla" inför nåt man ev. "Förutspått" osv .

Du får acceptera att tidigare försäkringsbelopp med ersättning gäller i ditt fall utifrån hästens läge säger jag utifrån redovisningen .
 
ja förstår det, men extra tråkigt är också att hästen bara varit i mitt ägo i 1 1/2 år, och att man då har betalat mycket extra pengar det senaste året i "onödan". om man vetat om detta med ryggen hade jag aldrig köpt hästen i första hand. Frågade själv veterinär om det då ang röngten av rygg vid köp, vilket dom inte tycker man gör ändå. (den är röngtnad i alla fyra ben). Och vi också besiktigade hästen vid höjningen, vilket är jo för försäkringen sida att försäkra sig hästen är frisk vid höjningen. Om jeg haft den infon jag sittar med nu, hade jag aldrig höjt försäkringen isåfall, men tagit den högre från början :(
känns bara extremt tråkigt mitt i att skulle ta farväl till sin häst :(
 
@Loons fast så är det . Du kan tyvärr inte blanda in vad som är "skäligt" "vettigt" osv utifrån veterinär och besiktning utan FB är ett FB helt kort och gott . Därav responsen och hur FB funkar ....

Jag beklagar verkligen hur tråkigt och ledsamt det blivit :(
 
ja, dom är jo så dom tjänar in pengarna också. Kan säga att man blir klockare av erfarenhet, och i framtiden blir det nog häst igen, men tror då det endast blir försäkring på vet vård, så kommer jag istället lägga undan pengar istället för att betala till försäkring. Av skada bliver man klok, och förstår väldigt väl varför många inte har full försäkring på hästen, men tex bara liv.... :down:

Tackar för omtanken iallafall, varit många tårar som är blivit gråtit, senast idag i manen på hästen ifråga, aldrig lätt att skulle vara den som tar beslutet över "liv och död":cry::cry::cry:
 
Min erfarenhet är att man alltid ska tjafsa med försäkringsbolag. Visserligen mer erfarenhet av andra ärenden än just djur men de höjer premier och ger oförskämt låga ersättningar bara för att oftast kommer de undan med det för att folk inte orkar ifrågasätta. Har alltid fått rabatter eller högre ersättning när jag har klagat utan att behöva tjafsa allt för mycket.
 
Min erfarenhet är att man alltid ska tjafsa med försäkringsbolag. Visserligen mer erfarenhet av andra ärenden än just djur men de höjer premier och ger oförskämt låga ersättningar bara för att oftast kommer de undan med det för att folk inte orkar ifrågasätta. Har alltid fått rabatter eller högre ersättning när jag har klagat utan att behöva tjafsa allt för mycket.

Fast i det här fallet dök ju problemen upp väldigt snart efter den höjda ersättningen (om jag uppfattat rätt, redan inom ett par veckors tid).
Och problemet bedöms bero på något som troligen funnits vid ändringen.
Då ersätter fb inte.
 
Min erfarenhet är att man alltid ska tjafsa med försäkringsbolag. Visserligen mer erfarenhet av andra ärenden än just djur men de höjer premier och ger oförskämt låga ersättningar bara för att oftast kommer de undan med det för att folk inte orkar ifrågasätta. Har alltid fått rabatter eller högre ersättning när jag har klagat utan att behöva tjafsa allt för mycket.

Om man har något att komma med ska man absolut bestrida. Men i TS fall anser jag inte att det finns något att komma med. Hästen har KS som troligen orsakar problemen och det troligaste är att de fanns innan höjningen. Så länge TS inte kan bevisa att hästen var KS-fri vid höjningen och inte hade påverkan från ryggen redan då så blir det just bara att "tjafsa med bolaget" som blir resultatet.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 385
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 769
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 400
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
976
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp